handdator

Visa fullständig version : Låsningen i knät ger inte med sig

Mendesmania
2010-11-25, 19:55
Jag har googlat lite grand men har dessvärre inte kunnat hitta några svar på min fråga.

I vintras vred jag till mitt knä ordentligt och jag misstänkte att jag hade vridit sönder det. Min vana trogen tog jag inte kontakt med läkare utan det gick över och jag trodde att det enbart var en kraftig stukning.

Framåt sommaren så gjordes jag påmind om skadan. Till en början trodde jag att knät hoppade ur led, men efter ett tag kom jag fram till att det "bara" låste sig. Efter ytterligare ett par månader uppsökte jag läkarhjälp och fick tid på ortopedmottagningen.

Där fick jag höra att det med största sannolikhet var en korsbands- och meniskskada och läkaren skickade en remiss för en magnetröntgen. Har i dagens läge inte fått tid för denna ännu.

Nu till mitt egentliga problem:

På väg till jobbet idag så gick jag helt vanligt och det högg till i knät. Min vana trogen försökte jag rätta till det, men det gick inte. Efter samråd med sjuksköterska så uppsökte jag akuten. Läkaren kunde inte göra mer än att säga samma sak som den förra ortopeden sa - att det antagligen rör sig om en korsbands- och meniskskada.

Så nu sitter jag här med ett knä som inte går att räta ut till mer än ungefär 95% och börjar få panik. Försökte att räta ut benet men det smärtar som bara den och känns som att jag ska bryta något. Hur kan jag gå till väga för att kunna räta ut benet? Eller måste jag avvakta först magnetröntgen och artroskopi?