handdator

Visa fullständig version : Juridisk hjälp/Ko frågor i bilförsäkringsärenden.

Toxic
2010-11-17, 02:07
Har några frågor som kanske någon kan e mig lite klarhet i...

Det främsta jag behöver veta är mina rättigheter/förpliktelser genemot försäkringsbolag(Atava) Samt verkstaden.

Händelsen då, Bilen blir skadad i en stöld av mina sommarhjul, relativt mycket lack/plåtskador samt en del mekaniskt

i runda slängar så har dem först bilen 2v för att inspektera skador, jag får den sedan tillbaka ungefär den sista april, den sista maj tar dem in bilen igen för att på börja reparationerna.
3v senare åker jag dit för o kika hur det gått samt hämta lite grejer i bilen, enligt dem saknades det nu bara några clips till ena sidokjolen.

Inspekterar bilen runt om och finner att flertalet grejer kvarstod att reparera samt att krocksskydds systemet inte var reparerat(byte av sensor i frontspoiler). När jag ifrågasätter detta så får jag veta att han som är ansvarig för det är på semster.
Efter 2 v till ringer dem och säger att jag kan hämta bilen så länge men att sidokjolen fortfarande inte är på plats så det skulle dem ta in den för senare, jag frågar igen om resterande är åtgärdat, åter igen är ansvarig inte på plats.

Nu har det gått 3 månader sen senast kontakt med verkstaden och jag har tröttnat på att vänta

Under vändorna med detta kontatade jag även mitt försäkringsbolag som sa att det var mitt ansvar o göra en reklamation mot verkstaden om jag inte var nöjd med deras jobb medans verskataden sa att mitt försäkringsbolag hade godkänt reparationen.

Får dem verkligen göra så? och visst måste det vara deras ansvar att ta kontakten med en verkstad som gjort fel på reparationen av en bilförsäkrad hos dem?

Min plan nu är att ta juridisk hjälp och kräva inlösen om jag inte får bilen inom rimlig tidsperiod (en vecka då jag redan väntat wwwaaaayyy to looong) och se vart detta tar mig.

Relektioner & information? allt som kan hjälpa är välkommet.

Tilläggas kan att jag inte är i Sverige allt för mycket vilket gjort att jag inte haft några indirekta problem med att bilen vart borta men det är ju ändå min bil, mina pengar som står där o tynar bort...

Edit: Upptäckte nu att dem håller på o lägger ner f-bolaget också, spännande!

Mvh T