handdator

Visa fullständig version : Smygande "trötthet" i ryggen

cero
2010-11-17, 21:09
Får ibland en smygande "trötthet" i ryggen vid långvarigt sittande, kan hända när jag står still för länge också - försvinner helt när jag ställer mig upp/rör på mig lite/stretchar ut ryggen. Kan marklyfta/knäböja utan några problem som helst. Kan inte riktigt peka på vad det var som orsakade detta, har varit så lite från och till ett tag tillbaka. Under den perioden det startade hade jag ett ganska långt uppehåll i styrketräningen. Har testat att lyfta saker hemma när jag är kall för att se hur det går, och då känner jag absolut ingenting heller. Extremt irriterande. Någon som känner igen sig, eller vet vad detta kan bero på? Hållningen tror jag inte det är något fel på, ingen överdriven svank eller liknande. Kan tilllägga att mina baksidor av låren är extremt stela, om det nu kan vara till något värde. Tack i förhand!

coolboynesko
2010-11-17, 21:13
Träna nedre rygg med högre reps?

cero
2010-11-17, 21:16
Jo, har tänkt på det. Gjorde det under ett x antal veckor, utan några vidare resultat. Kanske borde ligga i ett längre tag och se om det funkar. Frågan är snarare varför jag ska behöva specialträna för att kunna sitta på en stol. Klarar ju en 80-åring av. Kanske rör sig om någon skada iallfall?

coolboynesko
2010-11-17, 21:20
Testa de under en längre tid. Om de inte funkar så ska du gå till en sjukgymnast eller nåt liknande!

cero
2010-11-18, 18:33
Det ska jag göra. Inga andra inputs? Allt uppskattas. :)

Ame
2010-11-18, 19:32
Testa att använda ett svankstöd när du sitter, lägg en kudde eller hoprullad tröja i svanken när du sitter.
Problemen skulle kunna bero på en hypermobilitet(överrörlighet) i ryggen och då är behandlingen stabiliseringsträning av bålen(vilket inte bör förväxlas med traditionell styrketräning).
Men se till att komma iväg till en sjukgymnast som får kolla på ryggen.

Popliteus
2010-11-18, 20:59
Har du någon skadehistorik i ryggen?
Känner du av samma trötthetskänsla vid längre gående?

Anders Dybdahl
2010-11-19, 09:35
Vad innebär "långvarigt sittande"? timme? timmar?

Sannolikt helt enkelt syrebrist i muskulatur och nerver. Alternativt "sträck smärta" (din rygg hamnar i ett ytterläge), precis som om du böjer ett finger bakåt och håller kvar en timme.. Lösning: Bryta upp sittandet.

cero
2010-11-19, 17:09
@ ame: Svankstöd hjälper ganska mycket. Får väl uppsöka hjälp om det inte ger sig. Att ryggen skulle vara överrörlig ser jag som en omöjlighet. Den är långt ifrån att ens vara rörlig.

@ pop: Skadade mig av marklyft för drygt ett år sedan, den skadan satt i ett par veckor och sedan dess har jag inte känt av någonting.

@ Anders: Utan ryggstöd kan det räcka med en kvart, sen börjar tröttheten komma långsamt. Med ryggstöd kan jag sitta betydligt längre, men det börjar kännas efter en timma eller två. Med svankstöd funkar det ytterligare en timma, ungefär. Ska jag hoppas på att det ger sig? Känns ju ganska roligt att kunna sitta ned.

Martin Löwgren
2010-11-19, 17:47
Låter helt klart som att du är för svag i din djupa mag och ryggmuskulatur (i folkmun coremuskler).

Börja stärk dessa och se vad som händer.

Mvh Leg. Naprapat Martin Löwgren

cero
2010-11-19, 18:00
Något du rekommenderar? Just nu kör jag i princip bara crunches, och knäböj samt ryggresningar (istället för marklyft - lite osäker på om jag ska fortsätta lyfta tungt, men jag antar att det är lugnt eftersom att det inte gör ont vid träning)

Plankan och annat kan kanske vara bra?

Tack för bra svar från alla!

cero
2010-11-20, 16:23
Sedan tycker jag att jag har hyfsat stark bål, speciellt om jag jämför med andra personer i min ålder osv. Men varför skulle man ens behöva styrketräna bålen för att klara av att sitta på en stol? Känns ju verkligen bara som att man behöver den grundligaste styrkan (dvs att man inte är ovanligt o-muskulös), och den har jag garanterat.