handdator

Visa fullständig version : Smärta under längre period..

AndreasNoob
2010-11-21, 21:41
Hejsan!

Jag är en ung man som har lite problem med ryggen. Fyller i mallen så får ni jättegärna komma med era ideer på vad det kan vara.

Kön: Man

Ålder: 27 år

Längd och vikt: 179 cm, 74,8 kg (Upp 0,8-1 kg i veckan :hbang:)

Bakgrund: Jag började styrketräna igen, för första gången på lääääänge, för drygt två månader sen och kör ganska hårda pass minst 4 ggr i veckan. Kör 3x10 och går igenom hela kroppen på en vecka. Utförandet är absolut ingen fara med (Tränar tillsammans med en erfaren kompis). Sover även alltid innan 23.00 och kosten sköter jag exemplariskt. Om det nu har med saken att göra..

Symtom: Har haft lite ont på morgonen innan jag började träna under några år. Då gjorde det ont djupt in i sätesmuskeln men bara om jag låg ner mer än 9-10 timmar. Denna smärta blev värre under tiden jag började träna men blev bättre för någon vecka sedan och ersattes av en ny smärta som sitter högre upp. Denna nya smärta känns som smärta i revbenen men bara bak på ryggen. Triggar smärtan om jag sitter och sträcker mig åt sidan bakåt som om jag ska gripa efter något som finns bakom mig. Det värker då som mest när musklerna sträcks ut. Denna smärta är som värst på morgonen eller om jag suttit still mycket. Det känns jättebra när jag tränar eller promenerar.

Jag vaknar ofta på morgonen/natten av smärtan av att ligga still och måste då upp och röra på mig. Ipren hjälper hyfsat bra tycker jag.

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen: Nej
Domningar i ben eller fötter: Nej
Svårighet att gå på tå eller häl: Nej
Domning i underliv: Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma): Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning: Har bokat tid hos sjukgymnast, två veckor kvar.. *grr*

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Nej, och revbenen har inte heller fått någon smäll på sistone

Jag brukar, under kvällarna, förkasta all oro och tänka att det bara är fjantig träningsvärk. Men på morgonen får jag alltid en reality check, riktigt obehaglig smärta som jag hoppas är övergående.
Kan det vara en muskelinflammation? Kraftig, konstig träningsvärk? Överansträngning? Ryggraden? Kotor? *gah!*

PS. Lite rörig text, hoppas ni orkar läsa.. DS.