Logga in

Visa fullständig version : Ont i knä efter sissy squats - meniskrelaterat?

ThisIsTheOne
2010-11-22, 20:36
Jag körde sissy squats förra veckan och i "bottenläget" kände jag hur det plötsligt smärtade (relativt milt) i vänster knä. Nu, snart en vecka senare, känns det fortfarande och framför allt genom nedsatt styrka när jag reser på mig efter att ha suttit ner. När jag rör på mig övrigt känns det mycket lite eller inte alls. Kan det vara meniskrelaterat?

Tomas W
2010-11-23, 14:49
Kan vara mycket, var på knäet gör det mest ont? insida, utsida, framme vid senan, eller bak i knä?

Blev det någon svullnad eller liknade?

ThisIsTheOne
2010-11-23, 15:11
Kan vara mycket, var på knäet gör det mest ont? insida, utsida, framme vid senan, eller bak i knä?

Blev det någon svullnad eller liknade?

Till vänster under knäskålen, om man ska försöka lokalisera känslan.

Ingen svullnad vid tillfället och inte nu heller.

Tack för svar!

Tomas W
2010-11-23, 17:05
Kan vara knäskålssenan som fått sig en omgång, sissy squat är ingen direkt bra övning i mina ögon.

ThisIsTheOne
2010-11-23, 18:05
Kan vara knäskålssenan som fått sig en omgång, sissy squat är ingen direkt bra övning i mina ögon.

Jag vet inte hur insatt du är i ämnet, men eftersom du tar dig tid att svara gissar jag att du har ganska god koll. Skulle du, om du var i mina kläder, gå och kolla upp detta eller avvakta och se om det blir bättre av sig själv?

Tomas W
2010-11-23, 18:30
Jag skulle väntat lite och se, du har inte ont vid gång eller liknade låter det som. Ta det lite lungt några dagar till och sedan börja köra lite lätt igen och se ifall det ökar på eller om det fortsätter bli bättre.

Blir det värre borde du kolla upp det däremot :)

cero
2010-11-23, 20:12
Jag skulle personligen inte rekommendera dig att träna sissy squats. Jag har alltid haft halv-risiga knän, och jag får ganska ont av denna övningen med bara kroppsvikt, än mer om jag lägger till vikt. Vanliga squats kan jag däremot köra utan någon smärta alls.

Martin Löwgren
2010-11-24, 08:58

+1

Enorm belastning på meniskens bakhorn i bottenläget.

ThisIsTheOne
2010-11-24, 12:05
+1

Enorm belastning på meniskens bakhorn i bottenläget.

Tack för input. Då skippar jag den övningen från nu (inklusive när jag förhoppningsvis är återställd).

Du som har koll, tycker du att det låter som ett meniskproblem? Vad kan man göra åt sådant...? I dag, en vecka efter det hände är känslan oförändrad när jag flexar vänster benet mer än parallellt.