Visa fullständig version : Petter Northug övertränad?
Lillleif
2010-11-23, 11:27
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8165554.ab
Ja? Det är väl inte helt otänkbart. Många längdåkare genom åren som drabbats av överträning.
Synd. Jag hade tänkt fälla honom i skogen under vm annars.
Jag hörde att han tröttnat på skidor, nu siktar han på att tävla i bänk
Nitrometan
2010-11-23, 13:43
Jag tror att han inte vågade möta Marcus Hellner. ;)
Det går inte att bli övertränad. Det är en myt, spridd av kosttillskottsbolagen för att skapa ett behov av onödiga substanser. Otippat att Aftonbladet hjälper till att sprida hysterin.
Det går inte att bli övertränad. Det är en myt, spridd av kosttillskottsbolagen för att skapa ett behov av onödiga substanser. Otippat att Aftonbladet hjälper till att sprida hysterin.
Klart det går. Någonstans går gränsen där en extra träningstimme stjälper mer än de hjälper! Ligger man ytterst nära den gränsen så är de ju lätt att trilla dit någon gång och underprestera rejält en långt tid efter.
Klart det går. Någonstans går gränsen där en extra träningstimme stjälper mer än de hjälper! Ligger man ytterst nära den gränsen så är de ju lätt att trilla dit någon gång och underprestera rejält en långt tid efter.
Knappast. Nu har jag inga exakta siffror på hur mycket en skidåkare faktiskt tränar, men jag tvivlar på att det är såna kvantiteter att de ens ligger nära kroppens fysiska max.
Och elitidrottsmän som tränar och utövar sin idrott på heltid lär ligga nära gränsen för hur stor träningsdos de klarar av. Stressfrakturer och andra skador är ju vanligt bland elitidrottare.
Knappast. Nu har jag inga exakta siffror på hur mycket en skidåkare faktiskt tränar, men jag tvivlar på att det är såna kvantiteter att de ens ligger nära kroppens fysiska max.
Elitidrottsmän som är extremt motiverade till att göra i princip vad som helst för att nå världstoppen skulle givetvis träna ännu mer om det gav bättre resultat. Tror du att någon som redan tränar 40timmar/vecka inte har motivation att öka träningsdosen ännu mer när man har det som heltidsjobb???
Tror mera på vad Morrris säger här, är iaf vad JAG tror.
Dock så om man tränar, säg 5 timmar per dag, knappt sover/super ofta, äter riktigt dåligt. Så blir man ju slutkörd.
Men sköter man kost och vila, tror jag det är i princip omöjligt att "maxa" kroppen fysiskt och bli övertränad. Men bara vad jag tror. :) Och hajjar vad Everest menar.
Redan någon som sysslar med något på det här forumet så löjligt som fotboll ligger ju ständigt på gränsen. Spelare i europeiska topplag har ju en ohyggligt tät säsong med seriespel, ligaspel, cupspel och utöver det de vanliga träningarna. Många dras ju också med efterhängsna skador på muskler, ledband och ligament som är typiska slitageskador.
Dock så om man tränar, säg 5 timmar per dag, knappt sover/super ofta, äter riktigt dåligt. Så blir man ju slutkörd.
Men sköter man kost och vila, tror jag det är i princip omöjligt att "maxa" kroppen fysiskt och bli övertränad. Men bara vad jag tror. :) Och hajjar vad Everest menar.
Säg att man har ett sömnbehov på 7 timmar per dygn, och ägnar 3 timmar/dag till att få i sig energi. Då blir de alltså 14h/dag över till träning eller 98 timmar/vecka. Skulle någon klara av så mycket träning? Nej, någonstans måste gränsen gå. Den gränsen är såklart betydligt högre hos elitidrottare eftersom de under flera års tid byggt upp träningsmängden.
Klart någon galen idiot skulle träna så mycket om de skulle innebära en OS-medalj eller att nå världstoppen
Det var bland det dummaste jag läst på länge.
I princip alla inom uthållighetsidrott ligger på gränsen till överträning månaderna innan säsongsstart, det är så man blir bäst. Det är brutal jävla träning vi snackar om, 4-5 timmar om dagen, någon form av kvalitet i princip varje dag, ofta på hög höjd
--
Ok, festlig trollning.
Haha, det finns inget bättre än när folk håller med en när man trollar.
chrille87
2010-11-23, 14:45
Per Elofsson
On topic, jag hoppas verkligen att han inte gått för långt över gränsen och kommmer igen innan VM. Ett mästerskap utan den bäste blir ju lite sunkigt. Ser hellre Northug spurta ner Hellner än ingen Northug alls.
Oklart.
redbrigade
2010-11-23, 15:08
lol
Du förstår nog inte hur hårt dom tränar, det är inte som när du är på gymmet och kör lite bröst. Elitidrottsmän är på en helt annan nivå när det gäller sin träning och dom är nog ganska nära maxet att sin kroppskapacitet.
hehe, trollar du? klart man blir avtrubbad för begreppet övertränad iom att halva forumet till exempel tror att man blir övertränad på 3-5 pass i veckan.
Men om man seriöst tror att en person som tjänar multum på sin sport bara skulle ta ett sabbatsår i toppen av sin karriär för att denne "tror" att han är övertränad så kanske man bör tänka efter lite.
Vågar lova att det ska mycket till för att någon som Northug ska hålla sig från tävlan, helst ett år med VM på hemmaplan.
Edit: jävla Morris :D trollingarna på detta forum blir bara mer och mer raffinerade, man går aldrig säker numera.
De ligger på gränsen hela tiden, ibland faller dom över på fel sida och blir slutkörda. Jag tror i övrigt inte på överträning, men i dessa fall är det mycket möjligt.
Jag har tränat en hel vecka med skidlandslaget (svenska), det är tufft.. många på detta forum som skulle ge upp innan veckan var slut!
hehe, trollar du? klart man blir avtrubbad för begreppet övertränad iom att halva forumet till exempel tror att man blir övertränad på 3-5 pass i veckan.
Jag undrar iofs om inte du också trollar?
Chrillee
2010-11-23, 15:29
Jag är sjukt less på allt vad troll heter. :(
Vilket skaft som helst fattar att kroppen har en bristningsgräns, men få lär komma nära den, åtminstone vi här som kör styrketräningar några ggr i veckan.
Jag undrar iofs om inte du också trollar?
Hurså? Ok halva forumet är att överdriva, fast nog tror jag att begreppet överträning används väl ofta. Jag tror att många inte förstår vad överträning eg. Innebär. Därmed inte sagt att jag gör det heller, men jag tror inte man blir övertränad av att vara på gymmet några h i veckan om jag säger så.
Lillleif
2010-11-23, 15:43
Största problemet är väl att folk blandar ihop överträning med överansträngning.
"Jag körde ett bänkpass för mycket denna vecka vilket resulterade i att jag blev övertränad.."
Ska jag vara ärlig har jag faktiskt ingen aning om exakt hur hårt skidåkare faktiskt tränar, men min uppfattning är att det är hårdare än de allra flesta på elitnivå. Min trollning var lite av en skämtsam blinkning åt alla de som diskuterar om det går att träna biceps fyra ggr i veckan.
Morrris du bara skyller ifrån dig på trollning när du är heeeeelt lost va grappen
Blev inte Per Elofssons celler uttorkade eller något? Typ sjuklig överträning, inte lite "aj min beseps!!! :'("
Han fick väl läggas in på sjukhus en längre tid?
Jockefoten
2010-11-23, 20:03
Blev inte Per Elofssons celler uttorkade eller något? Typ sjuklig överträning, inte lite "aj min beseps!!! :'("
Han fick väl läggas in på sjukhus en längre tid?
Delivs det, och delvis tror jag hans kropp knäcktes mentalt när han körde mot Public enemy no1 Johann Mühlegg i OS.
Ontopic:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8169945.ab
Snyggt räddningsförsök :thumbup:
Ska jag vara ärlig har jag faktiskt ingen aning om exakt hur hårt skidåkare faktiskt tränar, men min uppfattning är att det är hårdare än de allra flesta på elitnivå. Min trollning var lite av en skämtsam blinkning åt alla de som diskuterar om det går att träna biceps fyra ggr i veckan.
Skidåkare i eliten ligger på ca 700-1000 effektiva timmar per år.
Delivs det, och delvis tror jag hans kropp knäcktes mentalt när han körde mot Public enemy no1 Johann Mühlegg i OS.
Ontopic:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article8169945.abSynd. Han var ju så sanslöst bra ett tag, sedan bara försvann han.
Säg att man har ett sömnbehov på 7 timmar per dygn, och ägnar 3 timmar/dag till att få i sig energi. Då blir de alltså 14h/dag över till träning eller 98 timmar/vecka. Skulle någon klara av så mycket träning? Nej, någonstans måste gränsen gå. Den gränsen är såklart betydligt högre hos elitidrottare eftersom de under flera års tid byggt upp träningsmängden.
Klart någon galen idiot skulle träna så mycket om de skulle innebära en OS-medalj eller att nå världstoppen
Är inte säker på hur mycket en elitidrottare tränar/vilar.
Förstår vad du menar, men jag tänkte mera att deras sömnbehov kanske ligger på ca 9-10 timmar. Sedan ägnar en stor del av dagen i att få i sig rätt kost samt träna. Och självklart så är det nog stor skillnad från person till person. Och som någon skrev, så har ju elitidrottare byggt upp, alltså tränat mer och mer för varje år. vilket nog hjälper en del.
Sen så går det nog bli övertränad, men som jag sa så tror JAG den gränsen är ganska svårt att nå om man sköter sin kost/vila.
lol
Du förstår nog inte hur hårt dom tränar, det är inte som när du är på gymmet och kör lite bröst. Elitidrottsmän är på en helt annan nivå när det gäller sin träning och dom är nog ganska nära maxet att sin kroppskapacitet.
Tänkte skriva något här, men ändra mig då det inte kommer leda någonstans.
Minimjölk
2010-11-24, 00:18
Jag tycker det är humor när man först bergfast slår fast hur något ligger till för att sedan backa upp det påstående med en massa kanske, nog, jag tror.
Om man inte vet hur en elitsskidåkare tränar så är det väl svårt att säga om de kan överträna eller ej? De skidisar som jag känner till tränar enorma volymer.
Sedan är extrem styrketräning ganska effektivt på att köra ned kroppen/tidsenhet. Framför allt om man koncentrerar sig på att bomba små fjuttiga muskler till max flera gånger per vecka.
Om inte annat så är det nog vanligt att så ytterst motiverade personer som elitidrottare försöker få ut så mycket träningstid som möjligt. Det gäller att träna hårdare än sina konkurrenter. Tänk själv hur jobbigt bara vi motiverade amatörer har att ge fan i träningen fastän vi vet att vi borde stanna hemma och vila. Så även fast de känner sig lite krassliga kanske de snor på sig skidorna eller löparskorna och lägger några mil bakom sig och blir mer och mer slitna vartefter tiden går. Till slut lär ju kroppen säga ifrån, och då kan det ta tid att komma tillbaka i samma slag som förut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.