handdator

Visa fullständig version : svårt att bygga muskler under deff?!

alex111
2010-11-19, 23:53
tjabba ,,, det snackas hela tiden om att det nästintill är omöjligt att bygga muskler under deff osv... Dock är det väldigt många av mina kompisar som inte är medvetna om att man ''ska'' ligga på överskott för att bygga. De ligger nog dagligen på ett ganska så bra underskott men lyckas ändå få fram riktigt snygga och ''biffiga'' muskler. Jag o mina kompisar är i tonåren 15-16, är det lättare att bygga under deff då ? pga hormoner och testoreon?

Tvärarg
2010-11-20, 02:14
tjabba ,,, det snackas hela tiden om att det nästintill är omöjligt att bygga muskler under deff osv... Dock är det väldigt många av mina kompisar som inte är medvetna om att man ''ska'' ligga på överskott för att bygga. De ligger nog dagligen på ett ganska så bra underskott men lyckas ändå få fram riktigt snygga och ''biffiga'' muskler. Jag o mina kompisar är i tonåren 15-16, är det lättare att bygga under deff då ? pga hormoner och testoreon?

Använd sökfunktionen, detta har varit uppe ett antal gånger. Om du aldrig har tränat styrketräning innan och drar igång en deff kommer du säkert bygga en del muskler. Deras muskler blir kanske mer synliga pga deras underskott så fett reduceras? Därav verkar det som om dom bygger muskler ;)

Dreas
2010-11-20, 02:42
15-16år, troligen nybörjare. Där har du också svaret :)

På nybörjare gäller det uttalandet inte. Sen kan man gå in djupare och förklara det hela men söker du så hittar du bra diskussioner om det hela :)

Eddie Vedder
2010-11-20, 10:34
men lyckas ändå få fram riktigt snygga och ''biffiga'' muskler.

Du har fått bra svar redan och jag adderar även ovanstående som en faktor. Just att musklerna "kommer fram" kan ibland ge lite av en synvilla. Personer blir mer rippade och ser plötsligt muskulösa ut även om muskelmassan totalt sett kanske är lite mindre.

hidden
2010-11-20, 10:40
Hur definieras nybörjare @ gymmet?

Eddie Vedder
2010-11-20, 10:48
Hur definieras nybörjare @ gymmet?

Den som nyligen börjat.

Nej men skämt åsido, givetvis finns ingen sådan definition. Saknar man erfarenheter och har en kort tids träning bakom sig är man i nybörjarstadiet. Det är ju inte så att x antal pass kvalificerar en till att frångå nybörjarstadiet och från den dagen försämras förutsättningarna markant.

benacii
2010-11-20, 12:12
hakar på "Hiddens" fråga lite grann. Hur länge är det från dagen man startar som kroppen har lättare att bygga mycket muskler? när tar det slut och blir jobbigare? kanske luddig fråga men hoppas ni förstår vad jag menar :)

Eddie Vedder
2010-11-20, 12:23
hakar på "Hiddens" fråga lite grann. Hur länge är det från dagen man startar som kroppen har lättare att bygga mycket muskler? när tar det slut och blir jobbigare? kanske luddig fråga men hoppas ni förstår vad jag menar :)

...

givetvis finns ingen sådan definition. Saknar man erfarenheter och har en kort tids träning bakom sig är man i nybörjarstadiet. Det är ju inte så att x antal pass kvalificerar en till att frångå nybörjarstadiet och från den dagen försämras förutsättningarna markant.

Dreas
2010-11-20, 12:25
hakar på "Hiddens" fråga lite grann. Hur länge är det från dagen man startar som kroppen har lättare att bygga mycket muskler? när tar det slut och blir jobbigare? kanske luddig fråga men hoppas ni förstår vad jag menar :)Och den frågan finner jag logiskt att är helt omöjlig att svara på.

Men i början kan du ju göra stora ökningar även på underskott, det försvinner ju rätt fort, de första nybörjarökningarna alltså. Du kan ju öka i både muskelmassa och styrka under deff, eller en av dom. Men då ska man sköta det hela bra och inte ha så mycket muskler. Har för mig att ju mer muskler man har ju svårare blir det att inte förlora något under en deff, känns lite logiskt.

benacii
2010-11-20, 12:26
oj. menade inte under deff. utan om man ligger på behagligt överskott 500+ typ.

Eddie Vedder
2010-11-20, 12:46

Svaret är detsamma oavsett bulk, deff eller balans. Det finns ingen almänt rådande gräns för när man upphör att vara nybörjare.

Tvärarg
2010-11-20, 14:24
Min gräns på nybörjare är just när man behärskare dom övningar man utför så det inte ser som om en efterbliven säl ligger på bänkar. Sen också när man slutar göra dessa enorma ökningar och du verkligen måste köra seriöst och kontinuerligt för att få ökningar :) Det är så jag ser på det i alla fall!

Insulinus
2010-11-20, 14:46
Man brukar säga att det tar runt 8-10 veckor för nervsystemet att anpassa sig till nya rörelsebanor om man tränar regelbundet. Ökningar som görs i början brukar främst vara tack vare en förbättrad neuromotorisk kontroll.

Men gör man fel i 10 veckor, blir tillsagd och börjar nöta in en ny rörelsebana igen så kommer förhållandet att delvis börja gälla igen.

Men som sagt, finns inga klara direktiv på något sätt, 10 veckor är luddigt det med då vissa kanske tränar samma övning 3 dagar i veckan och andra max 1..

Sniggel
2010-11-20, 17:02

Gränsen är flytande men många upplever nog att efter 1 års seriös träning märks det skillnad. Nästföljande år blir inte lika produktivt (om man inte tränade "fel" första året förstås och helt plötsligt börjar träna "rätt").
Sen är där väl flertalet gränser upp till 5 år där många upplever att nybörjarökningarna "for sure" är över och att varje nästpåföljande år blir långt ifrån lika produktiva (men lägg till 10 års träning efter de 5 första och det kommer vara stor skillnad såklart, envishet och tålamod=win). Fortarande gäller att om man tränat fel i 5 år (fått dåliga eller knappt några resultat) kan man fortfarande få nybörjarökningar sitt 6e år om man helt plötsligt börjar "träna rätt".

Så här kan det säkert se ut.
År 1: 10 kg muskler (+ en del fett som inte märks, man ser bättre och smalare ut trots ökad mängd fett)
År 2-5: 3, 2, 2, 2 kg muskelmassa (+ eventuellt en del fett)
År 6-10: 1kg muskler per år (mer om man tillåter sig att bulka upp och lägga på sig mer fett som måste deffas bort sen)

benacii
2010-11-20, 17:14
Gränsen är flytande men många upplever nog att efter 1 års seriös träning märks det skillnad. Nästföljande år blir inte lika produktivt (om man inte tränade "fel" första året förstås och helt plötsligt börjar träna "rätt").
Sen är där väl flertalet gränser upp till 5 år där många upplever att nybörjarökningarna "for sure" är över och att varje nästpåföljande år blir långt ifrån lika produktiva (men lägg till 10 års träning efter de 5 första och det kommer vara stor skillnad såklart, envishet och tålamod=win). Fortarande gäller att om man tränat fel i 5 år (fått dåliga eller knappt några resultat) kan man fortfarande få nybörjarökningar sitt 6e år om man helt plötsligt börjar "träna rätt".

Så här kan det säkert se ut.
År 1: 10 kg muskler (+ en del fett som inte märks, man ser bättre och smalare ut trots ökad mängd fett)
År 2-5: 3, 2, 2, 2 kg muskelmassa (+ eventuellt en del fett)
År 6-10: 1kg muskler per år (mer om man tillåter sig att bulka upp och lägga på sig mer fett som måste deffas bort sen)

tror jag förstår:) tack för svaren :)