Visa fullständig version : Vad är viktigt när ni köper mat? (kcal, fett, protein etc.)
Livebytobbe
2010-11-25, 03:50
Jag undrar vad det är ni tittar på när ni handlar livsmedel. Är det kcal, fett, protein, energi eller något annat?
Målet för mig är att få mindre underhudsfett och få mer synliga muskler samt bli starkare. Finns det någon riktlinje jag kan försöka gå efter? Till exempel när jag köper bröd, ska jag titta efter hur mycket protein, kcal, kostfiber eller något annat? Jag tror ni förstår vad jag menar.
Mvh
Om det endå vore så lätt :-)
Fredrik_S
2010-11-25, 05:38
Riktlilnjern tycker jag är att äta proteinrik mat(ägg fisk kött fågel) alla måltiderna och bra grönsaker typ broccoli blomkål morötter ofta plus någon valfri fettkälla för energin tex majonäs eller smör.
Bröd pasta ris och andra godsaker tycker jag man bör vänta med tills man blivit av med det mesta kroppsfettet. För att sedan smyga in det och se hur mycket man kan äta utan att bli tjock igen.
Det tillsammans med lagom styrketräning i 3-4 år så bör man ha nått en kropp som uppskattas av de flesta...
chrilledude
2010-11-25, 05:40
Jag kollar protein & kcal.
vicarious
2010-11-25, 16:21
Pris och mängd protein, ofta gram protein per krona. Försöker hålla mig till magrare produkter när jag deffar så kollar även på fettmängden.
Köper inget som innehåller E250.
Under deff blir det inget bröd alls, mja, numera blir det inte det när jag äter mer heller. Finns godare former av kolhydrater.
Under deff blir det väl annars att kolla proteininnehållet i förhållande till kcal iaf.
Kolla inte bara på enskilda livsmedel då det inte har någon större betydelse utan kolla på vad du äter totalt. Har du ett bestämt mål med intaget ex protein och kalorier så får du sen anpassa det du äter så att du når det målet och då kan maten i princip innehålla vad som helst så länge du håller dig inom de gränser du har satt upp. Det finns t ex inget som säger att man skulle bli fetare av kolhydrater än fett eller tvärtom så skippa att krångla till det genom att utesluta något helt.
Som jag har förstått det har du också nyss börjat kolla på kosten och då kan det helt enkelt räcka att "rensa upp" lite t ex minska på intaget av något som är energirikt eller sådant som du vet med dig att du äter mycket av. Det är sällan alldeles nödvändigt att räkna kalorierna.
Riktlilnjern tycker jag är att äta proteinrik mat(ägg fisk kött fågel) alla måltiderna och bra grönsaker typ broccoli blomkål morötter ofta plus någon valfri fettkälla för energin tex majonäs eller smör.
Bröd pasta ris och andra godsaker tycker jag man bör vänta med tills man blivit av med det mesta kroppsfettet. För att sedan smyga in det och se hur mycket man kan äta utan att bli tjock igen.
Det tillsammans med lagom styrketräning i 3-4 år så bör man ha nått en kropp som uppskattas av de flesta...
Ah fyfan, akta er för broccoli, förut käkade jag 250-300g till varje måltid 2x per dag, fy i helvete vilken magknip jag fick, fick lägga mig i fosterställning på jobbet och lägga av en dunderbrakare :S
Jag undrar vad det är ni tittar på när ni handlar livsmedel. Är det kcal, fett, protein, energi eller något annat?
Pris, kvalitet och inköpslistan.:)
Ah fyfan, akta er för broccoli, förut käkade jag 250-300g till varje måltid 2x per dag, fy i helvete vilken magknip jag fick, fick lägga mig i fosterställning på jobbet och lägga av en dunderbrakare :SKörde 1kg på kvällen i en sittning i två veckor :) Ja, det var ett misstag, maken till gaser har jag aldrig varit med om...
Ah fyfan, akta er för broccoli, förut käkade jag 250-300g till varje måltid 2x per dag, fy i helvete vilken magknip jag fick, fick lägga mig i fosterställning på jobbet och lägga av en dunderbrakare :S
Körde 1kg på kvällen i en sittning i två veckor :) Ja, det var ett misstag, maken till gaser har jag aldrig varit med om...
Lustigt det där med gaser.
Personligen äter jag stora mängder broccoli närmast dagligen - märker ingenting. "Märker" inte av bönor el. ärtor heller. Det enda som magen inte är alltför glad över är stora mängder tuggummi. Om nu intresseklubben för anteckningar, d.v.s... ;)
Lustigt det där med gaser.
Personligen äter jag stora mängder broccoli närmast dagligen - märker ingenting. "Märker" inte av bönor el. ärtor heller. Det enda som magen inte är alltför glad över är stora mängder tuggummi. Om nu intresseklubben för anteckningar, d.v.s... ;)Jag märkte heller inte av gaser när jag spred intaget och/eller åt 500g. Men 1kg på kvällen gav gaser som inte gav sig förrän 18h senare ungefär.
Tidigt marklyftspass fick mig att avsluta det hela :em:
Ristretto
2010-11-25, 21:19
Mycket protein och billigt ska det vara. På veckorna blir det mest tonfisk, ägg, majonnäs, smör och havregryn men på helgerna blir det det jag är sugen på. Ofta blir det dock samma eftersom jag tycker att det smakar bra. :)
Fru_Flisa
2010-11-25, 21:33
Jag kollar datummärkningen, ifall det är en vara jag inte ofta äta av så mycket och ofta så ser jag till att den håller sig längre än "3 dagar efter öppnad" eller att den inte går ut snart, så jag är säker på att det inte blir nåt slöseri.
Köper inte nåt som innehåller smakförstärkare eller härdade fetter så kollar alltid sånt på varor jag inte är van.
Eddie Vedder
2010-11-25, 21:36
Basvaror, "akutvaror" (typ om tandkrämen börjar ta slut eller om jag behöver nya diskborstar) samt saker som jag ofta äter och som råkar vara billigt. Blir ofta ett par kg fläskkarré eller grytbitar nuförtiden för det är ofta billigt. Köpte fyra burkar skärgårdssill häromdagen för det var nere på 15 kronor per burk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.