Logga in

Visa fullständig version : Motionscykel man kan ha hemma

bugulu
2010-11-23, 15:03
Tjena,

Tänkte kombinera gymmandet med att träna konditionen och då passar det nog väldigt bra med en motionscykel som man kan ha hemma.

Vad är det egentligen man ska tänka på när man ska köpa en motionscykel?
Uppenbarligen måste man ha plats för det men det är inga större problem utan det jag mer tänker på är tekniska bitarna.

Vad innebär svänghjul?
Vad innebär det när det står motstånd: steglöst?

Jag körde på gymmets motionscyklar där man knappade in längt/vikt och sedan vilken nivå måtståndet skulle vara på så vill helst köpa något liknande och ingenting som jag behöver ställa in manuellt själv.

Någon som har något tips möjligtvis?

BennyBanana
2010-11-23, 15:49
Jag har också kollat på lösningen att ha en motionscykel i lägenheten, då jag cyklar väldigt många mil på sommaren och ville hålla igång på vintern också. Men efter att ha läst lite om det så verkar det mer som att motionscyklar mer är för att värma upp med och kanske skaffa lite "gubba-kondition", och inget som rekommenderas om man (som jag) ville cykla 8-10 ganska hårda "mil" på den per vecka. Då verkade det som att spinningcykel var mer att rekommendera.

Nu var det ett ganska bra tag sen som jag läste om det för egen del, så det är fullt möjligt att det har ändrats. Själv så hittade jag aldrig nån lösning som jag riktigt gillade, så vintern är fortfarande cykel-lös för mig.

Att motståndet är steglöst betyder för övrigt att motståndet ökar som en ramp istället för en trappa, om det verkar logiskt. Svänghjulet är väl den (ofta) gigantiska metallskivan som sitter på cykeln.

forslund
2010-11-23, 19:26
Sikta på en spinningcykel, inte en motionscykel.

http://www.apirosport.se/_gfx/produkter/bike_spinner_elite.jpg

Du kommer INTE bli nöjd med en motionscykel. Man sitter som en kratta, helt omöjligt att vrida ur benen ordentligt och de är allmänt sämst. Köp en spinningcykel och efter tid kanske även investera i ett par cykelskor samt SPD-pedaler. Det kommer göra stor skillnad för din cykelupplevelser.
Var beredd att investera en slant, då de oftast är krångliga att reparera. Ju bättre grejer du köper, desto... bättre.

Ja, du ser ju själv skillnaden... Den senare kanske är bättre för Olov 73 som behöver röra på sig och har problem att komma upp på något annat.

http://media.tabata.se/2010/07/motionscykel.jpg

DRQ96
2010-11-23, 20:37
Köp en spinningcykel så du kan stå o cykla också, finns ofta begagnade riktiga gym-spinningcyklar på blocket om du inte vill lägga så mycket pengar. Skaffa sen riktiga cykelskor så du verkligen kan nyttja SPD-pedalernas fördelar. Alternativet är riktig tävlingscykel och s.k rulle.

mvh
*en fd cyklist*

944RS
2010-11-23, 21:49
De cyklar som är på gymmen med en massa inställningar är väldigt mycket dyrare än de som säljs i "vanliga" sportaffärer och stormarknader.
De utsätts ju för mycket mer påfrestning än en vanlig hemma cykel så de är såklart oxå då av bättre kvalite.

Köper du en för hemmabruk så bör man tänka på att spinningcyklar är oftast bromsade med hjälp av klossar eller band och de låter mycket. De saknar oxå oftast display med program och sånt.

Motionscyklar som bromsas med magneter är alltså mycket tystare men går aldrig att få lika tröga/tunga som spinningmodeller. Du måste alltså sitta ner och cykla.
Om man väljer en magnetbromsad variant så är det bättre ju större svänghjul de har för de med små blir väldigt ojämna. Det finns oxå större chans att det är fler magneter på skenan som styr motståndet på en med större svänghjul och därmed kan du få lite mer motstånd.
Även vevarmarna kan vara kortare på vissa modeller och det påverkar oxå jämnheten när du trampar.

Kolla oxå så att det går att ha en vanlig cykelsadel. De billigaste modellerna brukar inte ha sånt och då går det inte heller att ställa in den på så många sätt som man oftast kan göra med de med riktig sadel.

Även på dessa cyklar kan man montera på SDP-pedaler om de har rätt dimension på gängorna i vevarmarna. Alla har det inte.

Heg
2010-11-24, 00:58
Jag håller inte med och skulle välja motionscykeln varje gång framför spinningcykeln. Visst, sadeln på motionscykeln är värdelös men om man sitter långt fram på den så sitter man hyfsat i alla fall. Jo, styret är kanske inte det bästa men det går oftast att få till en någorlunda tempoställning. På cykeln på bilden borde man kunna sänka och fälla styret. Pedalerna är förvisso inte optimala men de funkar. Dessutom är pedalerna ofta väl brett isär på motionscyklar.

Allt det där spelar dock ingen roll när spinningcykeln saknar mätare för kadens, Watt, totalt arbete och ett diskret och exakt sätt att ställa in motstånd. Ironiskt nog skulle jag vilja säga att spinningcykeln passar bättre för motionärer som inte bryr sig så mycket medan motionärscykeln passar för dem som vill “power”-träna och ha koll på all möjlig data. Om man är lite tävlingsinriktad så kan träningen bli så mycket mer effektiv när man har tillgång till all relevant data --- varje träning blir en tävling.

bugulu
2010-11-24, 10:11
Tusen tack för feedbacken!

Jag kollar igenom några alternativ under veckan och eventuellt återkommer om ni har några synpunkter.
Kanske tar ett snack med en säljare direkt eventuellt också.

Tusen tack åter igen :thumbup:

DennisJ
2010-11-24, 10:40
Allt det där spelar dock ingen roll när spinningcykeln saknar mätare för kadens, Watt, totalt arbete och ett diskret och exakt sätt att ställa in motstånd. Ironiskt nog skulle jag vilja säga att spinningcykeln passar bättre för motionärer som inte bryr sig så mycket medan motionärscykeln passar för dem som vill “power”-träna och ha koll på all möjlig data. Om man är lite tävlingsinriktad så kan träningen bli så mycket mer effektiv när man har tillgång till all relevant data --- varje träning blir en tävling.

Fast i så fall är det väl en riktig ergometer man ska ha? Det är ju en helt annan tillförlitlighet än en vanlig motionscykel som i stort sett enbart går att jämföra med sig själv. Till exempel skulle jag ju aldrig påstå att jag faktiskt bränt alla de där kalorierna som min motionscykel påstår att jag gjort.

944RS
2010-11-24, 18:22
Jag håller inte med och skulle välja motionscykeln varje gång framför spinningcykeln. Visst, sadeln på motionscykeln är värdelös men om man sitter långt fram på den så sitter man hyfsat i alla fall. Jo, styret är kanske inte det bästa men det går oftast att få till en någorlunda tempoställning. På cykeln på bilden borde man kunna sänka och fälla styret. Pedalerna är förvisso inte optimala men de funkar. Dessutom är pedalerna ofta väl brett isär på motionscyklar.

På de flesta motionscyklar som den på bilden så kommer den "datorn" att visa exakt samma antal kcal förbrukade oavsett motstånd. De har ingen koppling till varandra.
Det är oxå stor skillnad i motstånd på samma siffra inom samma modell av cykel. Det beror på hur mycket vajern är spänd från fabrik.
Sedan finns det väldigt få modeller där du kan sänka och höja styret. Inte heller fram/bakåt utan bara vinkla det. Sånt kan man på alla spinningcyklar jag har sett.
Menar du att det är bra att pedalerna sitter så brett som de gör på motionscyklarna? Själv ser jag det som en klar nackdel då belastningen på knän och höftleden är högre.

Heg
2010-11-24, 21:38
Fast i så fall är det väl en riktig ergometer man ska ha? Det är ju en helt annan tillförlitlighet än en vanlig motionscykel som i stort sett enbart går att jämföra med sig själv. Till exempel skulle jag ju aldrig påstå att jag faktiskt bränt alla de där kalorierna som min motionscykel påstår att jag gjort.
Menar du att alla motionscyklar mäter effekt och arbete felaktigt? Medan alla cyklar som inte kallas motionscyklar mäter korrekt? Har du någon källa eller grund för det?

Vad gäller kalorierna så uppskattas de enligt länken nedan utifrån det uppmätta arbetet med hjälp av någon formel från någon oberoende idrottsorganisation. Att det värdet inte nödvändigtvis stämmer med hur många kalorier du faktiskt har förbrukat hör inte riktigt hit. (Dessutom låter länken förstå att t.ex. watt-värden visst är tillförlitliga och går att jämföra med andra. Å andra sidan är författarna partiska så det kanske inte går att lita på.)

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=3&sqi=2&ved=0CCAQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.precor.com%2Fpdf%2Fperformanc e_metrics_ENGLISH.pdf&rct=j&q=precor%20cycles%20watt%20calories&ei=vHTtTNT0OMnrOd6E2V4&usg=AFQjCNHB34uo7U4SWLE1KHu8QU3imEEweg&cad=rja

Heg
2010-11-24, 21:51
På de flesta motionscyklar som den på bilden så kommer den "datorn" att visa exakt samma antal kcal förbrukade oavsett motstånd. De har ingen koppling till varandra.
Det skulle ju vara uppenbarligen felaktigt och låter inte troligt. Jag har aldrig sett någon sådan cykel som struntar i motståndet. Och enligt länken ovan så tas motståndet med i beräkningen, naturligtvis. Cykeln på bilden gör det säkert också.

Menar du att det är bra att pedalerna sitter så brett som de gör på motionscyklarna?
Tvärtom. Jag räknade upp ytterligare en sak som brukar vara dåligt med motionscyklar, nämligen att pedalerna sitter alltför brett. 'väl'='alltför' ;)

Tigerkotten
2014-11-14, 20:39
Jag är inne på köpa en motionscykel alt spinningscykel som jag kan ha framför tvn och se film på samtidigt jag tränar på.

Har ni några bra förslag? Verkar som de flesta anser spinningcykel om man t.ex kör hiit på cykeln, vilket jag kan tänka mig även göra.

Men skulle vara kul att veta bra förslag på en cykel för 3k eller mindre.

cero
2014-11-14, 20:49
Varnar för brutal uttråkning.

Tigerkotten
2014-11-15, 01:09
Säkerligen, men om man nu ser rätt mycket serier/filmer jag gör. Samt jag vet jag skulle behöva förbränna en del just nu, så kan jag förhoppningsvis "orka" göra det.

forslund
2014-11-15, 11:26
Stadium har nu en cykel för 2999 kr om jag minns rätt som ser rätt robust ut.

Squidh
2014-11-15, 11:34
Har man intresse av att fortsätta cykla utomhus på sommaren så kanske en landsvägscykel med tillhörande trainer vara något att fundera på?

forslund
2014-11-15, 11:40
Att tänka på då är att de oftast är väldigt högljudda så det kommer garanterat att störa eventuella lägenhetsgrannar.

Tigerkotten
2014-11-15, 12:43
Stadium har nu en cykel för 2999 kr om jag minns rätt som ser rätt robust ut.

http://www.stadium.se/sport/traning/traningsmaskiner/208141/casall-mag-hybrid-1-1?SelectedProductUUID=Yd7CROinqsYAAAFGgj1i3Kw_#

Fast den är 1.1 och det finns 2.2 för ca 5,7k som är uppgraderingen. Så det där 1.1 ska kosta 8k, känns inte så trovärdigt.
Är det den du menar? Men det står "motionscykel" där, och när jag läst en del folk pratat om så verkar de rekommendera en spinningcykel. Om man nu kör intervaller osv.

Självklart vill man att den ska vara så tyst som möjligt med.

forslund
2014-11-15, 13:53
Det var den jag tänkte på, ja. Har ingen aning om den täcker dina behov.

bear.flowertwig
2014-11-16, 19:22
Har man intresse av att fortsätta cykla utomhus på sommaren så kanske en landsvägscykel med tillhörande trainer vara något att fundera på?

+1. Det är jag bra sugen på själv men då pratar vi helt andra (total)investeringar. Var just på cykelmässan och kollade på både Tacx och Bkool som har en del trevliga trainers (köra virtuella banor, tävla online mot andra mm).

Att tänka på då är att de oftast är väldigt högljudda så det kommer garanterat att störa eventuella lägenhetsgrannar.

Nej då är du inte uppdaterad. Så länge man inte kör med ett mtb-däck eller liknande så är ljudnivåerna på moderna trainers inget problem.

forslund
2014-11-16, 19:34
Så pass! :thumbup: Det var många år sedan nu jag höll på med cykling och jag vill minnas att min trainer lät ordentligt. :)

Tigerkotten
2014-11-18, 09:43
Vad tror ni om denna på xxxl?
http://www.xxl.se/traning/foretagsortiment/spinningcyklar/merida-spin-woodland-14-15/p/1103650_1_style