handdator

Visa fullständig version : Vissa övningar gör fan att jag får ont i ryggen


Underhuggaren
2010-11-17, 17:36
Tjena!

Märkte nu under höstlovet ganska kraftiga känningar(?) i ryggen, inte direkt ren smärta alltså. Detta var efter ett benpass då jag kört lite benböj bland annat.

Jag har aldrig riktigt satt benböjtekniken till 100% kanske för att jag har ganska kraftig svank. Känner att ibland när jag böjer ner och har på 60 kilo kanske så böjer jag ryggen antingen framåt eller bakåt så att ländryggen belastas på nått jävla sätt. Men ibland känner jag att jag lyckas hålla ryggen rak.
Dagen efter kände jag att det kändes sådär i nedre delen av ryggen, blir liksom stel och gör ont när jag ska vrida överkroppen och när jag sitter utan att luta mig slappt mot ett ryggstöd.

Idag körde jag rygg utan att tänka på att samma sak skulle kunna hända med de övningar jag körde. Körde lite lutande rodd med skivstång eller vad det heter (bent over bar bell rov på engelska). Körde den övningen ganska mycket och känner samma shit i ryggen nu :( Kände inget speciellt medan jag pumpade då.

Jag skulle själv gissa på att det beror på såna övningar med exempelvis skivstång som belastar den delen av ryggen.
Vad fan ska jag göra? :( det är ju bra övningar jag går miste om ifall jag inte kan köra dem...

hejhopp79
2010-11-17, 17:39
Känner igen det där.

Några funderingar: Din bål kanske är för svag. Träna inre magmuskler och ryggen. Stretcha höftböjare, framsida lår och träna baksida lår i maskin. Gör kissande hunden och rygglyft liggande plant på marken. Plankan är också guld.

Undvik övningar där du får ont tills det gått över. Kör marklyft och knäböj med låga vikter och många repetitioner så att det inte gör ont. Jag är ingen sjukgymnast men exakt dessa anvisningar fick jag av en leg.sjukgymnast för mina problem med ländryggen som verkar vara identiska med dina.

pellepedal
2010-11-17, 18:20
Känner igen det där.

Några funderingar: Din bål kanske är för svag. Träna inre magmuskler och ryggen. Stretcha höftböjare, framsida lår och träna baksida lår i maskin. Gör kissande hunden och rygglyft liggande plant på marken. Plankan är också guld.

Undvik övningar där du får ont tills det gått över. Kör marklyft och knäböj med låga vikter och många repetitioner så att det inte gör ont. Jag är ingen sjukgymnast men exakt dessa anvisningar fick jag av en leg.sjukgymnast för mina problem med ländryggen som verkar vara identiska med dina.

Mycket bra råd där.
Skulle vilja lägga till stretch av rumpa/baksida lår.

Fettecke
2010-11-17, 20:00
Känner igen det där.

Några funderingar: Din bål kanske är för svag. Träna inre magmuskler och ryggen. Stretcha höftböjare, framsida lår och träna baksida lår i maskin. Gör kissande hunden och rygglyft liggande plant på marken. Plankan är också guld.

Undvik övningar där du får ont tills det gått över. Kör marklyft och knäböj med låga vikter och många repetitioner så att det inte gör ont. Jag är ingen sjukgymnast men exakt dessa anvisningar fick jag av en leg.sjukgymnast för mina problem med ländryggen som verkar vara identiska med dina.

+1 på ovanstående...

Fliptones
2010-11-18, 08:43
+1
Buktryck är något du behöver få bukt med.. Och som dom ovan skriver, så är det statisk magträning och strech som gäller. Lycka till

EIGuapo
2010-11-18, 12:52
Mycket bra råd där.
Skulle vilja lägga till stretch av rumpa/baksida lår.

Om han stretchar baksida lår så motarbetar han väl sig själv?
Han ska väl minska svanken? *gah!*

pellepedal
2010-11-18, 12:57
Om han stretchar baksida lår så motarbetar han väl sig själv?
Han ska väl minska svanken? *gah!*

Nope. Jag har problem med nedre ryggen. Min medicin är stretch av höftböjare, rumpa/hams, och bålövningar.

Vunnis
2010-11-18, 12:59
Om han stretchar baksida lår så motarbetar han väl sig själv?
Han ska väl minska svanken? *gah!*

Strechingen av baksida lår kan fortfarande hjälpa honom att få till en bra teknik i böjen och därmed rädda ryggen.