Visa fullständig version : Hur stor energiprocent fett per dag?
hejsan!
Vad tycker ni att man bör ligga på för energi procent i fett per dag som tjej, om man vill bygga muskler och styrka, men helst inte lägga på sig något kroppsfett.
20-30 E% typ, men det ska då helst vara nyttigt fett.
King Grub
2003-11-05, 13:22
Om du vill bygga muskler och styrke, får du oftast räkna med en viss ökning av kroppsfettet också.
Om du ökar i kroppsfett, eller i vikt över huvud taget, beror mycket mer på hur stort ditt energiintag är, om du äter fler kilokalorier än du gör av med, än hur många energiprocent fett det energiintaget består av.
20-30 energiprocent fett är ett bra och hälsosamt upplägg, som passar de flesta. Antagligen är närmare 30 E% bättre. Den största delen från omättat och fleromättade fetter, men uteslut inte mättade helt.
Ju högre energibehov- och intag du har, desto mer fett (och kolhydrater och protein) blir det ju också, förstås. :)
Tack för tipsen!
Räknade här om dagen ut vad jag låg på till vardags en dag då jag inte tränar. Kom fram till 15% fett, 45% kolhydrater och 40% protein och ca 2400kcal. När jag tränat blir det en gainer med extra protein i.
Så här är det 6 dagar i veckan den sjunde har jag riktig ätar dag då jag äter precis allt!! Mums!
Hur kan jag på ett vettigt sätt få in mer fett i kosten och vad bör jag då äta mindre av?
Är tjej på 26 år, 170cm och runt 70kg.
Häll olivolja i prottedrinken. Nyttigt och gott!
15 E% är alldeles för lite för att bygga muskeler och bränna fett. Om kroppen känner att den får för lite fett sparar den på det den har. 40 E% protein verkar också onödigt högt.
Kan rekommendera Pauluns "Allt om fettförbränning 1". En pocketbok för 50 spänn som tar upp allt det här.
King Grub
2003-11-05, 13:39
235 gram protein tror jag inte du behöver, om jag skall vara ärlig. Över 3 gram per kilo kroppsvikt är nog att elda för kråkorna.
Annars tror jag inte du behöver minska på något. Risken att du skall fläska till dig om du höjer fettintaget till 20-25 E% är nog minimal, om du tränar hårt. 2400 kcal är inte mycket för en hårt tränande individ, man eller kvinna. En smärre höjning skadar nog inte.
Raps- linfrö - och olivolja, fiskolja, feta fiskar, nötter, mandlar, frön är bra fettkällor.
Hej igen!
Tack för tipsen!
Ja, jag vet jag låg rätt högt protein mässigt insåg jag när jag på kul räknade för en vecka sen. Hade tänkt ligga runt 2½gram per kilo kroppsvikt i proteinintag. Så jag har gjort lite ändringar på mitt mat schema, som jag kör hyffsat efter.
Det här med en ätardag då man verkligen käkar allt och oj du vilka mängder, vad tror ni om det. Ja jag vet att det är bra med ätardagar ja. Och oj du vad gott det är :)
Men min fråga är:
Kan man äta för mycket på en ätardag?
Blir ärligt mycket fett mat typ pommes frittes, kebab, start, glass och sånt och även mycket snabba kolhydrater som godis och sånt. Och nu snacka vi inte i små mängder utan massor, oj du vad jag kan äta dom dagarna, känns som att man aldrig blir mätt..
Hur gör ni på era ätar dagar? Blir det allt och massor eller?
no1fitness
2003-11-06, 05:40
Eftersom du vill bygga muskler i första hand ( eller ? ), så kan du utan problem ha en riktigt stor ätardag.
Men jag rekommenderar inte alltför stora ätardagar om du ska hårddeffa, men det ska du ju inte göra nu, så...
ÄT !!:D
Nej hård deffa ska jag inte göra nu ialla fall:)
Utan nu är det mest bygga som gäller, fast man vill ju inte gå upp allt för mycket i kroppsfett såklart. Känns som att det finns så det räcker ändå. På tal om kroppsfett, måste jag tyvärr sluta nu. Ska ut på en 1½ timmes morgonpromenad.
Men sen är jag tillbaka:)
King Grub
2003-11-06, 07:16
Kan man äta för mycket på en ätardag?
Inte om det är just en ätardag, och inte en frossarvecka det är frågan om. :D Men visst - det överskott som inte lagras som glykogen blir kroppsfett, men tillfällig överätning bidrar också till ökad ämnesomsättning, så om man jämför från t ex söndag till nästa söndag (om ätardagarna ligger där), brukar det inte kunna mätas några fettökningar, utan snarare minskningar (om det är en dietfas man är i).
Det kändes skönt att höra!
Ja, du dom där ätardagarna, dom är rätt heliga:)
Men oj du vad seg och trött man blir framemot kvällen. Fast det är dock inte så konstigt med tanke på att blodsockerkurvan nog åker som en jojo upp och ner:eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.