Visa fullständig version : Behöver tips på träning efter SL 5x5
Tjena alla!
Finns ju så många erfarna tränare här så tänkte fråga om lite råd och hoppas få hjälp. :)
Det är så att jag har nu kört stronglift 5x5 i 3 månader och känner nu att det kan bli dags att köra vidare på något annat. Men frågna är ju då vad?. :S
Eftersom SL är inriktad på att öka i styrka känns det nog som att köra vidare på lite volym.
Hade tänkt köra på 3-4 dagar i veckan. Har kollat in z_bumbis scheman om känns kanske som att modda antingen 2 spliten eller 3 spliten.
Vad rekommenderar ni? Rep set antal? 2 eller 3 split, vet att det kan vara svårt att säga men försök. :)
Något jag märkt är att samma övningar och upplägg som i SL 5x5 med absolut minimal vila kan ge samma effekt som volymträning, åtminstone för mig. Om du tycker om upplägget i sig är det värt att prova.
Vad har du fått för styrkeökningar av att följa programmet?
Något jag märkt är att samma övningar och upplägg som i SL 5x5 med absolut minimal vila kan ge samma effekt som volymträning, åtminstone för mig. Om du tycker om upplägget i sig är det värt att prova.
Vad har du fått för styrkeökningar av att följa programmet?
Det är svårt att säga ökningar med tanke på att jag varken kört knäböj eller militärpress innan jag började med SL 5x5.
Men om i kollar på knäböjarna så var det på 82,5 kg som var första gången jag inte klarade 5x5, tror jag klara typ 1 set sen orka jag inte 4 på andra. Ni ligger jag på 90 kg å har klarat 3 set. 7,5-10 kg är väll ökningen där. Bra/dåligt det vet jag inte, rätt håll iaf.
Bänken har gått segt. Vad jag vet är att jag ökat 5 kg i maxning. Känns lite på 3 månader men man kanske är för naiv. :)
Militärpress är riktigt svårt å säga vad gäller ökning. Tog stopp på 35 kg för första gången och nu är jag upp på 40 kg å köttar. Denna övning har jag ju inte kört innan utan bara hantelpressar där PB ligger på 22,5 kg 3 rep ca. Har ej provat tyngre i militärpress än 40 men mer än 40 borde inte vara några problem.
Marklyft var mitt 5 rep max 90 kg innan jag började. Nu har jag gjort en 3a på 105 kg så där har man väll ökat lite iaf. ;)
fokusera på böj och bänk är mitt tips. Böj och bänk varje pass(alternativt böj 4 gånger bänk 3 gånger), tungt och få reps.
Lägg in mark på passet du inte kör bänk.
Få reps, tungt.
fokusera på böj och bänk är mitt tips. Böj och bänk varje pass(alternativt böj 4 gånger bänk 3 gånger), tungt och få reps.
Lägg in mark på passet du inte kör bänk.
Få reps, tungt.
Så jäkla jobbigt å köra böjar varanna dag typ. :(
Så jäkla jobbigt å köra böjar varanna dag typ. :(
Nä. Vanesak.
Jag skulle inte kunnat tänka mig att inte knäböja varje dag just nu.
Om det är jobbigt med tunga böjar tre gånger i veckan så är det enkelt att göra ett lättare pass i veckan, t.ex. 2*5 med 80% av vikten vid 5*5.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.