Visa fullständig version : Träning inför GMU
hang0ver
2010-11-24, 19:19
Fått besked om att jag ska på den tredje prövningen(mönstring) i vår för att se om jag klarar av att ta mig vidare till grundläggande militär utbildning.
Detta är något som jag tar väldigt hårt på då detta är något jag har velat göra hela mitt liv och jag kommer kämpa stenhårt för att träna upp mig ordentligt nu i de månader som är kvar. Kan tillägga att jag redan är i hyfsad form.
Jag tänkte be om hjälp och tips med ett schema som jag vill ska få plats väldigt mycket i... och jag klarar tyvärr inte av detta själv eftersom att jag inte är så erfaren inom gym osv.
Jag skulle vilja ha ett helkropps schema för att bygga upp Hela kroppen och några övningar jag absolut skulle vilja ha med i schemat är frivändningar, militärpress, marklyft, benböj och bänkpress då några av detta är basövningar och de är väldigt viktiga för att man ska bli stark! :)
Samtidigt vill jag få in cykling på schemat, jag hade tänkt mig att cykla minst 2 ggr i veckan (på träningscykel självklart). Börjar på runt 2 mil med lagom motstånd för att jag ska klara av det.
Så, jag skulle gärna vilja ha hjälp att bygga upp ett helkropps schema som innehåller ovanstående övningar, samt cykling. Om det finns någon där ute som har lust att hjälpa mig med detta skulle det vara Väldigt uppskattat! Jag vet inte hur jag ska lägga upp allt :)
Tredje prövningen i vår? Vad menas med detta? Menar du att du ska söka GMU omgång 3 och därför inte ska mönstra förren i vår? Annars kan du ju söka denna veckan och mönstra i december-januari och börja i April!
Mönstringens fysiska tester är inte svåra att klara, de är snarare väldigt lätta. Träna inte på cykling bara för att klara mönstringen bra, träna på mer soldatmässiga färdigheter som att gå med ryggsäck och kängor och löp vissa delar av varje runda. Sen kan du köra renodlade löp-träningspass. Du kommer klara konditionsdelen av testerna även om du inte cyklar, förutsatt att du inte är gravt överviktig eller så?
Kolozzeums nybörjarprogram för styrketräning här på forumet är bra för att öka din styrka!
Var bor du?
Torsk_ole
2010-11-24, 20:03
Hyfsad form säger inte ett skit. Finns de som använder det uttrycket och springer milen på 40, samma uttryck kan människor använda när de springer milen på 60 min. Uttrycket säger med andra ord ingenting.
Är det inför mönstring eller inför GMU?
hang0ver
2010-11-24, 20:35
1911 - Jag var på mönstring för 2 veckor sedan och det hade blivit ett missförstånd och de sade att jag skulle komma tillbaka till i vår på tredje prövningen för att sedan kunna(OM jag klarar av det) göra GMU i höst... men jag gjorde testerna ändå och klarade det hyfsat och jag kände att jag hade goda chanser.
Jag klarade som sagt testerna hyfsat bra men till nästa gång vill jag vara mer förberedd och klara de även bättre. OM jag skulle lyckas klara det så skulle jag vilja vara i god form!
Torsk_ole - Det är inför både mönstring och GMU. Och jag är i hyfsad form och jag vet att testerna inte kräver så mycket... det är därför jag vill träna upp mig riktigt ordentligt om jag nu skulle klara det! Jag vill verkligen gå in för det :)
Torsk_ole
2010-11-24, 20:52
Träningen inför GMU och mönstringen är helt olika. Jag repeterar helt olika.
Mönstringen så är "konditionstestet" ett test av mjölksyra vid cykling. Därför rekommenderar jag all träning där du cyklar och får mycket mjölksyra. Testet tar 6-15 min beroende på din nivå.
Styrketestet tränar du genom att göra marklyft (tungt) samt rodd när du står rakt upp och drar rakt upp.
GMU och soldatlivet ställer helt andra krav. Jag repeterar helt andra krav.
Inför GMU skulle jag genomföra träning som syftar i första hand till att vara skadeförebyggande (många soldater skadar sig pga dålig förberedelse). Eftersom du vägrar uppge träningsbakgrund, nivå etc så kommer jag inte skriva några tips.
hang0ver
2010-11-24, 21:30
Torsk_ole - min träningsbakgrund: tränade hockey från 3 år tills att jag var 14, lade av och tränade boxning i 2 år tills att jag var 16 då jag hoppade från boxning till MMA... nu fokuserar jag mestadels på gym och kondition :)
Snorre Snabel
2010-11-24, 21:37
vilken tjänst vill du söka senare, signalist i flottan eller fallskärmsjägare/kustjägare?
thethoos
2010-11-24, 21:46
Jag skulle vilja tipsa om att träna på att gå i kängor med tung ryggsäck. Riktigt tung, ibland kan du får bära, gevär, ammo, p-skott och fordonsmina mm . Det absolut svåraste i lumpen tyckte jag var att inte pajja ryggen när man bar ryggsäck timme ut och timme in. Sen vet jag många som hade problem med skavsår när man sprang i kängor. Så ut och gå, det är mitt tips. Sen vet jag inte hur GMU funkar, jag gjorde lumpen innan dom böt system.
Torsk_ole
2010-11-24, 21:48
Jag skulle vilja tipsa om att träna på att gå i kängor med tung ryggsäck. Riktigt tung, ibland kan du får bära, gevär, ammo, p-skott och fordonsmina mm . Det absolut svåraste i lumpen tyckte jag var att inte pajja ryggen när man bar ryggsäck timme ut och timme in. Sen vet jag många som hade problem med skavsår när man sprang i kängor. Så ut och gå, det är mitt tips. Sen vet jag inte hur GMU funkar, jag gjorde lumpen innan dom böt system.
1. Det heter bytte
2. En person som inte gått i kängor tidigare och börjar marschträna hårt ber om att bli skadad.
Crippa90
2010-11-24, 21:51
+1
Gå var det ända man gjorde i lumpen kändes det som. Man knaprade ipren konstant och badade i orudis, och det var alltid slut i plutonsapoteket.
Crippa90
2010-11-24, 21:54
2. En person som inte gått i kängor tidigare och börjar marschträna hårt ber om att bli skadad.
Bättre att bli skadad eller få skavsår när man är hemma än i lumpen om du frågar mig. Andra dagen i lumpen var vi ute och marscherade tre timmar i streck. Vänster, höger, vänster, höger...
Torsk_ole
2010-11-24, 22:04
Bättre att bli skadad eller få skavsår när man är hemma än i lumpen om du frågar mig. Andra dagen i lumpen var vi ute och marscherade tre timmar i streck. Vänster, höger, vänster, höger...
Är du helt dum i huvudet?
Får du en marschfraktur eller problem innan du rycker in så har du garanterat stora bekymmer och är således olämplig.
Det går faktiskt att marschträna och träna upp sig utan att skada sig. Jag genomförde från i princip låg marschvana (även om jag marschat mycket tidigare) till att på en 14 dagars period gå 27 mil under effektivt 10 dagar. Det går med andra ord att träna upp sin marschvana. Du kan bli en jävel på att gå långt och hårt utan att få problem. Tyvärr så tränar 99 % inte så här inför inryck. Nej de "gymar och springer" istället.
Edit: Coolt! Andra dagen marschade ni tre timmar i sträck. Får jag din autograf? Eller känner du dig kränkt?
hang0ver
2010-11-24, 22:07
Torsk_ole - Jag ber om tips och råd om träning... har du åsikter på min träning jag hade tänkt mig så snälla, framför dom på ett moget sätt ? Jag är inte säker på att det sätt jag tänkt träna på ens skulle fungera... och det kanske du redan har märkt. Men nu frågar jag snällt om du skulle kunna ge tips på lite träning?
Crippa90
2010-11-24, 22:10
Är du helt dum i huvudet?
Får du en marschfraktur eller problem innan du rycker in så har du garanterat stora bekymmer och är således olämplig.
Det går faktiskt att marschträna och träna upp sig utan att skada sig. Jag genomförde från i princip låg marschvana (även om jag marschat mycket tidigare) till att på en 14 dagars period gå 27 mil under effektivt 10 dagar. Det går med andra ord att träna upp sin marschvana. Du kan bli en jävel på att gå långt och hårt utan att få problem. Tyvärr så tränar 99 % inte så här inför inryck. Nej de "gymar och springer" istället.
Edit: Coolt! Andra dagen marschade ni tre timmar i sträck. Får jag din autograf? Eller känner du dig kränkt?
Skärp dig.
Torsk_ole
2010-11-24, 22:21
Torsk_ole - Jag ber om tips och råd om träning... har du åsikter på min träning jag hade tänkt mig så snälla, framför dom på ett moget sätt ? Jag är inte säker på att det sätt jag tänkt träna på ens skulle fungera... och det kanske du redan har märkt. Men nu frågar jag snällt om du skulle kunna ge tips på lite träning?
Ungefär så här. Baserat på en vecka:
2 styrkepass, helkropp. Först basövningar därefter styrkeuthållighet och statisk träning
2-3 löpning, varierad
1-3 marschpass
Marschpassen är väldigt lätta till en början, 5 km med kängor t ex. I slutet av din träningsperiod (nästa höst) kan du nog ligga på 18-20 km med 20 kg packning...om du kör en lååååååångsam progression och inte skadar dig.
Totalt får du då cirka 25 % styrka och resten kondition. Sen när du rycker in kommer du inse hur liten del träning de facto är.
Skärp dig.
Utveckla?
hang0ver
2010-11-24, 22:47
Torsk_ole - Tack ska du ha, ser riktigt bra ut... blir att jobba på ett schema nu då! :)
thethoos
2010-11-24, 22:48
Tur att det finns träningsexperter som Torsk_ole!
Torsk_ole
2010-11-24, 23:04
Tur att det finns träningsexperter som Torsk_ole!
Lugna ner dig Danne.
Har du bättre förslag får du gärna lämna dem. Mitt var inte särskilt utvecklat (för att jag inte orkar skriva mer nu), men du har säkert nåt mer ess i rockärmen eller kan du bara vara ironisk?
Allt beror ju på ditt nuvarande träningsläge, varför beskriver du inte hur bra tränad du är och hur van du är vid träning i olika former?
Vissa klarar utan problem att gå 20km i grov terräng med 20kg utan att få ont i kroppen. Andra inte. Om du vill ha tips på hur du ska förbättra din form inför militär tjänstgöring så kan du ju beskriva ditt nuvarande utgångsläge, vad du hade tänkt söka för tjänst och din träningshistoria (har du haft skador? lätt för att få problem i knän, benhinnor etc?)
http://www.fallskarmsjagare.se/index.php/fjs/traningstips
http://www.fallskarmsjagare.se/index.php/fjs/traningkondition
Eftersom första proven redan anses lätta så satsa på att bygga upp kroppen för en framtida tjänstgöring.
Styrketräning
Satsa inte bara på att lyfta så tungt som möjligt i allt utan att jobba på att bli stark och stabil i bålen dvs mycket mage och rygg men också en del bröst och axlar. Som tur är så finns det många övningar som även tränar resten av kroppen på en gång så resten av kroppen kommer för den skulle inte vara helt otränad.
Utan att gå in på detaljer så två pass i veckan kan se ut så här.
Böj
Bänk
Stelbenta marklyft
Rodd
Ryggresningar
Situps
Plankan
Vadpress
Utfall
Bänk
Marklyft
Chins
Situps
Ryggresningar
Plankan
Vadpress
Sen kan du slänga in en del kroppsviktsövningar då och då men kör du kampsport så får du ju dem på köpet på fysen.
Marchträning, öka långsamt och det är mycket, mycket bättre att gå lite kortare med lättare packning utan skador än att dra på sig helt onödiga skador. Att gå längre med lättare packning är också bättre än att gå kortare sträckor med tyngre packning.
Det enklaste är helt enkelt att ha på sig kängorna och använda ryggsäck dagligen, till skolan, träningen, när man handlar osv och sen kompletterar man med någon längre sträcka per vecka.
Löpning, spring med varierat underlag dvs inte bara asfalt eller bara skog utan blanda under passen. Det tar ett tag att vänja sig vid ett nytt underlag men varierar man sig så är man redan van vid det som kan tänkas dyka upp. Är du van att springa på ett underlag så introducera nya lite i taget.
Annan träning kan vara att simma, cykla, rid, spela innebandy, kampsport eller vad nu har lust med, det är sällan en nackdel att vara varierat tränad och bli inte helt förvånad om du får göra annat än att springa rakt fram när du väl fått tjänsten.
Johan1986
2010-11-25, 12:26
Viktigt att tänka på när det gäller marschträning är din fotvård. Håll koll på ev. förhårdnader, naglar m.m. Som det kommit upp tidigare, det är inte värt och dra på sig fotskador och problem innan du ens kommit in.
Det är ju av största vikt att veta vad för utbildning du ska gå/söka. Är det Fallskärmsjägare eller Militär Polis osv osv...
För det går faktiskt inte att jämföra ens lite.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.