handdator

Visa fullständig version : Lågreps och glykogen

Pintan
2010-11-16, 20:52
Ja. Har på senare tid börjat träna lågreps då jag tycker det är mycket roligare:)

Det jag alltid fått höra är att högreps är mycket mer glykogen krävande än lågreps/statisk belastning. Dock så har jag märkt att det är nu när jag kör lågreps med tyngre vikter det verkligen känns när jag ätit lite eller mycket kolhydrater. Senaste exemplet var böjen idag där jag bara höjde vikten med 2,5 från förra gången. Ändå var jag hela 9 reps svagare utspritt på fem set än föta passet (idag 4,3,4,3,3 ist för 5,5,5,5,5)

Förra passet med den lättare vikten kändes inte alls särskilt tungt, utan kunde nog klarat 5x5 med en 5 kgs tyngre vikt.

Innan det passet hade jag ätit mycket kolhydrater, men efter det har jag bara käkat sammanlagt ca 150 gram. om lågreps skulle vara glykogen sparande borde ju benen inte kännas helt tomma detta passet, eller har jag missförstått allting?

sry för ett långt inlägg:)

hejhopp79
2010-11-16, 21:26
Ja du, själv upplever jag att lågreps går utmärkt att köra helt fastandes. Högreps däremot blir tuffare.

Jag trodde att det skulle gå åt helsike att köra tungt utan att äta innan men icke. Men alla är vi olika.

Eddie Vedder
2010-11-16, 21:28
Det går åt MER glykogen med högreps men riktigt tunga lyft är ju akut glykogenkrävande. Själva det intensiva lyftet utnyttjar kolhydrat som energikälla.

Pintan
2010-11-16, 21:32
Ja du, själv upplever jag att lågreps går utmärkt att köra helt fastandes. Högreps däremot blir tuffare.

Jag trodde att det skulle gå åt helsike att köra tungt utan att äta innan men icke. Men alla är vi olika.

jo asså menade inte glykogenet i levern, fastande eller ej tycker jag inte gör någon skillnad, däremot det man har i musklerna:)

Pintan
2010-11-16, 21:34
Det går åt MER glykogen med högreps men riktigt tunga lyft är ju akut glykogenkrävande. Själva det intensiva lyftet utnyttjar kolhydrat som energikälla.

ok tack:) men om man skulle gämföra 5x5 med en tung vikt med tex 3x10, vilken kommer då kräva mer glykogen? 3x10 är ju sammanlagt fler reps, men med 5x5 är man ju kapabal att använda sig av mycket tyngre vikt.

är det en helt omöjlig fråga att svara på, samt finns det några studier i ämnet?

hejhopp79
2010-11-16, 21:37
jo asså menade inte glykogenet i levern, fastande eller ej tycker jag inte gör någon skillnad, däremot det man har i musklerna:)

Nu förstår jag inte riktigt.

Du menar att du inte tycker det är någon skillnad att träna fastande eller inte, men att du upplever dig svagare när du ätit lite kolhydrater...?

Pintan
2010-11-16, 21:42

Du menar att du inte tycker det är någon skillnad att träna fastande eller inte, men att du upplever dig svagare när du ätit lite kolhydrater...?

haha sorry för otydligheten. men om jag äter fastande eller ej kommer ju inte påverka mina glykogenlager i musklerna särskilt mycket, då potatisen jag äter till lunch ju inte kommer hinna lagras in i benen på några få timmar.
men om jag käkar mycket kolhydrater efter ett träningspass eller kvällen före ett pass upplever jag det som en stoor skillnad i prestation.

vicarious
2010-11-16, 22:16

Du får skilja på glykogenet i musklerna och det i levern :)

hejhopp79
2010-11-16, 23:21
Du får skilja på glykogenet i musklerna och det i levern :)

Haha, okej tack =)

Sverker
2010-11-17, 06:58

Hur tänker du / vi under uppvärmningen.

Det är inte alla som direkt går bort till ställningen och kör fem åttor på 150 kg i knäböj.
De flesta värmer upp för att få igång blodciruklationen över musklerna och höja kroppstemperaturen.
Jag antar att när man startar från noll så är det glykogen som bidrar med energin hela vägen upp till de första arbetsseten. Helt enkelt för att blodflödet inte är tillräckligt högt. Möjligen att glukosen förbränns aerobt eftersom syrgasförråden i musklerna är fulla.

Spekulerar vi vidare så tror jag inte att fett eller blodglukos utgör någon större andel av energin under arbetetsseten. Det finns inte blod tillräckligt närvarnde utan musklerna stasar sig själva.

Alltså är styrketräning inte fettförbrännande någon gång under träningspasset ?

z_bumbi
2010-11-17, 07:37
men om jag käkar mycket kolhydrater efter ett träningspass eller kvällen före ett pass upplever jag det som en stoor skillnad i prestation.

Det är helt normalt och de flesta andra upplever samma sak.

Eddie Vedder
2010-11-17, 08:54
Alltså är styrketräning inte fettförbrännande någon gång under träningspasset ?

Jag kan inte svara exakt men jag tror ju att kontraktionerna är glykogenkrävande även om det är uppvärmningsbelastning. Fett förbränns men inte i den kontraherade muskeln under aktivitet. Men musklerna i vila använder ju fett som bränsle. :) Så tror jag utan att orka googla. ;)