handdator

Visa fullständig version : Rehab efter labrum operation?

picko
2010-11-25, 13:51
Tidigt i våras opererades jag efter flera års jävligt diffus smärta i vänsteraxeln. Problemet har flera gånger beskrivits på detta forum.
Kändes riktigt bra att få en diagnos på problemet efter en lång strävan på att få veta vad det igentligen var som strulade.

Operationen beskrivs som följande:

"Skopet in genom bakre portal. Inspekterar leden, finner en lätt till måttlig synovit, med flaptear i labrum strax ovan midglenoidnotch samt en mindre skada vid bicepcs utträde i pulleyapparaten.
Beslutar att i första läget lämna biceps och inte tenotomera denna utan att enbart åtgärda labrumskadan.
Etablerar anteriosuperios portal, går in med VAPR och resecerar det skadade partiet av labrum."

Axeln känns mycket bättre än tidigare men nu känner jag en tydlig obehagskänsla i bicepsen efter belastning.

Läkaren sa direkt efter operationen att han tyckte att vi skulle operera av fästet vilket beskrivs som skadat ovan för att slippa obehag och smärta om det nu inte ger med sig efter 3 månader. Frågan är då om detta är enda lösningen på problemet?

Jag har nu tänkt komma igång med styrketräningen igen efter flera års vila, har någon gått igenom något liknande? Hur hade ni lagt upp det?

Enormt tacksam för svar och synpunkter.