Visa fullständig version : Löpning och styrketräning.
Ericsson88
2010-11-24, 09:55
Hej!
Jag har styrketränat seriöst i 2 år nu och tänkte börja löpa också. Har alltid varit helt ointresserad av cardio, sen har jag rökt i 8 år ( slutade för ett par veckor sedan). Har enbart kört hopprep i ca 1 vecka nu och känner redan att konditionen börjar bli mkt bättre. Nu till min fråga: Jag kör nu ett halvkroppspass 2ggr i veckan och undrar hur jag ska lägga upp det för att få in löpningen? Kan bli väldigt dåligt med vila då jag läst att man "ska" springa minst 4ggr i veckan för bästa resultat.
Mvh Daniel
JimmyFlessa
2010-11-24, 09:58
Är du total nybörjare så kommer det ge resultat med att börja löpträna en gång per vecka. Vad det här med att man "ska" springa 4 ggr/vecka för bra resultat, har jag ingen aning om vad du fått i från?
Fortsätt med dina styrkepass 2 ggr/vecka och kläm in ett löppass då och då när du känner för det. Trappa sedan långsamt men säkert upp intensitet och längd på passen, så kommer resultaten att vara mycket goda, det kan jag nästan garantera.
Ericsson88
2010-11-24, 10:01
vad jag menar med 4ggr i veckan är för optimal utveckling. Tvivlar att jag får länka här ?
King Grub
2010-11-24, 10:06
Länka till vad? Inte till en webshop som säljer kosttillskott, annars skall det gå bra. PM:a länken först, om du är osäker.
Ericsson88
2010-11-24, 10:10
Hittade tyvärr inte på länken men här är schemat. Det är tillämpat för dem som aldrig har konditionstränat förut. http://yfrog.com/7blparschema1g
chipsådip
2010-11-24, 12:56
Började själv löpträna efter 2års total utebliven löpning och rejäl övervikt :) kan bara säga Börja lugnt, äru tjockis så skaffa bra skor. och skynda långsamt, och bli inte för nere om du tappar styrka i början det kommer igen sen när du lär dig balansera träningen.
chipsådip
2010-11-24, 12:57
Har du ont om tid så är transportlöpning guld, typ jogga till gymmet kör ditt pass sen jogga hem :)
Kan bli väldigt dåligt med vila då jag läst att man "ska" springa minst 4ggr i veckan för bästa resultat.
Nej, det stämmer inte. Ju mer kondtionsträning desto bättre för att uppnå maximala resultat, givet man återhämtar sig tillräckligt mellan passen. Ju bättre tränad, desto snabbare återhämtning.
4 pass/v är dock en lagom mängd för att få fina resultat, men det är varken en övre eller eller undre gräns. Själv kör jag 10-11 pass/v.
Chipsådip kom med bra råd (som även gäller icke-tjockisar). Ta det lugnt, känner du för att köra hård konditionsträning under "nybörjarfasen" så gör det i annan form än löpning, t.ex. cykling eller crosstrainer så minimerar du riskerna för överbelastning.
Ericsson88
2010-11-24, 14:02
Tid har jag väldigt gott om. Jag är väldigt vältränad men har som sagt aldrig sett något som helst nöje i löpning fören nu. Sen tar jag det såklart väldigt lungt nu i början. Men hur är det med att tex springa på morgon och träna på kvällen ( 4ggr i veckan ) ?
Tid har jag väldigt gott om. Jag är väldigt vältränad men har som sagt aldrig sett något som helst nöje i löpning fören nu. Sen tar jag det såklart väldigt lungt nu i början. Men hur är det med att tex springa på morgon och träna på kvällen ( 4ggr i veckan ) ?
Det funkar bra om du känner att du orkar med det.
Jag hade börjat med löpning 2 ggr i veckan, sedan öka till 3 om en månad, och en månad senare 4 ggr i veckan. De är lätt att skada underbenen om man börjar med för mkt löpning!
Jag vet inte om de är ok att "annonsera" här, men jag har en nästan ny forerunner 305 gps/pulsklocka till salu om du är intresserad. Då blir det lättare att hålla kolla på resultaten
Du kommer få olika svar beroende på vem som svarar...du måste prova dig fram för att hitta det du tycker fungerar bra för dig.
Om du inte tycker löpning är speciellt kul så tycker jag ditt fokus skall vara att hitta glädje i löpning. Strunta i alla former av (planlagda) intervaller eller annan kvalitet. Spring lite snabbare när du känner dig pigg, långsamt när du känner dig trött och seg. Farten är oviktig, huvudsaken är att du kommer ut 3-4 ggr/v och inte tar några pauser. Kontinuitet är nyckeln. Det är bättre med fler korta pass än färre långa med tanke på risk för skador, dvs hellre 4x20 min löpning än 2 x 40 minuter/v
JimmyFlessa
2010-11-24, 14:57
Jag håller med i kören ovan på precis alla punkter, vill även poängtera vikten av ett par riktigt bra löparskor extra mycket. Många nybörjare gör felet att ta ett par gamla inomhusdojjor från gymnaseitidens idrottslektioner och ger sig ut i spåren, det är rena döden för både fötter & ben. Skaffa som sagt ett par riktigt bra skor. Det är lätt värt att lägga runt tusenlappen för ett par riktigt bra och bekväma skor, som dessutom hindrar att du skadar dig i förhållande till ett par mindre bra.
För att fortsätta på Chipsådips spår med det där om att du kan "transportträna" om du vill vara tidseffektiv.. Förslagsvis så kan du göra som så att du löper fram och tillbaka till gymet en eller två gånger i veckan och tar det som ett lite lättare kortare pass, samt att du sedan kör ett eller två lite mer tuffare pass med enbart löpning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.