handdator

Visa fullständig version : Arbetsgivare som inte betalar ut lön

KlopFer
2010-11-14, 10:02
Hej koluu

En fråga bara som jag inte riktigt vet vart jag kan hitta information om. Det är så att min flickvän jobbar på ett ställe i stan och när hon börja där fick hon som alla andra skriva på avtal och papper med hennes kontonummer osv. Men den chefen som betalar ut lön sitter på annan ort och hade glömt pappren och bad henne skicka sitt kontonummer via sms. Hon gjorde det och kontrollera flera gånger och bad en kompis kolla också så det var rätt sen skicka hon. Dagarna gick och hon fick ingen lön och det visa sig att han skickade till fel.

Då fick hon vänta från 15:e till den 3:e nästa månad innan hon fick sina pengar för han "vänta på att få tillbaka". Nu denna månad när hon ska få sin lön den 15:e då säger han igen att han drar av för det han inte fått tillbaka en så det betyder att det inte är många kronor kvar att få.

Hur tycker ni man ska göra? Smset finns inte kvar så det är ju ord mot ord. Vi har pratat med banken men det är han som måste ringa och fixa säger dem.

hallar
2010-11-14, 10:05
Smset finns kvar hosoperatören i tre månader. Men detta är inget som jag vet om man kan få ut.

KlopFer
2010-11-14, 10:07
Okej, ja man kanske skulle kunna få tillbaka det på så sett. Men hur länge ska en arbetsgivare få hålla tillbaka pengar? Man kan ju inte räkna med att folk klarar sig på 2tusen kr i lön.

xodd
2010-11-14, 10:09
Är det så att ni givit rätt kontonummer så borde problemet vara arbetsgivarens i min mening, alltså inget tjejen din skall behöva lida för. Sedan om det är såhär i verkligheten vet jag faktiskt inte, men vore högst underligt om man kunde bli utan pengar i två månader bara för att arbetsgivaren klantat sig.

eternallord
2010-11-14, 10:09
Okej, ja man kanske skulle kunna få tillbaka det på så sett. Men hur länge ska en arbetsgivare få hålla tillbaka pengar? Man kan ju inte räkna med att folk klarar sig på 2tusen kr i lön.

Jag ser inte hur arbetsgivaren har rätt att hålla lönen överhuvudtaget pga en sådan anledning.

KlopFer
2010-11-14, 10:16
Är det så att ni givit rätt kontonummer så borde problemet vara arbetsgivarens i min mening, alltså inget tjejen din skall behöva lida för. Sedan om det är såhär i verkligheten vet jag faktiskt inte, men vore högst underligt om man kunde bli utan pengar i två månader bara för att arbetsgivaren klantat sig.

Det är ju det. Allting finns på papper (100% rätt nummer). Men han glömde att ta med sig dem och bad om att få det på sms som både min flickvän och en annan kontrollera flera gånger att det var rätt. Så han säger att hon skrev fel och hon är helt säker på att det är rätt.

Men eftersom det gick så många dagar innan han sa något om att det var fel hann hon ta bort smset.

En fråga till: hur lång tid tar det att få tillbaka pengar som har skickats till fel person? Någon som jobbar på bank? :D

Exdiaq
2010-11-14, 11:02
Det är ju det. Allting finns på papper (100% rätt nummer). Men han glömde att ta med sig dem och bad om att få det på sms som både min flickvän och en annan kontrollera flera gånger att det var rätt. Så han säger att hon skrev fel och hon är helt säker på att det är rätt.

Men eftersom det gick så många dagar innan han sa något om att det var fel hann hon ta bort smset.

En fråga till: hur lång tid tar det att få tillbaka pengar som har skickats till fel person? Någon som jobbar på bank? :D

I mitt tycke är det ingen ursäkt alls. Han är orsaken till problemet och då får han fan i mig ta den eventuella smällen och lösa skiten.. Är hon med i facket? Då kan det vara en idé att snacka med dom.

Jag skickade fel en gång, anmälde till banken och fick tillbaka pengarna 2-3 efteråt när de kollat med han/hon som fick pengarna.

Wiiking
2010-11-14, 11:10
Eftersom det finns på papper, och där står det rätt hoppas jag, så skulle jag aldrig ge mig i denna sak om jag var du/din tjej. Sms:t tycker jag spelar mindre roll isåfall. Det är pappret som räknas vill jag påstå. Han får för bövelen ha ordning på pappren!

Sen är det ju frågan hur hårt ni vill gå med detta, gillar hon jobbet i övrigt, vill hon jobba där framöver, hur nära är kontakten dagligen med denna chef osv. Kanske inte är en strid värd att vinna...

Flodhäst
2010-11-14, 11:11

Det beror helt på hur pass snäll den som fått pengarna är, går den med på att skicka över pengarna direkt så förs de över genom en vanlig överföring. Annars blir det jävligt krångligt och tar tid.

Potatiskillen
2010-11-14, 11:14
Jag har just sett dokumentärfilmen om Kapitalism av Michael Moore, shit happens.

Stoltz
2010-11-14, 11:24
Oacceptabelt. Ska hon gå 15:e till 3:e utan sin lön??
Hur resonerar man som chef då? Låter som en typisk chef som inte kan se skillnad på sin egen roll som ägare/chef och en vanlig anställd och tror på så sätt att jobbet är deras liv.

von huff
2010-11-14, 12:15
Det finns väl folk som sköter om såna situationer, men det gör ju inte situationen bättre mellan chefen och henne.Man vill ju oftast komma bra överens med chefen.Personligen skulle jag säga att nu fan får han ta och fixa det, lönen skall betalas då den skall betalas kan inte vara så invecklat men tyvärr finns det såna som inte klarar av att följa bestämmelser

Allan
2010-11-14, 12:17
Han kan inte göra som han vill. Är hon anställd med anställningsbevis är han skyldig att betala ut lönen. Punkt. Utan dröjsmål. Han kan dessutom bli både stämd och dömd och skadeståndsskyldig om han håller inne lön utan att ha "synnerliga skäl". Om företaget är på obestånd ska inte drabba henne.
Hon ska ta kontakt med fackligt ombud, om hon är med i facket. I annat fall får hon söka rättslig hjälp om det tjafsas. Det är inte hennes problem om de inte har ordning på sina papper

tsp
2010-11-14, 12:23
Låter nästan som att det är en väldigt väldigt oseriös arbetsgivare som gör så här för att slippa undan att betala? "Glömde" han verkligen pappren eller sa han bara så, för att kunna slippa betala ut lön?

hugok
2010-11-14, 12:29
Jag tror att han sätter in pengarna illa kvickt om ni nämner ordet "advokat"

KlopFer
2010-11-14, 19:14
Grejen är väl den att hon vill inte bli osams med chefen. Det är rätt tuft på marknaden just nu vad det gäller att få heltidsanställning som hon har. Så man vill ju försöka fixa det smidigt och förklara att det är inte rätt att hon knappt får någon lön.

LindaS
2010-11-15, 10:26
Arbetsgivaren får ALDRIG hålla inne lönen för utfört arbete.

Troll
2010-11-15, 10:43
Låter nästan som att det är en väldigt väldigt oseriös arbetsgivare som gör så här för att slippa undan att betala? "Glömde" han verkligen pappren eller sa han bara så, för att kunna slippa betala ut lön?

+1!!

Väldigt troligt eftersom det även blev "fel" när han fick kontot på sms.. :banned

Jag skulle nog passa mig för att jobba kvar hos en sådan arbetsgivare, låter som det kan bli mer bekymmer i framtiden!