handdator

Visa fullständig version : Keto-diet: lite frågor

Candydarling
2010-11-16, 19:00
Tjena tjena

Dags för deff och jag har precis fått ett keto-kostschema av min coach. Har aldrig testat keto innan och tänkte fråga om någon här inne har testat? med bra eller dåliga resultat?

Har läst lite att man inte ska gå över 20g kolhydrater för att kunna komma i ketosfasen, men blir lite kluven då mitt kostschema innehåller 77g kolhydrater? Är det något ni vet stämmer eller är det bara en påhittad siffra?

Min coach har även sagt att en ätardag i veckan är bra, ingen överdrift på kalorierna men det är viktigt att fylla på glykogennivåerna, meeeen då måste man väl gå ur den ketosfasen igen? det är väl inte så bra?

jenni
2010-11-16, 19:25
Tjena tjena

Dags för deff och jag har precis fått ett keto-kostschema av min coach. Har aldrig testat keto innan och tänkte fråga om någon här inne har testat? med bra eller dåliga resultat?

Har läst lite att man inte ska gå över 20g kolhydrater för att kunna komma i ketosfasen, men blir lite kluven då mitt kostschema innehåller 77g kolhydrater? Är det något ni vet stämmer eller är det bara en påhittad siffra?

Min coach har även sagt att en ätardag i veckan är bra, ingen överdrift på kalorierna men det är viktigt att fylla på glykogennivåerna, meeeen då måste man väl gå ur den ketosfasen igen? det är väl inte så bra?

Nu kan jag inte så mycket om detta ämne, men 20g kolhydrater låter otroligt lite, äter man bara kött då? för mjölkprodukter innehåller ju också kolhydrater

Candydarling
2010-11-16, 19:28
tja, näst intill inga mejeriprodukter. jag får lov att käka kvarg & keso men i små mängder, två ggr om dagen. därimellan är det protein och fett som gäller (nötter, olja)

rippedjack1
2010-11-16, 19:35
Tjena tjena

Det du pratar om är Cyclical-ketogenic-diet (CKD)
som är en variant av atkinsdiet. Finns även TKD.

TIPS: sök på google "CKD Diet"
läs ett tag.

mikaelj
2010-11-16, 19:59
Nu kan jag inte så mycket om detta ämne, men 20g kolhydrater låter otroligt lite, äter man bara kött då? för mjölkprodukter innehåller ju också kolhydrater

I stort sett. Ost innehåller 0-1g kh/100g och keso 2g/100g.

Två trådar till dig:

* Träning med färre kolhydrater för styrka och uthållighet[/quote]
* [url=http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143929]Kör någon Keto-diet nu? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135951)

Allt under 100g ger ketoner, men du måste även hålla nere proteinintaget. Om du konditionstränar mycket kan du dock hålla ketos på högre mängd protein och kolhydrater.

Det du vill göra i så fall är att äta huvudsakligen kolhydrater + protein, minimalt med fett, direkt i samband med träningen. Helst större delen av ditt energiintag efter träningspasset. På så vis förhindrar du fettförbränningen endast minimalt samtidigt som kolhydraterna lagras in som muskelglykogen.

Din coach har gett dig alldeles för få detaljer. Det du frågar om nu borde hen redan ha gett dig svar på.

Candydarling
2010-11-16, 20:04
Det du pratar om är Cyclical-ketogenic-diet (CKD)
som är en variant av atkinsdiet. Finns även TKD.

TIPS: sök på google "CKD Diet"
läs ett tag.

tack för länken, den gav en hel del klarheter! :)

Candydarling
2010-11-16, 20:05
Vet att jag fått dålig info, fick schemat idag och har knappt hunnit läsa igenom det. var bara så nyfiken att jag var tvungen att fråga runt lite. Ska ha ett större snack med coach ang schemat imorgon :)

rippedjack1
2010-11-17, 14:45
personligen är TKD den enda varianten av atkins jag skulle köra

förstår inte varför folk tror att det är magiskt att utesluta kolhydrater *flex*

Candydarling
2010-11-17, 17:16
personligen är TKD den enda varianten av atkins jag skulle köra

förstår inte varför folk tror att det är magiskt att utesluta kolhydrater *flex*

Jag hade friheten att välja mellan två dieter, en keto och en kolhydratsdiet. Alltså två motsatta. Men eftersom jag inte är mycket för pasta, ris och bröd i allmänhet så passade detta mig bättre. Dock känns det som om jag hade kunnat döda för ett rostat bröd just nu.
Allt fungerar nog om man gör det fullt ut.

Litecore
2010-11-17, 19:40
+1 på att kunna döda för bröd, eller vanlig jävla pasta ;P
inne på min sjunde vecka totalt nu och jag kör SKD, dock inte
i en lång preiod utan först 4 veckor, uppehåll 10 dagar och
sen början på vecka 3 nu igen. har ungefär en vecka kvar !

jag har ingen coach eller nåt så det har blivit en del trial-and-error
men 20g kolhydrater är ganska mycket ändå beroende på vad man
äter har jag kommit fram till ^^ keso samt hårdost är min bästa vän.
minikeso är 2.5g kolhydrat / 100 g, den ost jag käkar ungefär 1g/100g.
utöver det blir det typ ägg, kyckling och proteinshakes efter träning..

dock inte sagt att jag gör det här "rätt" på något sätt, men det verkar
funka med den genetik jag har. men väääldigt tråkigt i längden ändå ;P