handdator

Visa fullständig version : Oro över slapp hud.

xzup
2010-11-16, 00:14
Hej!

Jag har sedan ca 8 månader tillbaka gått ner ungefär 40 kilo från 131kg till +-90kg (har inte vägt mig på länge så är inte säker men någonstans där skulle jag tro)

Mitt dilemma ligger i att jag är väldigt sugen på att kunna gå ner lite mer till sommaren men jag är väldigt orolig över hur min hud kommer reagera på detta. Just nu så är inte huden särskilt hängig men inte heller särskilt fast och jag har endel bristningar runt magen och som jag har förstått när jag läst runt lite om detta så är huden vid bristningarna inte elastisk längre och kan inte dra ihop sig.

Självklart så blir jag riktigt orolig över detta och även riktigt j*vla förbannad på mig själv som har förstört min kropp på detta vis.

Så det jag undrar nu är väl hur det kommer bli om jag fortsätter gå ner i vikt. hade gärna gått ner till runt 75-80 till Juni men har sjuk ångest över att min hud kanske inte hänger med mig längre utan stannar som den är och jag får en massa hängande skin. Självklart så vet jag att det inte kommer bli perfekt men jag skulle ju vilja träna min väg till ett fast bukparti.

Känns riktigt jobbigt då jag kommit så himla långt. Och som jag sa tidigare just nu är det inga större problem med hängande hud då inget hänger utan det är bara lite dallerigt om ni förstår vad jag menar.

Lite info om mig:
Ålder: 19
Längd: 187
Vikt: +-90

Styrketränade ca 1,5 år mindre seriöst innan jag gick ner i vikt och nu har jag kört sen i mitten av augusti seriöst, jag håller även min kost väldigt strikt.

Tack i förhand // Xzup

King Grub
2010-11-16, 09:29
Tyvärr går det inte att säga i förväg. Någon annans erfarenheter, bra eller dåliga, är dessutom värdelösa; din hud kan uppföra sig på helt annat sätt.

Gasp
2010-11-16, 12:19
Att gå ner för snabbt är aldrig bra. Men i din situation är det precis som killen ovan säger att dina förutsättningar kan vara helt olika jämt en annans.

I vilket fall så är det värsta som kan hända att din hud aldrig återgår till sin normala elasticitet, vilket ur ett estetiskt perspektiv gör din kropp ful oavsett hur mycket muskler du lägger på dig. Skulle du hamna i ett sådant skede är det enda alternativet plastikkirurgi dvs man skär bort överflödigt fett för att kroppen skall kunna anpassa sig till den nya kroppsformen. Därefter blir det betydligt lättare för dig att få fina former. Jag vet inte hur det är med betalning men generellt sett så kan man ha både tur och otur i dessa fall. Ibland kan det betalas utav landstinget och ibland kan man behöva stå för det själv, det är lite ifrån fall till fall beroende på handikapp.

Vill också tillägga att bukfett kan vara bland det svåraste att få bort, som de flesta vet kan man aldrig punktförbränna fett utan man får helt enkelt deffa ner sig. Ibland kan man ha kvar fettet trots att man ligger på lågt BF. Tänk dig då att du har massvis med överflödigt fett som stannat i buken trots det fakto att du ligger kring ringa kg.

Testa och se men som sagt, kan bli bukplastik....

xzup
2010-11-16, 13:37
Okej, Får hoppas att det inte blir för mycket till övers så att man kan undvika operation. Tack för svaren!

Yes
2010-11-16, 22:30
Bästa du kan göra är antagligen att bli av med så mycket fett som möjligt, och bygga så mycket muskler du kan.

Huden bör få lättare att dra ihop sig desto mindre fett det är i vägen. Fettet bjuder trots allt lite mostånd, och är elasticiteten i huden redan dålig kan även ett litet mostånd göra det svårare för huden.

Just av den anledningen tror jag inte heller på att det är något problem att förlora fett snabbt. Visst, eventuell slapphet i huden kommer säker märkas mer i början, men klarar den att dra ihop sig så klarar den det...

Om du varit på diet fram tills nu tycker jag du kan ta en liten paus, en eller två månader kanske, och sen ge dig på det igen. Sen testa ett försiktigt tempo så du förlorar så lite muskler som möjligt. När du nått ett lågt kroppsfett är det bara att ge huden lite tid(och då snackar vi månader, inte veckor) för att få en uppfattning om hur väl den hänger med.

Ifall jag får ge en högst okvalificerad gissning tror jag inte du kommer få några större problem, om du inte har det nu efter att ha förlorat 40Kg. 10-15Kg till är trots allt inte så mycket, och med tiden är det inte osannolikt att du lyckas bygga den mängden muskler. Det är som sagt bara min gissning, men det kanske hjälper dig att nojja lite mindre iaf.

Gorilla
2010-11-16, 22:34
Du kommer säkert se bättre ut vid en lägre vikt även om det medför en lite slappare hud, om det nu är det som är viktigt.