handdator

Visa fullständig version : Frakta gitarr inom EU

Lövbiffen
2010-11-16, 12:34
Hej nu är det så här att jag sitter nere i Portugal och har köpt en elgura som jag hittat för ett par tusen billigare än det billigaste priset som går att finna den för i Sverige.

Problemet för mig är att jag redan har tagit med mig så mycket bagage att jag ligger på smärtgränsen till för mycket och guran ligger dessutom i ett rätt stort hardcase så det går inte att ta den som handbagage.

Jag funderar på att skicka guran till Sverige via något fraktbolag istället då det verkar billigare än att köpa en till flygbiljett för min gitarr, vilket kan bli nödvändigt för att få med den. Finns det någon här på forumet som har erfarenheter av att frakta grejer inom Europa och således känner till vilka företag som är billigast osv?

Mvh / Lövbiffen

prOtotype
2010-11-16, 12:40
Borde väl räcka att betala typ 200kr på flygplatsen för specialfrakt?
Ring flygbolaget och fråga - det var inga problem för mig att ta med en STOR longboard. Behövde inte ens betala extra för det fast jag inte hade betalat för incheckat bagage.

hahavaffan
2010-11-16, 12:43
Hör med flygbolaget som sagt, annars finns ju DHL och UPS typ.

Lövbiffen
2010-11-16, 12:50
Tyvärr så har jag redan snackat med flygbolaget och det verkar som att jag måste slå till på en till flygbiljett. Det verkar dessutom vara rätt saftiga priser om man vill chansa på att ta med gitarren för att se om det finns någon ledig stol.

Får jag fråga vilket flygbolag du flög med prOtotype?

Tack hahavaffan, jag får kolla lite med de företagen, har inte ens börjat i den änden eftersom jag antagit att dem skulle vara dyrare än andra företag.

prOtotype
2010-11-16, 13:05
Tyvärr så har jag redan snackat med flygbolaget och det verkar som att jag måste slå till på en till flygbiljett. Det verkar dessutom vara rätt saftiga priser om man vill chansa på att ta med gitarren för att se om det finns någon ledig stol.

Får jag fråga vilket flygbolag du flög med prOtotype?

Tack hahavaffan, jag får kolla lite med de företagen, har inte ens börjat i den änden eftersom jag antagit att dem skulle vara dyrare än andra företag.

Tror jag flög med swiss air?
Men allvarligt, det låter jättekonstigt. Jag har tagit med gitarr i softcase från australien och longboard från barcelona utan att betala extra eller få problem.

Lövbiffen
2010-11-16, 13:22
Tror jag flög med swiss air?
Men allvarligt, det låter jättekonstigt. Jag har tagit med gitarr i softcase från australien och longboard från barcelona utan att betala extra eller få problem.

Ok, jag flyger med TAP.
Jag kollade upp lite mer här och det verkar som att man kan ta med utan extra kostnad om man nu skulle ha tur med att det finns någon ledig stol och mitt problem hänger nog lite på att det är ett hardcase gitarren ligger i.

Det lät på informationstanten vid deras kontor som om det inte skulle vara några problem med softcase om jag tog den som handbagage men nu är ju tyvärr inte fallet så, jag har ju som sagt redan så pass mycket bagage att jag ligger på gränsen :/

Hemi
2010-11-16, 15:26
...

Det lät på informationstanten vid deras kontor som om det inte skulle vara några problem med softcase om jag tog den som handbagage men nu är ju tyvärr inte fallet så, jag har ju som sagt redan så pass mycket bagage att jag ligger på gränsen :/

Du menar att du ligger på gränsen på för mycket incheckat bagage? I så fall kanske du kan packa om lite och lägga saker i gitarrfodralet och ta själva gitarren som den är som handbagage. Kanske invirad i nåt? Den restrerande då tomma väskan knycklar du i hop (om det går) och lägger i en annan.

Lövbiffen
2010-11-16, 16:09
Du menar att du ligger på gränsen på för mycket incheckat bagage? I så fall kanske du kan packa om lite och lägga saker i gitarrfodralet och ta själva gitarren som den är som handbagage. Kanske invirad i nåt? Den restrerande då tomma väskan knycklar du i hop (om det går) och lägger i en annan.

Det va ett smart förslag men oturligt nog så ligger jag väldigt nära gränsen för handbagage också. Har funderat lite på det själv också men tyvärr så erbjuder inte Ibanez hardcase's något vidare utrymme.

Jag är nämligen nere här på utbytesstudier så jag drog med mig så mycket jag kunde. Klarade mig dessutom inte utan en gura så jag kände att jag va tvungen att slå till när jag hittade en Ibanez 1570 RG för 6600 kr!

prOtotype
2010-11-16, 16:34
Alltså, jag har alltid checkat in grejerna som specialbagage och det gick även när jag inte hade betalat för något incheckat bagage utan skulle bara ha ryggsäcken som handbagage. Låter ju sjukt om dom ska använda en stol till det, och hardcase måste ju vara bättre än ett mjukt, då är det ju mycket mindre bräckligt även om det är lite större och tyngre.