handdator

Visa fullständig version : Stillasittande!

skohgen
2010-11-14, 20:17
Hej hej, det är så att jag skrev precis en fördjupningsuppgift i naturkunskap B och ämnet var är Motion viktigt?

När jag skrev denna uppgift snubblade jag över denna artikel:

http://traningslara.se/regelbunden-traning-men-en-ovrigt-stillasittande-fritid-ar-stillasittandet-i-sig-en-riskfaktor-for-halsan/

I texten står bland annat:

"4 timmar eller mer av inaktivitet under dagen var korrelerat med större midjemått, lägre HDL-kolesterol och högre blodtryck jämfört med 1 timme eller mindre av inaktivitet hos män. Hos kvinnor visade sig 4 timmar eller mer av inaktivitet vara korrelerat med högre risk för metabolt syndrom."

"När sedan träningen och motionerandet blir så pass regelbundet och frekvent att det överstiger riskerna med stillasittande, och vice versa, är svårt att säga såklart. Omöjligt närmare bestämt."

Satt då ett tag och funderade på hur mycket jag sitter på en dag och hur jag skulle behöva lägga upp min dag för att klara dessa max 4 timmar sittandes.

Jag kom fram till att eftersom jag åker bil totalt 2 timmar om dagen och Måste sitta ner då, har jag endast 2 timmar kvar om dagen där jag kan sitta, 1 timme på förmiddagen och en på eftermiddagen, och ingenting alls på kvällen.

Detta tycker jag verkar helt sjukt lite, och det känns som att detta bör tas med en nypa salt?

Undrar därför vad ni har att säga om detta? är det rimligt att ej sitta mer än 4 timmar om dagen?

Slartibartfast
2010-11-14, 20:23
Jag sitter nog 10 timmar om dagen. Så jag föredrar att inte bry mig i dylika studier. Bara deprimerande.

ViktorLarsson
2010-11-14, 20:27
Det där tycker jag man skall ta med en nypa salt. Fyra timmars stillasittande är ingenting.

Ta en dag när jag jobbar:

Åker buss 30 min till jobbet. Jobbar 7.00-15.30, varav 2 timmar jag sitter still. Åker buss till gymmet och hem, då är vi uppe i 3 timmar. Skall jag då alltså sitta ner i en timme max resten av kvällen när man är helt slut från jobbet och gym?

/Peace.

Eddie Vedder
2010-11-14, 20:28
Hej hej, det är så att jag skrev precis en fördjupningsuppgift i naturkunskap B och ämnet var är Motion viktigt?

När jag skrev denna uppgift snubblade jag över denna artikel:

http://traningslara.se/regelbunden-traning-men-en-ovrigt-stillasittande-fritid-ar-stillasittandet-i-sig-en-riskfaktor-for-halsan/

Det är jag som skrivit den. :)

Men jag vet inte riktigt vad i din fråga som inte framgår där. Det är ju teorier som inte är 100% konstaterade och några allmänna timangivelser för alla finns ju inte. Men det verkar som stillasittandet i sig kan vara en riskfaktor.

skohgen
2010-11-14, 20:30
Precis vad jag tycker, de verkar helt orimligt att inte kunna ta de lite lugnt på kvällen, och hur är t.ex. sömn på 8 timmar intaget i dessa beräkningar?

jag känner ju personligen inte att jag mår dåligt av att sitta ner 8-10 timmar om dan, man kanske blir lite seg om man sitter för länge och så hjälper de inte heller min höftböjare att sitta alltför länge.

skohgen
2010-11-14, 20:32
Tack som fan eddie! har baserat mycket på min uppgift från eran hemsida haha :D

ne de förstår jag ju, men 4 timmar för vem som helst verkar lite enligt mig...

det jag egentligen undrade över var om jag behöver minska mitt antal stillasittande timmar per dag eller om det kanske e lite skitsamma

Tolkia
2010-11-14, 20:35
Det verkar inte så konstigt att det skulle finnas ett område inom vilket diverse "vällevnadsrelaterade" sjukdomar/ohälsofaktorer ökar med antalet timmar man sitter. Att det finns en korrelation och att den börjar vid fyra timmar, skall dock inte tolkas som att alla som sitter mer än fyra timmar om dagen är eller blir feta och hjärtsjuka. I epistudier av den här typen kommer man också att få en massa samvarierande faktorer (hur äter personerna, hur sover de, hur ser deras vardag ut i övrigt osv. osv. i all oändlighet) som är oerhört svåra att justera för på ett vettigt sätt. Att undersöka livsstilsfaktorer är oerhört svårt. Obs. att detta inte sägs för att dissa epistudier i ämnet, utan för att poängtera att man inte kan läsa resultaten från dem som något slags idiotsäker förutsägelse för hur det kommer att gå för en viss individ.

Eddie Vedder
2010-11-14, 20:41
I epistudier av den här typen kommer man också att få en massa samvarierande faktorer (hur äter personerna, hur sover de, hur ser deras vardag ut i övrigt osv. osv. i all oändlighet) som är oerhört svåra att justera för på ett vettigt sätt. Att undersöka livsstilsfaktorer är oerhört svårt. Obs. att detta inte sägs för att dissa epistudier i ämnet, utan för att poängtera att man inte kan läsa resultaten från dem som något slags idiotsäker förutsägelse för hur det kommer att gå för en viss individ.

Ett praktexempel på det du påpekar nu är ju till exempel de studier som ser en tydligare korrelation mellan timmar framför TV:n jämfört med timmar framför datorn. :)

Tolkia
2010-11-14, 20:50
Ett praktexempel på det du påpekar nu är ju till exempel de studier som ser en tydligare korrelation mellan timmar framför TV:n jämfört med timmar framför datorn. :)
Min livsstil är m.a.o. opti. :D