Visa fullständig version : Börja som smal eller fet på gymmet (resultat?)
Potatiskillen
2010-11-24, 23:49
Jag satt och tänkte på en sak, jag väger 97 kg och är 195 cm, vilket gör mig rätt så pluffsigt men inte smal heller. Om jag skulle ta tag med gymmet så skulle jag nog få bort fettet rätt så snabbt men inte få någon bulk.
Om vi säger att en person är 175 cm och väger 95 kg och sedan en som är 175 och väger 60 kg, de har aldrig någonsin gymmat , vem får mest resultat om det tränar regelbundet på gymmet och äter som en kroppsbyggare?
Såg nyligen en bild på en kille som är 182 cm och började gymma då han vägde 98 kg , idag väger han 84 kg och har rätt så vältränad fys.
Beror helt på hur bra gener personen har och hur bra den sköter sina rutiner.
Den smala personen tror jag har bättre förutsättningar.
Den smala personen har ju bara en väg att gå och behöver inte oroa sig om hur mycket han ska äta "ska jag deffa nu?" osv.
Den tyngre killen har redan från startläget mer muskler på kroppen då man inte bara går upp i fettvikt när man överäter.
Jag tror det är ganska jämt skägg om vem som kommer först till 75kg bf10-15% men den lätta killen har en trevligare väg att gå som kan ligga på kcal+
Någon som är smal från början kommer lägga på sig mindre andel fett vid en viktuppgång.
Potatiskillen
2010-11-25, 00:41
Någon som är smal från början kommer lägga på sig mindre andel fett vid en viktuppgång.
Sant, men då är det ju så att om han slutar träna i två veckor så kommer han att gå ner i muskelmassa. En som är större och har slutat träna lär ju inte bli smalare igen om vi säger så.
Sant, men då är det ju så att om han slutar träna i två veckor så kommer han att gå ner i muskelmassa. En som är större och har slutat träna lär ju inte bli smalare igen om vi säger så.
Du tappar muskelmassa om du slutar träna vare sig du har mycket eller lite kroppsfett. En person med lågt kroppsfett har dock troligtvis bättre insulinkänslighet och därför bättre förmåga att använda använda kolhydraterna till att bygga muskelmassa
Dessutom är smala människor bättre än feta.
Den tyngre killen har redan från startläget mer muskler på kroppen då man inte bara går upp i fettvikt när man överäter.
Det är rätt individuellt, och sen är frågan hur mycket muskler som är kvar efter dieten.
Själv började på 95Kg och fick gå ned till 60Kg för att komma i vettig form. Det är 10 månader som en smalis som börjar på 60Kg kan bulka på.
Herr Oberst
2010-11-25, 07:24
Den tjocka har mer fett som han kan omvandla till muskler så han kommer bli skitgrym långt före smalisen
chrilledude
2010-11-25, 07:31
Den tjocka har mer fett som han kan omvandla till muskler så han kommer bli skitgrym långt före smalisen
:laugh:
coolboynesko
2010-11-25, 08:08
Anna Skipper?
King Grub
2010-11-25, 09:05
Du tappar muskelmassa om du slutar träna vare sig du har mycket eller lite kroppsfett. En person med lågt kroppsfett har dock troligtvis bättre insulinkänslighet och därför bättre förmåga att använda använda kolhydraterna till att bygga muskelmassa
Kolhydrat kan inte användas till att bygga muskelmassa.
pragmatist
2010-11-25, 09:13
Om man måste ägna sig åt bodybuilding för att bli normalviktig så är väl inte chanserna särskilt stora att man någonsin kommer bli särskilt stor och stark.
Slartibartfast
2010-11-25, 09:21
Om man måste ägna sig åt bodybuilding för att bli normalviktig så är väl inte chanserna särskilt stora att man någonsin kommer bli särskilt stor och stark.
+1
Spinkiga personer blir sällan mera än normalbyggda, eller lite lönniga av bulkandet. Feta personer har i regel redan massan, så allt dom behöver göra är att plocka bort fläsket. Kolla Grandmaster :D Jag avundas tjockisar.
Virtual1339
2010-11-25, 09:32
Jag är/var en tjockis.
Men jag tror inte det är så stor skillnad. Många som e lätta har svårt för att äta, många feta äter för mycket. Båda måste hitta en balansgång för att gå upp/ned i vikt.
Slartibartfast
2010-11-25, 09:41
Jag är/var en tjockis.
Men jag tror inte det är så stor skillnad. Många som e lätta har svårt för att äta, många feta äter för mycket. Båda måste hitta en balansgång för att gå upp/ned i vikt.
Detta med att ha svårt att gå upp/ner i vikt är väl egentligen en bisak. Det är fråga om ren matematik, dvs energi in/ut.
Säger man åt en speta och en tjockis att mötas vid en kroppsvikt på säg 80 kg (båda är 180 cm långa) så kommer tjockisen vid målvikten att ha mera muskler/mindre fett, för han har antagligen en högre genetisk setpoint för muskelmassa.
Herr Oberst
2010-11-25, 12:44
Anna Skipper?
Skipper suger. Anka rühlar
Kan inte användas alls eller kan inte ensamt användas till att bygga muskelmassa? För pyruvat kan väl vara en beståndsdel i syntetiseringen av vissa aminosyror som kan användas för muskeluppbyggnad?
+1
Spinkiga personer blir sällan mera än normalbyggda, eller lite lönniga av bulkandet. Feta personer har i regel redan massan, så allt dom behöver göra är att plocka bort fläsket. Kolla Grandmaster :D Jag avundas tjockisar.
+1
Jag vill också vara en tjockis!
Tror inte de spelar så stor roll.
Säger man åt en speta och en tjockis att mötas vid en kroppsvikt på säg 80 kg (båda är 180 cm långa) så kommer tjockisen vid målvikten att ha mera muskler/mindre fett, för han har antagligen en högre genetisk setpoint för muskelmassa.
Varför skulle det vara så? Övervikt har väl mest att göra med aptiten, och det har ju inget med gener för muskler att göra, eller hur?
Slartibartfast
2010-11-25, 14:54
Varför skulle det vara så? Övervikt har väl mest att göra med aptiten, och det har ju inget med gener för muskler att göra, eller hur?
Anlag för fetma och anlag för hög setpoint muskelmassa/bra byggargener verkar ofta gå hand i hand. Skulle inte tjockisar överäta skulle dom vara hyffsat välbyggda även som otränade.
Fel uttryckt av mig kanske. Insulinet som produceras kan ju dock hjälpa till en hel del dock
von huff
2010-11-25, 15:19
Håller med Slarti.Själv var jag riktigt spinkig när jag började och är nu normal.Om man inte har "ramen", breda axlar och är inte grövre byggd så kan det nog vara svårt att se grov ut.Såklart så syns det på smala personer om de har tränat men sätter man lite kläder på dom så ser de normala ut
håller med slarti.själv var jag riktigt spinkig när jag började och är nu normal.om man inte har "ramen", breda axlar och är inte grövre byggd så kan det nog vara svårt att se grov ut.såklart så syns det på smala personer om de har tränat men sätter man lite kläder på dom så ser de normala ut
+1
Axelbredden och själva storleken på bröstkorgen gör mycket. ;d
Minimjölk
2010-11-25, 15:55
Mycket hänger väl på den fördelning gener man har men dessa har kanske redan visat sig i startläget. Dvs den smala kanske är det pga "generna"
Om dessa två personer som är med i exemplet har exakt samma muskelmassa men olika andel fett är det stor fördel för den som är smal men högst troligt har den feta personen mer muskler redan från start och harn har därmed större förutsättningar att snabbt bli starkare och bygga muskler. Däremot kommer båda personer gå upp ännu mer i fettvikt när de överäter vilket gör att smala personen kommer se lite halvbitig ut medan den tjocke bara ser ännu fetare ut.
Det handlar mycket om ambitionsnivån också. En smal kille som går upp 5 kilo kan se rätt ok ut men om målet är att gå upp 20kilo så kommer det ta rejäl tid och då är det mycket möjligt at tden tjocka killen kommer fortare till målet då det går fortare att deffa ett kilo än att bygga upp ytterligare ett kilo kvalitetsmassa. Speciellt om man redan lagt på sig 20kilo muskler.
young_george
2010-11-25, 16:00
Fel uttryckt av mig kanske. Insulinet som produceras kan ju dock hjälpa till en hel del dock
Hur då? Insulin är inte muskelanabolt på människor.
Anlag för fetma och anlag för hög setpoint muskelmassa/bra byggargener verkar ofta gå hand i hand. Skulle inte tjockisar överäta skulle dom vara hyffsat välbyggda även som otränade.
Men alltså, är det något du tycker eller är det något som är bevisat? För mig låter det lika sannolikt som att tjockisar skulle vara lite gladare än andra och att grova människor skulle vara dumma.
Håller med Slarti.Själv var jag riktigt spinkig när jag började och är nu normal.Om man inte har "ramen", breda axlar och är inte grövre byggd så kan det nog vara svårt att se grov ut.Såklart så syns det på smala personer om de har tränat men sätter man lite kläder på dom så ser de normala ut
Fast det är ju inte det slarti säger. Slarti säger att tjocka personer har bättre anlag för muskelmassa. Inte breda axlar eller stor bröstkorg, utan större muskler. Det du säger, att de som ser kraftiga ut från början har en fördel rent visuellt, det håller jag absolut med om.
von huff
2010-11-25, 16:17
Jag borde egentligen ha quotat pragmatists inlägg där han skrev att om man måste träna för att komma upp i normal storlek så lär man inte bli jättegrov nånsin.Iaf så har axlarnas bredhet och bröstkorgens storlek stor betydelse för hur man kommer att se ut med mera muskler
+1
Kolla Grandmaster vart? Om du menar före-efter bilderna han lade upp i någon tråd, så var han hyfsat smal från början.
Kolla Grandmaster vart? Om du menar före-efter bilderna han lade upp i någon tråd, så var han hyfsat smal från början.
Har för mig att han sagt att han var överviktig som barn/ungdom.
coolboynesko
2010-11-25, 17:57
Skipper suger. Anka rühlar
Dem verkar ju ha ersätt Skipper :)
Hur då? Insulin är inte muskelanabolt på människor.
Inte så mycket jag kan säga där för då kommer jag få massa forskningsartiklar upptryckte i ansiktet att detta skulle vara motbevisat.
Kolhydrater öppnar ju upp muskelns mottaglighet för energi och för att en muskel ska öka i massa och volym krävs energi så även om du kan höja proteinsyntesen lika bra utan kolhydrater så tvivlar jag starkt på att du kan få samma resultat utan kolhydrater
Det där tycker jag bara stämmer in på vissa. Andra är endast "smalfeta Gone Wild".
Virtual1339
2010-11-25, 19:58
Är lite intresserad av hur man skall göra som, nu i mitt fall att jag varit fet. Och bantat över 20 kg, men endå är sådär halft fet lite muskulös. Om man vill satsa på att bli så grov som möjligt.
Skall man deffa ner sig riktigt lågt för att sedan fortsätta bygga därifrån, eller om man skall acceptera att man ännu är lite mullig och bygga på balans eller litet underskott för att i framtiden deffa ner sig till skall vi säga tävlingshård om man har sådana ambitioner?
Är lite intresserad av hur man skall göra som, nu i mitt fall att jag varit fet. Och bantat över 20 kg, men endå är sådär halft fet lite muskulös. Om man vill satsa på att bli så grov som möjligt.
Skall man deffa ner sig riktigt lågt för att sedan fortsätta bygga därifrån, eller om man skall acceptera att man ännu är lite mullig och bygga på balans eller litet underskott för att i framtiden deffa ner sig till skall vi säga tävlingshård om man har sådana ambitioner?
Gå ned såpass mycket att du kan köra en kontrollerad bulk ett tag utan att bli för fet, så du slipper deffa ett halvår för att komma i form.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.