Visa fullständig version : Var köpa tyngdlyftarvikter?
KaptenKrok
2010-11-22, 21:00
Funderar på att handla tyngdlyftarvikter. Såna där som är lite studs i så man kan släppa dom i backen från huvudhöjd utan att dom går sönder eller gör fula märken i garagegolvet. Var handlar jag det? Behöver jag en speciell stång som pallar det också eller räcker det med en vanlig billig stång vilken som helst?
...och nej, gummibeklädda järnvikter som inte studsar är inte vad jag menar ;)
De brukar kallas bumperplates. Bor du i Uppsala så säljs de av Crossfit Uppsala, googla eller PM:a för att få länk. Det är det enda stället jag känner till där de finns.
Eleiko är märket som gäller i Sverige (jag har i alla fall inte sett några andra märken på något gym) och de säljs bland annat av just Eleiko. Stängerna du letar efter är tyngdlyftningstänger som i högre grad tål den typen av belastning, övriga stänger tål det betydligt sämre och ska du köra den typen av övningar så har också tyngdlyftningstängerna bättre egenskaper, bland annat så har de kullager som gör att vikterna kan rotera fritt.
Stängerna du letar efter är tyngdlyftningstänger som i högre grad tål den typen av belastning, övriga stänger tål det betydligt sämre och ska du köra den typen av övningar så har också tyngdlyftningstängerna bättre egenskaper, bland annat så har de kullager som gör att vikterna kan rotera fritt.
Menar du tyngdlyftning till skillnad från styrkelyft? Jag har inte sett internationella stänger av något slag som INTE har kullagrade ändar.
Menar du tyngdlyftning till skillnad från styrkelyft? Jag har inte sett internationella stänger av något slag som INTE har kullagrade ändar.
Det är skillnad på stång och stång. En riktig lyftarstång rullar länge efter man snurrat fart på den.
KaptenKrok
2010-11-22, 22:19
Tackar! Får höra av mig till eleiko imorgon och höra vad det kostar. Verkar inte gå att köpa via webshoppen (alt att jag är korkad som inte förstår hur). Gissar att det kommer vara tokigt dyrt bara.
Tackar! Får höra av mig till eleiko imorgon och höra vad det kostar. Verkar inte gå att köpa via webshoppen (alt att jag är korkad som inte förstår hur). Gissar att det kommer vara tokigt dyrt bara.
En stång kostar 8-10k har jag för mig. Viktskivor går på 1.5-3k. Det är vad jag har snappat upp från gymmet. Då är det dessutom ett företag som köper, ett tips är att köpa begagnat :P
KaptenKrok
2010-11-22, 22:55
En stång kostar 8-10k har jag för mig. Viktskivor går på 1.5-3k. Det är vad jag har snappat upp från gymmet. Då är det dessutom ett företag som köper, ett tips är att köpa begagnat :P
Satan vad dyrt! Visst, det håller några livstider men man skall kunna pröjsa för det också.
På Uppsala Crossfit så tar de 800 kr för en 25-kiloskaka. Motsvarande pris för en som det står Eleiko på är 2*799 kr. Visserligen ingår då fraktkostnader, men för mig blir det ändå inte värt pengarna.
Såna där som är lite studs i så man kan släppa dom i backen från huvudhöjd utan att dom går sönder
Vill man att vikterna ska hålla så får man vara beredd att betala för det, ett annat alternativ är annars att inte släppa vikterna från den höjden vilket ju inte på något sätt är nödvändigt.
Vill man att vikterna ska hålla så får man vara beredd att betala för det, ett annat alternativ är annars att inte släppa vikterna från den höjden vilket ju inte på något sätt är nödvändigt.
Om du köper dom av anledning att köra tyngdlytning så känns det som ett måste att släppa ned vikterna från huvudhöjd.
Prova själv att ta ner 150kg lite försiktigt efter en överstöt.
Ifall det var otydligt så menade jag 2799 kr jämfört med 800 kr.
Om du köper dom av anledning att köra tyngdlytning så känns det som ett måste att släppa ned vikterna från huvudhöjd.
Prova själv att ta ner 150kg lite försiktigt efter en överstöt.
Nej det är inget måste men det påverkar självklart hur mycket vikt du kan använda, kör du tyngdlyftning så har du ju å andra sidan en klubb där du kan köra de tyngsta lyften.
Nej det är inget måste men det påverkar självklart hur mycket vikt du kan använda, kör du tyngdlyftning så har du ju å andra sidan en klubb där du kan köra de tyngsta lyften.
Så sant så sant..
Det jag menade var att köper man vikter för att träna tyngdlyftning är oftast målet att lyfta så tungt som möjligt. Men förmodligen har TS en lokal att träna dom tunga lyften på!
Charleston
2010-11-23, 12:01
Spartan gym i Motala säljer bumper-vikter och stänger har jag sett. Verkar vara liknande priser som hos CF-Uppsala.
KaptenKrok
2010-11-23, 13:10
Ok det var lite mer humana priser.
Har ingen klubb att köra på. Tänkte det vore najs att träna lite frivändningar på egen hand. Skall börja med järnvikterna och ta ner dom försiktigt. Känns det som om det börjar bli tungt och det är roligt skall jag absolut fundera på riktiga bumper plates och tyngdlyftarstång. Behöver ändå handla mer vikter.
openside
2010-11-23, 13:15
Spartan gym i Motala säljer bumper-vikter och stänger har jag sett. Verkar vara liknande priser som hos CF-Uppsala.
En kompis har köpt dem på spartan och de är helt ok. CF-Uppsalas Martin är diskonto här på brädan men han postar nog inte så ofta längre
Tyngdlyftaren
2010-11-23, 13:26
Följer tråden här, och eleiko`s vikter och stänger är det som gäller vid riktig Tyngdlyftning. Men försök att hitta begagnade vikter och en stång så kan du iaf komma undan med halva nypriset. Sedan rekomenderar jag starkt att du tar dig till en klubb som har aktivitet i OL så att du iaf lär dig tekniken någorlunda rätt från början. Det tjänar du på i längden.
KaptenKrok
2010-11-23, 13:39
Var i hela friden hittar man begagnade stänger och vikter för tyngdlyftning? Jag har aldrig sett det på blocket till exempel. Det finns ibland järnvikter men det har jag redan.
Charleston
2010-11-23, 14:01
Var i hela friden hittar man begagnade stänger och vikter för tyngdlyftning? Jag har aldrig sett det på blocket till exempel. Det finns ibland järnvikter men det har jag redan.
Ja, detta undrar jag med.
Ja, detta undrar jag med.
Det kommer upp på blocket lite då och då, Men de verkar sälja som smör i solsken för annonserna är aldrig uppe speciellt länge.
Kontakta din närmsta lyftarklubb, det är iofs inte så ofta vikter byts ut eftersom de håller i 5-15 år. Men för inte så länge sedan så sålde klubben jag tränar på ca 20 viktskivor och gamla redskap och köpte in nytt. Så inget är omöjligt.
Jag kan tänka mig att många klubbar faktiskt är i behov av att byta ut viss utrustning och bara du planterar idén i deras skalle så kanske dom inser det ;) Det ligger så jäkla mycket skit överallt på min lyftarklubb, de skulle säkert kunna dra in en hel del pengar om dom bara gick igenom allting och städade lite.
Testa o ring runt till lite olika klubbar i närheten och hör efter ifall de har något liggande, men kan vara svårt att få tag på.
Annars är det köpa via eleiko eller sitta och spana på Blocket.
diskonto
2010-11-25, 10:54
Eleiko har jättebra stänger, men vad vikterna gäller föredrar jag faktiskt våra (CrossFit Uppsala) egna (jämfört med eleikos träningsvikter). Som dessutom, som påpekat är vääääldigt mycket billigare. Hojta till om du vill ha mer info.
KaptenKrok
2010-11-25, 15:29
En fundering,
Hur är det att marklyfta flera reps med bumper plates? Är det skitstörigt att dom studsar eller är det najs?
En fundering,
Hur är det att marklyfta flera reps med bumper plates? Är det skitstörigt att dom studsar eller är det najs?
Jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad när det gäller marklyft med bumpers och andra vikter.
diskonto
2010-11-25, 15:33
Känns inte alls konstigt. Så mycket studsar faktiskt inte bumpers.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.