handdator

Visa fullständig version : Kycklinghjärtsomelett med hemgjord senapsmajonnäs

Sniggel
2010-11-16, 15:47
Damn, andra försöket och måltiden blev något av det godaste jag ätit.
Tyvärr har jag inte exakta siffror men tillräckligt för att det jag gjorde skulle kunna smaka likvärdigt genom att följa min beskrivning. Detta räcker till en portion om man är stor i maten, 2 om man inte är stor i maten :p
Denna måltiden är nog LCHF-approved kom jag just på.

200g kycklinghjärtan
5st normalstora ägg
70g olja (det här avskräcker nog många och det går säkert att gå så lågt som 20g, jag använder rikligt med olja, mest för att jag kan och behöver kalorierna)
200g broccoli eller blomkål eller korsningen av dessa (glömt namnet)
1 stor gul lök
Kryddor:
Paprika, grillkrydda, vitlökspulver eller pressad vitlök, en halv tesked curry paste
Hemgjord senapsmajonnäs*

1. Skölj av dina hjärtan och dela dem i halvor i deras längdriktning.
2. Gör marinaden, häll i oljan i ett kärl och blanda den med kryddorna (här har jag inga måttangivelser annat än "ta rikligt").
3. Häll i dina hjärtan och marinaden i en plastpåse och rör runt med fingrarna så att marinaden gnids in i alla vrår. Låt marinaden stå i 1 timme.
4. Hacka lök och din valda grönsak och gör majonnäs* om du inte redan har. Knäck äggen i förväg i ett kärl.
5. Stek dina hjärtan på hög värme i stekpanna i ca 5 minuter, häll i grönsakerna och löken låt stekas ganska länge till (10 minuter?) eventuellt på lite lägre värme för att det inte ska brännas.
6. Häll i äggen och rör runt tills att värmen som är kvar i stekpannan gjort omelett av det hela.
7. Servera med 3-4 matskedar majonnäs*

* Majonnäs (snabba riktlinjer)
Kläck 2 äggulor och vispa dessa.
Häll i en neutral olja i små mängder åt gången och vispa om efter hand. Öka mängden olja som hälls i per gång tills att du får rätt konsistens och är nöjd med mängden.
Tillsätt riktigt ordentligt med stark skånsk senap och ha även i lite salt och en viss mängd svart peppar. Rör om.

karlingen
2010-11-16, 16:26
Har aldrig vågat smaka kycklinghjärtan riktigt.. Ungefärlig smak och konsistens som övrig kött på kycklingen eller?

Sniggel
2010-11-16, 16:55
Det smakar väldigt lite åt det hållet man är rädd för att det smakar (lever), och väldigt mycket åt "rött kött"-hållet.

Halldin
2010-11-16, 21:14
Det smakar lite som kycklinglårfilé men med en konsistens av korv, tycker jag. Intressant recept, får testa någon gång.

karlingen
2010-11-18, 12:53
Hehe, då får det i så fall bli :P

kelk
2010-11-19, 12:31
Kycklinghjärtan är gott. Brukar köra på vitlök, chili och sedan steka på hårt. Ska testa ditt recept vid tillfälle.

Är lite nojjig över arakidonsyrans proinflammatoriska egenskaper så det blir väl inte så överdrivet ofta tyvärr.

Sniggel
2010-11-20, 18:19
Kycklinghjärtan är gott. Brukar köra på vitlök, chili och sedan steka på hårt. Ska testa ditt recept vid tillfälle.

Är lite nojjig över arakidonsyrans proinflammatoriska egenskaper så det blir väl inte så överdrivet ofta tyvärr.

Det är lite därför jag testar det då jag läst att det kanske snarare är så att arakidonsyra reglerar inlammation än enbart verkar pro-inflammatoriskt.
Då jag har eksem och astma (inflammatoriska sjukdomar) borde jag om någon märka av några negativa effekter, alternativt positiva.

Jag har käkat 200g kycklinghjärtan (1.4g AA) varannan dag i 1½ vecka än så länge.
Tänker fortsätta med minst denna mängden tills vidare och se om jag märker av något. Märker jag inget eller t om märker av en positiv effekt på mina sjukdomar är det säkert av intresse för andra som är friska och nojar sig över AA:s påverkan.

kelk
2010-11-23, 15:59
Det är lite därför jag testar det då jag läst att det kanske snarare är så att arakidonsyra reglerar inlammation än enbart verkar pro-inflammatoriskt.
Då jag har eksem och astma (inflammatoriska sjukdomar) borde jag om någon märka av några negativa effekter, alternativt positiva.

Jag har käkat 200g kycklinghjärtan (1.4g AA) varannan dag i 1½ vecka än så länge.
Tänker fortsätta med minst denna mängden tills vidare och se om jag märker av något. Märker jag inget eller t om märker av en positiv effekt på mina sjukdomar är det säkert av intresse för andra som är friska och nojar sig över AA:s påverkan.

Det är så pass alltså. Jag har inte läst allt för mycket men jag tycker att det finns intressanta egenskaper hos den. Skulle vara av intresse om du rapporterade eventuella förändringar under/efter testets gång. :thumbup: