handdator

Visa fullständig version : träna mage med eller utan vikt?

olley93
2010-11-22, 18:53
Hart hört att magmusklerna inte blir större om man inte har extra vikt utvöver sin kroppvikt? Finns det sanning i detta eller stämmer det inte?

King Grub
2010-11-22, 19:00
All muskulatur måste utsättas för (över)belastande träning för tillväxt av storlek och styrka.

olley93
2010-11-22, 19:10
Så situps, benlyft crunches och dragonflags ger inget? sounds weired :S

Zhang
2010-11-22, 19:19
All muskulatur måste utsättas för (över)belastande träning för tillväxt av storlek och styrka.

Nyckelordet här är (över)belastande. Denna överbelastningen behöver inte ske i form av extra vikt. Men allt eftersom du blir mer tränad och starkare kommer kroppen inte räcka som belastning och då är extra vikter ett bra sätt att komplettera med.

HulkH
2010-11-22, 19:30

Lånar tråden lite, säger inte emot de du säger.
Men varför tränar ofta kampsportare väldigt många situps?
Mike tyson som exempel körde 2500 st om dagen.
Eller det kanske var för att få en stark/stryktålig mage? kanske svarade på min egna fråga där^^ =)

olley93
2010-11-22, 19:33
Okej i see :)
Ja men som HulkH säger, kampsportare kör ju väldigt många reps till allting. Jag känner några som tränar karate som har bra utvecklad magmuskulatur, och jag har svårt att tro att de tränar med överbelastning i form av extra vikter under sina karatepass.

thethoos
2010-11-22, 19:50
Eller det kanske var för att få en stark/stryktålig mage? kanske svarade på min egna fråga där^^ =)

Och allt Mike Tyson gjorde måste var bra?

Jag tvivlar stark på att Mike tyson gjorde 2500 sit ups om dagen. Jag tror att det är väldigt mycket viktträningsom skapat hans och alla andra stora kampsportares fysiker.

Brabo
2010-11-22, 20:02
Man tränar för det man vill bli bra på, en kampsportare tränar för att bli uthållig, därav många repetitioner. Givetvis bygger detta till viss del muskler också men det är inte en metod att föredra om man har muskelvolym eller styrka som mål.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Pjotor
2010-11-22, 20:07

Delvis är det tradition, men åtminstone i boxning är det guld värt med mycket mellangärdesmuskler eftersom man då orkar röra överkroppen mycket och länge. Titta på en boxningsmatch på hyfsat hög nivå och se hur de jobbar.

cero
2010-11-22, 20:29
Man får också tänka på att kampsportare inte kan gå upp allt för mycket vikt, eftersom att de ofta vill hålla sig i sina viktklasser. Men visst tränar de även tung styrketräning. Att ha en mage som orkar jobba som fan i en rond räcker ju inte så länge kanske. Uthållighet krävs också.

HulkH
2010-11-25, 15:32
Och allt Mike Tyson gjorde måste var bra?

Jag tvivlar stark på att Mike tyson gjorde 2500 sit ups om dagen. Jag tror att det är väldigt mycket viktträningsom skapat hans och alla andra stora kampsportares fysiker.

Så du tror mig inte, så det står på hans schema som han körde. plus att han har sagt det själv i fler intervjuer.
Bland annat den där han har skadat ryggen och blir intervjuad efteråt.
Hmm, det med vikttärning är möjligt. Men i många klipp från utube, där bland annat Teddy Atlas och Kevin Ronney, som båda var hans tränare, säger att han mest tränade med sin egen kropp i princip. och att han skadade ryggen när han började träna med vikter på senare år. Är dock inte helt säker på att det här är sant.

Delvis är det tradition, men åtminstone i boxning är det guld värt med mycket mellangärdesmuskler eftersom man då orkar röra överkroppen mycket och länge. Titta på en boxningsmatch på hyfsat hög nivå och se hur de jobbar.

Aha, tack för svaret. Jo de va de jag trodde.

spoon
2010-11-25, 15:39
Nyckelordet här är (över)belastande. Denna överbelastningen behöver inte ske i form av extra vikt. Men allt eftersom du blir mer tränad och starkare kommer kroppen inte räcka som belastning och då är extra vikter ett bra sätt att komplettera med.

Precis. Men det det går att belasta kroppen hårt innan man behöver ta till vikter som extra hjälp. Här är några exempel

http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/?muscle_group=mage&category=alla&level=svar&page=1

Ett problem när man lägger på för mycket belastning kan ju vara att andra muskelgrupper tar över träningen och då blir det inte så mycket magträning trots att man kör tungt.