handdator

Visa fullständig version : Överrörlig axel, förslag på övningar.

debbe
2010-11-25, 12:37
Hej!

Jag har en dålig axel pga överrörlighet. Anledningen till att jag frågar efter övningar här är eftersom jag är på resande fot.

Jag har tränat rotatorcuffarna och lite enhandsrodd med gummiband och känner behovet av fler övningar.

Någon som kan tipsa mig om några bra sådana?

mvh

Apjavel
2010-11-25, 12:42
Då rotatorcuffen står för stabiliteten i axeln så kan jag bara rekommendera att du fortsätter att träna dem med hjälp av gummiband i olika styrkor. Vilka övningar kör du för rotatorcuffen?

debbe
2010-11-25, 12:49
http://www.kiropraktorcentrum.com/images/kiro/stretch/utatrotation_b.jpg

den kör jag åt båda hållen så att säga, eller både inåt och utåt.

davvvan
2010-11-30, 17:42
Hur överrörlig? Hoppar din axel lätt ur led av sig självt? Min yngre broder har överrörliga axlar och han fick operera en nu för någon vecka sedan pga helt avslitna ledband... Så se till att sköta sjukgymnastiken innan det går så långt!

debbe
2010-12-05, 15:04
Min axel har aldrig hoppat ur led.

Det hela började med att min vänstra axel var 0,5-1dm högre upp än den andra. Såg ganska lustigt ut. Hade då en känsla av svullnad/stelhet i hela vänstra latsen och skulderpartiet. Jag visste inte vad det var då så jag tränade på som vanligt. Chins och crawl var antagligen inga bra grejer att göra.

Jag har nu kört rotatorcuff övningar åt båda hållet, rogg, enarmsrodd, och övningar för skulderblad sedan april detta år.

Smärtan gör sig påmind när jag tex ska ta på mig en jacka. Då kan det knaka till rejält och det gör ont. Dagen efter så är axeln åter igen högre än den andra, vilket den är nästan varje dag.

Tid bokad för kontraströntgen nu.

Jag är trött på att träna axeln utan att få något för det och hoppas på operation så jag kan börja simmar och klättra igen.

rusta-axel....