handdator

Visa fullständig version : Effekter av ett högt proteinintag?

JohPz
2010-11-18, 20:09
Har legat på ca 3-4 g/kg kropssvikt per dag under ett par månader nu och under senaste tiden har jag vaknat på natten ca 2 ggr per natt pga av att jag måste upp o pissa. När klockan ringer på morgonen är jag lika nödig igen och även torr i munnen.

Kan detta ha nåt att göra med mitt rätt höga intag av protein?
Nån som upplevt nåt liknande?

Crocker
2010-11-18, 20:11
Mja, protein är beroende av vatten i kroppen, varför har jag glömt.
1l vatten per g/p/kg-kv.
Varför intar du så mycket protein?

Apos78
2010-11-18, 20:18
Ett högt proteinintag sätter lite större press på njurarna. Hur högt du måste gå för att det ska vara direkt ohälsosamt är väl inte helt fastställt. Visserligen vet vi inte heller något om din nuvarande njurfunktion. Vid ett stigande krea och urea samt försämrat GFR skulle jag ta det lugnt med proteinintaget. Detta får du dock endast reda på efter ett läkarbesök med specifika prover. Menar inte på något sätt att du faller inom njursviktskategorin.

Varför ligger du så högt som 3-4g?

JohPz
2010-11-18, 20:19
Mja, protein är beroende av vatten i kroppen, varför har jag glömt.
1l vatten per g/p/kg-kv.
Varför intar du så mycket protein?

Jag tror på att mycket protein är positivt för styrketräninge både vad gäller bygga och öka i styrka. Får dessutom bra resultat av det och vet många andra som också får det. Grub brukar väl även säga "ju mer protein desto mer muskler" om jag inte missminner mig;)

Dessutom tycker det är gott med kött, fisk, ägg och mjölkprodukter.

Crocker
2010-11-18, 20:22
Jag tror på att mycket protein är positivt för styrketräninge både vad gäller bygga och öka i styrka. Får dessutom bra resultat av det och vet många andra som också får det. Grub brukar väl även säga "ju mer protein desto mer muskler" om jag inte missminner mig;)

Dessutom tycker det är gott med kött, fisk, ägg och mjölkprodukter.
Tycker ändå du kan lägga dig under 3/3.5 g, för det är en teoretisk gräns. Vad som händer i praktiken vet man inte, troligtvis det Apos drog upp.

Anton Fräs
2010-11-18, 20:31
Beroende på vad du fått ditt protein ifrån är det också lätt att komma upp i höga nivåer av bland annat kalcium och järn med vid stora proteinintag.

Håller med i det Apos skriver.

Insulinus
2010-11-18, 20:44
Upp mot 365gr/dag har väl visat sig i studier vara "säkert". Dvs upp till den mängden är det bevisat att njurar och lever klarar av deamineringen iaf.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

Men som de andra skrev så kräver ett högt proteinintag ett högre vätskeintag så drick rikligt.

Crocker
2010-11-18, 20:55
Upp mot 365gr/dag har väl visat sig i studier vara "säkert". Dvs upp till den mängden är det bevisat att njurar och lever klarar av deamineringen iaf.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

Men som de andra skrev så kräver ett högt proteinintag ett högre vätskeintag så drick rikligt.

A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d).
285/365 eller uppfattade jag fel?

JohPz
2010-11-18, 21:02
Ok tack för svaren. Dricker redan helt ok med vätska tror jag men kan ju dricka lite till.
Men kommer de inte innebära jag måste springa på toa ännu oftare?^^
Det är ju det som är lite störande hehe

Insulinus
2010-11-18, 21:07
285/365 eller uppfattade jag fel?

Nej, alltså upp mot 365gr/dag.

Dock är detta en siffra med gott om utrymme uppåt för oss tränande. Studien är gjord på icke tränande individer och möjligheten att hantera mer protein är säkerligen högre för tränande individer.
Sedan deamineras inte allt protein heller utan en del protein används direkt i vävnadssyntes och därmed finns ytterligare lite säkerhet uppåt i proteinintaget!

rolf
2010-11-18, 21:11
Jag upplever precis samma sak och ligger också kring 4g protein per kroppskilo. Blir törstig som fan i samband med måltiderna och i och med det höga vätskeintaget ska det givetvis stigas upp och pissas 5-tiden på morgonen varje natt. :D

Apos78
2010-11-18, 21:20

Dock är detta en siffra med gott om utrymme uppåt för oss tränande. Studien är gjord på icke tränande individer och möjligheten att hantera mer protein är säkerligen högre för tränande individer.
Sedan deamineras inte allt protein heller utan en del protein används direkt i vävnadssyntes och därmed finns ytterligare lite säkerhet uppåt i proteinintaget!

Inte alls säkert. Njurarnas förmåga att göra sitt jobb behöver inte påverkas av träningsgrad. Ålder lär vara en större faktor, likaså medicinering av olika slag. Andra (inte alltid kända) sjukdomar. Dock har njurarna en överkapacitet till att börja med. Både bra och dåligt då det såklart ge mer utrymme men samtidigt kan det ge ett falskt intryck av att allt är som det ska.

JoeyP
2010-11-18, 21:21
Dricker också enorma mängder vätska vid högt protein intag.
Speciellt med fett och salt.

chrilledude
2010-11-18, 21:22
Varför inte bara ligga kvar i sängen och pissa? Problem solved.

Nä då, men 2.7g/kv kg bör ju räcka långa vägar?

Dreas
2010-11-18, 21:23
Märker samma sak, verkar dock ha en magisk gräns runt 310g protein, ligger jag under det eller runt det så är det lugnt, mer så får jag räkna med två extra toalettbesök på natten. Antar att det har att göra med att det blir mindre kolhydrater vid ökat proteinintag, det i kombination med det som nämns ovan leder till fler toabesök.

JoeyP
2010-11-18, 21:23
2.5-3g under deff iaf.

rolf
2010-11-18, 21:29
Sen handlar inte tråden om mängd protein/kg som "räcker" eller är optimalt. Släpp den diskussionen. Plz.

Crocker
2010-11-18, 21:31
Sen handlar inte tråden om mängd protein/kg som "räcker" eller är optimalt. Släpp den diskussionen. Plz.
Säker?
Att rekommendera ett lägre proteinintag, må ju vara till ämnet.

JohPz
2010-11-18, 21:35
Nja jag ville mest veta ifall det var troligt att de nattliga vattenkastningsuppdragen berodde på det höga intaget. Även om så är fallet har jag inga planer på att dra ner det.

Cerberus
2010-11-18, 22:18
riktigt dålig andedräkt, stinkigare piss, mycket mättare och betydligt tommare plånbok :D

ligger minst på 3g/kg iaf men de händer att de ofta blir högre än så.

3g/kg var inte skadligt för mina njurar sist jag blev testad(läkaren kunde inte fatta att jag kunde ha så högt kreatinin). Fick ta njurprover och allt var okej. Då hade jag käkat så mycket protein minst i över ett år.

Insulinus
2010-11-18, 22:54
Jag ligger på 3gr/kg kv hela tiden + 5gr kreatin och mina kreatininvärden ligger normalt (kollar kreatininvärdena var 6:e månad. Med det är det inte sagt att det är helt riskfritt i det långa loppet.

Men även jag känner behovet utav ett högre vätskeintag till följd utav proteinintaget men dricker därmed lite extra vatten bara.. :)

Sverker
2010-11-19, 07:11
För att bli av med kvävet från 100 gram protein krävs 6 - 7 dl vatten.
Eftersom det alltid följer med lite salter, urinsyra, kreatinin mm. också är 1 liter vatten per 100 gram protein ett bra mål.

Bozar
2010-11-19, 13:58
Är du seriös med dina tankar så be om ett blodprov nästa gång du är på vårdcentral och kräv att de analyserar cystatin C. Är värdet dåligt så får du reda på det annars kan du äta på.

Erkserks
2010-11-19, 14:11

366 om det är skottår eller?

JimmyJoe
2010-11-19, 14:54
Samma här. Upp och pissa varje natt :D Har sängloft också så det blir lite jobbigt ibland..

böllen
2010-11-19, 16:03
Finns det risk för att få sämre träningsresultat pga överdrivet proteinintag, med tanke på att det skulle sänka testosteron nivån?

Eddie Vedder
2010-11-19, 16:08
Finns det risk för att få sämre träningsresultat pga överdrivet proteinintag, med tanke på att det skulle sänka testosteron nivån?

Just sänkningen av testosteronnivåer vet jag inte hur pass välbevisat det är och jag vet heller inget som vilka nivåer som kan tänkas vara direkt kontraproduktiva.

Men att kroppen "slösar" mer på proteinet ju mer som äts kan man ju enkelt se och om det har betydelse eller ej vid jätteintag kan man ju bara spekulera i. Bartoll rekommenderar ju en lågproteindag men den teorin saknar vetenskapligt stöd.

Apos78
2010-11-19, 16:10
Får en kost med rejäla mängder protein någon positiv effekt är kanske frågan? Flera verkar äta >3g/kg och vad jag vet så finns inget som ger stöd åt att så pass mycket skulle vara bättre. Sambandet har väl inte visat sig vara linjärt?

christofer79
2010-11-19, 16:17
Detrusitol fungerar bra mot överaktiv blåsa. Har inte pissat någon gång sedan jag började med dessa, innan jag började pissade jag minst 2ggr per natt. Det är receptbelagt.

Dreas
2010-11-19, 16:27
Finns det risk för att få sämre träningsresultat pga överdrivet proteinintag, med tanke på att det skulle sänka testosteron nivån?Det här med testot ser jag ingen anledning till att friska individer oroar sig över, sålänge det inte rör sig om väldigt låga nivåer av testo så varför nojja över det? Inte direkt så att doserna som det handlar om vid doping är små eller ens i närheten av den vanliga produktionen.

Min tro är att ett ökat proteinintag medför fler fördelar än den möjliga sänkningen av testo medför nackdelar.

Welli
2010-11-19, 18:33
Det här med testot ser jag ingen anledning till att friska individer oroar sig över, sålänge det inte rör sig om väldigt låga nivåer av testo så varför nojja över det? Inte direkt så att doserna som det handlar om vid doping är små eller ens i närheten av den vanliga produktionen.

Min tro är att ett ökat proteinintag medför fler fördelar än den möjliga sänkningen av testo medför nackdelar.

Sant. Men om det nu är så att folk behöver gå upp i natten för att pissa, kan det inte vara så att den störda sömen är mer negativt än det höga proteinintaget är positivt?

Apos78
2010-11-19, 18:43
Sant. Men om det nu är så att folk behöver gå upp i natten för att pissa, kan det inte vara så att den störda sömen är mer negativt än det höga proteinintaget är positivt?

Särskilt som det inte finns något som pekar på att 4g/kg är nödvändigt. I mina ögon blir det dyrt och tar plats för annan trevlig mat.

Welli
2010-11-19, 18:48
Särskilt som det inte finns något som pekar på att 4g/kg är nödvändigt. I mina ögon blir det dyrt och tar plats för annan trevlig mat.

Menar det. Vore skillnad om vi pratade att gå från 1g-2g med ett avbrott i sömnen. Men jag har svårt att tro att 4g med ett avbrott i sömnen är bättre än 3g och sömn hela natten.

Dreas
2010-11-19, 18:49
Sant. Men om det nu är så att folk behöver gå upp i natten för att pissa, kan det inte vara så att den störda sömen är mer negativt än det höga proteinintaget är positivt?Det vet man ju inte, testa? Ökar man bättre eller ser andra fördelar så märker man snart om det känns värt det. Jag kan bara prata utifrån mig själv,. Enligt mig är det värt med ett högre intag.

Särskilt som det inte finns något som pekar på att 4g/kg är nödvändigt. I mina ögon blir det dyrt och tar plats för annan trevlig mat.Testa sjalv? Jag har gjort det, jag går inte under 3g igen kan jag säga.

Apos78
2010-11-19, 19:02
Det vet man ju inte, testa? Ökar man bättre eller ser andra fördelar så märker man snart om det känns värt det. Jag kan bara prata utifrån mig själv,. Enligt mig är det värt med ett högre intag.

Testa sjalv? Jag har gjort det, jag går inte under 3g igen kan jag säga.

Jag har provat olika mängder med protein ja. Dock aldrig räknat strikt på det och kan således inte ge någon siffra på hur mycket det handlat om. Aldrig varit över 3g. Ligger nu mellan 1,2-2,5g, beroende på hur dagen ser ut.

Dreas
2010-11-19, 19:19
Jag har provat olika mängder med protein ja. Dock aldrig räknat strikt på det och kan således inte ge någon siffra på hur mycket det handlat om. Aldrig varit över 3g. Ligger nu mellan 1,2-2,5g, beroende på hur dagen ser ut.Testa 4g några veckor då?

Jag har inte sett någon som testat ett högre proteinintag säga att det inte fungerar bättre. Sen får man ju räkna lite på det, är det värt det eller inte. Jag gillar det, visst blir kosten något dyrare, men det är värt det imo.

Apos78
2010-11-19, 19:27
Testa 4g några veckor då?

Jag har inte sett någon som testat ett högre proteinintag säga att det inte fungerar bättre. Sen får man ju räkna lite på det, är det värt det eller inte. Jag gillar det, visst blir kosten något dyrare, men det är värt det imo.

Är nöjd där jag ligger. Sett till min träning så ser jag ingen anledning att gå högre. Men så länge man är nöjd så är det bra. Då har man iaf (förmodligen) gjort en utvärdering.

Dreas
2010-11-19, 19:31
Är nöjd där jag ligger. Sett till min träning så ser jag ingen anledning att gå högre. Men så länge man är nöjd så är det bra. Då har man iaf (förmodligen) gjort en utvärdering.Du är nöjd och ser ingen anledning till att gå högre men du har inte testat, du kanske ska testa för att se om det finns en anledning? ;)

Apos78
2010-11-19, 19:38
Du är nöjd och ser ingen anledning till att gå högre men du har inte testat, du kanske ska testa för att se om det finns en anledning? ;)

Jag är nöjd ja. Är det ett givet ändamål att sträva efter ett högt proteinintag? Du har ingen aning om vad mitt mål med träningen är, du har ingen aning om orsakerna till att jag äter som jag gör och du har ingen aning om 3-4g faktiskt ger en högre effekt än säg 2,5g.

Eller menar du att ett högt proteinintag är positivt för alla typer av träning och alla typer av målsättningar?

Dreas
2010-11-19, 20:32
Jag är nöjd ja. Är det ett givet ändamål att sträva efter ett högt proteinintag? Du har ingen aning om vad mitt mål med träningen är, du har ingen aning om orsakerna till att jag äter som jag gör och du har ingen aning om 3-4g faktiskt ger en högre effekt än säg 2,5g.

Eller menar du att ett högt proteinintag är positivt för alla typer av träning och alla typer av målsättningar?Jag menar att man kan testa för att sedan utvärdera om det passar en själv.

Apos78
2010-11-19, 20:42
Jag menar att man kan testa för att sedan utvärdera om det passar en själv.

Absolut. Håller helt med.