Visa fullständig version : Omega-3 i kaviar :)
3.5% omega-3 i min kalles kaviar står det i fin text på baksidan....känns som rätt mycket, konstigt dom inte smällt upp det stort på paketet, som i så många andra varor.
Är det bra omega-3?
Går det att jämföra 1g från kaviaren med 1g från lax eller från sina tillskottskapslar?
Kanske svårt svara på antar jag, men nån kanske har nån aning?
Eddie Vedder
2010-11-22, 08:18
Jag är inte helt säker på om de räknar in från rapsoljan eller om det är enbart EPA och DHA. Men oavsett vilket är inte kaviar någon särskilt bra källa till omega-3. De smäller ju gärna upp det som säljargument men fundera lite på hur mycket socker du trycker i dig för att komma upp i RDI av omega-3 från kaviar.
Jag är inte helt säker på om de räknar in från rapsoljan eller om det är enbart EPA och DHA. Men oavsett vilket är inte kaviar någon särskilt bra källa till omega-3. De smäller ju gärna upp det som säljargument men fundera lite på hur mycket socker du trycker i dig för att komma upp i RDI av omega-3 från kaviar.
Aha, ja det är väl såklart raps i kaviaren...tänkte inte på det.
Socker bryr jag mig inte om dock, enkla kcal, och tillsammans med riktig mat tror jag inte det är så dåligt som om man svullar 100g godis på tom mage eller liknande.
Eddie Vedder
2010-11-22, 08:32
Aha, ja det är väl såklart raps i kaviaren...tänkte inte på det.
Socker bryr jag mig inte om dock, enkla kcal, och tillsammans med riktig mat tror jag inte det är så dåligt som om man svullar 100g godis på tom mage eller liknande.
Jag menade inte att socker är fel i sig, det avglr ju du. Men det gör ju kaviaren till en obetydlig källa för omega-3 vid hyfsat normal konsumtion.
Du som klagat på ekonomin med din mat borde väl uppleva kaviarfrosseri som rätt dyrt?
Jag menade inte att socker är fel i sig, det avglr ju du. Men det gör ju kaviaren till en obetydlig källa för omega-3 vid hyfsat normal konsumtion.
Du som klagat på ekonomin med din mat borde väl uppleva kaviarfrosseri som rätt dyrt?
Jo 1.34kr/50kcal höjer snittet en del för mig, men å andra sidan blir det ju bara 10-15g/dag, och billigare lunch än äggmacka med saft är inte lätt att hitta, om det ska va lättlagat, lättätet, och gott.
Eddie Vedder
2010-11-22, 08:47
och billigare lunch än äggmacka med saft är inte lätt att hitta, om det ska va lättlagat, lättätet, och gott.
Om du räknar kcal/krona så finns det tveklöst billigare saker. Typ enbart äggen, med egengjord majonnäs, utan bröd och kaviar. ;)
Om du räknar kcal/krona så finns det tveklöst billigare saker. Typ enbart äggen, med egengjord majonnäs, utan bröd och kaviar. ;)
Hur många ägg hade du tänkt dig jag ska äta varje dag egentligen :D
Men klart det finns billigare, men äggmacka med kaviar känns ändå som riktigt bra käk....fiber och vitaminer och mineraler och bra med fett och protein osv, och tydligen även lite omega-3.
Eddie Vedder
2010-11-22, 08:56
Hur många ägg hade du tänkt dig jag ska äta varje dag egentligen :D
Men klart det finns billigare, men äggmacka med kaviar känns ändå som riktigt bra käk....fiber och vitaminer och mineraler och bra med fett och protein osv, och tydligen även lite omega-3.
Du får såklart äta som du vill. :D Men vi har ju både konstaterat att det varken är särskilt billigt eller rikt på omega-3. Du kan med andra ord äta på men du behöver ju inte leta argumentation för varför. ;)
Det finns ca 50 % torskrom i kaviaren.
Torskrom innehåller ca 2 % fett, varav ca 1/3 är EPA och DHA.
Alltså blir det mycket lite EPA och DHA på mackan. Nästan all Omega-3 är linolensyra från rapsoljan.
Eddie Vedder
2010-11-22, 18:16
Det finns ca 50 % torskrom i kaviaren.
Torskrom innehåller ca 2 % fett, varav ca 1/3 är EPA och DHA.
Alltså blir det mycket lite EPA och DHA på mackan. Nästan all Omega-3 är linolensyra från rapsoljan.
Fast i de där kaviarsorterna som just skyltar med innehållet av omega-3 tror jag ofta har fiskolja som ingrediens faktiskt. Jag vet att det är så med Isbjörnens kaviar i alla fall.
Och eftersom den är godare än Kalles bör ju Seb74 byta oavsett. :D
Dax att göra ett studiebesök i kyldisken. Måste bara utredas.
Fast i de där kaviarsorterna som just skyltar med innehållet av omega-3 tror jag ofta har fiskolja som ingrediens faktiskt. Jag vet att det är så med Isbjörnens kaviar i alla fall.
Och eftersom den är godare än Kalles bör ju Seb74 byta oavsett. :D
Kalles milda ftw, kaviar ska smaka så lite som möjligt :)
Sen skyltar knappast kalles med omega-3, står ju i finstilt på baksidan i samband med energideklarationen typ.
Eddie Vedder
2010-11-22, 18:54
Sen skyltar knappast kalles med omega-3, står ju i finstilt på baksidan i samband med energideklarationen typ.
Då har vi inte tittat på samma. De har ju orginalet där det står halten av omega-3 på innehållsförteckningen, "3.5 gram omega-3".
Men så finns ju även den med en extra "fettdroppe" som skyltar med EPA och DHA. Och där står även halten EPA och DHA i innehållsförteckningen
Här är den jag tänker på:
http://www.abba.se/produkter/kalles/kalles_orginal/kalles_light/
Då har vi inte tittat på samma. De har ju orginalet där det står halten av omega-3 på innehållsförteckningen, "3.5 gram omega-3".
Men så finns ju även den med en extra "fettdroppe" som skyltar med EPA och DHA. Och där står även halten EPA och DHA i innehållsförteckningen
Här är den jag tänker på:
http://www.abba.se/produkter/kalles/kalles_orginal/kalles_light/
Aha, light, nä sånt tittar jag aldrig på....nånsin :D
Eddie Vedder
2010-11-22, 19:35
Aha, light, nä sånt tittar jag aldrig på....nånsin :D
Jo det gör du ju, LÄTTA.
Jo det gör du ju, LÄTTA.
För det är billigare/kcal och lättare bre.
Sen känner jag personligen att ett smörgåsmargarin med 40% fett är inte riktigt "light" i mina ögon.
Eddie Vedder
2010-11-22, 19:44
För det är billigare/kcal och lättare bre.
Sen känner jag personligen att ett smörgåsmargarin med 40% fett är inte riktigt "light" i mina ögon.
Haha, klart det är light om du väljer en lightprodukt. :D
Abba har verkligen tillsatt fiskolja till kaviaren:D Måste vara ca 5 % fiskolja i kaviaren.
Det trodde jag inte.
Haha, klart det är light om du väljer en lightprodukt. :D
Kan inte se att det står "light" nånstans på lättapaketet... :)
Eddie Vedder
2010-11-22, 20:33
Kan inte se att det står "light" nånstans på lättapaketet... :)
Du skolkade ganska friskt från engelskalektionerna va? ;) Skämt åsido, jag skulle aldrig kalla varken LÄTTA eller kaviar billigt. Och du ska som sagt inte känna något behov att legitimera ditt ätande. Ät och må bra. :)
Du skolkade ganska friskt från engelskalektionerna va? ;) Skämt åsido, jag skulle aldrig kalla varken LÄTTA eller kaviar billigt. Och du ska som sagt inte känna något behov att legitimera ditt ätande. Ät och må bra. :)
Jag sa nog aldrig kaviar va billigt? Bara att kaviarmacka och saft är enormt billigt, och kaviaren är med och gör det drägligt gott, och bidrar även tydligen med iallafall en liten del omega-3.....efter en veckas luncher kanske man jobbat ihop till en liten äcklig dyr portion lax som man aldrig äter :D
Lätta är billigare än bregott, det är det enda jag bryr mig om. Måste ju ha nån form av margarin på mackan annars äter jag dom inte :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.