handdator

Visa fullständig version : Sämst för tillväxten?

Cedes
2010-11-22, 15:56
Hej! ;)

Jag undrar lite över vilken/vilka övningar som är sämst om man kollar på kroppstillväxt. Alltså vilket som gör att man kan sluta växa/bli kortare.

Är 17 och är rätt kort, och har säkert slutat växa, men man vill ju inte bli ännu kortare.

T.ex Knäböj är nog sämre än hantelpress *flex*

pialia
2010-11-22, 15:59
Ehhh, say whaaat?

King Grub
2010-11-22, 16:01
Styrketräning gör inte att man slutar växa.

chrilledude
2010-11-22, 16:04
Hahaha, sluta lyssna på haschpundarna på gymmet. Du blir inte kortare av knäböj..

mini
2010-11-22, 16:06
Det är inte alls säkert att du slutat växa. Och har du det borde du inte oroa dig för övningar som hämmar längdtillväxten.
Men.
Det är en gammal föreställning att styrketräning får unga att stanna i växten. För att det ska hända behöver belastningen vara väldigt hög och/eller felaktig. Tränar du rätt och smart kan du absolut knäböja. De allra flesta är något kortare på kvällen än morgonen eftersom diskarna trycks ihop under dagen. Det är helt normalt. Knäböj är en faktor som gör att detta händer, men som sagt, inget ovanligt eller farligt.
Ha ett balanserat upplägg med sansad smart progression och sov ordentligt på nätterna samt ät tillräckligt och bra mat så du återhämtar dig ordentligt så är det ingen fara med någon speciell övning.

Cedes
2010-11-22, 16:31
Okej Tack!

Min förra lärare i 9'an sa de :P Säkert bara för att skrämma oss då?

Ne0phyte
2010-11-22, 16:47
Okej Tack!

*gah!**gah!*

Är det någon idrottslärare på grundskolan som inte skrämmer sina elever? Blir arg.

HulkH
2010-11-22, 17:01
Tror fan alla idrottlärare skrämmer sina elever med sånt snack.

Och som mini sak, det är inte säkert att du har sluta växa. du kanske inte blir typ 15 cm till, men några cm till kan du nog bli, eftersom du bara är 17 :)

MackeJuve
2010-11-22, 17:14
Okej Tack!

Han sa det för att han är okunnig inom området och hellre ser att ni kör bollsporter och dylikt.

Pjotor
2010-11-22, 17:31
Det fanns några dåligt underbyggda studier i slutet av 70-talet som visade att hård styrketräning påverkar längdtillväxten, och den vanföreställningen lever tyvärr kvar.

För övrigt växte jag ytterligare ett par centimeter under ett par år i slutet av gymnasietiden, så det är inte alls säkert att du har vuxit färdigt.

Eddie Vedder
2010-11-22, 17:52
Han sa det för att han är okunnig inom området och hellre ser att ni kör bollsporter och dylikt.

Det här gör mig så ledsen. Jag brukar ofta tänka tillbaka på barndomsåren och tänka på vad många som dels skulle ha skadat sig mindre fysiskt men framför allt sluppit år av lidande på grund av att man var för dålig i fotboll. Men fotboll skulle grabben spela minsann, det är SÅÅÅÅ bra med lagsport.

Flera av dom blev sedermera duktiga i SL, tack och lov fanns det en plats där även om det tog lång tid och mycket förstörd tid i tidig ålder. :(

coolboynesko
2010-11-22, 18:27
Tror fan alla idrottlärare skrämmer sina elever med sånt snack.

Min förra idrottslärare var/är bodybuilder! Hon sa inget om de iaf :)

Tobbeh
2010-11-22, 18:38
Blir så fruktansvärt arg, en idrottslärare får lära ut hur mycket fel som helst, men en mattematik lärare får inte det. Skulle en mattematik lärare lära ut till elever att 1+1=7 så skulle det bli ett fruktansvärt liv garanterat men däremot så kan idrottslärare lära ut i stora drag precis det dom tror på, känner för att hitta på..

Pintan
2010-11-22, 18:47
Blir så fruktansvärt arg, en idrottslärare får lära ut hur mycket fel som helst, men en mattematik lärare får inte det. Skulle en mattematik lärare lära ut till elever att 1+1=7 så skulle det bli ett fruktansvärt liv garanterat men däremot så kan idrottslärare lära ut i stora drag precis det dom tror på, känner för att hitta på..

+1 på den alltså

Linjedomarn
2010-11-22, 20:34
Okej Tack!

Det är en myt. Det är en rysk professor som arbetar här i Sverige som forskar om sånt här och han tycker vi är dumma i Sverige som inte tränar med vikter i unga år. Tänk belastningen på alla barn förr i tiden som var tvungen att arbeta hela tiden, dom är väl inte dvärgar allihopa?. Tänk alla barn som hoppar från träd 2 meter ner, sån stor belastning kan man inte ens göra i ett gym. Man kan träna innan man växt klart.

cero
2010-11-22, 20:47
Styrketräning gör inte att man slutar växa.

Gäller detta även om man drar sönder ryggen eller liknande?

Gädda
2010-11-22, 20:56
Vart exakt kommer dessa rykten från? Är det bara rent påhitt som nån fått för sig bara för att ryggen belastas?

Är det en fördel att vara kortvuxen i styrkelyft/tyngdlyftning?

cero
2010-11-22, 21:02
Folk använder alldeles för mycket "logik". "Hmm, ryggen belastas, ryggraden trycks ihop, växten kan stanna? LÅTER LOGISKT! *skickar vidare det till nästa kompis*"

Eddie Vedder
2010-11-22, 21:19
Okej Tack!

http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/

svedberg1
2010-11-23, 01:46
När jag var yngre fick jag också höra detta! Som tur var fick jag lite bättre kunskap i och med att jag kikade runt på detta forum och blev mer intresserad av styrketräning.

Det är så tråkigt att utbildade lärare lyckas lära ut sån missinformation!

Jag fick höra något liknande att belastning skulle skada skelettändarna om personen tränade med tyngder i för tidig ålder :S

cero
2010-11-23, 11:46
Gäller detta även om man drar sönder ryggen eller liknande?

Någon som har något svar på detta? Kan tillväxten påverkas av att man skadar ryggen, knäna eller liknande? Nu snackar jag inte om en liten inflammation, utan om ett riktigt rejält diskbråck eller vad det nu kan vara (om det ens är så allvarligt).

Gorilla
2010-11-23, 17:22
Någon som har något svar på detta? Kan tillväxten påverkas av att man skadar ryggen, knäna eller liknande? Nu snackar jag inte om en liten inflammation, utan om ett riktigt rejält diskbråck eller vad det nu kan vara (om det ens är så allvarligt).

Om tillväxtzonerna i benen skadas kan deras funktion avbrytas om jag inte minns fel. Att detta skulle hända är dock föga troligt. Den ligger mellan epifysen och diafysen, ett område som inte ofta skadas.

Rusk
2010-11-23, 20:08
First i laughed, and then i laughed a bit more!

sweetkarolina
2010-11-23, 20:28
Om tillväxtzonerna i benen skadas kan deras funktion avbrytas om jag inte minns fel. Att detta skulle hända är dock föga troligt. Den ligger mellan epifysen och diafysen, ett område som inte ofta skadas.

Det där har jag också något diffust minne av. Typ undvik komplicerade benbrott i tillväxtzonerna före puberteten och färdigväxandet.
Att ungefär samma logik kan ligga bakom myten om att man stannar i växten av tunga belastningar finner jag tämligen sannolikt. Dvs att skulle skada tillväxtzonerna.

Sen komprimeras väl diskarna av tunga böj? Fast de 'svampar ut' igen under natten. (Och de komprimeras väl något bara av att man står och går en dag.) Eftersom ett diskbrott innebär att vätska läcker ut ur diskarna borde det väl kunna göra en något kortare? Borde ju inte vara mer än ½ mm per disk iofs...

Om man tänker ur tillväxtperspektiv så tippar jag att majoriteten av längdtillväxt när man närmar sig färdigväxt sker i benen, inte i själva kotorna i ryggen. Alltså även om man rent teoretiskt skulle kunna skada ryggen/kotorna så allvarligt att deras tillväxt störs så borde det inte ha någon större effekt på individens totala längd. Fast jag spekulerar mest.

Det skulle kunna vara en generell fördel att vara kortvuxen i styrkelyft ja. Men delvis handlar det snarare om att ha bra vinklar tror jag. Och olika vinklar/längder/proportioner passar olika bra för olika grenar.

frogmachine
2010-11-26, 23:51
+1 Tobbeh, vart har du fått den metaforen ifrån?

cero
2010-11-27, 15:13
Bra inlägg sweetkarolina, någon som kanske vet mer om detta?

Tunema
2010-12-01, 14:00
+1 Tobbeh, vart har du fått den metaforen ifrån?

Håller med, riktigt bra metafor!

frogmachine
2010-12-04, 13:57
Haha, Den är från mig, när jag och tobbeH satt i bastun efter gymmet en dag