handdator

Visa fullständig version : Byta tränings-maltot mot vanligt socker?

Seb74
2010-11-24, 15:34
Brukar svepa 25g malto i ett stort glas vatten i mitten av passet, för att få lite extra kcal och extra energi.

Då malto är typ 7ggr dyrare än vanligt socker, och väl i princip fyller precis samma funktion, kan jag med i stort sett samma resultat byta rakt av, malto mot socker?

Eller är socker mycket onyttigare?
Eller mycket långsammare, så det tappar sin extra-energi-funktion i passet?

Tack :)

King Grub
2010-11-24, 15:37
Det går bra.

Fruktos (50% av kolhydraterna i socker är fruktos) är ohälsosamt i stora mängder, men när det skall förbrukas direkt är det ingen fara.

Socker är inte långsamt när det intas under fysisk aktivitet. Du får t o m större upptag och användning av kolhydraterna när dom kommer från socker än från maltodextrin, eftersom fruktos och glukos har olika transportörer. Är det bara maltodextrin är upptaget begränsat av tarmen.

Seb74
2010-11-24, 15:41
Det går bra.

Fruktos (50% av kolhydraterna i socker är fruktos) är ohälsosamt i stora mängder, men när det skall förbrukas direkt är det ingen fara.

Socker är inte långsamt när det intas under fysisk aktivitet. Du får t o m större upptag och användning av kolhydraterna när dom kommer från socker än från maltodextrin, eftersom fruktos och glukos har olika transportörer. Är det bara maltodextrin är upptaget begränsat av tarmen.

Aha, fan vad bra, tack så mycket :)
Handlar ju bara om 25-30g två ggr/vecka, så borde inte dö av det iallafall :)

Vattnet lär väl inte smaka lika gott kanske å andra sidan, men men...

Erkserks
2010-11-24, 15:48

Du kmr nog tröttna på den söta smaken, annars gör som grub sa, inga problem att det är 50% fruktos om det inte handlar om några större mängder och det sker som första energimål efter gymmet.

Eddie Vedder
2010-11-24, 15:59

Å andra sidan dricker du ju saft till maten, käkar chkladbollar med socker och har kaviar på mackan etc. Många bäckar små kanske kan bli en hel del socker i ditt fall.

Jag tror annars som Erkserks att det kan bli väldigt sött och kanske även lite svårt att blanda det bra.

Seb74
2010-11-24, 16:14
Å andra sidan dricker du ju saft till maten, käkar chkladbollar med socker och har kaviar på mackan etc. Många bäckar små kanske kan bli en hel del socker i ditt fall.

Jag tror annars som Erkserks att det kan bli väldigt sött och kanske även lite svårt att blanda det bra.

Socker är så extremt billigt, så synd att inte utnyttja det ju :)
Om ½dl socker extra i veckan, jag som typ aldrig äter godis och aldrig äter fil/gröt/pannkakor med socker på, gör att jag dör ung så får jag väl göra det då :D

Malto är ju svindyrt, är ju helt näringsfattigt, känns som man blir grundlurad när man käkar sånt....plus att halva skopan ryker iväg i luften när man häller upp det :D

Eddie Vedder
2010-11-24, 16:19
Om ½dl socker extra i veckan, jag som typ aldrig äter godis

Fast det är ju det du gör enligt de andra trådarna. Eller var saften och chokladbollarna bara skämt?

Seb74
2010-11-24, 16:25
Fast det är ju det du gör enligt de andra trådarna. Eller var saften och chokladbollarna bara skämt?

Nja, jag menade godis bokstavligt, men vill man vidga begreppet och inkludera saft och annat så äter jag väl det.

Men ok då, om socker är så extremt jäkla farligt, och malto å andra sidan är guds gåva till de hälsosamma, så skiter jag i de ~15kr jag skulle spara varje månad....I can live with it, fast det irriterar mig en aning :D

Eddie Vedder
2010-11-24, 16:28
Nja, jag menade godis bokstavligt, men vill man vidga begreppet och inkludera saft och annat så äter jag väl det.

Men ok då, om socker är så extremt jäkla farligt, och malto å andra sidan är guds gåva till de hälsosamma, så skiter jag i de ~15kr jag skulle spara varje månad....I can live with it, fast det irriterar mig en aning :D

Sluta övertolka så förbaskat. Min poäng är inte att godis är döden. Bara det att du äter och dricker både det ena och det andra med socker i så att det ditt enda sockerintag inte alls blir drinken. Vilket du först hävdade.

Jag lägger ingen värdering i det.

Seb74
2010-11-24, 16:30
Sluta övertolka så förbaskat. Min poäng är inte att godis är döden. Bara det att du äter och dricker både det ena och det andra med socker i så att det ditt enda sockerintag inte alls blir drinken. Vilket du först hävdade.

Jag lägger ingen värdering i det.

Det hävdade jag nog inte, jag skrev "25-30g extra i veckan", alltså utöver övrig konsumption.

Nu ska jag käka en äggmacka med kaviar.
Och om alla kolisar i kaviaren är socker och inget annat, så blir det hela 1.7g socker från kaviaren ;)
Värre då med stora glaset saft till kanske, men vafan ska man annars dricka liksom när mjölk inte funkar....havremjölk är varken smaskigt eller billigt.

Lepras
2010-11-24, 16:39
De här va den mestvärdelösa tråd ja läst idag..Va e de ni diskuterar egentligen?

Seb74
2010-11-24, 16:40
Tack för svaren iallafall :)

Kanske är dumsnålt att spara slantar på malto, kör nog vidare med det istället.
Var bara det att det är den enda kvarvarande posten i budgeten som inte är typ helt essentiell...pressa budgeten är en av mina små hobbys, liksom att räkna kcal/protein och inte minst kcal/kr :)

Seb74
2010-11-24, 16:41
De här va den mestvärdelösa tråd ja läst idag..Va e de ni diskuterar egentligen?

Malto vs socker :D

hejhopp79
2010-11-24, 19:01

Vidga socker-"begreppet"?

Socker är socker oavsett om det är i saft eller godis.

Seb74
2010-11-24, 19:19
Vidga socker-"begreppet"?

Socker är socker oavsett om det är i saft eller godis.

Man kan äta det på olika sätt, äter man mycket GODIS så säger det nog en del om ens sockerintag. Så jag påpekade att jag äter väldigt sällan traditionellt godis.
Kan inte bli tydligare tänkte jag, men tydligen är godis och socker synonymer, det tänkte inte jag på.

Snart ska jag äta middag och dricka godis till tex :)
Har även blandat ner lite godis i min korv stroganoff.