handdator

Visa fullständig version : Att träna traps?

Pzorz
2010-11-16, 20:09
Trapsen är en muskel(grupp?) som jag inte har någon som helst koll på och som jag aldrig har fokustränat. Har det varit dumt? Vilken nytta gör ett par vältränade traps i "det stora hela?"
Helt enkelt: Kan ni ge mig lite kött på benen ang. trapsträning så att jag kan bestämma mig om jag skall börja träna det eller inte.

Tack!

Fishey
2010-11-16, 20:16
Jag har inte tränat traps på kanske 5 månader och de är fortfarande en av mina bästa muskelgrupper... Nu under deffen så tränar jag dem bara för att behålla så mycket som möjligt av dem men annars under bulk så gör jag inte det, jag tycker de får tillräckligt med stryk av alla rodd-övningarna :)

vicarious
2010-11-16, 20:18
Vill du ha större trapz?

När du lyfter saker från golvet (till exempel som övningen marklyft) eller lyfter saker över huvudet (militärpress) eller utför roddövningar används trapzen.

Tränar du marklyft?

Pzorz
2010-11-16, 20:34
Jag kör marklyft & roddar av olika slag (stående mot haka, vanlig skivstångsrodd, rodd i maskin osv.)

Rusk
2010-11-16, 21:41
Några set shrugs är aldrig helt fel:)

Pompere
2010-11-16, 22:35
Någon funktionell användning utav "stora" upper-trapz som du syftar på gör dig ingen nytta i vardagen/balansen i kroppen.

Men som sagt, så sträcker sig trapezius längre ned, och den delen aktiverar du i olika slags roddar (mot magen).

kalaskonrad
2010-11-17, 07:32
Det är däremot inte snyggt med en fysik utan ett par rejäla traps tycker jag personligen, ser så avskalat ut. Tunga markare och lätta, högreps hantel/stångshrugs biter väldigt bra på mig.

Mvh

Morty
2010-11-17, 08:35
Styrkefrivändningar är överlägset bäst för traps imo. Hög rodd och mark är bra men inget slår styrkefrivändningar.

Onigiri
2010-11-17, 12:23
Kan filma imorgon om jag inte glömmer bort vad jag brukar köra för specifikt trapz och grepp, tycker det är kanon, typ ett halvt kronlyft som man håller X sekunder X set med båda mixade greppen med raka armar. Det ÄTER sönder trapz.

Rickard
2010-11-17, 12:26
Styrkefrivändningar är överlägset bäst för traps imo. Hög rodd och mark är bra men inget slår styrkefrivändningar.

Allt som är explosivt som involverar traps verkar få dom att växa som ogräs mer eller mindre.

Rusk
2010-11-17, 17:56
Marklyft med en shrug i toppen, någon som testat?:)

hidden
2010-11-17, 18:01
När vi ändå snackar övningar för trapz...

Hur fan utför man en korrekt repetition i skivstångsrodd?
Då menar jag om man ska få med bakre axlar, lats och trapz samtidigt? Vill inte endast fokusera på endast lats och trapz, utan vill få med allt på engång. Jag känner att jag inte lyckas med det...

Phille
2010-11-17, 18:02
Jag har slutat isolera trapz, dom växer ju bra som dom gör och för stora trapz är grymt fult och gör att du ser mindre bred ut (A).

johanhej
2010-11-17, 18:25
Mina traps är överutvecklade i förhållande till resten av kroppen utan att ha tränat specifika trapsövningar.

Rickard
2010-11-17, 19:46

Ja, ungefär alla tyngdlyftare i hela världen.

Pzorz
2010-11-17, 22:51
Kan filma imorgon om jag inte glömmer bort vad jag brukar köra för specifikt trapz och grepp, tycker det är kanon, typ ett halvt kronlyft som man håller X sekunder X set med båda mixade greppen med raka armar. Det ÄTER sönder trapz.

Gört! Det skulle uppskattas mycket!

willtjam
2011-11-09, 15:57
Bump!

Är det här ett bra sätt att spara tid på, eller finns det någon nackdel med det?
Måste man kanske hålla pronerat för att göra shrugs?
Jag har då aldrig sett nån göra så.

KalleTeodor
2011-11-09, 17:59
axelpress/militär press och sidolyft har byggt mina traps. typ min bästa muskelgrupp även fast jag inte isolerar träningen just där.

Jpz
2011-11-09, 18:06
Några set shrugs är aldrig helt fel:)

Mmmm... Shurgs. Bränner skönt.

madballz
2011-11-09, 18:53
Jag kör marlyft och sen kör jag tre set shrugs per vecka som extra övning, det räcker, trapsen blir lätt stora!

von huff
2011-11-09, 19:04
Stora trapz är ett måste för en bra fysik.Ingen aning vad som bygger ådå jag är tunn men ut över marklyft,roddar och pressar så tränar jag lätta hantelshrugs 15-20 reps och "power"shrugs på tyngre vikter och ganska låga reps, har ökat lite kanske.

Wormzie
2011-11-09, 19:22
Jag har slutat isolera trapz, dom växer ju bra som dom gör och för stora trapz är grymt fult och gör att du ser mindre bred ut (A).

Håller med.. inte snyggt när halsen försvinner, men det handlar ju mest om den övre delen av trapezius med fäste på clavicula. Många fokuserar för mycket på shrugs och det i kombination med starkare framsida än baksida ger ofta en tjurnacke. Det är sällan jag ser någon med bra hållning som har "för stora" traps.

stridis
2011-11-09, 19:50
Bump!

Är det här ett bra sätt att spara tid på, eller finns det någon nackdel med det?
Måste man kanske hålla pronerat för att göra shrugs?
Jag har då aldrig sett nån göra så.

Ryckdrag är det, om man gör korrekt. Inte många i gymmet som vet vad de pysslar med i gymmet, så inte så konstigt att man inte ser det i gymmet så ofta.

Fj0CBhJ33Xg

willtjam
2011-11-09, 20:04
Det där var väl mer en halv upprätt rodd än en shrug?

spoon
2011-11-09, 20:05
Fördelar och nackdelar med att köra strikta shrugs mot t.ex ryckdrag?

von huff
2011-11-09, 20:08
Jag ser då ingen ide med att köra ryckdrag ifall man endast är ute efter trapzen då kan man ju lika bra träna powershrugs tycker jag

Landström
2011-11-09, 20:09
De flesta som tränar ryckdrag gör nog det med det primära syftet att de ska förbättra sitt ryck. Inte att trapzen ska växa.

stridis
2011-11-09, 20:10
Fördelar och nackdelar med att köra strikta shrugs mot t.ex ryckdrag?

Ryckdrag är ett explosivt lyft- så det tar på lite andra muskelfibrer än strikta shrugs. Andra användare har vittnat om hur de tycker att explosiva lyft får trapzen att växa som ogräs...

Shrugs tycker jag blir konstigt med skivstång och då mitt gym har hantlar upp till 40kg så ser jag en praktisk fördel där.

Shrugs är enklare tekniskt, vilket är en fördel för nybörjare.

Hmm, finns säkert fler grejer man kan ta upp.

stridis
2011-11-09, 20:12
Jag ser då ingen ide med att köra ryckdrag ifall man endast är ute efter trapzen då kan man ju lika bra träna powershrugs tycker jag

Sant. Men det är ryck/stöt-drag som gäller om man snackar om "marklyft med avslutande shrug".

willtjam
2011-11-09, 20:12
Jag tänkte mig bara en vanlig hederlig shrug i toppläget av marklyft, och inget superryck.

spoon
2011-11-09, 20:13
Själv så kör jag sittande shrugs med stången under röven. Tycker det bränner bra i trapz. Ska testa lite ryckdrag nästa vecka. Kanske testa shrugs med ryckfattning. Vad säger panelen om det?

von huff
2011-11-09, 20:15
Sant. Men det är ryck/stöt-drag som gäller om man snackar om "marklyft med avslutande shrug".

ja men marklyft med shrug/stötdrag är inte en bättre övning för trapz än "powershrugs" altså shrugs där man försöker fuska upp vikten det är jag het övertygad om.Trapz är en knepig muskelgrupp endel klarar sig med marklyft och rodd medan andra måste satsa 100% för att få nån utveckling.

Landström
2011-11-09, 20:16
Jag tänkte mig bara en vanlig hederlig shrug i toppläget av marklyft.

Då får du köra på lätta vikter. Jag har inte en chans att köra shrugs på mina normala markvikter.

Däremot kan man ju "cheata" lite i sina shrugs genom att göra en "markliknande" rörelse och få upp lite fart på stången.

willtjam
2011-11-09, 20:20
Då får du köra på lätta vikter. Jag har inte en chans att köra shrugs på mina normala markvikter.

Däremot kan man ju "cheata" lite i sina shrugs genom att göra en "markliknande" rörelse och få upp lite fart på stången.

Jag är inte upp i så höga vikter än så det är inget problem. Då ska jag pröva det nästa gång. :thumbup:

nickk
2011-11-12, 20:42
Jag kör alltid shrugs med stång, oftast i smithbänken. Först bakom ryggen, och sedan framför magen. Tycker det är gött med den brinnande känslan när blodet rusar upp mot nacke och axlar :)

Woody R
2011-11-12, 22:22
Shrugs med hantlar och ett riktigt groteskt dropset tar sjukt bra och gör mig helt stum i nacken ner mot trapsen.
30 till 25, 20, 15, 10, 5 kilos hantlar och 12 strikta reps på varje!

Matsa
2011-11-12, 22:34
Shrugs funkar. Jag personligen tror på att använda en vikt som låter en "klämma till" i toppläget, jag tycker att det har gått bättre än när jag grisade med jättetunga shrugs.

Farmers walk är något jag inte har sysslat med så länge men ju mer jag tränar det desto säkrare blir jag på att det är bland det bästa man kan göra för stora traps (jag har nog aldrig mött en strongman som inte har riktigt bra traps). Och för massa annat, faktiskt. Mina traps har nog fan vuxit lite sedan jag började med farmers och det är under diet så jag matar dem inte ens! Dessutom är det fan så mycket roligare än shrugs. *cupid*

Rahf
2011-11-12, 23:05
Föredrar att köra diverse stöt- och ryckdrag, som Stridis. Det suger till rejält i trapz efteråt. Överhuvudtaget så tycker jag andra dragövningar är överlägsna diverse shrugs.

TommieS
2011-11-13, 13:43
Hantelshrugs +1

exor
2011-11-13, 16:44
Tunga skivstångsshrugs samt lätta hantelshrugs.

McLR
2011-11-13, 16:57
Styrkevändningar samt shrugsvarianter är mitt tips!

LillSkalman
2011-11-13, 16:58
Hantelshrugs har funkat kalas för mig sen i somras! Kör de i stigande supersets tillsammans med sidolyft atm, 10:or med lite "kläm" högst upp, riktigt göttigt! :)