handdator

Visa fullständig version : Hur rädda är ni för Kina?

hugok
2010-11-23, 22:16
Kina blir för varje dag starkare, mäktigare, rikare you name it. De går om resten av världen, framförallt väst och det är bara en tidsfråga om det inte redan är möjligt att de skulle kunna slå ut USAs armé. Dessutom är det knappast ett fritt land och har en kommunistisk diktatur. Men för varje dag som de blir mäktigare och rikare blir de även mer moderna, fria och accepterar fri marknad mer. Vad tror ni? Kommer Kina erövra världen och påtvinga alla sitt odemokratiska system eller kommer deras regering hålla sig i skinnet och så småningom utvecklas till ett vanligt I-land som t ex Sverige. Eller kommer de flytta sina fabriker hit och vi som arbetar som hästar på rullband och det står made in Europe på allt skit som då kommer säljas i Kina?

Själv tror jag mest på det senare alternativet.

Trance
2010-11-23, 22:19
De går om resten av världen, framförallt väst och det är bara en tidsfråga om det inte redan är möjligt att de skulle kunna slå ut USAs armé.

Nej...?

Chaan
2010-11-23, 22:22
Dom (styret i Kina) kommer försöka behålla sin fler-tusenåriga protektionism tills kommunismen imploderar - säg om en 30 år. Dom är inte imperialister. Har inget intresse av att övermanna USA, det finns knappt i åtanke. Däremot kommer dom nog skicka en dos missiler till amerikanska väst- och östkusten.

Scratch89
2010-11-23, 22:23
Jag har svårt att tro att rådande makter (USA, EU osv) kommer tillåta Kina att växa sig väsentligt större. Handelsblockader kommer säkert kunna vara effektivare än krig.

stevebc
2010-11-23, 22:30
Varför skulle de flytta sina fabriker till oss?

Deras BNP/capita lär inte gå om oss på flera årtionden framöver, om det ens gör det.