Visa fullständig version : Kan man vara för ödmjuk?
ViktorLarsson
2010-11-16, 09:44
Fått höra från anhöriga och vänner att jag är en väldigt ödmjuk person. När jag slår upp ordet i Wikipedia stämmer det väldigt bra med mig själv.
I fredags var jag på en fest och en kompis snackade med mig om lite allt möjligt. Iallafall vi kom in lite på personligheter:
- Viktor, du är en väldigt ödmjuk person och det är jättebra. Jag har stor tillit till dig och du är en trogen vän. Men jag tycker du borde vara mindre godtrogen då det kan vara till din nackdel...
Kan man vara för ödmjuk? Klart kan man tänker ni, men vill gärna höra era åsikter. :)
/Peace.
svennebanan
2010-11-16, 09:46
Svårt att vara ödmjuk när man är bäst.
Ödmjuk och godtrogen är inte helt samma sak. Litar man blint på sina vänner så kan man bli förd bakom ljuset eller utnyttjad och det är ju inte positivt.
Nitrometan
2010-11-16, 09:47
Nej.
Det e’ inte lätt att va’ ödmjuk
när man e’ felfri som jag
Jag längtar så hem till min spegel,
ty jag blir vackrare för varje dag.
Och alla som ser mig vill ha mig
Jag e’ en sjutusan till man
Det e’ inte lätt att va ödmjuk
men jag försöker så mycket jag kan
Min tjej hon har stuckit ifrån mig
Hon klara väl inte att slåss
med alla som springer och skriker
och bultar på dörren förstås.
Men säg mig vad skall jag med tjej till?
Jag har ju mig själv och mår bra.
Och skall ni va ärliga tjejer,
så är det min KROPP ni vill ha
Det e’ inte lätt...
Jag verkar ibland lite ensam
Men en cowboy är stark som en stut
Och skaffar jag vänner så blir jag
en i mängden och då e’ det slut
En del grabbar har pengar i pungen
Jag behöver inga Euron i min
Jag tror det har nånting att göra
med hur jag fyller ut mina jeans.
Det e’ inte lätt att va’ ödmjuk
när man e’ felfri som jag
Jag längtar så hem till min spegel,
ty jag blir vackrare för varje dag.
Och alla som ser mig vill ha mig
Jag e’ en sjutusan till man
Det e’ inte lätt att va ödmjuk
men jag försöker så mycket jag kan...
ViktorLarsson
2010-11-16, 09:49
Svårt att vara ödmjuk när man är bäst.
Fast det är ju något man borde jobba upp, tycker jag. :)
Ödmjuk och godtrogen är inte helt samma sak. Litar man blint på sina vänner så kan man bli förd bakom ljuset eller utnyttjad och det är ju inte positivt.
Ja.
Godtrogen har jag tyvärr varit back in the days men nuförtiden har jag god förmåga att säga ifrån när saker och ting inte står rätt till.
/Peace.
polka_griis
2010-11-16, 09:54
Fått höra från anhöriga och vänner att jag är en väldigt ödmjuk person. När jag slår upp ordet i Wikipedia stämmer det väldigt bra med mig själv.
"Framförallt så är en ödmjuk person alltid villig att ge upp"
"En extremt ödmjuk person låter alla få som dom vill."
"Maximalt ödmjuk är man om man är totalt orädd för allting och låter allting hända så som det vill."
"Varken den kristna medeltida filosofin i Augustinus tappning eller den aristoteliska dygdeetiken anser dock att ödmjukhet är en dygd."
Så står det på wikipedia, ingen positiv egenskap i mina ögon. Så ja man kan definitivt vara för ödmjuk.
Eddie Vedder
2010-11-16, 09:56
Finns nog en risk att man i vissa sammanhang håller tillbaka i onödan för att man inte vill sticka ut. I mitt fall är det mycket en fråga om dålig självkänsla och en grundläggande dålig tilltro till mig själv.
Har jag något projekt på G håller jag tyst om det i det längsta och vågar inte nämna ett dugg förrän det är klart bortom allt tvivel. Ett praktexempel är ju examensfesten vi hade i somras. Det kändes nästan obehagligt att planera inför den eftersom jag hela tiden utgick från att hela uppsatsen kan gå åt helvete.
Så i det fallet är ju "ödmjukheten", dvs oviljan att skryta och skrävla, snarare en skyddsmekanism för att jag inte tror på mig själv.
Emil_Viktor
Det är stor skillnad på Ödmjuk och Godtrogen, det är inte samma sak.
Godtrogen kan man vara när man är lite Naiv, men har ingenting med Ödmjukhet att vara.
Den som sa detta till dig, att du var för godtrogen, är förmodligen inte så gammal/mogen alt prioriterar säkerligen mycket världsliga och materiella ting.
Bara för att man är Ödmjuk så behöver det inte betyda att man låter alla få som de vill.
Bara för att man är Ödmjuk så betyder det inte att man alltid är villig att ge upp.
Den där förklaringen på nätet låter mer som Konflikt-rädd :D
Humility (adjectival form: humble) is the quality of being modest, reverential, even politely submissive,
and never being arrogant, contemptuous, rude or even self-abasing.
Du kan fortfarande vara Ödmjuk Viktor, även om du känner att du måste säga till när det inte står rätt till.
Ödmjukhet mår man bra av, men att låta andra få som de vill fastän man själv inte vill det mår du inte bra av.
ViktorLarsson
2010-11-16, 10:04
Emil_Viktor
Det är stor skillnad på Ödmjuk och Godtrogen, det är inte samma sak.
Godtrogen kan man vara när man är lite Naiv, men har ingenting med Ödmjukhet att vara.
Den som sa detta till dig, att du var för godtrogen, är förmodligen inte så gammal/mogen alt prioriterar säkerligen mycket världsliga och materiella ting.
Bara för att man är Ödmjuk så behöver det inte betyda att man låter alla få som de vill.
Bara för att man är Ödmjuk så betyder det inte att man alltid är villig att ge upp.
Den där förklaringen på nätet låter mer som Konflikt-rädd :D
Humility (adjectival form: humble) is the quality of being modest, reverential, even politely submissive,
and never being arrogant, contemptuous, rude or even self-abasing.
Du kan fortfarande vara Ödmjuk Viktor, även om du känner att du måste säga till när det inte står rätt till.
Ödmjukhet mår man bra av, men att låta andra få som de vill fastän man själv inte vill det mår du inte bra av.
Oj, missa felet. Det står fel i mitt första inlägg, sorry. Godtrogen har inget med tråden att göra alls, skall stå ödmjuk där det står godtrogen. Jag slog upp godtrogen medans jag skrev tråden för skojs skull och råka skriva in det där. :D
- Viktor, du är en väldigt ödmjuk person och det är jättebra. Jag har stor tillit till dig och du är en trogen vän. Men jag tycker du borde vara mindre ÖDMJUK då det kan vara till din nackdel...
/Peace.
Ok, då tar vi bort Godtrogen.
Mitt svar till dig blir hursomhelst, du kan inte vara "för" Ödmjuk.
När du låter folk göra som de vill (trots att du inte vill det) så att du mår dåligt har ingenting med Ödmjukhet att göra.
Du kan mycket väl stå på dig själv när saker inte står rätt till och samtidigt vara Ödmjuk.
Använd detta i dina kvalitéer Emil
Never being arrogant, contemptuous, rude or even self-abasing.
Men bara för att du tillämpar detta så skall du aldrig låta någon trampa på dig. You can still kick ass and be humble doing it.
ViktorLarsson
2010-11-16, 10:08
Ok, då tar vi bort Godtrogen.
Mitt svar till dig blir hursomhelst, du kan inte vara "för" Ödmjuk.
När du låter folk göra som de vill (trots att du inte vill det) så att du mår dåligt har ingenting med Ödmjukhet att göra.
Du kan mycket väl stå på dig själv när saker inte står rätt till och samtidigt vara Ödmjuk.
Förstår. :) Den uppfattningen jag får.
Vore inte dumt om någon moderator kunde ändra ordet godtrogen till ödmjuk där uppe, hela tråden blir ju hopplös annars. :D
/Peace.
polka_griis
2010-11-16, 10:24
Kwon: Humility (adjectival form: humble) is the quality of being modest, reverential, even politely submissive
Att vara anspråkslös och undergiven samtidigt som man står upp för sig själv kanske inte alltid går sådär jättebra ihop. Och sedan kan man ju diskutera om arrogans verkligen är en negativ egenskap. Slår man upp "arrogance" så får man "overbearing pride" eller liknande, och pride är ju en av de högsta dygderna. Humility står ibland också som antonym till pride.
Jag blir ju hellre kallad arrogant än ödmjuk iaf.
Pride is good as long as it isn't overbearing. :D
När jag säger att man skall stå upp för sig själv betyder att man inte skall låta sig trampas på, och går jättebra ihop med Ödmjukhet.
Låter du någon trampa på dig så du mår dåligt, gör någonting åt det, men var ödmjuk till sättet you lay down the vengeance upon him.
Kick ass, but be humble about it.
ViktorLarsson
2010-11-16, 10:31
Jag vill ju tro att man aldrig kan bli för ödmjuk, för är man så ödmjuk att det är till sin nackdel torde det heta något annat...godtrogen?
Men det kanske är mest önsketänk. :D Utifrån Kwons post så är ju ödmjukhet något alla borde ha mer av.
/Peace.
Exakt Emil, det du och många tror är "För" Ödmjuk slutar att vara Ödmjukhet och blir istället någonting annat. (en negativ istället för positiv egenskap)
When i was younger i was always humble and never a braggart nor arrogant, because i knew i could destroy people and was self-confident in my abilities :D
Shit-talk could never do anything to me, Words couldnt harm me, i politely nodded and if people perceived that as a weakness, the better for me. :D
I always treated people (any people) with respect and tried to be there for everyone needing help.
Many of my friends and acquaintances called me the Humble Diplomat and the Backbone of the gang.
Varför skriver jag allt på engelska? Vet ej, det blir så ibland! :D
Internetskadad klagar jag på!
prOtotype
2010-11-16, 10:44
Jag skulle behöva en guide i hur man blir mer ödmjuk.
Srsly, någon som har något bra material - finns säkert ett ton med saker som jag inte tänker på att jag gör som jag skulle vilja ändra på om jag var mer medveten om dom.
Och en hög med grejer som jag är medveten om...
När jag var yngre lyckades jag iaf få bort arrogansen (jag var ganska arrogant och skröt mycket innan), och kunna respektera alla typer av människor oavsett hur de såg ut/bakgrund/var de kom ifrån och gav alla en chans, det underlättade enormt för välbefinnandet.
Nu på lite äldre dar känns det ibland som vissa negativa tankar kommit tillbaka dock :D
Självklart vill man kunna vara lika ödmjuk som förr när man var på topp.
ViktorLarsson
2010-11-16, 10:59
Såhär står det i mitt lexikon..
Ödmjukhet:
blygsam, modest, självutplånande, självförgäten, obemärkt, fattig, undergiven, vördnadsfull, respektfull, vördsam, djup, anspråkslös
Får inte ihop det..
/Peace.
Haha visst fan man kan vara rik och ödmjuk samtidigt :)
Man behöver ICKE vara fattig lol
Du har säkerligen ett gammalt lexikon (alternativt ett amerikanskt lexikon som blivit översatt till svenska) :D
Visst fasiken kan man vara Ödmjuk utan att vara självutplånande. :)
Respektfull är en bra egenskap dock. Så även djup.
ViktorLarsson
2010-11-16, 11:04
Haha visst fan man kan vara rik och ödmjuk samtidigt :)
Man behöver ICKE vara fattig lol
Du har säkerligen ett gammalt lexikon (alternativt ett amerikanskt lexikon som blivit översatt till svenska) :D
Visst fasiken kan man vara Ödmjuk utan att vara självutplånande. :)
Respektfull är en bra egenskap dock. Så även djup.
:thumbup:
/Peace.
Man kan definitivt vara för ödmjuk.
Jobbade förut med en kille som var det.
Han började nästan varje mening med att be om ursäkt, alltid för något som inte var hans problem, eller hans fel.
Trots att han var superduktigt sa han ofta 'Ursäkta om jag är korkad och inte förstår'.
Ofta gjorde han avkall på sina ideér eller åsikter till förmån för någon annan, trots att han nog visste bättre egentligen.
Ödmjukhet är bra till en viss gräns, det får inte bli för mycket av det. Funkar bäst att vara ödmjuk bland andra ödmjuka människor, det brukar jag vara. Om det kommer till folk som tänker bara på sig, gillar skryta och ha för sig, då skiter jag också i att vara ödmjuk.
Fast i Kaers polares fall var det nog inte Ödmjukheten som spelade in utan Osäkerheten alt Rädslan för att inte passa in alt Konflikträdslan.
Har ingenting med att han var Ödmjuk.
ViktorLarsson
2010-11-16, 11:12
Fast i Kaers polares fall var det nog inte Ödmjukheten som spelade in utan Osäkerheten alt Rädslan för att inte passa in alt Konflikträdslan.
Har ingenting med att han var Ödmjuk.
+ På den. Inte för jag är expert på ordet ödmjukhet men det där låter ju inte som ödmjukhet.
/Peace.
Man kan inte vara FÖR Ödmjuk men man kan vara FÖR rädd för konflikter med andra människor.
Är man för rädd för andra människor (att hamna i konflikt, att inte passa in, att skaffa fiender etc) så finns det risk att man ger med sig trots att man mår dåligt av det.
Gör det du mår bra av, men var Ödmjuk till sättet och du kommer finna välbefinnande.
Ingen mening att skryta och vara arrogant oavsett hur bra du är.
Varför skriver jag allt på engelska? Vet ej, det blir så ibland! :D
Den fruktade Zone-skadan på storhjärnan. Obotligt tillstånd, men jag har hört att med kraftig medicinering så kan man undertrycka symtomen.
Den fruktade Zone-skadan på storhjärnan. Obotligt tillstånd, men jag har hört att med kraftig medicinering så kan man undertrycka symtomen.
Let's just say i was "In the Zone" :D
Finns nog en risk att man i vissa sammanhang håller tillbaka i onödan för att man inte vill sticka ut. I mitt fall är det mycket en fråga om dålig självkänsla och en grundläggande dålig tilltro till mig själv.
Har jag något projekt på G håller jag tyst om det i det längsta och vågar inte nämna ett dugg förrän det är klart bortom allt tvivel. Ett praktexempel är ju examensfesten vi hade i somras. Det kändes nästan obehagligt att planera inför den eftersom jag hela tiden utgick från att hela uppsatsen kan gå åt helvete.
Så i det fallet är ju "ödmjukheten", dvs oviljan att skryta och skrävla, snarare en skyddsmekanism för att jag inte tror på mig själv.Jag känner igen mig i det du säger.
Å andra sidan tror jag den här självkritiken gagnar en intelligensmässigt. Om man går runt upplåst och alltid tror att man har rätt utvecklas man inte i samma grad, tror jag.
Ödmjukhet i mina ögon är att erkänna att det finns andra som är mycket bättre än en själv, att man själv har mycket kvar att lära, och försöka gå i deras fotspår och lära av dem så mycket som möjligt. Kanske inget recept för självsäkerhet här och nu, men i det långa loppet är det nog bara bra för att bli så bra i det man gör som möjligt.
Jag skulle dock vilja skilja på ödmjukhet och självförtroende. Jag tror förbannat hårt på mig själv och det jag gör, vilket jag skulle kalla självförtroende. Sedan finns det människor som kan uppfattas som enormt självsäkra men inte klarar av en vettig uppgift utan att gnälla, ge upp i förväg eller på annat sätt bete sig idiotiskt.
Ödmjukhet i mina ögon är att erkänna att det finns andra som är mycket bättre än en själv, att man själv har mycket kvar att lära
Truth.
Jag skulle dock vilja skilja på ödmjukhet och självförtroende. Jag tror förbannat hårt på mig själv och det jag gör, vilket jag skulle kalla självförtroende. Sedan finns det människor som kan uppfattas som enormt självsäkra men inte klarar av en vettig uppgift utan att gnälla, ge upp i förväg eller på annat sätt bete sig idiotiskt.Jag kan inte låta bli att tänka på de där ungarna i "Ung och bortskämd" på SVT. Nu är programmet säkert vinklat och klippt som sig bör i en dokusåpa, men de är inte kapabla till mycket.
Om det hade varit jag, med en sådan livsstil och oförmåga att göra något vettigt med sitt liv vet jag inte vad som hade hänt med min självkänsla. Jag tycker att de upplevs som självsäkra på ytan ("krogsäkra") i o m hur de beter sig, klär sig och för sig, samtidigt som de inte kan ha något självförtroende att tala om, jag förstår åtminstone inte hur det skulle gå till. Såvida det inte är så att vissa är genetiskt betingade att vara mer självsäkra än andra.
High1ander
2010-11-16, 14:53
Jag har iaf fått uppfattningen av de flesta inom film som jag träffat och jobbat med att de som är ödmjuka är de som faktiskt är riktigt bra och vunnit sig ett par oscars hit och dit, och de som är "jag är fan överlägsen" är de som inte kommer komma någonstans. Ingen vill deala med feta egon då film är just en fet jävla team sport. Men det verkar höra ihop med självdistans också, träffat en hel del wanna be skådespelare och skådespelerskor, som är helt jävla sämst, men försöker vara hur viktiga som helst, trots att de aldrig ens varit i en reklamfilm. Sen träffar man sådana som skulle kunna vara hur dryga och bitchiga som helst, och har kredit i skönhet, priser och pengar att göra det, men de är istället mycket mycket trevligare än som sagt de som försöker vara något.
Det handlar knappast heller något om nån jantelagsgrej då jag som sagt ogillar bra många fler "nobodys" än de som är "somebodys"
Ett bra exempel nu är på min nuvarande skola så finns det en hel del, 19-20 åringar som hållt på med film i inte ens 2 år, de kan självklart allt. Jag glider in där som 25 åring och har hållt på med filmgrejer i 6 år, jag vet att jag inte kan allt, men jag kan mycket. Jag är också den som just vinner kursens bästa foto. Visst, jag är då stolt över fotot, men jag vet också att mitt foto är bara bra för att: regissören lita på mig, producenten och 1a regiassistenten tillåter mig jobba i en bra takt utan att stressa allt, skådespelarna är snygga och ser bra ut, det har fixats jättebra ställen att filma, etc. Så visst jag kan sitta och vara glad över hur jävla snyggt sakerna blev, men jag vet att om de andra varit idioter, så hade det inte spelat större roll vad jag gjort, då hade det bara blivit i bästa fall en guldsprinklad skit.
Är man ödmjuk så tror jag nog också att det är lättare att förbättra sig, då jag ser det lite som ett tecken på att man inte är fulländad och har saker kvar att lära eller förbättra.
Självklart finns det sådana som är för extremt ödmjuka så man vet att de egentligen inte är så ödmjuka, men nja, det är inte så farligt ändå. De som inte vill ta någon cred för det som de gör.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.