handdator

Visa fullständig version : Flytta till USA

soddex
2010-11-21, 23:36
Är fullt uppe i planering för flytt till USA om 1-2 år. Planen är att skaffa en ranch och odla lite, ha lite djur och sådant, ingen stor, seriös bondgård då pengar inte är några problem. Utan mest så att man kan leva på det man odlar, jagar, fiskar osv.

Det står just nu mellan nord-öst om Albuquerque, New Mexico och nord-öst om Tulsa, Oklahoma. Men jag vill gärna ha lite idéer och kanske höra om någon varit i dessa delar och kan ge + och - på de olika områdena.

L-Sami
2010-11-21, 23:43
Varför just nord-ost om Albuquerque och Tulsa?

soddex
2010-11-21, 23:45
Varför just nord-ost om Albuquerque och Tulsa?

Det är där landskapet - som jag förstått det är som bäst :thumbup:

Exdiaq
2010-11-21, 23:49
Har du medborgarskap, Green Card eller hur hade du tänkt kunna flytta dit rent lagligt?

L-Sami
2010-11-21, 23:50
Det är där landskapet - som jag förstått det är som bäst :thumbup:

Är inte New Mexico torrt?

soddex
2010-11-21, 23:56
Har du medborgarskap, Green Card eller hur hade du tänkt kunna flytta dit rent lagligt?

Är man businessman så är det mycket lättare. Jag ligger under kategorin B1. Priority Workers. Självklart så är det osäkert eftersom de enbart tar in 140 000 B-kategorin varje år.. Har dock även kontakter i USA som kan "sponsra".

soddex
2010-11-21, 23:58
Är inte New Mexico torrt?

Delar av New Mexico är det, speciellt södra men Albuquerque, New Mexico ligger i zon 6 (om man pratar odling) vilket är samma som södra Sverige.

Exdiaq
2010-11-22, 00:02
Är man businessman så är det mycket lättare. Jag ligger under kategorin B1. Priority Workers. Självklart så är det osäkert eftersom de enbart tar in 140 000 B-kategorin varje år.. Har dock även kontakter i USA som kan "sponsra".

Priority workers. There are three sub-groups:Foreign nationals with extraordinary ability in sciences, arts, education, business, or athletics OR Foreign nationals that are outstanding professors or researchers with at least three years' experience in teaching or research and who are recognized internationally. OR Foreign nationals that are managers and executives subject to international transfer to the United States.

Och du ska driva en liten ranch vars syfte är att förse dig med tillräckligt mycket mat? :confused:

soddex
2010-11-22, 00:06
Och du ska driva en liten ranch vars syfte är att förse dig med tillräckligt mycket mat? :confused:

Nej, nej. Jag har ett webbaserat företag som i vår kommer släppas. Jag har avtal med företag osv som kommer ge tillräckligt med pengar... Ranchen är vid sidan av, litet eget jorbruk. Är ingen storstadsmänniska. Hmm, kollade lite extra, hamnar kanske inte under Priority workers.. men strax under iaf.

schröder
2010-11-22, 00:08
Är fullt uppe i planering för flytt till USA om 1-2 år. Planen är att skaffa en ranch och odla lite, ha lite djur och sådant, ingen stor, seriös bondgård då pengar inte är några problem. Utan mest så att man kan leva på det man odlar, jagar, fiskar osv.

låter fett mysigt!

soddex
2010-11-22, 00:11
låter fett mysigt!

Ja, jag ser fram emot det. Har vänner där omkring Albuquerque med stora marker, hästar (mustanger), bufflar som går fritt. Landskapet är underbart.

http://1.bp.blogspot.com/_YkWTL--Wb-g/THOOkUcuozI/AAAAAAAAMbk/gB4ltzYNjSE/s1600/ghost13.jpg

Chaan
2010-11-22, 00:12
..så vad är det som drar i Oklahoma??

eternallord
2010-11-22, 00:16
Nej, nej. Jag har ett webbaserat företag som i vår kommer släppas. Jag har avtal med företag osv som kommer ge tillräckligt med pengar... Ranchen är vid sidan av, litet eget jorbruk. Är ingen storstadsmänniska. Hmm, kollade lite extra, hamnar kanske inte under Priority workers.. men strax under iaf.
Kan du bevisa att du tjänar tillräckligt mycket pengar och har kontrakt som bevisar att du kommer fortsätta göra det kan du få green card, annars är det nog bra mycket tuffare att komma in i USA än vad du tycks tro. Man åker inte bara dit hur som helst och börjar bo och jobba. Men lycka till

soddex
2010-11-22, 00:16
..så vad är det som drar i Oklahoma??

Det var tips från amerikanska vänner eftersom de Oklahoma har en lång odlingsperiod. Men det lutar mer åt New Mexico.

soddex
2010-11-22, 00:21
Kan du bevisa att du tjänar tillräckligt mycket pengar och har kontrakt som bevisar att du kommer fortsätta göra det kan du få green card, annars är det nog bra mycket tuffare att komma in i USA än vad du tycks tro. Man åker inte bara dit hur som helst och börjar bo och jobba. Men lycka till

Kontrakt finns just nu, hur det är om ett år vet jag ej, kan ju inte spå framtiden. Men troligen är det ju så att företag växer sig större med tiden.. Så det ska nog inte vara några problem.

schröder
2010-11-22, 00:24
Landskapet är underbart.

Kan man lugnt säga, lycka till med dina planer!

soddex
2010-11-22, 00:27
Kan man lugnt säga, lycka till med dina planer!

Tack så mycket :)

MAXX
2010-11-22, 00:33
Är fullt uppe i planering för flytt till USA om 1-2 år.

2 år? Om 2 år har ju jorden gått under. :MrT:
http://soulsystem.wordpress.com/2010/09/11/2012-the-end/

Chaan
2010-11-22, 00:35

2012 ska vi göra kaos :D

soddex
2010-11-22, 00:42

Det där är enbart en sammanfattning av de olika "domedags-profetiorna" och återspeglar inte min personliga uppfattning :smash:

Vinter
2010-11-22, 07:20
Tror du skulle bli ganska nöjd med området runt oklahoma panhandle och södra colorado med. Om det är lite mer bergslandskap du letar efter. Rockies slutar ju där.

Oklahoma är ganska speciellt. Det mesta är platt och uppodlat som kansas. Men det finns områden som består av bergslandskap och skog. Sjöarna runt Tulsa är riktigt trevligt. Varmt på sommaren och knappast kallt på vintern. Men blåsigt. Majs, jordnötter och vete odlades mest. Jag bodde utanför Stillwater ett år. Studentlivet går inte att klaga på.

hugok
2010-11-22, 13:18
Det ser sjukt fint ut och verkar vara riktigt härliga och bra planer. Har alltid velat köra runt med en gammal pickup och spela ZZ-top och Lynryd skynryd i ett sånt område.

Granatgiraffen
2010-11-22, 13:27
Tror det är större chans att få greencard om du ger dig in på facebook och letar upp en amerikansk fru. Du har ju 2 år på dig så det kan gå bra? Backup plan.

Karatekid
2010-11-22, 17:02
Det ser sjukt fint ut och verkar vara riktigt härliga och bra planer. Har alltid velat köra runt med en gammal pickup och spela ZZ-top och Lynryd skynryd i ett sånt område.

Haha riktigt softa fördommar :hbang: (inget negativt)

Karatekid
2010-11-22, 17:03
OnT: Har du några andra bilder än den på första sidan?
Det blir nog lättare att hjälpa till då :)

Morrris
2010-11-22, 17:04
Säg till om du behöver en dräng.

tsp
2010-11-22, 18:12
Säg till om du behöver en dräng.

+1 Jag jobbar hårt för endast mat, husrum och en varm kvinna att älska med någon gång ibland.

soddex
2010-11-22, 18:53
Tror du skulle bli ganska nöjd med området runt oklahoma panhandle och södra colorado med. Om det är lite mer bergslandskap du letar efter. Rockies slutar ju där.

Oklahoma är ganska speciellt. Det mesta är platt och uppodlat som kansas. Men det finns områden som består av bergslandskap och skog. Sjöarna runt Tulsa är riktigt trevligt. Varmt på sommaren och knappast kallt på vintern. Men blåsigt. Majs, jordnötter och vete odlades mest. Jag bodde utanför Stillwater ett år. Studentlivet går inte att klaga på.

Dock läste jag om Oklahoma nyss att dom har en lag som innebär att man kan få fängelse om man har sex innan äktenskapet. Pfft.. Där rök OK, inriktad på NM

soddex
2010-11-22, 18:54

Hah, det första jag gör är att skaffa mig en 4x4 och en La Grange-singel :hbang:

soddex
2010-11-22, 18:55
Tror det är större chans att få greencard om du ger dig in på facebook och letar upp en amerikansk fru. Du har ju 2 år på dig så det kan gå bra? Backup plan.

Kan ju funka, eller så drar jag till Las Vegas på en resa och gifter mig med en strippa där, kan ju funka xD

Morrris
2010-11-22, 18:57
Gift dig med mig soddex. Eller den regeln kanske inte gäller om det är gay marriage...

soddex
2010-11-22, 19:03
OnT: Har du några andra bilder än den på första sidan?
Det blir nog lättare att hjälpa till då :)

Valley Resort, Taos, NM
http://imagecache6.allposters.com/LRG/26/2675/SU2UD00Z.jpg

Bosque Farms, NM
http://www.wcp-nm.com/ll/residenc.jpg

Rociada, NM
http://www.nmre.com/images/site_graphics/Pendaries%20Photos/Valley_Wide.JPG

Mora, NM
http://www.sajackson.com/images/more%20artifacts/Mora%20NM.jpg

soddex
2010-11-22, 19:03
Gift dig med mig soddex. Eller den regeln kanske inte gäller om det är gay marriage...

Haha, vet inte lagligheten är där, och sen, är du amerikan? xD

Morrris
2010-11-22, 19:06
Haha, vet inte lagligheten är där, och sen, är du amerikan? xD

Nja... Amerikan och amerikan... Medborgarskap iaf.

soddex
2010-11-22, 19:08
Nja... Amerikan och amerikan... Medborgarskap iaf.

Checkar lagligheten!

soddex
2010-11-22, 19:12
can i marry my same sex partner in massachusetts, iowa, connecticut or any other state that allows marriage- or register in new jersey, washington, or vermont - and apply for legal permanent residence (a "green card")?

unfortunately, neither a state-recognized same sex marriage nor a civil union in any state will provide immigration rights to same-sex couples in the short term. In the united states, immigration law is governed entirely by federal law, and in 1996 the federal government passed a law called the defense of marriage act (doma) which defines marriage as only between a man and a woman. the u.s. Citizenship and immigration services have made it very clear that they will not recognize any same sex marriages. If you apply for a visa for your partner based on a same sex marriage, it will be denied.

fan!

Nuthead
2010-11-22, 20:14
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga soddex. Men skulle vara kul att höra lite mer om varför du flyttar, varför lockar ranchlivet? Jag såg på din blog något om shamanism, skulle livet där underlätta din livstil? :)

Morrris
2010-11-22, 20:15
fan!

Förjävla tråkigt.

soddex
2010-11-22, 20:24
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga soddex. Men skulle vara kul att höra lite mer om varför du flyttar, varför lockar ranchlivet? Jag såg på din blog något om shamanism, skulle livet där underlätta din livstil? :)

Delvis för att det underlättar, men är inte huvudsyftet. Ranchlivet är något som
jag alltid har drömt om ända sedan jag var liten. Och sen är det så att jag vill komma ifrån "samhället" och bo någorlunda ifred. Och i USA finns det mer ytor till detta, samtidigt som klimatet är för mig bättre. Har många amerikanska vänner, och de amerikanare jag känner är mycket trevligare, öppna och inte lika ignoranta än svenskar. Här är folk så "narrow-minded".

stevebc
2010-11-22, 20:39
Ja, jag ser fram emot det. Har vänner där omkring Albuquerque med stora marker, hästar (mustanger), bufflar som går fritt. Landskapet är underbart.

http://1.bp.blogspot.com/_YkWTL--Wb-g/THOOkUcuozI/AAAAAAAAMbk/gB4ltzYNjSE/s1600/ghost13.jpgFasen vad fett. Har en dröm att göra något liknande i framtiden om man skulle få ihop tillräckligt med resurser. Någonstans where land is cheap.

soddex
2010-11-22, 20:52
Fasen vad fett. Har en dröm att göra något liknande i framtiden om man skulle få ihop tillräckligt med resurser. Någonstans where land is cheap.

$160,000 för 16 hektar mark var det första jag hittade på en sökning. Det är ok, inte billigt, $4000/acre
http://www.nmland.com/properties2009/pickenscerrilos-ac.html

Man kan hitta mycket billiga saker, b la. $19,900 för 36 acres/14.5ha i Arizona
http://www.azforeclosedland.com/and-distressed-sales?omkeycode=USLR2

Osten80
2010-11-22, 21:08
Fasen vad fett. Har en dröm att göra något liknande i framtiden om man skulle få ihop tillräckligt med resurser. Någonstans where land is cheap.

Resurser hit och resurser dit. Sätter du dig där med en stor påse svamp behöver du inte göra så mycket mer här i livet.

stevebc
2010-11-22, 21:11
$160,000 för 16 hektar mark var det första jag hittade på en sökning. Det är ok, inte billigt, $4000/acre
http://www.nmland.com/properties2009/pickenscerrilos-ac.html

Man kan hitta mycket billiga saker, b la. $19,900 för 36 acres/14.5ha i Arizona
http://www.azforeclosedland.com/and-distressed-sales?omkeycode=USLR2Och här satt jag och tänkte på U-länder, hehe. 160,000$ är liksom priset på en halvtaskig etta någonstans i ett pissigt Sverige.

Resurser hit och resurser dit. Sätter du dig där med en stor påse svamp behöver du inte göra så mycket mer här i livet.Bli ett med naturen. Nice.

Kek
2010-11-22, 21:25
Om det inte enbart står mellan de ställena du nämde skulle jag rekomendera Ojai i Californien. Har en bekant som har en stor ranch där med lite getter, höns och hästar och en hel del fruktträd av olika sorter.

Extremt fin natur där omkring och en stjärnhimmel som jag aldrig skådat förut. En hel del kändisar och så som bor där omkring också. Under mina besök där har jag bland annat sett Reese Witherspoon, någon av snubbarna som var stor inom TV-serien Dallas med flera. Är väl inte jättebilligt att bo där men om pengar inte är några problem som du sa så ska väl det inte vara någota problem :)

Osten80
2010-11-22, 21:28
Under mina besök där har jag bland annat sett Reese Witherspoon, någon av snubbarna som var stor inom TV-serien Dallas med flera.

Så det är där Bobby Ewing håller till numera? Mysteriet börjar klarna

Kek
2010-11-22, 21:43
Så det är där Bobby Ewing håller till numera? Mysteriet börjar klarna

Kan ha varit han ja :) Kommer inte ihåg namnet bara att någon nämde att han bodde en bit ifrån där vi bodde. Sen om han bor där på heltid eller inte vet jag inte. Många som åker dit på helger mm för att slippa hetsen i storstaden.

hugok
2010-11-22, 21:55
Haha riktigt softa fördommar :hbang: (inget negativt)

Jag är också 100% seriös, har alltid velat göra det och sticka ut huvudet genom rutan och sträcka ut handen med min cowboyhatt och skrika "YYEEEEEAHAAAAAAAAAAA!!!!"

hugok
2010-11-22, 22:06
Hah, det första jag gör är att skaffa mig en 4x4 och en La Grange-singel :hbang:

:hbang: Hoppas att du ska odla skägg också.

Chaan
2010-11-22, 22:23
Dom har väldigt härlig inställning till husbygge där nere. Jag har bland annat en gammal intruktionsvideo hur man bygger hus av halmbalar och lera (det huset byggdes med platta-på-mark samt vanligt sadeltak har jag för mig).

Även helt off-grid (nåja en någotsånär farbar väg behövs)

OqjkUJeI0Ik&

Chaan
2010-11-22, 22:24
..och konst, fast Rodenkratern ligger i grannlandskapet Arizona.

http://theperfectsilence.com/wp-content/uploads/2009/08/roden2.jpg

Eiken
2010-11-22, 23:16
När vi ändå är inne på USA. Någon som har förslag på andra hemsidor än craigslist för att hitta housing i Los Angeles (marina del rey, venice, santa monica)?

soddex
2010-11-23, 00:13
:hbang: Hoppas att du ska odla skägg också.

Har redan skägg xD Dock inte ZZ-top skägg *gah!*

soddex
2010-11-23, 00:15
Och här satt jag och tänkte på U-länder, hehe. 160,000$ är liksom priset på en halvtaskig etta någonstans i ett pissigt Sverige.

Exakt, sälj skiten och packa väskorna :thumbup:

soddex
2010-11-23, 00:16
Om det inte enbart står mellan de ställena du nämde skulle jag rekomendera Ojai i Californien. Har en bekant som har en stor ranch där med lite getter, höns och hästar och en hel del fruktträd av olika sorter.

Extremt fin natur där omkring och en stjärnhimmel som jag aldrig skådat förut. En hel del kändisar och så som bor där omkring också. Under mina besök där har jag bland annat sett Reese Witherspoon, någon av snubbarna som var stor inom TV-serien Dallas med flera. Är väl inte jättebilligt att bo där men om pengar inte är några problem som du sa så ska väl det inte vara någota problem :)

Ska kolla in det, sen har alla en budget... pengar är inga problem inom vissa ramar xD

soddex
2010-11-23, 00:18
När vi ändå är inne på USA. Någon som har förslag på andra hemsidor än craigslist för att hitta housing i Los Angeles (marina del rey, venice, santa monica)?

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=houses+in+los+angeles&aq=f&aqi=g3&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=c9da840834bc4a38

soddex
2010-11-23, 00:19
..och konst, fast Rodenkratern ligger i grannlandskapet Arizona.

http://theperfectsilence.com/wp-content/uploads/2009/08/roden2.jpg

Cool, tack för tipsen :)

Chaan
2010-11-23, 00:28
..och en lite annan inställning till livet (och döden). Jag såg ett avsnitt av "Världens bästa motorcyklar" där dom (filmteamet) besökte Chloride i Arizona som är en gammal nerlagd gruva. Dom sade att på den tiden gruvan var aktiv så var den normala dödsorsaken att man blev dödad. Och det här har levt kvar, dom intervjuade en senior där som sa "vi bryr oss inte om lagar. Behöver någon skjutas så skjuter vi den jäveln. Och kommer hans familj efter, så tar vi hand om dom". Och det var en härlig intervju där en äldre herre sa "jag gör det här så bra att jag kommer fortsätta med det, dvs ingenting". Om det går att hitta avsnittet så är det sevärt :D Och ytterligare ett citat "Om du vill komma härifrån med en miljon, ta med dig två hit".

soddex
2010-11-23, 00:32
Haha, ska spana på youtube xD

Chaan
2010-11-23, 00:38
Haha, ska spana på youtube xD

Tror inte det hjälper tyvärr, jag har sökt och hittade ett annat inslag om det spöklika Chloride, men inte detta. Jag kollade till och med säsong och episod och slog in på Youtube men inget. Tror man måste leta någon annan stans, jag har förvisso inte kollat Google/officiell hemsida osv..

soddex
2010-11-23, 00:40
Vad heter programet? Söker jag så kommer denna tråd på toppresultatet på google...

Chaan
2010-11-23, 00:47
Det är det här programmet men tror det var en annan resa. Har för mig det var S04Ep02 som besökte Chloride.

Lite schyssta landscapes iaf *flex*

R-asT_6B95o&

Chaan
2010-11-23, 00:49
Haha nej det var den turen! I slutet kommer ett av citaten med. Tror "2" syftar på avsnitt två, inte säsong 2 alltså..

soddex
2010-11-23, 01:03
Cool, thx, ska kolla avsnittet nu :)