handdator

Visa fullständig version : Ditt första inlägg här på kolo?

simonua
2010-11-26, 17:03
Vilket var din första startade tråd här på kolo? vad var er fråga? tänker mest på er som har över ca 500+ inlägg, jag har ju bara 50 men endå.

mitt var bara undrar om jag kan få en hyfsat snygg överkropp genom att göra armhävningar,crunches/situps,chins/pullups och genom att använda hantlar till tillex, biceps curls, hantelpress, springa ute mm tre gånger i veckan fram till låt oss säga 1 juni? har inte tillgång till gym här o vill ha en snygg överkropp till sommarn:) följer just nu scoobys guider och tips http://www.scoobysworkshop.com han verkar veta vad han sysslar med

var ju inte så länge sen alls faktiskt men fyfan va okunnig man var då.
så, vilket var ditt första?
mitt andra var en självklar nybörjar fråga om vilken gainer jag skulle köpa..

Tricce
2010-11-26, 17:08
Enl sökning så är detta mitt första.

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=101476&postcount=9

"Fast frågan är ifall bristningar är likt ärr, att man inte ska sola dom när dom är färska för ärr bör man undvika sola första året? "

tntballe
2010-11-26, 17:13
Helgarbete på industri. Mycket tid till träning, lite tid till fest. Perfekt för att bli träningsnarkoman.

Försöker fortfarande bli det.

Åsberg
2010-11-26, 17:14
Hur söker jag för att komma längre bak i min inläggshistorik än 8 sidor?

hugok
2010-11-26, 17:22
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132900

"Hallå. Jag cyklar i stort sett vart jag än ska inom staden (Malmö) så jag cyklar en del. Kanske i snitt en mil om dagen, mer under skoltid. Jag cyklar lite halvlångsamt för att itne bli svettig när jag kommer fram. Min fråga är då om detta ger något märkbart till min kondition, ökning eller bara underhåll eller om jag behöver träna mer för att underhålla"

Fan att jag aldrig fick något svar på det sista i tråden :( Strax därefter kom i alla fall en klassiker om vilken gripper jag skulle köpa där jag fick skitbra tips som gav mej ett perfekt inköp av grippers.

vicarious
2010-11-26, 17:23
Hur hittar man sitt första? Kan bara se 200 senaste.

Kwon
2010-11-26, 17:23
Går nog inte hitta längre bak i tiden än 8 sidor.

r3mpuh
2010-11-26, 17:26
Går nog inte hitta längre bak i tiden än 8 sidor.
Använd avancerad sök, sök efter inlägg med ditt nick.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3111377&postcount=7
i CS, WoW och crysis så stöds Widescreen.

I warcraft III får man:

Start--->kör--->regedit--->"HKEY_CURRENT_USER\Software\Blizzard Entertainment\Warcraft III\Video".
Där i hittar man:
"resheight" som man ska ändra "decimal-värdet" till 1050
och
"reswidth" som man ska ändra "decimal-värdet" till 1680
Taddaa, Fin bild på Wc3 i 1680x1050 upplösning=)

*First post =)*

Mvh^^:)

Edit: Du bör inte ha Warcraft III i gång när du ändrar har jag för mig. Sedan så ändrar jag upplkösning till 1600x1200 32bit innan jag stänger ner warcraft och ändrar i regedit, Jag tycker det ser bättre ut då=)

Frantic
2010-11-26, 17:28
För att göra det lite smidigare så kan ni välja att sortera era poster efter senaste postdatum i stigande ordning.

r3mpuh
2010-11-26, 17:30
För att göra det lite smidigare så kan ni välja att sortera era poster efter senaste postdatum i stigande ordning.Förhoppningsvis kan nog de flesta lista ut det själva. :confused:
;)

tobbo
2010-11-26, 17:31
I stabbed Paris Hilton because I’m a pimp and your jealous

lol

Bailah
2010-11-26, 17:32
"hej, första inlägget här, har dock läst en massa på Kolo och det har verkligen hjälpt massor, så tack för det!

Nu är det så här, har väl tränat relativt seriöst i en 8-9 månader, började på 62kg (Är 1.78) Så vart ganska undernärd, spelade dator, åt bara skit etc etc..
6 Månader senare så vägde jag 81kg. Alltid varit en rätt defad person så det hela såg rätt bra ut. Träningspassen då och nu är 4-5 dagars träning med 2 dagar där jag springer och simmar. Har haft en dag där jag kör helkroppspass. Den riktiga frågan är att jag vill deffa ner mig till drygt 72-73. Ser det bra ut på 75 osv så stannar jag ju självklart där. Problemet är att jag skulle behöva någon som är kunnig och bryta ner ett 5 dagars schema till 3 dagars + 1 (Där jag brukar köra det som släpar efter lite extra) Har pga mer jobb / flickvän fått skära ner på gymdagarna :P
Kost osv har jag relativt bra koll på, ligger la på en 1700-1900 kcal / dag. Sen på lördagarna om jag vart ute å festat så kan det förekomma en pizza el 2.

Tack !"

Awh..! Such a noobie :]

Frantic
2010-11-26, 17:33
Förhoppningsvis kan nog de flesta lista ut det själva. :confused:
;)

Det verkar inte så.

EDIT: :) ;) :confused:

Morrris
2010-11-26, 17:35
4*5 på 110 kg.
Med bälte, väger 71 kg och fyller 16 år i maj.

Fan vad mycket bättre jag var på den tiden.

Pzorz
2010-11-26, 17:35
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
i CS, WoW och crysis så stöds Widescreen.

I warcraft III får man:

Start--->kör--->regedit--->"HKEY_CURRENT_USER\Software\Blizzard Entertainment\Warcraft III\Video".
Där i hittar man:
"resheight" som man ska ändra "decimal-värdet" till 1050
och
"reswidth" som man ska ändra "decimal-värdet" till 1680
Taddaa, Fin bild på Wc3 i 1680x1050 upplösning=)

*First post =)*

Mvh^^

Edit: Du bör inte ha Warcraft III i gång när du ändrar har jag för mig. Sedan så ändrar jag upplkösning till 1600x1200 32bit innan jag stänger ner warcraft och ändrar i regedit, Jag tycker det ser bättre ut då=)

Tack, nu har jag äntligen en normal bild igen.

Biceps
2010-11-26, 17:44
Tjena!
Är ny på detta forum, tänkte börja med att fråga lite om deffning

Har kört mer eller mindre "bulk" under våren och lagt på mig en del fett, och nu till sommarn då jag ändå bara ska jobba o ha tråkigt så tänkte jag att då kan jag lika gärna deffa under den perioden.

Har ni nåt tips på hur man ska lägga upp kosten? Jag är typ 193 lång och väger runt 86-88 kg. Vill gärna komma ner till 80 efter sommaren om det är möjligt utan att förlora allt för mycke muskler.
Tror mitt näringintag ska ligga på typ 4000 kcal när jag inte deffar (räknade ut på nån sida)

Ska man köra Diet Fuel-dieten eller rentav Whopper-meal-dieten?

:em:

Åsberg
2010-11-26, 17:51
Jag har också lyckats få ont i halsen, fint som fan!

Random svar i morrris journal. :D

r3mpuh
2010-11-26, 18:00
Tack, nu har jag äntligen en normal bild igen.
Np^^

tsp
2010-11-26, 18:16
Jag har en riktigt klassisk första trådstart! :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2757602#post2757602

Kämpar förresten fortfarande med att få beachkroppen. Löser sig förhoppningsvis till summer 11 eller 12, haha

Lepras
2010-11-26, 18:24
Min första tråd :D 0 svar :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=595769#post595769

rolf
2010-11-26, 18:31

Hahaha så jävla epic!

Joe Hardgainer
2010-11-26, 18:33
"+1

Ingen aning vad det är i dom, för 200 mg säljs väl inte längre . Koffein är det inte i alla fall. Kan ju trycka 10 st utan någon märkbar effekt"

Morrris
2010-11-26, 18:36

Fixed.

delta_mats
2010-11-26, 18:48
"Vem är den där Allan egentligen?"

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=48131

vicarious
2010-11-26, 19:05
Min första för ca 2 år sen

Räkna ut energibehovet vid deff - hjälp!

Tjenare!

Jag har just dragit igång med deffen och jag har lite problem med att räkna ut mitt basala energibehov och därefter räkna ut hur mycket jag bör stoppa i mig!

- wall of text -

:)

Exdiaq
2010-11-26, 19:05
...

Vanligtvis blir det följande:

2dl havregryn till gröt
1 skål lättfil
4dl juice
1,5 proteinshake

Ska förmodligen gå över till en "frukost-ersättnings-shake" eller vad man ska kalla det. Typ bär, proteinpulver, havregryn eller något. Någon som har något gott och bra förslag? :)

MasterChief
2010-11-26, 19:24
Jag var lite mer pretto för sju år sen:

Första inlägg:

Har smygläst på forumet ett tag, men denna tråd fick mig att registrera mig.

Tycker det är kul att du börjat köra Heavy Duty, Medusa! Tänkte skriva ner lite om min åsikter. Det blir rätt kort, men alltid något!

Har mycket lång erfarenhet av HIT (och dess föregångare Nautilusmetoden). Har under de sista 15 åren läst i princip varenda rad som Jones, Mentzer, Darden, Brzycki och alla andra har skrivit. Jag har även provat alla tänkbara varianter inom HIT-segmentet och ofta under långa perioder.

För det första är idag HIT ett väldigt brett begrepp. Troligtvis för brett för sitt eget bästa. Begreppet har blivit urvattnat. Mentzer pratar om något set i veckan, och Dardens tuffaste program var 20 set för hela kroppen tre gånger i veckan...En otrolig skillnad.
För oss insatta pratar man gärna om de olika varianter av träningsprogram som finns istället för att bunta ihop dom. Det gör debatten tydligare.

Jag måste själv erkänna att det lätt blir lite av sektkänsla inom "HIT-genren". Ofta är det hardgainers som letar efter ljus och lykta efter något mirakulöst träningsprogram, och där står Mentzer och likt en frälsare berättar att det är inte deras fel, utan alla dumma gamla kroppsbyggare som inte fattat något. Hardgainern känner sig plötsligt väldigt hemma och börjar genast ge sig hän. Problemet är väl att resultaten oftast uteblir med Heavy Duty också...De tydliga styrkeökningarna de första två månaderna är standard. Sen blir det marigare, och den depression man känner när man helt plötsligt inte ökar på det enda setet man kör för bröstet den veckan är riktigt jobbig. Så jobbig att man ofta lägger ner allting. Och det är här det största problemet finns inom Mentzers Heavy Duty. Träningsupplägget är mentalt oerhört krävande. Allting utgår från progression. Ökar du inte funkar inte träningen. Något är fel, och förmodligen tränar du för ofta. Kör ett set var nionde dag så funkar det säkert bättre...Hela tänket är oerhört frustrerande och leder ofta till att den tränande tappar sugen helt.

Mentzer har många intressanta hypoteser som han har kommit fram till genom, enligt honom själv logik. Logik är förmågan att med icke motsägelsefull argumentering komma fram till en slutsats som syr ihop teorin med praktiken. Logik är därför helt nödvändig för människans överlevnad. Det teoretiska korrekta är det praktiska. Däremot kan man ifrågasätta Mentzers logik i flera led. Självklart är det oerhört lätt att ifrågasätta logiken i högvolymträningen också. Problemet är att idag vet ingen med säkerhet hur man på bästa sättet stimulerar muskeln till tillväxt. Idag har människan för lite kunskap för att kunna genom logik faställa det optimala träningsschemat. Det fattas för många pusselbitar. Men det är tyvärr det Mentzer försöker göra i sina böcker. Han säger att en muskelfiber jobbar antingen 0 eller 100%. Därefter säger han att maximalt antal fibrer är aktiverade vid failure. Resonemanget går därför ut på att maximal stimulans uppnås redan vid ett set. Alla fibrer har jobbat så hårt de kan och hårdare kan man inte jobba. Liknelsen med att tända en lampa är vanlig. Du kan bara tända den en gång. Du sätter igång stimulansen efter ett set sen är allt du gör konteraproduktivt. Resonemanget är tyvärr alldeles för tunt. Att genom en logisk vurpa försöka koppla ihop muskelfiberns sätt att jobba med stimulans är faktiskt som att blanda äpplen med päron. Han gör sig skyldig till en så kallad Non Sequitur. Stimulansen kan vara beroende av många fler faktorer än parametern max ansträngning.

Idag är de flesta som tränar tyvärr för insjunka i allehanda teorier.
Problemet, som jag förklarat tidigare, är att dessa teorier inte riktigt gör sig förtjänta av namnet. Snarare borde man kalla det hypoteser. En tränande person ska givetvis samla intryck, men än så länge så gör man nog rätt i att empiriskt testa vad som funkar för en själv. De genetiska förutsättningarna är väldigt olika och vägen till framgång är nog rätt annolunda för de flesta individer. Här har Mentzer sina bästa stunder tycker jag. Han vill få oss att börja tänka! Studera din träning och utvärdera dina resultat och sitt inte fast i invanda mönster. Men det måste även gälla Heavy Duty! Givetvis ska man testa, men se inte träningprinciper med samma ögon som du använder till fotbollen. AIK är inte alltid bäst.

När det kommer till min egen träning så är den snarare mer lik den klassiska Nautilusträningen från Arthur Jones. Han är sannerligen en herre som vågar säga vad han tycker. Skillnaden mellan honom och Mentzer är dock stor. Trots 50 års erfarenhet och över en miljard kronor satsade i olika forskningsprojekt så säger Jones att han fortfarande ärligt talat inte fattar så mycket när det gäller kroppen och dess mysterier. Han drar gärna upp träningsverk som ett bra exempel. Vi vet ju för herregud inte ens de grundläggande principerna bakom värken. Många forskare hävdar att dom vet, men dom hävdar alla olika....Arbetsfysiologi är verkligen fortfarande en vetenskap som ligger i barnkrubban...

Mentzer var en underbar fläkt inom bodybuilding, och jag tycker han tillfört betydligt mer till kunskapen inom träning än till exempel Arnold. Sen hade även han stunder där han överdrivit en hel del. Jag har själv instruerat och "passat" en av de få svenskar som haft Mentzer som personlig coach. Det "roliga" var att han blev omnämnd i en av Mentzers artiklar i Muscular Development som en kille som ökat otroligt mycket. Något som verkligen inte stämde. Killen var tanig. Så tyvärr var även Mentzer "tvungen" att sälja sitt koncept med lite överdrifter, precis som MAX OT, EAS osv osv osv...Däremot är det min fasta övertygelse att han var ärligare än de flesta.

Själv så funkar högintensiva set med 2-4 övningar/muskelgrupp och 1-2 set bäst för mig och där det gärna går 2 dagar mellan passen. Att passera positiv failure ser jag som helt onödigt och förlänger återhämtningen rejält utan några förbättringar. En kombination av fria vikter och maskiner passar mig bäst. Till och med Mentzer och Jones hyllar ju chins (smalt grepp, handflatan mot dig) och dips.

Off topic: Mentzer refererar ofta till en amerikansk filosof som heter Ayn Rand. Hon är, enligt min ödmjuka inställning, världshistoriens främsta filosof och jag rekommenderar varmt hennes verk.

Wille005
2010-11-26, 20:02
Jag skulle behöva ta lite proffesionella foton á la bodybuilding-style och undrar om någon kan rekommendera en studio/fotograf i Stockholm som man kan hyra. Gärna någon som vet hur man tar bilder med rätt ljus osv.

Det måste ju finnas nån som kan ta sådana bilder även för privatpersoner i sthlm, eller? *flex*

lol var till ett skolprojekt i bodybuilding när jag precis börjat med träning.

Löste sig fint, det fanns en studio i skolan.

Hade tydligen lurkat forumet i ett år innan jag postade något. Moget!

Inge Enveten
2010-11-26, 20:11
Undra om Grubs första inlägg var ett studieresultat

Sheogorath
2010-11-26, 20:11
Hittar inte mitt allra första inlägg, men kan nu konstatera att jag var jävligt dryg förut, att jag var starkare då än nu, men avsevärt mindre muskulös, särskilt på underkroppen. Jag hade tyckt att Sheo då var jävligt märklig och störig, faktiskt. Undrar hur det är om sex år till... :em:

The_RobRoy
2010-11-26, 20:20
Åt lever idag

Letade runt i köttdisken senast jag va och handlade, fick syn på ett ensamt paket lever där, billigt som fasen var det, så jag tänkte varför inte, inte ätit det på typ 10 år :)

Sagt o gjort, visste inte hur jag skulle tilllaga det, men skar upp det i rättså tunna skivor och stekta det, kokade ris till också.

De smakade helt okej, jäädrans mättande, köpte 350g, långt ifrån att jag orkade äta allt..

..så vad säger ni, hur nyttigt är det med lever, i klass med kyckling? :)

Och snabbt svar ifrån Grubben :)

Fettsnålt och proteinrikt, massor av järn. Alltför ofta kanske man inte bör äta det, eftersom det samlas avfallsprodukter i levern på djur också. Man kan åtminstone välja lever från ungdjur.

Kalvlever och kycklinglever är mina favoriter; de smakar inte ett dugg lika. Kycklinglever har en mycket mildare smak.

MasterChief
2010-11-26, 20:21
Hittar inte mitt allra första inlägg, men kan nu konstatera att jag var jävligt dryg förut, att jag var starkare då än nu, men avsevärt mindre muskulös, särskilt på underkroppen. Jag hade tyckt att Sheo då var jävligt märklig och störig, faktiskt. Undrar hur det är om sex år till... :em:

Borde vara detta:

Många människor har ett ben som är kortare än det andra, och är skillnaden bara ett par millimeter innebär det inga problem. För mig är dock situationen annorlunda med ett vänsterben som är hela 17 mm kortare. Jag gick med ospecifika smärtor i ryggen under hela min tonårstid och det var först i lumpen som läkaren konstaterade problemet och skickade mig till ortopeden snabbt som attans. Jag fick inlägg och har inte haft några problem sedan dess.

Om det ena benet är kortare kommer höften att snedställas, och ryggraden kommer att kröka i sidled, så att det blir en belastning över de två krökningspunkterna i ryggraden när den belastas, eller om man helt enkelt går och står länge. Att lyfta tungt med snedställd ryggrad är inte bra på något sätt.

För att kolla om du har olika långa ben så ta av dig tröja, byxor och kallingar och ställ dig framför spegeln. Sträck på dig, hypersträck korsryggen och tryck ut all luft (verkligen all luft) ur lungorna och kika på dina höftben. Finns där en asymmetri har du olika långa ben.

Om så är det med största sannolikhet det som är problemet.

ceejay
2010-11-26, 20:22
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2572153&postcount=569

I thatkrillesshow's träningsjournal

MasterChief
2010-11-26, 20:23
Undra om Grubs första inlägg var ett studieresultat

Nopp:

Om du äter någon form av snabba kolhydrater till passar det bra direkt efter träningen, och om du äter långsamma blir det ett bra proteintillskott till frukostgröten.

Det där med halvfulla burkar är inte roligt, men antagligen var pulvrets vikt vad det står att det skall vara på burken. Det är ganska vanligt att tillverkarna lägger pulvermängden i en jätteburk för att man skall tro att man får massor av protein för pluringarna.

Angel
2010-11-26, 20:25
Herregud, jag var 19år när jag skrev mitt första inlägg på Kolo, helt sjukt ju (är 26år idag). Och inte ett dugg mognare har jag blivit heller :)

feyin
2010-11-26, 20:28
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3219842#post3219842

En hel tråd.

r3mpuh
2010-11-26, 20:36
King Grubs första inlägg:
Om du äter någon form av snabba kolhydrater till passar det bra direkt efter träningen, och om du äter långsamma blir det ett bra proteintillskott till frukostgröten.

Det där med halvfulla burkar är inte roligt, men antagligen var pulvrets vikt vad det står att det skall vara på burken. Det är ganska vanligt att tillverkarna lägger pulvermängden i en jätteburk för att man skall tro att man får massor av protein för pluringarna.

[ 02 April 2002: Inlägget har ändrats av: King Grub ]

chidde
2010-11-26, 20:40
helt sjukt hur fort tiden har gatt alltsa, 2003-03-10
och vilken resa man har gjort genom hela kolozzeum.. fran att enbart hanga lite blygsamt i traningsdelen till att logga in 3-4 ggr om dan for att kolla vad som har hant i allmant :D

det kanns fortfarande som att man registrerade sig iforrgar, lite som att vara nykar faktiskt... ungefar sa kanns det

... och tank sa manga coola personer man har haft aran att traffa genom aren, det hade man ju aldrig gjort utan det har natverket

Nu undrar jag över en grej som jag hoppas Ni kan svara på.

Svensson och Jönsson.

Svensson är stor och kraftig, muskulös.
Han lyfter tunga vikter.

Jönsson som är liten och nätt, spinkig.
Lyfter ännu tyngre än Svensson?

Till min fråga.

Hur kan Jönsson som är liten och nätt, lyfta mer än Svensson som är stor och kraftig?

Har två exempel på gymmet, två gubbar som är helt spinkiga lyfter ju lika mkt som biffarna.

Är inte muskelmassa kraft och styrka?

Baan
2010-11-26, 20:42
Försöker fortfarande bli det.

Jag skulle nog säga att du fått till det m.a.p. din avatar. Både fest och träning på samma gång!

MasterChief
2010-11-26, 20:47
King Grubs första inlägg:

Det ekar här inne. :)

MrBoris
2010-11-26, 21:08
Jag har alltid kört 1gång i veckan med 3övningar 3set 6-8reps o det har funkat fint.

/MrBoris
Den 11/7-2004

Osten80
2010-11-26, 21:13

Jag hittar inte heller mitt första inlägg, men medan jag letade dök ett par av dina gamla inlägg upp och min första reaktion var att den där dryga jäveln kan ju bara inte vara samma person som den Sheo vi ser här idag. :D
Sekunden efter hittade jag ett par av mina egna gamla inlägg och det tog en god stunds stirrande för att jag skulle förstå att det faktiskt var jag som hade författat dem. Sedan tog jag mig för pannan och skämdes.
Det känns som att det är en annan person som skrev de där inläggen, som att det var i ett helt annat liv och jag kan inte ens med våld tvinga in mig själv i den tidens tankebanor och attityd, trots att det bara är lite drygt fem år sedan.
Det har onekligen hänt en mängd bra saker i skallen under de senaste åren.

Sheogorath
2010-11-26, 21:19
Jag hittar inte heller mitt första inlägg, men medan jag letade dök ett par av dina gamla inlägg upp och min första reaktion var att den där dryga jäveln kan ju bara inte vara samma person som den Sheo vi ser här idag. :D
Sekunden efter hittade jag ett par av mina egna gamla inlägg och det tog en god stunds stirrande för att jag skulle förstå att det faktiskt var jag som hade författat dem. Sedan tog jag mig för pannan och skämdes.
Det känns som att det är en annan person som skrev de där inläggen, som att det var i ett helt annat liv och jag kan inte ens med våld tvinga in mig själv i den tidens tankebanor och attityd, trots att det bara är lite drygt fem år sedan.

Tack, Osten! Din post gör att jag inte tänker lika onda saker om mig själv just nu. Det måste väl hursomhelst vara sunt att det är som det är, egentligen? Det kanske finns hopp om ens hopplösa lekamen, trots allt? :)

MasterChief
2010-11-26, 21:21

Så här skrev du:
Själv tycker jag att viloveckan är extremt viktig. Jag kör styrketräning 4 ggr i veckan + lite badminton och annan konditionsträning.
Brukar nästan alltid efter ungefär 10 veckor känna mig ordentligt sliten i kroppen. Då tar jag en hel vilovecka där jag inte gör nåt mer ansträngande än att gå 1 timme om dan.

Det är ju upp till dig hur pass snabbt du blir sliten i kroppen. För mig hjälper viloveckan också till med att "reparera" diverse skador. Gör alltid fina ökningar när jag kommer tillbaka ifrån vilan, särskilt i de tunga basövningarna.

Det viktiga är ju att du lär dig att känna när din kropp börjar gå på tomgång.

Lycka till med träningen.....

MojjMojj
2010-11-26, 21:23
hej på er alla, är ny här. Läst igenom många trådar under dagarna jag varit registrerad och jag har ngra frågor. (hittade inte tråden/trådarna med samma frågor)

tränar för att få större muskelmassa och jag undrar hur insulinkänsligheten kan hjälpa mig med det, när ska man ha hög insulionkänslighet osv.? Kan ingenting om det så skriv gärna en förklaring lr länka till en bra tråd där förklaring finns.

Mvh/ anton

2004 :)

Solros
2010-11-26, 21:27
Nostalgi!
Hittade en del roliga minnen :D
Sju år, jäklar vad tiden går.

Vad innehåller vår avföring? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=30793)

Köpa korv är tom svårare än att gå i trappor
Ute på stan en kväll så såldes det korv ur korvagnar. Självklart ska jag beställa en jättebamsing! Ställer mig alltså i kön, bara en kille framför. "Detta går snabbt och lätt" tänkte jag nöjt för mig själv. Dock tog det en jävla tid och jag börjar undra va gubbfan framför mig sysslar med. Sedan att han då och då sneglar bakåt mot mig och flinar gör inte saken bättre! När jag stått där bra länge så tänker jag att nu får det fan vara nog! Går upp och ställer mig bredvid gubben... som visade vara sig försäljaren, kön var på andra sidan.
Det var alltså därför korvagnen bytte "försäljare" hela tiden. :D

hultman
2010-11-26, 21:32
"benen var din bästa muskelgrupp :\"

Till en snubbe i medlemsbilder. Elak jävel redan då.

spoon
2010-11-26, 21:48
Ett halvår lurkade jag runt här innan jag öppnade munnen. Lurkar fortfarande massvis :)

Vilken räka Lepras var :D

Ja hur gick det sen med din huvudvärk? Sitter här med exakt samma problem. Maxade på ett kick-box pass fick grym huvudvärk men fortsatte pga att det var gradering. Fick sedan huvudvärk och förkylning i två dagar. Detta var i tisdags. Trodde att det berodde på vätskebrist men idag (Lördag) han jag inte mer än testa att ta i på bänkpressen så kom huvudvärken tillbaka som ett slag. Fruktansvärt iriterande. Det går ju inte direkt att "bita ihop" huvudet känns som det ska explodera.

Solros
2010-11-26, 21:49
Ska förklara varför kvinnor inte kan kasta boll:

Dom är designade för att använda händerna i små korta rörelser fram och tillbaka. Nyttigt när dom ska diska, skrubba eller mata ungar.

Medan vi män är bättre på rörelser upp och ner, nyttigt när vi ska runka, dricka öl eller slå näven i bordet.

Förhoppningsvis, men troligen inte, är man lite klokare nu.

spoon
2010-11-26, 21:51
Förhoppningsvis, men troligen inte, är man lite klokare nu.

:laugh:

Fan vet!

Inge Enveten
2010-11-26, 22:07
Tänker inte ens dela med mig utav sökresultaten men man blir ganska förvånad över ens noobness och även skillsen i det svenska språket

Frantic
2010-11-26, 22:10
Tänker inte ens dela med mig utav sökresultaten men man blir ganska förvånad över ens noobness och även skillsen i det svenska språket

Säger du nu och använder ord som "noobness" och "skillsen" :D ?

Inge Enveten
2010-11-26, 22:15
Säger du nu och använder ord som "noobness" och "skillsen" :D ?

Så är det när man är imba pro HoN-player :thumbup:

William
2010-11-26, 22:16
Shit, 7.5 år på det här stället alltså :D

hej alla!

Här kommer referenserna till studierna gjorde med vitargo!

j.b. Leiper, k. Piehl aulin & k. Söderlund
improved gastric emptying rate in humans of a unique glucose polymer with gel-forming properties
scand j gastroenterol 2000 (11)

k. Piehl aulin & k. Söderlund, e. Hultman
muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses
eur j physiol (2000) 81: 346-351

angående protargo så klassas produkten nog inte som en gainer eftersom mängden kolhydrater är väldigt lågt per portion.

Mvh william

Osten80
2010-11-26, 22:22
Tack, Osten! Din post gör att jag inte tänker lika onda saker om mig själv just nu. Det måste väl hursomhelst vara sunt att det är som det är, egentligen? Det kanske finns hopp om ens hopplösa lekamen, trots allt? :)

Visst är det sunt, och visst finns det hopp för ett par gamla krakar som skäms för sitt tidigare jag. :)
Min egen förändring till det bättre under de senaste åren tillskriver jag helt och fullt de riktigt djupa depressioner jag varit i med den självrannsakan de obönhörligen medför, ett par väldigt viktiga drogrelaterade "uppvaknanden" med gamla spärrar, barriärer och tankemönster som flyger all världens väg och faktiskt också det här forumet, som en viktig spelplats att testa sin "nya personlighet" på.
Lite som att jobba på en betaversion innan det är dags att släppa loss produkten på den riktiga marknaden. Om kärnan har varit inkapslad under väldigt lång tid, tar det ofta också lång tid att få fram sitt riktiga jag och vad kan då egentligen vara bättre än ett ställe som detta, där det finns en diskussion om i princip varenda ämne man kan tänkas ta ställning till. Det går nog väldigt mycket snabbare än att testa sig långsamt fram, the old fashioned way.

Brickhead
2010-11-26, 22:41
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139248

ungefär exakt ett år sen! :o

shape
2010-11-26, 22:49
Ett tips kan ju vara att du tar alla update bilder i samma ljus, helst i samma ljus som bf bilderna, då får man en tydligare uppfattning om hur/vilka utvecklingar du gör. edit: Jag kan inte alls bedömma om du har blivit starkare eller mer lukrativare.
Känn dig honord jeoyP

r3mpuh
2010-11-26, 23:47
Det ekar här inne. :)
Meh, du får ju dra en riktig quote. :(

stolpskott
2010-11-27, 00:49
Jag har gymmat regelbundet i snart tre månader, och började gymma med några polare som gymmat dubbelt så länge ungefär. De kör rätt hårt och jag hänger såklart efter dom, exempelvis så ligger jag på min andra mm2k i bänk nu (kom in efter halva deras så jag gjorde inte en hel sjuveckors grej) och vi kör dessutom mm2k i knäböj samtidigt... Borde jag dra ner på träningen eller kan jag köra såhär?

Gymmat, gymma, gymmat i samma mening...
Var lite kul att kolla igenom gamla posts faktiskt.

stevebc
2010-11-27, 00:58
Haha, vad gullig man var. Optionanin är kvar, och det får vi tacka för.

Till King Grub: Har du ändrat dig vad det gäller att blanda mjölk med vassle efter träning?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65242&highlight=mj%F6lk+vassle

Vill veta vad som är bäst, eftersom det senaste du skrev var att det inte gjorde nån skillnad mellan mjölk/vatten är det nog så men jag vill veta for sure :)

Första inlägget :)

Andy.da.wohoo
2010-11-27, 01:16
Oj oj oj vad pinsamt jag skrev när jag var nyreggad här :laugh:

Kurash
2010-11-27, 03:35
Haha, det va ju klockrent.

Äter GI-Jane kolhydrater?

Sheogorath
2010-11-27, 09:07
Äter GI-Jane kolhydrater?

:laugh:

Lallle
2010-11-27, 09:14
En 16-årig Lallle:

Hej.

Jag är ung. 16 år. Jag har tränat i ungefär ett år och har alltid följt 3set - 8-10reps stilen.

Efter att ha kikat runt på forumet ett tag har jag fått höra talas om DC. Ingen större aning om vad det betyder. Jag har också läst att vissa kör typ 8-9 set vilket jag tycker låter konstigt. Är man inte extremt utmattad redan efter 5-6 set på 6-10 reps?

Jag vill gärna experimentera olika träningssitilar för att komma fram till vad som passa mig bäst. Så om ni har några bra tips, dela gärna med er. Kom ihåg att jag är nybörjare och kanske inte förstår alla möjliga förkortningar och ord.

Tack på förhand.

krakowww
2010-11-27, 15:15
Haha mitt första för åtta och ett halvt år sedan :)

Jag har hört att CLA ska vara bra för fettförbränning, men från vilket företag ska man köpa? Billigaste eller dyraste?
Kan nån med erfarenhet svara?

A.Steinbach
2010-11-27, 15:34
Mitt första inlägg efter att ha läst ett tag på forumet och tröttnat på en LCHF-taliban som börjat härja och som jag sedan tror blev omvänd :)

Protein fölorar mest energi när det metaboliseras, fett knappt något alls. I en bombkalorimeter vid fullständig förbränning ger 1g protein i snitt 5.65kcal, i människokroppen ger 1g protein i snitt 4kcal pga av energiförluster genom ureasyntes, glukoneogenes och stimulering av proteinsyntesen.

Det står ju i tabellen på den här sidan, http://connection.lww.com/products/m...ents/smch4.pdf hur mycket energi de olika näringsämnena ger i en bombkalorimeter respektive i människokroppen, då under "Net Energy".

Det står mycket skit som inte stämmer på den sidan du länkar till ovan. T ex att man får en metabol fördel pga energiförlust genom att äta mycket fett och lite kolhydrater men det stämmer inte. Det som spelar in är proteinintaget inte hur mycket fett respektive kolhydrater man äter. Det är dieter högre på protein som kan orsaka en liten större energiförlust om man jämför med dieter lägre på protein. Om man ska hårddra det så får man lite större energiförlust om man skulle äta en högprotein/högkolhydratkost jämfört mot en högprotein/högfettdiet då protein har högst TEF, thermic effect of food, sen kommer kolhydrater och fett har allra lägst TEF.

Studien, "Effect on body composition and other parameters in obese young men of carbohydrate level of reduction diet", som finns på sidan Livlinan är en skitstudie som LCHF:are brukar använda sig av som något slags bevis för att en högfett diet skulle ha någon metabol fördel.

I studien så ingick det endast 9st personer, 3st i varje grupp varav resultatet för den ena personen i grupp A ströks pga någon felaktighet så i grupp A var det bara två slutresultat. Bara det låga antalet deltagare gör det till en skitstudie.

Sen var den dåligt kontrollerad. Varken matintaget eller den fysiska aktiviteten var strikt kontrollerat.

Studien var 9 veckor lång och när studien hade pågått i 3 veckor så var det ett uppehåll på 1 vecka pga att deltagarna hade lov ifrån skolan.

Om man går in och tittar i studien ser man att de personerna som var i grupp C, den grupp som gick ned mest i vikt, var de som både vägde mest och hade mest underhudsfett. Det ser man om man tittar i tabellen på weight, Fat % body wt och skin-fold thickness.
Alla grupperna låg på samma energiintag men eftersom de som var i grupp C både vägde mest och var fetast så hade de alltså störst energiunderskott och gick alltså då ned mer i vikt.

Det är alltså inte frågan om någon metabol fördel gällande viktförlust i den studien. Det är bara pinsamt när personer pratar om metabol fördel och lägger fram den studien.

När man strikt kontrollerar energiintaget och energiförlusterna och har ett fixerat proteinintag så ser man ingen skilland i energiförlust eller viktnedgång vid högfett jämfört med högkolhydrat.

Nedan har du en studie som är så kontrollerad som den kan bli. Sängliggande patienter där man strikt kontrollerar energiintaget.

"Diets rich in fat may promote obesity by leading to a greater deposition of adipose-tissue triglycerides than do isoenergetic diets with less fat. This possibility was examined by a retrospective analysis of the energy needs of 16 human subjects (13 adults, 3 children) fed liquid diets of precisely known composition with widely varied fat content, for 15-56 d (33 +/- 2 d, mean +/- SE). Subjects lived in a metabolic ward and received fluid formulas with different fat and carbohydrate content, physical activity was kept constant, and precise data were available on energy intake and daily body weight. Isoenergetic formulas contained various percentages of carbohydrate as cerelose (low, 15%; intermediate, 40% or 45%; high, 75%, 80%, or 85%), a constant 15% of energy as protein (as milk protein), and the balance of energy as fat (as corn oil). Even with extreme changes in the fat-carbohydrate ratio (fat energy varied from 0% to 70% of total intake), there was no detectable evidence of significant variation in energy need as a function of percentage fat intake."

Am J Clin Nutr. 1992 Feb;55(2):350-5. Energy intake required to maintain body weight is not affected by wide variation in diet composition.

Crocker
2010-11-28, 19:16
Magnesiumbrist brukar det vara vid muskelryckningar,kramper..

Kul tråd f.ö. :D

Nina L
2010-11-30, 09:57
Det var ju lite kul. :) 2004-02-26 08:16

Hej Löjtnant!

Du menar Exhale Weekendsidan, förstår jag. (Inte SM i AF-sidan) Jag kan inte annat än att ge dig rätt. Det var ett symptom på för många kockar och ingen som hade bestämt vad som skulle lagas. Nu tog jag dock saken i egna händer och styrde upp lite webbsida. Hoppas det duger! =) Jag gjorde lite kategorisering också, så man skall slippa reta sig på de halvdöda länkarna. (Länkarna kommer att väckas till liv, en efter en...)

Titta in igen!

http://www.exhaleweekend.com

kaer
2010-11-30, 10:17
Jag visar prov på kulinariska färdigheter i mitt första inlägg.

1 burk avrunnen tonfisk
1 lök
1/2 paprika
1 burk creme fraishe
färska tomater i klyftor
tomat pure
dijon senap
soja
citronpeppar
paprikapulver

hacka löken
bryn lök och tonfisk
på med citronpeppar och paprikapulver
blanda i resten och låt sjuda en stund
och tomatklyftorna i slutet så de inte kokar sönder.
serveras bäst med pasta

Man behöver ju inte vara så fancy utan så länge man har lök/tonfisk + ngt gegg och citronpeppar brukar det bli ok =)

http://www.kolozzeum.com/forum/newreply.php?do=newreply&p=1529642

Märkligt att jag varit medlem i drygt ett år utan att göra något inlägg med =)

MilkmaN
2010-11-30, 12:49
Bruce Lee lookalike?
Imponerande för den vikten, väldigt.
Keep on rocking :) *yourock*

Inte så roligt dock :(

Därefter följer ett par trådar om att prioritera bröst, och mitt tredje inlägg är det första i min träningsdagbok, som fortfarande är aktiv. Coolt ändå :D

Mantus
2010-11-30, 12:59
Stadgad sedan länge

På frågan "Är ni singlar?". Det här var allt ett bra tag sedan.:D

elo_
2010-11-30, 13:12
Hej, jag lider av liknande åkomma. Båda mina underarmar har ställt till med mycket strul den senaste tiden, cirka två veckor. Jag kör också tungt med få repetitioner. Smärtan börjar från armbågen och strålar ut till nedre delen av handen och fingrarna. Den är väldigt ihållande och jag får ta till bedövningskräm för att det skall lugna ner sig. Jag tänkte kolla hur det ser ut med din arm nu, om det hjälper att lägga av lite med de tunga vikterna? Jag har heller inte riktigt kommit mig för att utforska vad det kan bero på, eller vad symptomen försöker säga mig, så om någon som läser det här kan ge mig en knuff i rätt riktning eller göra en kvalificerad gissning så skulle det uppskattas. Tack för mig.

mitt första inlägg var bara en simpel +1 när någon kommenterade i en tråd om att jag också minsann tränade max-ot. Det här var mitt andra inlägg tydligen.

Sir Anselm
2010-11-30, 13:12
På vilket sätt binder man vatten, komme man se helt "plufsig" ut? Någon som testat DxB's kreatin förresten? Den som de säljer på Muskelbutiken...

Känns lite konstigt att jag varit medlem så länge, vart tog åren vägen?

the_PL_man
2010-11-30, 13:54
2003-08-28:

" Question Bra stretchingillustrationer lämpliga....
....för utskrift ?

Någon som känner till någon länk till någon sida med illustrationer på stretchingövningar, vilken lämpligen kan skrivas ut och anslås i träningslokalen ?

Kommer ihåg sådana från min tid som OLare, man fick 2st A4 ark, med ett 10-tal illustrerade stechövningar på varje. Det är något liknande detta jag söker.

Mvh

the_PL_man "

mini
2010-11-30, 14:04
Jag ska försöka bli av med några kilo (ca 5-6, har redan gått ner 4) som ligger som bomull runt valda delar av min kropp...
Har haft en lång period då jag ätit fel (vissa dagar alldeles för lite, andra på tok för mycket, ständigt för mkt kolhydrater och för lite protein). Funderar på om jag först måste "normalisera" kroppens förbränning och ligga på +- noll innan jag kan gå ner på kaloriminus och förbränna fettet, eller om jag kan utgå ifrån ett minus på ca 500 kcal av mitt behov?
Hoppas ni förstod min fråga... ;)
Hm, första inlägget nästan ett år efter att jag reggade mig? Så blygsamt.