Visa fullständig version : Att mellanlanda=stor risk?
Potatiskillen
2010-11-20, 13:33
Jag kan inte sluta oroa mig om en sak, jag fann ett jättebra pris på en flygbiljett via Austrian Airlines. Planet skall gå från Sthlm till Wien och därefter har jag bara 30 min på mig att ta nästa plan, detta kommer att ske om en månad och som ni vet så är det snart jul och vintern är redan här.
Hur stor risk är det att ta ett sådant flyg där jag bara har 30 minuter på mig att ta nästa plan? Är det mitt fel om jag inte hinner med planet (om vi säger att planet i Arlanda är någorlunda försenat av någon anledning)?
Jag tänkt på ni som har flygit till tex Bangkok alt. Sydney, har ni haft kort tid på er att ta nästa plan och vilka åtgärder gjorde flygbolaget då du missade planet?
Jag kan inte sluta oroa mig om en sak, jag fann ett jättebra pris på en flygbiljett via Austrian Airlines. Planet skall gå från Sthlm till Wien och därefter har jag bara 30 min på mig att ta nästa plan, detta kommer att ske om en månad och som ni vet så är det snart jul och vintern är redan här.
Hur stor risk är det att ta ett sådant flyg där jag bara har 30 minuter på mig att ta nästa plan? Är det mitt fel om jag inte hinner med planet (om vi säger att planet i Arlanda är någorlunda försenat av någon anledning)?
Jag tänkt på ni som har flygit till tex Bangkok alt. Sydney, har ni haft kort tid på er att ta nästa plan och vilka åtgärder gjorde flygbolaget då du missade planet?
Åkte till Sydney, men hade 4timmar på mig mellan planen så det är svårt att säga, men om jag minns rätt så tog bara promenaden mellan gaten på Bangkok flygplats 30min, så tror det är rätt riskabelt ja
Potatiskillen
2010-11-20, 14:30
Men alltså om man bara flyger inom europa så borde väl flygbolaget kunna vänta 10-15 minuter utifall man blir försenad pga planet som gick sent från Arlanda och jag åker med samma flygbolag hela rutten.
flög till usa med mellanlandning i paris på 45 minuter, problemen blir ifall man är ovan att checka in ut saker och ifall planet är försenat. Det var jävligt nära att jag missade det men det var mest pga dissorientering inne på flygplatsen.
Kolla upp karta över flygplatsen i förväg så du se vart du ska och känner till byggnaden :P
Men alltså om man bara flyger inom europa så borde väl flygbolaget kunna vänta 10-15 minuter utifall man blir försenad pga planet som gick sent från Arlanda och jag åker med samma flygbolag hela rutten.
Känns inte troligt att dom skulle fördröja starten och skapa problem för flera andra flighter bara för att någon är sen.
Nej dom kommer inte fördröjja starten om inte alla på det planet ska till samma plan efter. Men det borde finnas någon sorts försäkring från bolaget du bokat från att om det är försenat så får du en ny biljett eller något(om planet är försenat inte du).
Ignatius72
2010-11-20, 15:20
Om det inte är samma flygbolag så väntar de inte 5 sekunder på att du ska behaga komma. 30 min låter lite då förseningar inte är direkt ovanliga och en del flygplatser är stora som fan.
joker560
2010-11-20, 15:33
Om du bokat denna resa som en sammanhängande rutt och inte plockat ihop något helt eget med olika bolag så är det flygbolagets skyldighet att du ska hinna med. dom har en viss minimum tid som man "ska hinna på. gör du inte det kommer dom låta dig åka med på nästa möjliga plan.
Sedan har du ju redan checkat in din väska så du behöver inte hämta ut och checka in igen. Du ska ta dig från en gate till en annan. Wiens flygplats är inte speciellt stor och det kommer antagligen stå värdinnor på flygplatsen där du går ut från första planet för att se till att du ska komma med nästa.
Flygplan väntar i regel inte, det kan bli mycket svårt med nya slot-tider.
Sen beroende på olika bokningsmetoder kan du ha försäkringar som ger dig plats på andra flights.
Har aldrig varit på flygplatsen i Wien, men 30 min är i allmänhet rätt tajt för att hinna med en transfer oavsett flygplats. Det beror dock på hur stor flygplatsen är och om du har flyg med gates eller inte.
Skulle absolut inte räkna med att ett avgående flyg väntar en sekund, om de inte har hunnit lasta ditt bagage.
tommie-92
2010-11-20, 16:06
30min känns extremt tajt. Det är ju ganska sällan en flight går exakt på avsatt tid, nästan alltid små förseningar. Sen kanske ditt anslutande flyg har sin gate i andra delen av flygplatsen, vem vet.
Dennis93
2010-11-20, 16:29
När vi var i Thailand åkte vi Phuket -> Bangkok och sen hem, och bara att gå till gaten tog säker minst en halvtimme så beror någ på hur stor flygplatsen du landar på är och hur nära gaterna ligger.
30min är väldigt lite mellan flighter, normalt sätt så kan man räkna med att bagaget inte kommer med om det är mindre än 45minuter i mellan fligherna. Själv skulle jag se om det inte går att få en tidigare flygning ner. Jag skulle gissa på att Austria har en eller två avgångar till Bangkok om dagen så det är inte så jäkla roligt att missa flighten (på andra hållet så är det lungnare man kommer alltid hem genom europa och där brukar vara mkt tomma stolar om man inte flyger typ, fredag kväll).
Efter att ha kollat på austrians tidier så hade ju jag tagit morgon flyget ner och åkt till Wien och turistat under dagen istället för att få ångest om det skulle vara dimmigt på Arlanda så att man missar slot-tiden. Wien är trevligt och Austrian har bra lounger om man inte vill lämna flygplatsen (för de som kan komma in där :) ) .
MEN det går att ta sig igen flygplatsen i Wien på 30min, betydligt lugnare än London eller Paris. Men du ska igenom en säkerhets kontroll, så det kan bli lite knivigt även om jag antar att det är med 23:20 flighten du ska med.
EDIT: Det ska stå "flyt" med gates och inte "flyg".
Var ska du efter Wien? Om det är utanför Schengen kan det ju ta 30 min bara i security.
Potatiskillen
2010-11-20, 16:52
Det är samma flygbolag om jag skall mellanland och ta nästa plan , alltså så borde det finnas garanti tycker jag.
Potatiskillen
2010-11-20, 16:55
EDIT: Det ska stå "flyt" med gates och inte "flyg".
Var ska du efter Wien? Om det är utanför Schengen kan det ju ta 30 min bara i security.
Ukraina var det tänkt ( i en stad som heter Donetsk).
Det är samma flygbolag om jag skall mellanland och ta nästa plan , alltså så borde det finnas garanti tycker jag.
Jag hade inte varit orolig. Jag hade 30 min på mig i Wien när jag skulle mellanlanda på vägen till Bangkok och jag hann trots att planet var försenat med 15 min.
Om jag inte minns fel så ska Wiens flygplats vara en av de smidigaste i världen där allt ligger under samma tak och att de skryter med att man klarar en transfer på 25 min. Har inte varit där själv dock.
Kommer nog gå åt skogen. Du ska väl checka in åtminstone 40 minuter innan planet avgår? Alltså hinner du inte med det planet.
Förseningar sker ju rätt ofta också.
Jag skulle tagit ett annat plan.
Stefan J
2010-11-20, 21:18
Det ska du absolut inte lita på. Jag hade bokat om.
Gör det enda rätta och ring till arrangören som du bokat med så slipper du oroa dig.
martikainen
2010-11-20, 21:51
Gör det enda rätta och ring till arrangören som du bokat med så slipper du oroa dig.
Väldigt spännande att det tog över en sida med svar innan någon kom med detta tipset.
Självklart ska du ringa resebyrån du bokade genom.
Generellt sett så bokar du en paketresa så är det högst troligt att du kommer med planet om inget allvarligt inträffar (men då kan 2-3h mellan flighten vara för lite om det vill säg illa).
Kommer nog gå åt skogen. Du ska väl checka in åtminstone 40 minuter innan planet avgår? Alltså hinner du inte med det planet.
Förseningar sker ju rätt ofta också.
Jag skulle tagit ett annat plan.
Flyger du med samma bolag (eller bolag som delar system) checkar de in dig hela vägen från start, så behöver man eventuellt bara kila förbi transferdisken.
creperiet
2010-11-20, 21:59
Pga av tsunamin missade vi en connectionflight och blev fast i Kuala Lumpur i två dagar. En schyst malay(sare?) bjöd på förstaklassbiljetter till Amsterdam. Sov 12 av 13 timmar den resan. Well done.
hahavaffan
2010-11-20, 22:53
Flyger du med samma bolag (eller bolag som delar system) checkar de in dig hela vägen från start, så behöver man eventuellt bara kila förbi transferdisken.Detta funkar dock inte alltid, har jag fått erfara.
30 kan vara riktigt tight, men som anekdot så hade jag 45 minuter på mig när jag kom in till USA och skulle vidare till ny amerikansk destination. Så behövde dra igenom all entry-skit till landet, vilket kan vara lite av ett helvete tidsmässigt, bland annat på Newark etc. Detta var dock i Washington och nojja som fan att jag inte skulle hinna, kom av planet rätt sent och kuta förbi massa folk, hade lite flax och slapp kö och var inne och stämplad på rätt gate 15 minuter efter att jag klivit av planet :)
Nöjd som fan var jag, men planet som jag skulle med blev försenat 1h typ.....
-----
Till din fråga är det nog tight, men om det är samma flygbolag du bokat via borde du få plats i nästa lediga plan till destinationen utan extra kostnader. Det har iaf jag fått förut med missade plan. Så länge det inte är något BS-charterflyg brukar de vara rätt flexibla enligt mina erfarenheter.
Ukraina var det tänkt ( i en stad som heter Donetsk).
Av nyfikenhet, är det något särskilt som händer där eller är det bara en random nöjesresa på gång? Det är nämligen min hemstad och jag har aldrig hört om någon svensk som begett sig dit, förmodligen eftersom man i princip inte kan röra sig utanför flygplatsen om man inte kan ryska (ingen turiststad alltså).
Av nyfikenhet, är det något särskilt som händer där eller är det bara en random nöjesresa på gång? Det är nämligen min hemstad och jag har aldrig hört om någon svensk som begett sig dit, förmodligen eftersom man i princip inte kan röra sig utanför flygplatsen om man inte kan ryska (ingen turiststad alltså).
Dating gissningsvis. Jag har chattat med några extravaganta ukrainskor, tjejer utöver det vanliga..
Räkna aldrig med att det finns någon som helst garanti för att du kommer med flyget. Tro inte att de kommer hålla flyget ifall du är försenad heller. Om det är fler passagerare som ska med och är försenade så brukar de hålla flyget några minuter, men inte för enbart en person. Däremot kommer du förmodligen få hjälp att ordna ny flygtid med ett annat plan.
http://www.viennaairport.com/jart/prj3/va/main.jart?rel=en&content-id=1249344074235&reserve-mode=active
Vet inte jag får till den där URL taggen.. men 30min borde gå enligt flygplatsen. Sen kommer de inte hålla kvar ett plan för att en person är sen, men om allt går som det ska så borde det inte vara några problem.
[edit]
Brukar inte LOT vara rätt mkt billigare än Austria om man ska till Ukraina? Varit så då jag åkte dit. Frågar helt av egen intresse då Wien är rätt mkt roligare än Warzawa flygplats :).
Annars är det ett vackert land på sommaren, men som Delia säger så kan det vara lite jobbigt om ryskan inte är så bra.
Potatiskillen
2010-11-21, 11:37
Tack för era svar, jag skiter att ta det planet och resa överhuvudtaget. Orkar som inte boka någon resa såhär dags innan julen.
Det var dock bra att veta hur det ligger till angående detta. Ja iofs så hann jag ju med att ta planet till Kiev då jag flög från Luleå till Arlanda, jag hade 55 minuter på mig i Arlanda och planet var alltså 10 minuter försenad bara i Luleå.
Jag vette fan hur jag hann med det planet ärligt talat, men jag minns att jag sprang/joggade lite så fort jag fick väskan och detta var alltså en fredagsmorgon runt 8.
Dating gissningsvis. Jag har chattat med några extravaganta ukrainskor, tjejer utöver det vanliga..
Haha! I princip alla ukrainska tjejer är extravaganta (das is inbyggt) men det blir som sagt svårt att ta del av det om man inte pratar ryska. Donetsk är inte Kiev.
Potatiskillen
2010-11-23, 11:35
Det lustiga är ju att väldigt få ukrainare pratar ukrainska om jag har förstått det rätt.
När jag flög till Bangkok från Stockholm för några år sedan så mellanlandade jag i Wien, Det var 45 min till nästa plan skulle lyfta. Hade bokat en resa mellan Sthlm-Bangkok så min packning flyttades över av sig själv, inge tjafs med ut och incheckning, och allt gick smidigt.
Jag har även checkat in 10 min före avgång i Bangkok. Då var det snabba ryck som gällde, löpte full fart genom den flygplatsen och de stängde dörren till planet någon minut efter jag satt mig. God marginal alltså...
Haha! I princip alla ukrainska tjejer är extravaganta (das is inbyggt) men det blir som sagt svårt att ta del av det om man inte pratar ryska. Donetsk är inte Kiev.
Mm de jag sett (4-5 st ukrainska kvinnor) har alla varit extravaganta. Ryska räcker alltså? Inte för jag kan det, men har upptäckt att många substantiv inte är samma på ukrainska.
Snygg flagga.
http://i3.photobucket.com/albums/y92/kommander/UkraineFlag.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.