handdator

Visa fullständig version : dieter? behöver råd..

wimpy
2010-11-15, 21:14
bättre o kolla med folk här kanske som faktiskt har koll ;)

känns som om jag fastnat lite i min träning..
står rätt still..
även om ja gått ner ca 5 kg o 9 cm runt höfterna, o ca 5cm i midja så försvinner inte dem där 2 kg till ja vill få bort
tänkte börja köra mer styrka, o kanske tyngre å.. har mest kört kondition hittills..mkt löpning, lite simning cykling osv ..
Jag har fått höra att jag kört för mkt kondition o borde gå över till mer styrka istället.. kan detta stämma? trodde kondition alltid var bra?

Tror egentligen inte på dieter men har kört lite på lchf i ca 3 veckor.. tänkte prova nåt nytt eftersm jag stått still o se om nåt hände.. lite måste d ju ha hjälp för jag tappade ju 1kg till..
senaste veckan har dock inte gått så bra då jag börjat skolan igen o svårt o bli mätt utan några kolhydrater alls .. men det måste väl hjälpt dock då jag tappade 1 kg till, men tänkte nu byta o börja äta vanligt igen.
tänkte dock äta så lite carbs som möjligt o fortsätta med lchf bröd som ett substitut till vanligt bröd.. tänkte oxo behålla frukosten jag ätit som är turkisk yoghurt med lite kesella vanilj (10%) utspätt i lite vatten för o göra det tunnare..
min fråga e nu om detta kan fungera? eller kommer jag bara gå upp i vikt om jag lägger till lite kolhydrater? ( nu tänker jag framför allt på lunchen, typ 1 potatis lr 1 dl ris )
Jag har aldrig hållit på o väga mat etc, vet heller inte hur mkt kcal ja får i mig per dag lr hur mkt jag gör av mig.. det verkar så krångligt :P
å speciellt nu när jag ska äta i skolan..
Jag har ingen våg här men den senaste veckan har jag dock känt mig oerhört tjock o svullen, men mätte mig igår å måtten verkar ju ligga på det samma har tom gått minus 1-2 cm till på höfterna... o det e väl dem som räknas lr ? spegeln tycker jag dock säger nåt annat men det kan ju vara mitt huvud oxo.. har iofs fuskat lite med maten i det sista o fått i mig endel socker då jag e en sucker för mörk choklad..så kan ju kanske vara därför oxo ;)

Nån som har koll på dieter? e lchf bra? eller finns det nån annan vettig?
eller borde man bara gå efter tallriks modellen o bara minska ner lite på kolhydraterna ?
kan väl nämna att ja inte äter rött kött oxo så just lchf har varit lite jobbig o få en vettig protein källa..

här e min tränings profil, vet dock inte hur exakt det stämmer med kcal osv då man bara skriver i sträcka +tid..men kan kanske ge en bild av min träning :)
http://runkeeper.com/user/wimpy/activity/20047245

Kan man lägga till bilder här ?

wimpy
2010-11-15, 21:20
Jag e 165 o väger 56 kg, tjej på 26..kanske kunde vara relevant oxo :)

mitt mål kanske ja skulle nämna oxo.. få mer definerade muskler, ( framför allt mage)
kör fortfarande lite löpning, men gått över mer till styrka,, försöker lära mig kettlebells för tillfället..o börjat köra endel core
försöker träna ca 5ggr/v (m styrka +kondition)
förslag annars på vilken typ av träning som kan rekommenderas ? :)

Kischen
2010-11-15, 21:21
Ingen "diet" gör automatiskt att du går ner i vikt utan att du äter mindre kalorier än vad du gör av med.

Mitt förslag.

Ät mindre kalorier än vad du gör av med.

Hur?

Räkna.

Hreidmar
2010-11-15, 21:32
ingen "diet" gör automatiskt att du går ner i vikt utan att du äter mindre kalorier än vad du gör av med.

Mitt förslag.

ät mindre kalorier än vad du gör av med.

Hur?

räkna.
+1

wimpy
2010-11-15, 22:47
Ingen "diet" gör automatiskt att du går ner i vikt utan att du äter mindre kalorier än vad du gör av med.

Mitt förslag.

Ät mindre kalorier än vad du gör av med.

Hur?

Räkna.

nej det fattar väl jag oxo, men dem kanske kan vara behjälpliga?

har som, skrivet ovan, aldrig räknat förr,, o vet inte riktigt heller hur det går till, samt att det känns en anings ambitiöst att ta med en våg till tex matsalen i skolan..

greenfish
2010-11-15, 23:05
nej det fattar väl jag oxo, men dem kanske kan vara behjälpliga?

har som, skrivet ovan, aldrig räknat förr,, o vet inte riktigt heller hur det går till, samt att det känns en anings ambitiöst att ta med en våg till tex matsalen i skolan..

Om det är någorlunda funtad skola så följer de tallriksmodellen. Jag har själv deffat i snart en månad nu, men du kommer att lära dig på ett ungefär hur mycket kcal maten innehåller.

Du äter ju bara middag en gång under dagen i skolan, resten kan du själv göra hemma, det är väl inte så svårt?

Ät mer kött och grönsaker och mindre potatis exempelvis på en tallrik.

wimpy
2010-11-15, 23:10
Om det är någorlunda funtad skola så följer de tallriksmodellen. Jag har själv deffat i snart en månad nu, men du kommer att lära dig på ett ungefär hur mycket kcal maten innehåller.

Du äter ju bara middag en gång under dagen i skolan, resten kan du själv göra hemma, det är väl inte så svårt?

Ät mer kött och grönsaker och mindre potatis exempelvis på en tallrik.

det gör dom helt säkert,, bra med grönsaker finns iaf.
hur ska ja lära mig hur mkt kcal maten innehåller om jag inte vet hur mkt d e från början?
jo, mindre potatis etc tänkte jag självklart.. men frågan va ju lite om ja kunde kombinera det med typ lchf bröd som ett substitut till bröd, lr om det bara kommer pajja..

kött äter jag dock inte,men soja fungerar väl lika bra antar ja ?

Dala
2010-11-15, 23:50
för lata människor finns alltid "förprogrammerade" kalkyler, tex: matdagboken.se och liknande sidor. Där får du i alla fall ett hum om vart du ligger. Det viktiga är ju att du ligger på ett underskott. Även varierad träning är nog att rekommendera, då kroppen tenderar att vänja sig om du kör samma övningar.

Nu är inte jag nån hejjare på detta så ta det med en bokstavlig nypa salt ;)

greenfish
2010-11-16, 00:07
det gör dom helt säkert,, bra med grönsaker finns iaf.
hur ska ja lära mig hur mkt kcal maten innehåller om jag inte vet hur mkt d e från början?
jo, mindre potatis etc tänkte jag självklart.. men frågan va ju lite om ja kunde kombinera det med typ lchf bröd som ett substitut till bröd, lr om det bara kommer pajja..

kött äter jag dock inte,men soja fungerar väl lika bra antar ja ?

Har ingen aning om soja är ett bra substitut för kött, äter själv bara rött kött :eating:

Om du testar hemma att börja väga din egen mat så lär du dig ganska snabbt hur mycket du kan lägga upp på en tallrik, alltså en grov uppskattning. Det spelar knappast en roll om felmarginalen slår på några gram.

Om du känner dig väldigt osäker så kan du ju alltid ta med dig en våg till skolan.

Kischen har faktiskt en poäng, börja väga, börja räkna så kommer du in i systemet, det blir en vana.