handdator

Visa fullständig version : Din kompis Mytomanen!

Åsberg
2010-11-13, 12:40
Skriv upp minnen från era mytande vänner/bekanta. Trådskapaparen börjar naturligtvis!

Min vän påstår att hans farsa, mitt under X-Games, glidit in på längdskidor in i ett stort jävla hopp och utfört ett spekakulärt stunt, så att han såg ut som ett X i luften. Killen var ju tvungen att visa och skrika hur det gick till också. :D

Dela med er!

Torsk_ole
2010-11-13, 12:47
Är inte kompis med några mytomaner. Är inte det svårt att vara kompis med en person som över tiden ljuger? Eller alla ljuger ju, men det är skillnad i hur en mytoman ljuger och framförallt i vilken mängd.

von huff
2010-11-13, 12:49
Min kompis brukade i högstadieåldern komma med alla möjliga historier t.ex att han hade trimmat sin fyrhjuling till +100hk eller att ha knullat dom snyggaste brudarna.

Samma kompis farbror som bor en 15 kvadratmeters koja ute i skogen med endast utedass och ingen dusch brukar dra en massa historier om andra världskrigets konspirationer och så berättar han om sina supanäventyr i ungdomen och det är alltid han som är hjälten i historierna fastän det i verkligheen var tvärtom.:D

von huff
2010-11-13, 12:50
Är inte kompis med några mytomaner. Är inte det svårt att vara kompis med en person som över tiden ljuger? Eller alla ljuger ju, men det är skillnad i hur en mytoman ljuger och framförallt i vilken mängd.

För det mesta är det roligt då det kommer helt otroliga historier ibland:D

Jens.Andersson
2010-11-13, 12:55
Om man känner någon som är mytoman finns det ju ofta mer än en historia att
berätta. Men några jag kommer ihåg på rak arm:

Hade en äkta australiensk digeridoo, vi bad henne ta med den till skolan men
då hade den tyvärr gått sönder eftersom hennes pappa råkat köra över den
med traktor. (Den låg tydligen och skräpade i trädgården).

En gång när hon meckade med en bil så råkade hon få in i munnen, och svälja,
en liter motorolja.

När hon tog studenten skulle det bl a komma en hel tankbil fylld med sprit.

En gång försökte hon ta självmord genom att hoppa från en hög byggnad, hennes
kompis uppmärksammade dock detta och sträckte ut armarna genom fönstret några
våningar längre ner och lyckades fånga henne i luften.

rolf
2010-11-13, 13:20
Oj, jag har en bekant som jag tror är mytoman på riktigt. Det är ju en sak med folk som drar historier och överdriver för att framstå som häftig bland polarna, men det här är en nivå värre.

Det är ingen skillnad vilket samtalsämnet är, oberoende av vad man pratar om så har han alltid gjort något värre, häftigare och bättre. Det är ingen skillnad om det är en hantverkarutbildning, en tidning eller en motor med 1 bars laddtryck man diskuterar - han har gått en bättre utbildning, har alla tidningarna och har minsann 2 bars laddtryck i sin espressomaskin. Det är också så löjligt uppenbart när det upprepas hela tiden att ingen tar honom på allvar, men ändå fortsätter han.

Jag har heller aldrig direkt konfronterat honom utan bara gått därifrån med ett "ok". Undrar hur en mytoman hade reagerat om man konfronterat honom stenhårt.

champion
2010-11-13, 13:35
En polare påstod att han hade åkt motorcykel från Uppsala(centrum) till Stockholm(Täby) på 20minuter. Motorcykeln hade(då den blev stulen dagen efter) 850 hk. Han hade inte körkort heller. Men hans flickväns mamma var polis och fick därför OK att köra utan körkort.
Så var hans flickväns mamma så snäll så hon tog bort honom från straffregistret. Men han fick inte berätta varför han stod med där. Det var deras avtal för att han skulle bli fläckfri. Men han skröt med att det var 150-200s som försvann.

Silverschnitzel
2010-11-13, 13:35
Den enda mytoman jag känt blev galet förbannad om man inte trodde på det han sa. Det kändes verkligen som om han själv trodde på det. Så det bästa man kunde göra var att bara säga just "ok" eller "nice".

High1ander
2010-11-13, 13:38
Har via skolan träffat på minst 3st olika mytomaner.

Myto 1: Han åkte limosin hela tiden när han var i Stockholm hos sin farsa, hans familj hade den snabbaste bilen i norden men var tvungen att sälja den, hans farfar var en superrik konstär, men han kalla honom bara farfar. Han hade mobiltelefoner som skulle komma om ett halvår, men bara i Stockholm... Hans grej var också just att han skulle ha allt bättre än alla andra...

Myto 2: Hög sig själv i benet när han skulle slakta en ko med en kniv.

Myto 3: Hade flygplan som flög så nära marken så han kunde undvika radarn. Det skumma med denna nisse, var i gymnasiet, att han faktiskt hade ett företag, och han var en miljonär genom det, den biten verkar iaf sant, då jag såg det i tidningar o liknande. Men sen vet jag inte alls hur det har gått för honom, är väl 8 år sen nu tror jag...

Torsk_ole
2010-11-13, 13:38
För det mesta är det roligt då det kommer helt otroliga historier ibland:D

Jag blir mest förbannad, tyvärr. Har väldigt svårt för personer som måste hävda sig. Det känns som om mytomaner har ett enormt behov att hävda sig och få uppmärksamhet. Det gör man genom att ljuga och tro på det.

Inget kul alls som vän.

Åsberg
2010-11-13, 13:39
Oj, jag har en bekant som jag tror är mytoman på riktigt. Det är ju en sak med folk som drar historier och överdriver för att framstå som häftig bland polarna, men det här är en nivå värre.

Det är ingen skillnad vilket samtalsämnet är, oberoende av vad man pratar om så har han alltid gjort något värre, häftigare och bättre. Det är ingen skillnad om det är en hantverkarutbildning, en tidning eller en motor med 1 bars laddtryck man diskuterar - han har gått en bättre utbildning, har alla tidningarna och har minsann 2 bars laddtryck i sin espressomaskin. Det är också så löjligt uppenbart när det upprepas hela tiden att ingen tar honom på allvar, men ändå fortsätter han.

Jag har heller aldrig direkt konfronterat honom utan bara gått därifrån med ett "ok". Undrar hur en mytoman hade reagerat om man konfronterat honom stenhårt.

Jo samma grej med min "kompis".
Tror dom kan bli sjukt deprimerade och ställda om man sätter dit dom, har för mig att jag läste det här på kolo.

ryss
2010-11-13, 13:41
Jag hade en snubbe i min parallellklass i högstadiet som uppenbarligen älskade att mytta. Fyfan va vi garvade åt honom många gånger, blev man inte imponerad, kryddade han det ännu mera så tillslut blev det ju bara för mycket... :Virro

Jag cyklade igår så såg jag en kanin! *ingen bryr sig*
Sen kom hela kaninens familj asså och sprang med mig längs cykeln! dom sprang lixom precis bredvid mig typ 30 kaniner, så börja dom hoppa emellan ekrarna i hjulen och grejer asså helt sjukt!

Han kom till skolan med plåster osv. i hela ansiktet. Han berättade en historia om hur han hade varit med i fet fight med sina polare mot nazi-dennis och shit man det var galet. Hans flickvän kommer när han närmar sig slutet av historien, men du, du har ju operarat bort leverfläckar inte slagits? "uuhm...asåså hahaha ni gick på de asså jag drev bara" :em:

Han skulle ta en alvedon när han var hemma hos en kompis, men glömt bort att han hade stoppat ner ett piller Exstacy i samma burk, så han råkade ta pillret och blev heelt skeeev assssååå!

Många historier har kommit från denna man, jag ska skriva ner fler om jag kommer på ;P

johanhej
2010-11-13, 13:43
http://www.youtube.com/watch?v=SA45wx7m1Ls

någon som kan bädda in denna?

Torsk_ole
2010-11-13, 13:44
Text

Har du ryckt in som Fjälljägare än?

champion
2010-11-13, 13:45
Jag cyklade igår så såg jag en kanin! *ingen bryr sig*
Sen kom hela kaninens familj asså och sprang med mig längs cykeln! dom sprang lixom precis bredvid mig typ 30 kaniner, så börja dom hoppa emellan ekrarna i hjulen och grejer asså helt sjukt!

:laugh::laugh:
Vart får dom allt ifrån!?

Åsberg
2010-11-13, 13:46
http://www.youtube.com/watch?v=SA45wx7m1Ls

någon som kan bädda in denna?

SA45wx7m1Ls

Epson
2010-11-13, 13:49
Jag har varit med om allt som står i den här tråden. Två gånger ;)

Nej men jag har också haft en sån vän. En klassiker hos mig och en annan kompis som också kände honom är när han hade varit på semester. Han kom hem och berättade att han hade träffat en grymt snygg tjej. Faktiskt den snyggaste tjejen han någonsin sett. Snyggare än alla fotomodeller och filmstjärnor.

Nåja, det kan man ju alltid tro vad man vill om. Det stora problemet med hans historia var att första gången han berättade den så hade de hängt och snackat hela kvällen och hon verkade intresserad av honom, andra gången hade de hånglat hela kvällen och tredje och sista gången vi hörde historien hade de legat.

Som så många gånger förut fattade vi ingenting men vi lärde oss rätt snabbt att ingen gott kom ur att konfrontera honom så vi körde bara på taktiken "nicka och le".

Sniggel
2010-11-13, 13:58

Det här känner jag igen. Just det att det alltid ska dyka upp en historia som är "värre" än den som diskuteras verkar vara ett utmärkande drag hos en mytoman eller?
Min tidigare kollega, som jag kom väldigt bra överens med, var dock mytoman och det var ju lite jobbigt när det kom historier titt som tätt:
"Jag körde 70 km/h över hastighetsgränsen och polisen stoppade mig, jag la då fram min kniv jag hade i handskfacket öppet vid framrutan och eftersom polisen tyckte det var bra att jag var ärlig med att jag hade vapen så kom jag undan med böter."
När vi diskuterade datorspel (fps):
"Jag var med i en klan i battlefield. Var inte så bra i början men min klan tränade upp mig. Till slut var jag bäst i laget och under en sm-match hade jag lyckats få 50 kills (inga deaths) genom att snipa. Alla kills var headshots"
Sen har han även försökt ta självmord efter att alla hans vänner dog av en överdos av <kommer ej ihåg vilken substans> och han själv var försiktig och bara tog halva injektionen. När han skulle hoppa från tåget så stoppade dock en polis honom och då fick han hjälp (han hade sökt hjälp tidigare för att få hjälp med att sluta knarka, men blivit nekad).

Inge Enveten
2010-11-13, 14:02
Det här känner jag igen. Just det att det alltid ska dyka upp en historia som är "värre" än den som diskuteras verkar vara ett utmärkande drag hos en mytoman eller?
Min tidigare kollega, som jag kom väldigt bra överens med, var dock mytoman och det var ju lite jobbigt när det kom historier titt som tätt:
"Jag körde 70 km/h över hastighetsgränsen och polisen stoppade mig, jag la då fram min kniv jag hade i handskfacket öppet vid framrutan och eftersom polisen tyckte det var bra att jag var ärlig med att jag hade vapen så kom jag undan med böter."
När vi diskuterade datorspel (fps):
"Jag var med i en klan i battlefield. Var inte så bra i början men min klan tränade upp mig. Till slut var jag bäst i laget och under en sm-match hade jag lyckats få 50 kills (inga deaths) genom att snipa. Alla kills var headshots"
Sen har han även försökt ta självmord efter att alla hans vänner dog av en överdos av <kommer ej ihåg vilken substans> och han själv var försiktig och bara tog halva injektionen. När han skulle hoppa från tåget så stoppade dock en polis honom och då fick han hjälp (han hade sökt hjälp tidigare för att få hjälp med att sluta knarka, men blivit nekad).

Han lär ha allvarliga hjärndefekter pga drogmissbruket, kanske därför han drar sådana raketer...

Explosiven
2010-11-13, 14:05
Jag kan ju dra några av de jag känt/känner.... detta är personer som jag inte vart direkt vän med men som har florerat i min närhet(vän till en vän och liknanade).

Mytoman 1: Såg honom komma gående längs vägen med en systempåse helt normalt. Ser honom säkert 10-20 sekunder innan han ser mej..... när han får syn på mej så börjar han vingla enormt och kommer fram och håller upp påsen. Det är en 75'a(ja det är längesen) med kanske en klunk borta. Jag fråga han om han var så lättpåverkad och fick till svar att han minsann druckit en 75a redan detta var den andra flaskan.

Mytoman 2: Hans pappa var FBI agent och hade kommit och hämtat honom mitt i natten med en helikopter. Denna kille ramlade även med "flit" med sin moppe. När folk skrattade åt honom så var han tvungen att visa att han faktiskt kunde ramla med flit så han körde sönder moppen.

Mytoman 3: Han liftade med en Ferrari från Göteborg till Sthlm.. resan tog en timme!! Denna killen hade dessutom landat ett 747 Boeing när piloten fick en hjärtinfarkt.

Mytoman 4: Han hade vart karatemästare i sitt hemland... men när han flyttade till Sverige så hade han "glömt" sina skills.

Mytoman 5: Hans volvo hade 500hk och dessutom var han me i ett outlaw mc gäng med sin honda.

Jag har flera ggr slagits av tanken att försöka sammanföra några av dessa personer och ge dem en flaska sprit och sen bugga rummet. Vilka ENORMA historier det skulle bli i slutet av kvällan. Jag är från en liten håla... uppenbarligen mytoman centrum i Sverige verkar det som. I alla fall så har jag och mina vänner haft extremt roligt åt alla dessa människor. Man får ta dom för vad dom är.... roliga party tillbehör.

Epson
2010-11-13, 14:05

Ingen aning om det stämmer men jag känner igen det från hur min vän var också. Var alltid värst, hade alltid varit med om värst saker.

Vad händer när två såna människor stöter på varandra och börjar prata? Fatta historierna som kommer på slutet då :D

Sniggel
2010-11-13, 14:15
Han lär ha allvarliga hjärndefekter pga drogmissbruket, kanske därför han drar sådana raketer...

Ja om det tidigare drogmissbruket nu är en sann historia.
Det kan ju säkert ligga någon sanning i någon utav historierna han har dragit och jag antar att man blir mytoman av någon anledning. En mentalt frisk människa börjar inte ljuga hejvilt för att öka sin självkänsla. Något måste man ha varit utsatt för som lett till situationen tycker man.

spange
2010-11-13, 14:30
En kille som alltid satt på bussen och skröt för tjejerna om olika saker, det mest minnesvärda var hur han minsann provspelat för rollen som James Bond, men den där jäkla Pierce Brosnan knep rollen, fast om Pierce skulle bli sjuk skulle denna snubbe hoppa in och axla rollen. Tyvärr blev ju inte Brosnan sjuk tydligen :(

Snobbe
2010-11-13, 14:37
är det så att många i den här tråden är mytomaner själva och försöker dra till den värsta mytoman historien!????

spange
2010-11-13, 14:39
är det så att många i den här tråden är mytomaner själva och försöker dra till den värsta mytoman historien!????

tror vi alla känner en mytoman, dom är rätt vanliga.

Inge Enveten
2010-11-13, 14:48
Ja om det tidigare drogmissbruket nu är en sann historia.
Det kan ju säkert ligga någon sanning i någon utav historierna han har dragit och jag antar att man blir mytoman av någon anledning. En mentalt frisk människa börjar inte ljuga hejvilt för att öka sin självkänsla. Något måste man ha varit utsatt för som lett till situationen tycker man.

Ja det är verkligen en intressant fråga. En av mina bästa barndomsvänners mytomani gjorde att jag inte kunde umgås med honom alls, sa mer eller mindre upp kontakten med honom. Inte officiellt men det var helt enkelt ej i mitt intresse att umgås med honom längre pga hans beteende.

Vilket fall som, vi har en god gemensam vän, så vi firade förra nyårsafton tillsammans i större grupp. Väl där på festen är mytomanen försvunnen, när han kommer tillbaka visar han upp ett par trosor. Han har tydligen haft sex med en tjej på toaletten, okej. Men helt plötsligt råkar ett till par trosor komma fram, va fan? Tydligen var det 2 tjejer han haft sex med, historien modifieras alltså redan inom några sekunder. Varför tog du deras trosor undrar jag? På den frågan minns jag inget svar.

Alkohol var involverat i ovanstående, förändrar dock inte följande, nämligen att mytomanen har ljugit om i princip allt som går att ljuga om i hela sitt liv.

En annan historia jag kommer på är hur han brukade tala om sin kungliga släkt i Polen. Va fan? Han åkte tydligen på bröllop som firades på ett slott där någonstans och han blev då betjänad av en butler så som han själv önskad samt att han åkte traktor på ett av slottets åkrar, wtf?

Ska försöka anstränga mig så jag kommer på mer, för denna gamla polare drog varken en hel del fina historier

Eddie Vedder
2010-11-13, 14:53
Jag kan inte erinra mig någon direkt mytomanliknande polare i gymnasieålder och uppåt. Min erfarenhet av de som ljög vildast på låg-, mellan- och högstadiet senare blev mer av typen "Jag kn*lla fem brudar i helgen och har fem på G inför nästa!" och "Asså första 20 ölen var ju lugnt men efter 25 bärs till och en halvliter hembränt blev jag grymt kanon!".

Ofta ljög de desto mer i yngre åldrar som sagt och i många fall var det nog en sorts försvarsmekanism för jobbiga hemförhållanden. Typ olika berättelser om fantastiska saker man varit med om ifall någon berättade om en resa till exempel. Då kunde massa egna berättelser om vad "jag och farsan" gjort komma fram och det är ju sorgligt när man sedan i efterhand insåg hur det verkligen låg till.

Sniggel
2010-11-13, 14:56
Någon som vet hur man konfronterar en mytoman om man vill att denne ska bli bättre?
Eller det gör man inte? Måste personen själv vilja ta tag i det och gå till psykolog eller liknande?

agazza
2010-11-13, 14:59
Vad är det för fel på mytomaner? Seriöst, ifall man nu är seriös och tror på sina egna historier, eller tror att andra tror på dom, så måste väl något vara trasigt någonstans?

Bailah
2010-11-13, 15:40
När vi var 20, så fanns det en kille i vår umgängeskrets som alltid ljög. Vi visste att han var mytoman och tog alla hans stories med en klackspark. Det var allt ifrån att han var en shejk i sitt hemland till att han ägde Ericsson. Det var liksom ok, vi accepterade det. Tills han kom en dag till cafeet vi brukade hänga på..

"GRABBAR!!!!, NI KOMMER ALDRIG TRO VA SOM HÄNDE MIG IGÅR?!!!"
"Nähe, va hände nu då?"
"Igår natt, jag svävade mannen! SVÄVADE! TYP 10 CM ovanför luften!!"
"Amen... Nej det gjorde du fan inte, är du hög eller?"
"BRYSHAN JAG SVÄR PÅ MIN MAMMA!!! Jag svävade!"
"aja, ok...."

Sen dess blev han kallad den svävande araben. Det gör han fortfarande :|

Jens.Andersson
2010-11-13, 15:40
Vad är det för fel på mytomaner? Seriöst, ifall man nu är seriös och tror på sina egna historier, eller tror att andra tror på dom, så måste väl något vara trasigt någonstans?

Det kanske handlar om att de har skev uppfattning om hur man gör får att vinna
människors respekt och beundran. Om folk imponeras av det du gjort så kommer
du onekligen få respekt men det förutsätter ju också att det låter rimligt och
att den inte låter som skryt. Vilket just en mytoman kanske inte riktigt greppar.

Sen dess blev han kallad den svävande araben.

HAHAHA!

hultman
2010-11-13, 16:12
Haha! Jag hade en kompis på högstadiet som mytade friskt. En dag sa han att han hade en krokodil hemma. Alla skrattade och sa att det var den sämsta lögn de hört. Sedan drog jag och ett par andra hem till honom efter skolan och tro på fan att han har en stor jävla krokodil i badrummet!

Åsberg
2010-11-13, 16:13
Haha! Jag hade en kompis på högstadiet som mytade friskt. En dag sa han att han hade en krokodil hemma. Alla skrattade och sa att det var den sämsta lögn de hört. Sedan drog jag och ett par andra hem till honom efter skolan och tro på fan att han har en stor jävla krokodil i badrummet!

http://www.memedepot.com/uploads/0/207_not_sure_if_serious.jpg

Wille005
2010-11-13, 16:18
Mytoman är ett annat ord för poorly disguised troll.

Yes
2010-11-13, 16:19
* Pappa blev jagad av en kannibalstam i sydamerika, och lyckades fly genom att dyka ned i ett vattenfall typ lika stort som Niagara.

Det låg tydligen en viss sanning i den historian då hans farsa hade träffat en indianstam i sydamerika. De var dock snälla och bjöd på käk(som inte bestod av människor).

* En gång var han ute och fiskade med ett bilbatteri, och det flöt upp EN MILJARD döda fiskar.

Vi ifrågasatte berättelsen med "alltså, vet du hur mycket en miljard är?", och medvarje "vet du hur mycket..." blev det en episk bakåttrampning. Först en miljon, sen hundratusen osv. tills han nöjde sig med "jättemånga!" - sen surade han i några timmar.

* Han var svärdsmästare i någon hemlig japansk stridskonst. Den var så hemlig att han inte ens visste vad hans mästare hette, men dom brukade kalla honom för "Ben".

* En gång, när han jobbade som smed, bankade han ihop en boxningsring i solidt stål.

* Han träffade en schaman som berättade för honom att han är en reinkarnation av någon stor härförare. Denna stora krigare var känd för att ha kunnat svinga sitt svärd 5 dagar i sträck på slagfältet. Det framgick aldrig vilken historisk personlighet han syftade på...

hultman
2010-11-13, 16:21
http://www.memedepot.com/uploads/0/207_not_sure_if_serious.jpg

Haha. Det är helt sant. Jag ifrågasatte aldrig hans påståenden efter det. Undrar hur faaan han fick tag på den.

Eddie Vedder
2010-11-13, 16:29
Haha. Det är helt sant. Jag ifrågasatte aldrig hans påståenden efter det. Undrar hur faaan han fick tag på den.

Det vore ju mer kul om han sa att han har en stor krokodil hemma, alla garvar och hånar honom, ni kommer hem till honom och ser där en två meter lång alligator. "Vi visste väl att du ljuger!" :D

HulkH
2010-11-13, 16:43

Hmm, tjaa... många ljuger väl så mycket att dom så småningom tror själva på sina historier. Att någon skrev att något att mytomaner är väldigt vanliga, tror jag också på. Sen kan man ju undra vad som framstår som en mytoman. Personligen så ska det vara ganska grova historier, och att man får höra nya historier hela tiden. Inte bara lite små lögner här och där för att dom vill ha lite uppmärksamhet.
Som sagt, så finns det ju en del som kmr med HELT sjuka historier så man verkligen undrar hur dom ens kommer på en sån historia, eller att dom ens kan tro att någon kan tro på dom^^

* Pappa blev jagad av en kannibalstam i sydamerika, och lyckades fly genom att dyka ned i ett vattenfall typ lika stort som Niagara.

Det låg tydligen en viss sanning i den historian då hans farsa hade träffat en indianstam i sydamerika. De var dock snälla och bjöd på käk(som inte bestod av människor).

* En gång var han ute och fiskade med ett bilbatteri, och det flöt upp EN MILJARD döda fiskar.

Vi ifrågasatte berättelsen med "alltså, vet du hur mycket en miljard är?", och medvarje "vet du hur mycket..." blev det en episk bakåttrampning. Först en miljon, sen hundratusen osv. tills han nöjde sig med "jättemånga!" - sen surade han i några timmar.

* Han var svärdsmästare i någon hemlig japansk stridskonst. Den var så hemlig att han inte ens visste vad hans mästare hette, men dom brukade kalla honom för "Ben".

* En gång, när han jobbade som smed, bankade han ihop en boxningsring i solidt stål.

* Han träffade en schaman som berättade för honom att han är en reinkarnation av någon stor härförare. Denna stora krigare var känd för att ha kunnat svinga sitt svärd 5 dagar i sträck på slagfältet. Det framgick aldrig vilken historisk personlighet han syftade på...

HAAHAHAHAHAHAHA, vet inte varför det var så skoj. Tror det va lite väl random:D

KaptenKnäsvag
2010-11-13, 16:45
Tyvärr finns inte användaren Creatine1 från youtube kvar, hade vart kul att posta videorna då han snedbänkade 170 kg utan att stången flaxade det minsta

hultman
2010-11-13, 16:48
Det vore ju mer kul om han sa att han har en stor krokodil hemma, alla garvar och hånar honom, ni kommer hem till honom och ser där en två meter lång alligator. "Vi visste väl att du ljuger!" :D

Haha :D

Yes
2010-11-13, 17:17
HAAHAHAHAHAHAHA, vet inte varför det var så skoj. Tror det va lite väl random:D
Det bästa med honom var dock inte hans myter, utan hela personligheten...

En polare var på besök hos honom över en helg, i deras stora hus ute på landet. När han kommer dit sitter... eh, vi kan kalla honom R, och spelar tv-spel. R säger att han bara ska köra lite till innan de hittar på något annat.

Tiden går och min polare börjar tröttna, så han försöker föreslå någon annan aktivitet men det är såklart "bara lite till". Polaren försvinner iväg en liten stund när R's mor bjuder på mat, men när ha kommer tillbaks sitter R fortfarande framför spelet.

Min polare suckar, pustar, stönar och klagar under lång tid tills R får nog, vänder sig mot honom och fullt allvarligt kläcker ur sig; "Alltså, fördelen med det här spelet är att det är så roligt att titta på!".

Spelandet fortgick i två dagar.

---

R hade en egen lägenhet som föräldrarna köpt åt honom för att han skulle kunna bo där under veckodagarna och ha närmare till skolan. Kvällarna där hade en tendens att urarta en smula. Ni vet hur det är, hormonstinna grabbar som försöker trängas i ett och samma rum. Han hade framförallt ett gäng feta soffkuddar, några lajv-svärd och andra lustiga tillhyggen.

Oftast blev det bara att man mörbultade varandra innan alla hade lugnat ned sig igen.

Den här kvällen hade vi lyckats bilda en s.k böghög, varpå R får syn på en fot som sticker ut. Jag som lyckats hålla mig utanför ser hur R får något lömskt och beslutsamt i blicken, varpå han hämtar en lång bambupinne som han rappar med full kraft över foten. Den träffar precis över fotknölen och man hör ett avgrundsvrål från högen.

Han som blev träffat far upp som en ilsken bålgeting, och om han kunnat stå på båda benen hade han förmodligen mördat R, men han nöjer sig med att skrika och skälla.

R känner sig, givetvis, oförrättad och ryter tillbaks; "Fan Nicklas, nu har du förstört hela kvällen!"

Nicklas var för övrigt den som blev mest utsatt för R's impusler. Som den där gången R fick för sig att fälla honom i en brant och grusig backe. Då snackar vi ingen liten fällning heller, det var mer som att sparka undan benen på en halvspringande Nicklas. Han såg ut att ha blivit överkörd av skördetröska efteråt.

De blev aldrig så goda vänner efter det. R tyckte Nicklas var oresonlig som inte kunde ta ett skämt.

filmjölk
2010-11-13, 17:23
en lumparpolare som såg ut som Woody Allen berättade alltid ingående med stor inlevelse om sina sex-eskapader. Ett axplock;

Inlagd för att operera blindtarmen, satte på två jättesnygga sköterskor. Tillbringade helgen hos sin flickvän, satte på flickvännens lillasyster när flickvännen sov, samt flickvännens mamma när flickvännen var ute och handlade. Åkte tåg till Stockholm, fick en avsugning på tågtoalleten av en jättesnygg kvinnlig konduktör. Var på strippklubb, efter stängning hade han gruppsex, ensam kille och fyra strippor.

Stackarn kunde enligt egen utsago knappt gå någonstans innan han blev antastad av snygga brudar.Efter varenda ledighet hade han nya historier.

Wille005
2010-11-13, 17:27
en lumparpolare som såg ut som Woody Allen berättade alltid ingående med stor inlevelse om sina sex-eskapader. Ett axplock;

Inlagd för att operera blindtarmen, satte på två jättesnygga sköterskor. Tillbringade helgen hos sin flickvän, satte på flickvännens lillasyster när flickvännen sov, samt flickvännens mamma när flickvännen var ute och handlade. Åkte tåg till Stockholm, fick en avsugning på tågtoalleten av en jättesnygg kvinnlig konduktör. Var på strippklubb, efter stängning hade han gruppsex, ensam kille och fyra strippor.

Stackarn kunde enligt egen utsago knappt gå någonstans innan han blev antastad av snygga brudar.Efter varenda ledighet hade han nya historier.
Grym peacocking.

Åsberg
2010-11-13, 17:30

En polare var på besök hos honom över en helg, i deras stora hus ute på landet. När han kommer dit sitter... eh, vi kan kalla honom R, och spelar tv-spel. R säger att han bara ska köra lite till innan de hittar på något annat.

Tiden går och min polare börjar tröttna, så han försöker föreslå någon annan aktivitet men det är såklart "bara lite till". Polaren försvinner iväg en liten stund när R's mor bjuder på mat, men när ha kommer tillbaks sitter R fortfarande framför spelet.

Min polare suckar, pustar, stönar och klagar under lång tid tills R får nog, vänder sig mot honom och fullt allvarligt kläcker ur sig; "Alltså, fördelen med det här spelet är att det är så roligt att titta på!".

---

R hade en egen lägenhet som föräldrarna köpt åt honom för att han skulle kunna bo där under veckodagarna och ha närmare till skolan. Kvällarna där hade en tendens att urarta en smula. Ni vet hur det är, hormonstinna grabbar som försöker trängas i ett och samma rum. Han hade framförallt ett gäng feta soffkuddar, några lajv-svärd och andra lustiga tillhyggen.

Oftast blev det bara att man mörbultade varandra innan alla hade lugnat ned sig igen.

Den här kvällen hade vi lyckats bilda en s.k böghög, varpå R får syn på en fot som sticker ut. Jag som lyckats hålla mig utanför ser hur R får något lömskt och beslutsamt i blicken, varpå han hämtar en lång bambupinne som han rappar med full kraft över foten. Den träffar precis över fotknölen och man hör ett avgrundsvrål från högen.

Han som blev träffat far upp som en ilsken bålgeting, och om han kunnat stå på båda benen hade han förmodligen mördat R, men han nöjer sig med att skrika och skälla.

R känner sig, givetvis, oförrättad och ryter tillbaks; "Fan Nicklas, nu har du förstört hela kvällen!"

Nicklas var för övrigt den som blev mest utsatt för R's impusler. Som den där gången R fick för sig att fälla honom i en brant och grusig backe. Då snackar vi ingen liten fällning heller, det var mer som att sparka undan benen på en halvspringande Nicklas. Han såg ut att ha blivit överkörd av skördetröska efteråt.

De blev aldrig så goda vänner efter det. R tyckte Nicklas var oresonlig som inte kunde ta ett skämt.

Hahaha fyfan. :laugh::laugh::laugh:
Vilken jävla lirare.

fiskebulle
2010-11-13, 17:46
Jag tycker det är intressant att folk (mytomaner) aldrig ljuger om saker som är troliga... Det finns ju ett mellanläge, det finns häftiga/bra/annorlunda historier och så finns det historier så som de som beskrivs i den här tråden. Varför inte hålla sig till den första sorten?

Mantus
2010-11-13, 17:53
Jag tycker det är intressant att folk (mytomaner) aldrig ljuger om saker som är troliga... Det finns ju ett mellanläge, det finns häftiga/bra/annorlunda historier och så finns det historier så som de som beskrivs i den här tråden. Varför inte hålla sig till den första sorten?

Det kanske det finns folk som gör men de kanske inte blir upptäckta? Eller så blir de upptäckta men klassas inte som mytomaner då folk tyckte lögnerna var så pass enkla och små.

Helgon1
2010-11-13, 18:46
Jag har jobbat med en tjej som hade det lite jobbigt att hålla sig till bara sanningen. Jag tror verkligen att hon började varje historia i verklighet, men kände att hon måste "krydda" allt för att folk skulle lyssna.
T.ex:
En annan jobbarkompis fick barn som föddes för tidigt, den vägde alldeles för lite och fick ligga i kuvös länge och det var lite frågetecken om lillkillen skulle klara sig.
Min mytomanarbetskompis undrar då HUR lite bebisen vägde. (minns absolut inte exakta vikten, men det var väldigt lite)
Hon får svaret och utbrister: "HAH, det var väl inget?" Min farfar vägde (och drar till med något under förstås) så lite att han var tvungen att ligga på en hylla i kakelugnen för att kunne behålla värmen osv osv. Man liksom slutar lyssna.

Mitt första minne av henne var när jag presenterade mig, vi packade lite instrument ihop och hon vänder sig mot mig och säger: "Mitt ex slog och våldtog mig."
Vad svarar man på det? Kännt tjejen i ca 3 minuter.

Vad folk än berättade så hade hon varit med om MYCKET värre saker.
När hon var bebis hade hon tydligen stått i en gåstol och gått in i ett hörn, hennes mamma hade inte brytt sig, så hon hade stått där i 3 timmar.
Jag undrar hur hon visste att det var 3 timmar om hon var så liten, det kanske bara kändes länge? Men nej, hennes mamma hade klockat tiden.

Hennes ex mamma har tapetserat sin hall med underklädsbilder på sig själv, bara för att göra min mytomanarbetskompis avundsjuk.

Jag kommer verkligen inte ihåg allt, man slutar ju lyssna ganska snabbt när man inser att historien drar iväg åt knashållet. Tyvärr är det då som det spårar ur ännu värre... lite kul så här i efterhand när man inte behöver stå ut med det längre =)

TTT
2010-11-13, 18:53
Haha. Just mytomaner stötte jag på ett par under min skoltid.

Person 1: En av mina bättre vänner i högstadiet.

Hade fantastiska erövringsberättelser. T.ex. hur han som 11-åring blev av med oskulden med inte en utan två tjejer i ett buskage i en centralt belägen park.

En annan gång hade han träffat en tjejkompis som råkat knäa honom i skrevet då dom brottades. Han hade givetvis fått ont och hon hade erbjudit sig att "blåsa", varpå hon ryckt av honom byxorna och gjort just detta. Hon hade sedan gått rakt på sak och kommenderat honom att "Ta henne analt".
Givetvis var jag och en annan kompis tvungna att hinta detta till henne några dagar senare då vi alla satt och såg på film. Tittade på henne och sa "Ta mig analt". Flickan såg väldigt frågande ut och undrade varför vi sa så.
Vår stackars vän höll på att avlida av skam. :)

Allt eskalerade dock när han började dra valser som otroliga triss- och pokervinster som var väldigt hemliga och som alltid visade sig vara osanna. Jag orkade inte med honom längre. Var svårt att avgöra om man ens kände personen i fråga.

Person 2: Nära vän under högstadie- och gymnasietiden.

Också där enligt egen utsago en riktig häradsbetäckare. Många historier som vi andra kunde garva gott åt.

Minns dock speciellt den dagen då han kom fram till mig i skolan och berättade att hans fosterbror hittats död. Förmodligen hade han blivit MÖRDAD!
Jag hade inte en aning om att han ens hade en fosterbror... Men jo det hade han och föräldrarna var tydligen förkrossade.
Var hemma hos honom dagen efter och allt verkade högst normalt. Båda föräldrar på gott humör. Frågade aldrig men kändes inte speciellt troligt att sanningshalten i hans berättelse var värst hög.
Orkade inte med honom heller.

Person 3: Klasskompis i gymnasiet.
Pappa hade tydligen jävligt gott om pengar. Han skulle få 200 papp att köpa första bilen för. Lustigt nog kom hans pappa i en riktigt skrotig gammal volvo 240 och hämtade honom från festerna.

Dom hade tydligen en tank från en BP-lastbil nergrävd på tomten som var sprängfylld med smuggeldiesel. :D

Träffade honom på krogen några år senare och han berättade då att han skulle ner till Milano om en vecka och arbeta som konsult, och träna grova pengar.
Tre veckor senare träffade jag människan igen. Frågade varför han fortfarande var i sverige och fick då som svar att han tyvärr varit tvungen att ställa in p.g.a. att han skulle ner till afghanistan med ingenjörstrupperna om två veckor.
Behöver jag ens nämna att jag träffade honom en månad senare? Och inte fan var det på semester i afganistan iaf. :D

mjölk-dryck
2010-11-13, 18:58
Myto 3: Hade flygplan som flög så nära marken så han kunde undvika radarn. Det skumma med denna nisse, var i gymnasiet, att han faktiskt hade ett företag, och han var en miljonär genom det, den biten verkar iaf sant, då jag såg det i tidningar o liknande. Men sen vet jag inte alls hur det har gått för honom, är väl 8 år sen nu tror jag...
Ponzy scheme!

CoKEmaN
2010-11-13, 19:18
haha, den här tråden blir ju episk :D

Min arbetsplats drar åt sig mytomaner, dock har jag inte träffat nån av dem, men fått deras berättelser återberättade av flera olika anställda som lyssnat på dem under fikarasterna o så..

En berättelse som jag tycker är as-skön är denna;
Han var i finland och pimplade, satt mitt ute på isen i sitt pimpel-skjul (Ni vet ett sånt på skidor som man kan flytta)
Han fick napp, men tyvärr var fisken för stor för att dra upp ur hålet, o han hade ju bara en borr, svårt att få hålet större. Så han band fast spöt i skjulet, stack ut för att leta efter närmaste pimpelgranne som hade en yxa.. När han fått låna en yxa, o kom tillbaka till sitt skjul, eller, där det borde stått, då hade fisken dragit ner hela skjulet i vattnet! Det var bara en stor isvak där skjulet hade stått!

Vilken jävla fisk det måste ha varit, och vilken stark lina på spöt!

Durre
2010-11-13, 19:54
haha, den här tråden blir ju episk :D

Min arbetsplats drar åt sig mytomaner, dock har jag inte träffat nån av dem, men fått deras berättelser återberättade av flera olika anställda som lyssnat på dem under fikarasterna o så..

En berättelse som jag tycker är as-skön är denna;
Han var i finland och pimplade, satt mitt ute på isen i sitt pimpel-skjul (Ni vet ett sånt på skidor som man kan flytta)
Han fick napp, men tyvärr var fisken för stor för att dra upp ur hålet, o han hade ju bara en borr, svårt att få hålet större. Så han band fast spöt i skjulet, stack ut för att leta efter närmaste pimpelgranne som hade en yxa.. När han fått låna en yxa, o kom tillbaka till sitt skjul, eller, där det borde stått, då hade fisken dragit ner hela skjulet i vattnet! Det var bara en stor isvak där skjulet hade stått!

Vilken jävla fisk det måste ha varit, och vilken stark lina på spöt!

HAHAH insane historia alltså :D

CoKEmaN
2010-11-13, 20:04
HAHAH insane historia alltså :D

JA! Det häftigaste är ju att det är sant!!!

En annan kille som hävdade att han hade vart på spinning, svettades så mycket så att det blev en pöl på marken under! Inte en liten pöl, en stor pöl! Han hade svettats så mycket så att han hade SLUT på vatten i kroppen! Vattnet bredde ut sig över hela golvet i spinningsalen!

HulkH
2010-11-13, 20:08
Shit va rolig historier de finns:)

Kan man inte dra ut top10 per vecka eller nåt:D haha

Chopsuey
2010-11-13, 20:53
En gymnasielärare(sent 1900-tal):
Sa att han kunde bygga om en micro till en hembrännigsapparat. Han vägrade dock berätta hur eftersom vi då skulle kunna få fram sprit alldeles för fort.

Hade trimmat en moped att gå i 180 lr ngt liknande. Styret svajade som satan sa han.

Hade Office 97(?) på disketter (typ 100+st).

Hade en server med massor av warez och om polisen kom så kunde han trycka på 3 tangenter så krypterades alla hårddsikar så det var omöjligt för polisen att kunna se vad som fanns på den.

Hade sprängt en 3 meter stor stenbumling flera meter upp i luften med hemmagjord dynamit. När dom gjorde det så hade alla hus i närheten fått sina fönster krossade av tryckvågen. Ett helt kvarter...

När han sedan fick sparken(antar vi) så var hans version att han skulle byta jobb. Han skulle nämligen ner till Afrika och bygga upp Mozambiques infrastruktur.

Det var säkert mer också.. men det kommer jag inte ihåg just nu.

Å Krister, kom tillbaka, du var så bra på att berätta historier. ;)
(Vi lärde oss ingenting på 1½ år...)

Åsberg
2010-11-13, 20:57
Inspirerad av Yes måste jag tilläga om mytomanen i mitt inlägg.

Hans personlighet var som andra mytomaners, impulsiv och all over the place. Han hade dessutom jävligt ljus röst och gick ofta upp i högt tonläge. Sen hade han dessutom svårt att hålla sig till sitt utrymme, kittlas var nog de bästa han visst. :D

En kväll var vi på en fest hos en kompis, låt oss kalla honom Emil. Kvällen var ganska lugn och mytomanen höll sig i skinnet. Kvällen fortskred och Emil bestämde sig att ragga upp en tjej som var där. De stod och snackade ett tag och de klickade hyfsat bra, så Emil hade ju förhoppningar att de skulle gå vägen den kvällen.

Men då får tamejfan mytomanen för sig att cockblocka och det snabbt. Rusar in, brottar omkull Emil, torrjuckar och kittlar honom samtidigt samtidigt som han skriker "HIHIHI/ÖHÖHHÖHÖ" med sin ljusa stämma. Emil blir naturligtvis mindre glad och än mer förbannad när tjejen dragit där ifrån. :D

Eddie Vedder
2010-11-13, 22:17
Jag har jobbat med en tjej som hade det lite jobbigt att hålla sig till bara sanningen. Jag tror verkligen att hon började varje historia i verklighet, men kände att hon måste "krydda" allt för att folk skulle lyssna.
T.ex:
En annan jobbarkompis fick barn som föddes för tidigt, den vägde alldeles för lite och fick ligga i kuvös länge och det var lite frågetecken om lillkillen skulle klara sig.
Min mytomanarbetskompis undrar då HUR lite bebisen vägde. (minns absolut inte exakta vikten, men det var väldigt lite)
Hon får svaret och utbrister: "HAH, det var väl inget?" Min farfar vägde (och drar till med något under förstås) så lite att han var tvungen att ligga på en hylla i kakelugnen för att kunne behålla värmen osv osv. Man liksom slutar lyssna.

Mitt första minne av henne var när jag presenterade mig, vi packade lite instrument ihop och hon vänder sig mot mig och säger: "Mitt ex slog och våldtog mig."
Vad svarar man på det? Kännt tjejen i ca 3 minuter.

Vad folk än berättade så hade hon varit med om MYCKET värre saker.
När hon var bebis hade hon tydligen stått i en gåstol och gått in i ett hörn, hennes mamma hade inte brytt sig, så hon hade stått där i 3 timmar.
Jag undrar hur hon visste att det var 3 timmar om hon var så liten, det kanske bara kändes länge? Men nej, hennes mamma hade klockat tiden.

Hennes ex mamma har tapetserat sin hall med underklädsbilder på sig själv, bara för att göra min mytomanarbetskompis avundsjuk.

Jag kommer verkligen inte ihåg allt, man slutar ju lyssna ganska snabbt när man inser att historien drar iväg åt knashållet. Tyvärr är det då som det spårar ur ännu värre... lite kul så här i efterhand när man inte behöver stå ut med det längre =)

Det här är ganska intressant. Jag har såklart inget stort underlag att dra slutsatser ifrån men jag tycker ändå att trenden jag sett under uppväxten är att den här typen av mer obehagliga och offerliknande lögner kommer från tjejer medan mytomanlögnerna från killar är motsatta, alltså mer skrytande.

Jag har också stött på tjejer med hemsk bakgrund i mina dagar och där har lögnerna handlat om våldtäkter, andra sorters övergrepp och självmordsförsök exempelvis.

von huff
2010-11-14, 00:17
Jag och en kompis kände en gammal alkoholist i byn och var ibland och hälsade på.Jag tog honom som en mytoman han berättade måånga historier t.ex

Han hade hittat en örn utan för sitt höghus och hade fött upp den i sin lägenhet

Kört lastbil på röda torget i moskva

Hade sexuella relationer med x antal unga kvinnor

Han hade en sorts flygmaskin man fäster på ryggen och han sade att han flugit med den över en krogterass och pissat ner på folket på terrassen

Det sjuka var att han en gång bekräftade alla dessa historier.Han hade foton på örnen och när han körde lastbil på röda torget.Jag var hos honom en gång när en snygg kvinna i 30 års åldern kom till honom, hon var dessutom läkare och inget fnask.Flera personer har bekräftat att flygmaskinsäventyret stämmer.Gissa om man tappade hakan:D

Deceiver85
2010-11-14, 00:35
Min mosters ex var en riktig mytoman:

* han hade en diamant i sitt bankfack som han hittat på en strand i danmark. Min moster hade slängt den dock för att hon trodde det var glas.

* han drar in 65,000 varje månad.

* när min moster kom på honom med att ha varit otrogen flera gånger under deras 20 år långa förhållande och ville skiljas, fick han cancer.

Min moster skiljde sig ändå. (true story)
Postat via en mobil enhet

High1ander
2010-11-14, 03:05
Jag känner 17000 mytomaner, och de har alla vildare historier än era mytomaner.

bubbe
2010-11-14, 08:32
Jag känner 17000 mytomaner, och de har alla vildare historier än era mytomaner.

*kissass*

Har stött på 3 mytomaner (eller lögnare kanske är bättre ord). Faktiskt i samband med träning. Ena personen hade titlar EM och SM titlar i brottning och armbrytning. Inget som gick att verifiera. Han lånade pengar av (små summor, a 100-500kr) folk hela tiden. Mig ville han låna av för att kunna gå med dottern på bio, tyvärr hade jag inga sedlar på mig. Såg honom sen på facebook, då han flashade med en ny mobil. Folkstorm när en massa människor ville ha tillbaka sina utlånade pengar.....

Den andra ljög en massa historier också för att få ihop pengar (stora summor), tragiskt då jag i efterhand fått reda på att personen ifråga använde droger och troligtvis var det dit alla pengar gick.

En tredje är ( eller var länge sen jag hörde något som kan veriferas som ren lögn) mytoman på samma vis som övriga i tråden, mycket överdrifter och vara värre fast man vet att det inte är sant. En gång skröt han med att hade ätit så mycket och tränat mycket så vikten hade gått upp till 100kg. En kompis till mig tvärvägrade att tro honom, slutade med kontrollvägning med vågen visandes på 90kg. Då hade han helt plötsligt tappat vikt under passet....

Iofs kallade jag och en kompis en reseledare för myto-johan på en skidsemester till italien för en masa år sen. Han var dock ingen riktig mytoman, bara att det blev så mycket i bussen påväg från flygplatsen. Det ska bli kanonväder, det är riktigt mycket snö, middagen är så god på resturangen, osv. När veckan var slut och vi skulle åka hem så började tom några av pensionärerna som också var med på resan kalla honom för myto-johan.

CoKEmaN
2010-11-14, 22:21
b-b-b-bump

Sagzy
2010-11-14, 22:40
Jag jobbade med en kille som var helt otrolig, va väll runt 18-20 år gammal, han var verkligen inte blyg när det gällde att ljuga.

"När jag och pappa ska byta däck på traktorn så lyfter jag den så byter han".

"Jag har varit professionell knivkastare sen jag va 4 år, (han skulle sen visa, han gjorde 4-5 försöker mot ett träd från 3m avstånd, tillslut satt den).

Sen har vi en gammal bekant till mig som med hade några otroliga berättelser.

-Han berättade om när han snodde en jacka från en kille medans dom stod och pratade med varandra (han hade jackan på sig)

- Han berättade även om hur han smällde till en kille från Hells Angels och att 30 Hells Angels killar kom ut springande från en pub och skulle nita dom, men dom vågade inte röra han och hans polare.

Potatiskillen
2010-11-15, 00:13
Jag vet inte vad jag kan tillföra, men det enda roliga jag minns från en mytoman var att han ljög om sitt namn redan på sin första skoldag. Istället för Robin så hette han Gabriel von Ahn eller något liknande.

Elso
2010-11-15, 00:15
En gymnasielärare(sent 1900-tal):
Sa att han kunde bygga om en micro till en hembrännigsapparat. Han vägrade dock berätta hur eftersom vi då skulle kunna få fram sprit alldeles för fort.

Hade trimmat en moped att gå i 180 lr ngt liknande. Styret svajade som satan sa han.

Hade Office 97(?) på disketter (typ 100+st).

Hade en server med massor av warez och om polisen kom så kunde han trycka på 3 tangenter så krypterades alla hårddsikar så det var omöjligt för polisen att kunna se vad som fanns på den.

Hade sprängt en 3 meter stor stenbumling flera meter upp i luften med hemmagjord dynamit. När dom gjorde det så hade alla hus i närheten fått sina fönster krossade av tryckvågen. Ett helt kvarter...
När han sedan fick sparken(antar vi) så var hans version att han skulle byta jobb. Han skulle nämligen ner till Afrika och bygga upp Mozambiques infrastruktur.

Det var säkert mer också.. men det kommer jag inte ihåg just nu.

Å Krister, kom tillbaka, du var så bra på att berätta historier. ;)
(Vi lärde oss ingenting på 1½ år...)

Har vi träffat samma mytoman?? Hade också en lärare som nämnde just detta (och en massa mer som jag inte minns). En annan grej som denna person som jag tänker på berättadé att han tränat balett i en massa år och sprang om den som låg först i sthlm maraton utan att fatta det för han var bara ute och joggade.

Snobbe
2010-11-15, 00:35
Eftersom windows 95 var på typ 13-23 disketter beroende på vilken version man hade så lär inte office 97 legat på 100:p

Asdf
2010-11-15, 00:54
En kompis till mig var lite av en mytoman, här är några av hans kända alster :

1. Det fanns en söktjänst på nätet för 15 år sedan, sökte man på mitt namn hittade man därefter en bild på mig, det fanns bilder på alla i hela världen!

2. Utanför göteborg låg en topphemlig militärbas där de en gång hade brutit sig in och hittat massa vapen han och hans kusin. De hade hittat rökdräkter, automatvapen, sprängämnen och plasmagevär

3. Det finns ett varv i korea där man bygger segelbåtar, de snabbaste segelbåtarna gjorde hela 120knop!

young_george
2010-11-15, 10:14
Hade en bra historielärare på gymnasiet, men en mer korrekt benämning hade varit historialärare.

Det började redan första dagen när jag kom sent och missade när han presternade sig för klassen. Istället fick jag en egen presenation där han berättade att han förutom lärare även var semi-proffs i tennis och känd musiker (hade bland annat spelat synth med Arnold Schwarzenegger).

Sedan brukade han visa bilder från sina fantastiska resor. Konstigt nog han själv aldrig med på en enda bild, oavsett om han träffade bybor i Afghanistan eller tittade på någon av jorden underverk.

Lögerna var inte av den magnitud som vissa här, utan de var, åtminstonde ett tag, ganska trovärdiga, men ibland drog han något som fick en att storkna. Bland annat sa han att han hade simmat till Albanien, men militären sköt på honom så att han fick simma tillbaka.

Hur som helst var han han en bra lärare, bara lite väl villig att imponera.

Asdf
2010-11-15, 11:26
Hade en bra historielärare på gymnasiet, men en mer korrekt benämning hade varit historialärare.

Det började redan första dagen när jag kom sent och missade när han presternade sig för klassen. Istället fick jag en egen presenation där han berättade att han förutom lärare även var semi-proffs i tennis och känd musiker (hade bland annat spelat synth med Arnold Schwarzenegger).

Sedan brukade han visa bilder från sina fantastiska resor. Konstigt nog han själv aldrig med på en enda bild, oavsett om han träffade bybor i Afghanistan eller tittade på någon av jorden underverk.

Lögerna var inte av den magnitud som vissa här, utan de var, åtminstonde ett tag, ganska trovärdiga, men ibland drog han något som fick en att storkna. Bland annat sa han att han hade simmat till Albanien, men militären sköt på honom så att han fick simma tillbaka.

Hur som helst var han han en bra lärare, bara lite väl villig att imponera.

Spelar Arnold ens synth? Det hade jag velat se!

limenka
2011-08-25, 23:42
Buuuuuuuuuuuuumpppppppppppp!

Psychological
2011-08-26, 00:44
ha ha ha , skön tråd... Har en GAMMAL kompis som jobbar som polis och han har alltid varit något av en stridspitt medans hans knappt klarade av en simpel utbildning som skyttesoldat i umeå, men skitsamma ... När Breivik gick loss i norge så ringde norska polisen till min kompis i västerås för att komma till norge och rädda dem , ha ha ha ha ha ha ha ha . WTF ?????

Gabriel174
2011-08-26, 00:47
Hade en gammal hemkunskapslärare i grundskolan som tydligen varit:

*Regissör
*Ingenjör
*Skulle kunna ha designat tunnelbanesystemet (?????????) i Iran och fått 30 miljoner för det, men han tackade nej eftersom att han inte ville jobba för maffian
*Varit en framstående skådespelare i teater
*Studerat på KI:s läkarutbildning

... och lite annat

312
2012-08-27, 16:43
Bump!!!!1

Spartansk
2012-08-27, 17:05
Haha. Jag har haft tre mytomanbekantskaper i mitt liv. De hade några saker gemensamt:

- De var unga män.
- De var ytterst oattraktiva.
- De påstod sig ha haft ofantligt mycket sex med ofantligt snygga tjejer.
- I övrigt ljög de om precis allt möjligt.
- De var alltid glada och trevliga. Undrar om detta är en typisk mytomanegenskap. Antar att det är lättare att verka trevlig om man inte känner något som helst krav på att vara sanningsenlig.

Tricklew
2012-08-27, 17:13
Haha. Jag har haft tre mytomanbekantskaper i mitt liv. De hade några saker gemensamt:

- De var unga män.
- De var ytterst oattraktiva.
- De påstod sig ha haft ofantligt mycket sex med ofantligt snygga tjejer.
- I övrigt ljög de om precis allt möjligt.
- De var alltid glada och trevliga. Undrar om detta är en typisk mytomanegenskap. Antar att det är lättare att verka trevlig om man inte känner något som helst krav på att vara sanningsenlig.

Chaan?

Spartansk
2012-08-27, 17:22
chaan?

nä. :p

Chaan
2012-08-27, 17:34
Här vill jag vara med! Jag har haft så ovanligt liv att det vore konstigare om jag blev trodd. Någon som är arg för att jag har 20 000 amerikanskor på internet? :p

312
2012-08-27, 17:53
Mytoman 1: Såg honom komma gående längs vägen med en systempåse helt normalt. Ser honom säkert 10-20 sekunder innan han ser mej..... när han får syn på mej så börjar han vingla enormt och kommer fram och håller upp påsen. Det är en 75'a(ja det är längesen) med kanske en klunk borta. Jag fråga han om han var så lättpåverkad och fick till svar att han minsann druckit en 75a redan detta var den andra flaskan.

Fyfan vad pinsamt, vilken snubbe. :laugh:

Åsberg
2012-08-27, 18:37
Kul att tråden lever igen. :D

G_lund
2012-08-27, 18:48
Här vill jag vara med! Jag har haft så ovanligt liv att det vore konstigare om jag blev trodd. Någon som är arg för att jag har 20 000 amerikanskor på internet? :p

var har du dem? :)

awesomooo
2012-08-27, 18:51
- En klasskompis sa: "Min morbror kör lastbil med bilar från Stockholm till Göteborg och får 150k för det varje gång." (Hans morbror får alltså 150k i handen efter varje körning 4 gånger i veckan. Bör kanske poängteras att grabben var 19 år då han kom med detta påstående.)

- Vi satt fem pers på rasten i trean på gymnasiet och spelade kort då en tjej gick förbi och vän 1 sa att han låg med henne förra helgen och berättade för oss hur jäkla bra hon var i sängen. Vi alla visste att han är en mytoman och då frågade vän 2 som känner tjejen "Känner du igen ****? Ni låg ju med varandra förra helgen!". Hon blev helt paff och sa att hon inte ens skulle ligga med han om hon fick pengar. Han skämdes så mycket så jag nästan tyckte synd om honom.

312
2012-08-27, 18:52
- Vi satt fem pers på rasten i trean på gymnasiet och spelade kort då en tjej gick förbi och vän 1 sa att han låg med henne förra helgen och berättade för oss hur jäkla bra hon var i sängen. Vi alla visste att han är en mytoman och då frågade vän 2 som känner tjejen "Känner du igen ****? Ni låg ju med varandra förra helgen!". Hon blev helt paff och sa att hon inte ens skulle ligga med han om hon fick pengar. Han skämdes så mycket så jag nästan tyckte synd om honom.

Endast rätt gjort. :d

Spartansk
2012-08-27, 18:55

+1 miljon.

gratefuldead
2012-08-27, 18:56
Jag gillar den här killen.
http://www.youtube.com/watch?v=GXAxGOKnEUs

awesomooo
2012-08-27, 19:02

+1 miljon.

Det var så episkt när det blev helt tyst runt bordet efter och han var helt knallröd i ansiktet! Rätt åt honom, en drygare och elakare människa får man leta efter. Och det var inte första gången han har ljugit om något sådant.

Rikard Jansson
2012-08-27, 19:05
Jag känner två mytomaner. Konstigast är att de ska hitta på saker som har med vad de antar är ens största intresse att göra (träning, duh)

Minst ett par gånger i månaden får jag höra om den där klovaren i säffle som utan att tänka sig för lyfte upp 400 kg i mark och gick sidledes med stången av podiet, ouppvärmd.

thethoos
2012-08-27, 19:06

Låter nästan som en historia jag varit med om, jag har en uppstoppad riktig krokodil hemma. Har den under sängen i pojkrummet.

Kanske trodde många att jag ljög om att "jag hade en riktig krokodil under sägen som jag fått av en sjöman"

Chaan
2012-08-27, 19:08
var har du dem? :)

På Myspace... Jag hakade på det samma år som detta forum eftersom jag var hobbymusiker. Jag har kontakt med folk i många länder nu, mest tjejer. Just tack vare amerikanskorna kan jag hoppas bli pro, nu efter 20 år som musikmakare! Jag har provat på flera karriärer under tiden och inte hittat något annat jag vill göra men musik passar som handen i handsken.

Åsberg
2012-08-27, 19:20
Jag känner två mytomaner. Konstigast är att de ska hitta på saker som har med vad de antar är ens största intresse att göra (träning, duh)

Minst ett par gånger i månaden får jag höra om den där klovaren i säffle som utan att tänka sig för lyfte upp 400 kg i mark och gick sidledes med stången av podiet, ouppvärmd.

Namn på dessa herrar? :D

Rikard Jansson
2012-08-27, 19:30
Namn på dessa herrar? :D

mytomanerna eller klovarn?^^

jokem
2012-08-27, 19:32
En kompis påstod att hans pappa jobbar som Kamprads personliga rådgivare vilket kollats upp av några i gänget. Ingen hittar något namn kopplat till familjen han kommer från.

Samma kompis påstod att hans far tjänade 133 000 i månaden EFTER skatt. Sedan är hans pappa ej med i taxeringskalendern eller på listor över de som tjänar bäst i området vilket han klart borde vara med en inkomst på ca 2 miljoner före skatt per år. De bor för övrigt i ett radhus på en trasig gata där mamman sover på en madrass liggandes på golvet i ett gästrum.

Samma person påstod att de hade haft en 18 meters Bayliner ståendes på gården för några år sedan, vet ej om de finns i 18 meters modell men de hade tydligen haft en. Däremot så finns det inte en chans att få in någonting på 18 meter över deras gård. Längsta sträckan möjligt gissar jag till 10-12 meter, annars är det skog, häckar eller hus i vägen. För att inte tala om grannarnas tomter.

Samma kompis ljuger även om sina personbästan i bänk, kroppsvikt osv. En gång var han stolt över att väga 68 på lokala gymmet, detta med 2 ögonvittnen. Sedan gick han fram till en annan kompis på gymmet och sa att han vägde 70 för 1 minut sedan.

Som ni förstår är det samma kille igen. Han hade gjort ett personbästa i bänk en dag. Till den första personen sa han 90 med stopp. Sedan var det 95 utan stopp. Sedan hade han gjort 100 lätt. Ingen vet vad han gör idag men han påstår att han gör 110x3 vilket jag synar. Kanske till 8 cm kloss.

Tror ni fattar! Googla symptomen mytomani så ser ni att det stämmer in rätt bra. Det roligaste är att han blir så aggressiv om man ifrågasätter någonting han säger. Innan jag rundar av ska jag bara lägga till den bästa myten av de alla.

På hans första riktiga jobb (utbildad till snickare) där han arbetar på ett nystartat företag med lärlingslön fick han tydligen ut 10 000 på en veckas arbete. Dvs strax över 40 000 på en månad (vi snackar allt efter skatt). Han har alltså bättre ingångslön på en NYSTARTAD firma med LÄRLINGSLÖN än vad de som går Sveriges bäst betalda utbildning får som ingångslön.

Asdf
2012-08-27, 19:40
En kompis berättade att han gick in i skogen inte långt ifrån där vi bodde o kom till en stor metallgrind. Han hoppade över och tydligen var det en topphemlig militärbas med massvis av militär utrustning vapen o grejer. I ett av husen var det fullt av plasmagevär o i det andra rök-rymddräkter

Åsberg
2012-08-27, 19:41
mytomanerna eller klovarn?^^

Tja, båda två vettja. :)

Rikard Jansson
2012-08-27, 19:46
Tja, båda två vettja. :)

Kommer inte ihåg klovarens namn... finns det ens någon som har markat 350+ i säffle? denne man hade tydligen markat över 500... 30 kg över nuvarande världsrekord med saftstång i wpc typ, är väl 50 kg över dåvarande ^^ tror inte du känner mytomanerna, fast kan skicka pm!

Åsberg
2012-08-27, 19:47
Kommer inte ihåg klovarens namn... finns det ens någon som har markat 350+ i säffle? denne man hade tydligen markat över 500... 30 kg över nuvarande världsrekord med saftstång i wpc typ, är väl 50 kg över dåvarande ^^ tror inte du känner mytomanerna, fast kan skicka pm!

Kanske gömmer sig ett jävla monster ute på näset eller så. ;)
Gör så!

Asdf
2012-08-27, 19:48
En polare berättade en gång om nya segelbåtar de byggde i usa som kunde göra 100 knop på öppna havet

Vi frågade ju hur fan detta gick till -"ah men de gör dem med ett asstort segel!!"

Onigiri
2012-08-27, 19:55
Känner en kille som bytte kolv/cylinder på moppen när han hade "snutjag" med bara händerna, det lär ha gått snabbt på den moppen eftersom snuten inte fick fast honom, och att han bytte den i farten, med händerna.

Eller när samma person flög med inlines till en affär från en stor korsning (minst 500 meter till den affären, jag vet helt sjukt att han själv tror på det)

Finns mycket mer med denna man men kommer bara på dessa två här och nu :D Skitroligt att höra honom när myttandet seglar iväg :D

garluch
2012-08-27, 19:55
Klasskamrat i 2:an på gymnasiet hade enligt sig själv cyklat med sin bmx i en liten nedförsbacke och helt plötsligt gjort en backflip med den utan att anstränga sig/veta hur han gjorde.

Varje lektion i naturkunskap hade han och hans kompis hittat/sett något på hans farsas land som komplett motsade det vi precis gått igenom med läraren.

Han påstod sig dessutom vara jävligt bra på att dansa jumpstyle, vilket han gjorde på en svenskalektion där ett bra ljudsystem råkade finnas. Det var självklart skitdåligt och han stod mest och hoppade på plats (i otakt) och gjorde något sparkliknande emellanåt.

Duran
2012-08-27, 20:19
Jag har bara träffat en mytoman på sjukhus för många år sen. Hon berättade så mycket historier så jag kommer knappt ihåg nåt, orkade aldrig lyssna särskilt länge, då hon jämt valde ut mig som åhörare. Men hon hade iallafall varit med i nåt världsmästerskap i magdans och vunnit över allihop trots att hon aldrig tagit en enda lektion. Alla andra dansarna var jätteavundsjuka på henne.

Jag undrar verkligen vad mytomaner lever i för värld. På den här tråden låter det som nåt slags mellanting mellan dagdröm och psykos.

Åsberg
2012-08-27, 20:22
Känner en kille som bytte kolv/cylinder på moppen när han hade "snutjag" med bara händerna, det lär ha gått snabbt på den moppen eftersom snuten inte fick fast honom, och att han bytte den i farten, med händerna.

Eller när samma person flög med inlines till en affär från en stor korsning (minst 500 meter till den affären, jag vet helt sjukt att han själv tror på det)

Finns mycket mer med denna man men kommer bara på dessa två här och nu :D Skitroligt att höra honom när myttandet seglar iväg :D

Känns som att moppelögnerna är överrepresenterade i Värmland. I wonder why. :D

puppztah
2012-08-29, 16:04
En kompis påstod att hans pappa jobbar som Kamprads personliga rådgivare vilket kollats upp av några i gänget. Ingen hittar något namn kopplat till familjen han kommer från.

Samma kompis påstod att hans far tjänade 133 000 i månaden EFTER skatt. Sedan är hans pappa ej med i taxeringskalendern eller på listor över de som tjänar bäst i området vilket han klart borde vara med en inkomst på ca 2 miljoner före skatt per år. De bor för övrigt i ett radhus på en trasig gata där mamman sover på en madrass liggandes på golvet i ett gästrum.

Samma person påstod att de hade haft en 18 meters Bayliner ståendes på gården för några år sedan, vet ej om de finns i 18 meters modell men de hade tydligen haft en. Däremot så finns det inte en chans att få in någonting på 18 meter över deras gård. Längsta sträckan möjligt gissar jag till 10-12 meter, annars är det skog, häckar eller hus i vägen. För att inte tala om grannarnas tomter.

Samma kompis ljuger även om sina personbästan i bänk, kroppsvikt osv. En gång var han stolt över att väga 68 på lokala gymmet, detta med 2 ögonvittnen. Sedan gick han fram till en annan kompis på gymmet och sa att han vägde 70 för 1 minut sedan.

Som ni förstår är det samma kille igen. Han hade gjort ett personbästa i bänk en dag. Till den första personen sa han 90 med stopp. Sedan var det 95 utan stopp. Sedan hade han gjort 100 lätt. Ingen vet vad han gör idag men han påstår att han gör 110x3 vilket jag synar. Kanske till 8 cm kloss.

Tror ni fattar! Googla symptomen mytomani så ser ni att det stämmer in rätt bra. Det roligaste är att han blir så aggressiv om man ifrågasätter någonting han säger. Innan jag rundar av ska jag bara lägga till den bästa myten av de alla.

På hans första riktiga jobb (utbildad till snickare) där han arbetar på ett nystartat företag med lärlingslön fick han tydligen ut 10 000 på en veckas arbete. Dvs strax över 40 000 på en månad (vi snackar allt efter skatt). Han har alltså bättre ingångslön på en NYSTARTAD firma med LÄRLINGSLÖN än vad de som går Sveriges bäst betalda utbildning får som ingångslön.

Haha vet exakt vem du menar!:D Han slösade även 10k under en festival på en dag i baren. "Jag bjöd alla" säger han och sen när man pratar med dom som han var med säger dom att han inte ens bjöd dom på något.

Sniggel
2012-08-29, 16:28
Finns det inga psykologer som specialiserar sig på att behandla mytomaner?
Det känns knappast som de gör det med vilje utan tas med i "the spur of the moment" och inte kan stoppa sig själva.
Det måste vara jättejobbigt. De kan väl inte tro att de blir trodda? Låtsas de som om de tror att de blir trodda för att det är pinsamt att visa att man är medveten om att det är uppenbart att man ljuger?

iPad
2012-08-29, 16:38
Polare i högstadiet hade varit med i laget NiP i counterstrike och var även kompis med HeatoN, vilken ljugare :)

HookersUnited
2012-08-29, 16:45
En kompis hade en kusin i grannkommunen, han tillverkade radiostyrda bilar som gick 2000 km/h. Han ljög sinnessjukt mycket om totalt meningslösa saker som överdrevs i det oändliga. Tvivlade man backade han upp påståendet med "Men fråga farsan!"

Ramrod
2012-08-29, 17:34
När jag var liten, 11 kanske hade jag en kompis som ljög om allt från vilka häftiga saker han hade hos sin morsa till de mest bizarra grejerna. Hos sin morsa hade han bla några dinosaurieskelett (han var lite besatt av jurassic park och dinosaurier) som han grävt upp själv i skogen, en motorcykel (han var 13), och varje gång han berättade om den så var det en ny "modell" jag antar att han inte kände till några modeller utan bara hittade på. Han hade även en dator i källaren där han styrde sveriges hockeylag i OS och VM finalerna, det var därför de "alltid" van enligt honom. Hans morsa bode en bit utanför stan så man kunde så klart aldrig komma och titta på de här grejerna.

Han ljög även om att hans farsa var chef för kommunen och "militären" och han hade tillgång till alla försvarets panzarvagnar som han kunde skicka på en om han ville, sen var det lite småhistoreier om hur "aspackad" han var varje helg och hur mycket sprit han drack. Men när vi bjöd honom på sprit utspädd med skitmycket saft nån gång så kunde han knappt dricka den för han var så ovan etc, även om alla snygga blondiner med stora pattar han hade knullat.

Han ljög även rätt mycket om hans kusin, som bla. hade hoppat från domkyrkan och överlevt, landat på fötterna som om det inte var något.

Det är väl ungefär vad jag kommer ihåg.

exponent
2012-09-04, 16:36
Hahaha mycket goda skratt efter att man läst den här tråden !

En kille i min klass sa att hans pappa vann 4 miljoner på ATG och att han fick 2 miljoner att köpa vad han ville.. Alla förstod att han var mytoman när han dan efter köpte en radiostyrd bil + en volvo 740 ! Han skyllde på att " de va hans dröm "

En annan kille bänkade lätt 4x120 tydligen. 2 veckor senare på gymmet skulle han " pumpa " och klara 2 på 75. hahahahahah

Gabriel174
2013-07-26, 21:13

---

:laugh::laugh::laugh:

IlCastor
2013-07-26, 22:44
Under sommarjobbet parades jag ihop med en mytoman att dela arbetsbil med. Har även flera vänner som jobbar på samma företag, så en del av dessa berättelser är i andra hand. Tänkte plocka några av de mer otroliga och se om jag orkar fylla på med resten sen..

Mannen i fråga har ett stort bilintresse, ett återkommande tema är alla de bilar han har ägt, lagat, sålt, krashat m.m. Till en början verkade många av dessa utlägg rimliga, men efter ett tag blev det mest löjligt. Flera historier gick ut på att han köpt bilar billigt och renoverat, för att sedan sälja för flera hundratusen.. han jobbade dock kvar på fastighetsföretaget i fråga med en lön kring 20k.

Han har även ägt en gammal dodge, trimmat den ordentligt så att det tillslut blev kring 1000 hästar i motorn, denna bil gjorde kring 60km/h på tomång.. synd att han krascha den i tingstadstunneln.

En annan olycka var på mc som han körde rätt in i ett träd i ca 300 km/h. Då bröt han tydligen ryggen och läkaren sa till honom att han antagligen aldrig skulle kunna gå igen. Men han lyckades träna upp sig tillräckligt att han nu levde ett normalt liv.

En del andra historier handlade om hur han agerade hjälte eller rättskippare i olika situationer. Han hade bland annat misshandlat en person som han såg sälja droger till barn på gatan han bor... EN annan gång hade han vaknat mitt i natten av att två personer gjorde inbrott i hans bil ute på hans uppfart. Han såg hur de var i full färd att ta ut stereon när han sprang ut med fälgkorset (som av någon anledning var i hallen) och slet ut den ena biltjuven genom rutan. Den andra blev rädd och sprang iväg, då tar han fälgkorset och kastar det som en bomerang i huvudet på tjuven som däckade i farten. Han tog sedan ett par spännband och bunta ihop tjuvarna, ringde polis som kom till platsen, polisen skrattade bara åt tjuvarna som blivit tagna på bar gärning, inga påföljder för misshandel eller liknande.

Ska även nämnas att han tar ungefär 800kg i benpressen i hans kvartersgym, sonen tar ett ton. Resten av maskinerna maxar de.

Finns en hel del mer, men orkar inte skriva atm

Angel
2013-07-26, 23:07

---

Jag dööööör, jag dööör...haha. Fyfan vad roligt.

Gober
2013-07-27, 05:18
Hade en lärare på gymnasiet som påstod att han en morgon vaknade av ett högt vrål, ut i trädgården där han möttes av ett lejon som rymt från en cirkus. Han lyckades tämja lejonet tills cirkusen hämtade upp. Och det var bara en historia i mängden. Han var en fullblodsmytoman som trodde på alla sina lögner.

Fuark
2013-07-27, 06:30
När jag var runt 6 år så påstod min granne som var 7-8 att han hade en ziljon på banken. Visste/vet inte ens hur mycket det är men det lät makalöst.

Sen att min mosters man hade dödat en fullvuxen tigerhaj med kniv när de var utomlands. Tvekar på det, men kanske

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Rahf
2013-07-27, 06:52
Tveksam till att någon skulle ha tagit en kniv till en tigerhaj.

FLP
2013-07-27, 07:20
En riktig idiot när jag gjorde lumpen drog de mest fantastiska historier bland annat denna:

Han hade kört på ett vildsvin i 200 blåst med sin bil och detaljerat förklarat att den träffade han rakt i fronten. Men INGET hände med bilen alls så han körde vidare.

Samma person berättade även denna störda historien. Till historien hör att det är första dagen i lumpens tjänst och alla ska lära känna varandra. En kille berättar att han är deppig för att hans bästa vän precis kört ihjäl sig och vi alla beklagar men mytomanen säger då detta:

-Min polares föräldrar körde ihjäl sig in i ett träd för en vecka sedan. Tystnad uppstår i 5 sekunder och därefter gapskrattar aset och säger att han bara skojade.

Jag fick spel och frågar denne om han på riktigt är dum i hela jävla huvudet,
Svaret jag fick var : ska vi gå ut och göra upp ?

Tragisk människa detta...

MkII
2013-07-27, 07:38
Under sommarjobbet parades jag ihop med en mytoman att dela arbetsbil med. Har även flera vänner som jobbar på samma företag, så en del av dessa berättelser är i andra hand. Tänkte plocka några av de mer otroliga och se om jag orkar fylla på med resten sen..

Mannen i fråga har ett stort bilintresse, ett återkommande tema är alla de bilar han har ägt, lagat, sålt, krashat m.m. Till en början verkade många av dessa utlägg rimliga, men efter ett tag blev det mest löjligt. Flera historier gick ut på att han köpt bilar billigt och renoverat, för att sedan sälja för flera hundratusen.. han jobbade dock kvar på fastighetsföretaget i fråga med en lön kring 20k.

Han har även ägt en gammal dodge, trimmat den ordentligt så att det tillslut blev kring 1000 hästar i motorn, denna bil gjorde kring 60km/h på tomång.. synd att han krascha den i tingstadstunneln.

En annan olycka var på mc som han körde rätt in i ett träd i ca 300 km/h. Då bröt han tydligen ryggen och läkaren sa till honom att han antagligen aldrig skulle kunna gå igen. Men han lyckades träna upp sig tillräckligt att han nu levde ett normalt liv.

En del andra historier handlade om hur han agerade hjälte eller rättskippare i olika situationer. Han hade bland annat misshandlat en person som han såg sälja droger till barn på gatan han bor... EN annan gång hade han vaknat mitt i natten av att två personer gjorde inbrott i hans bil ute på hans uppfart. Han såg hur de var i full färd att ta ut stereon när han sprang ut med fälgkorset (som av någon anledning var i hallen) och slet ut den ena biltjuven genom rutan. Den andra blev rädd och sprang iväg, då tar han fälgkorset och kastar det som en bomerang i huvudet på tjuven som däckade i farten. Han tog sedan ett par spännband och bunta ihop tjuvarna, ringde polis som kom till platsen, polisen skrattade bara åt tjuvarna som blivit tagna på bar gärning, inga påföljder för misshandel eller liknande.

Ska även nämnas att han tar ungefär 800kg i benpressen i hans kvartersgym, sonen tar ett ton. Resten av maskinerna maxar de.

Finns en hel del mer, men orkar inte skriva atm

SM-guld i boxning? Äre du praktikanten?

begt
2013-07-27, 09:00
Min bror har varit lite av en mytoman sedan han var liten. Om man börjar ifrågasätta något så skyller på att han mindes fel eller att det inte var så extremt som han påstod. Dvs. han retirerar från sina påståenden ju mer fakta man kan använda mot påståendena. Det jobbiga är att man aldrig riktigt kan lita på vad han säger. Men han är schysst som person trots en del egenheter (han har även en tendens att aldrig vilja bli styrd på något sätt)...

Tyvärr har jag inga riktigt bra eller, för den delen, roliga historier.

En historia han dragit i många år är att han skulle ha cyklat i 40 km/h i över en mil på plan mark (utan medvind), vilket vore omöjligt med hans cykel och dåliga kondition.

rolf
2013-07-27, 10:25
Älskar denna tråden!
Vill bara flika in att personen jag beskrev i mitt förra inlägg för 3 år sedan fortfarande är "aktiv mytoman" och historierna har bara eskalerat under dessa år. Fenomenet "jag lyssnar en stund vad ni snackar om och så ska jag bräcka er med något relaterat" är fortfarande överhängande, det är sällan så han bara skiter ur sig en helt makalös historia ur tomma intet. Nästan jämt handlar det om att han måste vara värst.

Det som nämnts i tråden om att kan ändras från en minut till nästa, och antingen blir värre eller mildare är också väldigt tydligt. Ingen har dock konfronterat honom än (mig veterligen åtminstone).

Vi försökte dock sätta dit honom genom att börja prata om en påhittad grej (i det här fallet att vi alla blivit drogtestade i en poliskontroll mitt i stan) för att se om han skulle spinna vidare på detta. Det gjorde han inte. Trap avoided. :(

Har läst runt lite om mytomani för att det fascinerar mig så, och jag tycker det är väldigt intressant att mytomaner tydligen ibland inte själva är medvetna om att de ljuger. De kan tydligen uppleva det som att de bara brer på lite grann. Tydligen skulle det ha med självbild osv att göra, att de upplever att deras värde är direkt relaterat till förmågan att kunna dra coola historier. Spännande!

/rant

Matsa
2013-07-27, 10:52
Mina föräldrar hade en granne en gång som var lite av en mytoman. Ett återkommande tema var motorcyklar, han sade sig ha tävlat i roadracing och att han hade en Ducati hemma i Italien som han skulle hämta. En gång påstod han sig ha hojat genom Europa med sin hund på tanken. Med tiden visade det sig sedan att han aldrig tävlat och han hade inte ens körkort - varken för bil eller MC - utan han körde en röd EU-moppe. Trots detta fortsatte han att försöka hålla skenet uppe, sade sig vara kompis med olika MC-gäng och dök upp på krogen i skinnväst och Harleytröja. Den gången han dök upp på krogen snackade han förresten MC med min kompis i en halvtimme, alltmedan jag gjorde mitt bästa för att hålla färgen. När han försvunnit berättade jag givetvis hur det egentligen låg till och vi fick oss ett garv.

Utöver hojsnacket var det mest småmyter, som att hans sunkiga solbrillor kostade 3000kr etc.

TheGhr
2013-07-29, 03:15
Jag har en styvbror som är mytoman. Han har egentligen alltid ljugit sen vi var i tidiga tonåren. Ett jävla tjat om hans grymma datorer trots han går på soc... Att hans farsa som stack när han var liten skulle ge honom valfri bil på hans artonårsdag, vilken nu tio år senare fortfarande inte uppenbarat sig. Han har legat med fyra A4-sidor brudar, hur många det nu än är... Han kan få ALLA brudar i världen, men väljer ändå alltid fyror till sexor med åtminstone något handikappande i sin personlighet. Träffar honom inte så mycket längre, men detta är några av alla de lögner jag försökt förtränga. Man lyssnar ju inte så där hökörat på det ändå.

spoonchest
2013-07-29, 09:15
Vi hade en sån kille i gymnasiet. Människan var hemsk. Det var inte så att han tweakade på sanningen, utan skapade bara konstig stämning med de mest absurda påståendena.
Priset tog han när han ringde från skolan i rättviks kommun, till sin hemkommun (Säter) och dödförklarade sig själv. Helt apropå.
Det tog runt ett år av utfrysning innan han slutade och flyttade därifrån. Senast jag hörde något av honom var att han mot sitt nekande dömts för våldtäkt på en sexåring.
Förklaringen var att hon "ramlat och satt sig på en pensel". När telefonkedjan om detta gick hos oss gamla klasskamrater så verkade det inte som om någon vart särskilt förvånad.

tearz
2013-07-29, 09:59
Ha Ha hade faktiskt en vän som vi kallade "ministern" för hans lögnaktiga beteende under uppväxten.

Och en annan bekant gick under namnet "myten" ... Ja resten kan ni nog fundera ut själv.

Dessa personer (faktiskt ministern främst) ljög om allt ifrån småsaker till storskaligt.

De var "tvungna" att alltid vara värst,ha de dyraste prylarna och ligga med de snyggaste tjejerna.

"Grabbar,idag knullade jag XXX på skolans toalett"

Givetvis grundade allting i en fruktansvärd låg/dålig självkänsla.

Diomedea exulans
2013-07-29, 10:25
Jag har råkat bli vän med ett par mytomaner i mina dagar, och de tenderar att ha några egenskaper gemensamma, utöver själva ljugandet: De är nästan alltid glada, trevliga och öppna. Jag har aldrig träffat en blyg eller melankolisk mytoman. Och de är oftast tjockare och fulare än genomsnittspersonen, men skryter mycket om sina avancerade sexliv, med trekanter och det ena med det andra.

Tycker det är svårt att bestämma sig för vad man ska göra när man har en kompis är mytoman. Att säga upp vänskapen känns lite hårt, och de är ju dessutom ofta trevliga att umgås med, om man vet med sig att man ska ta allt de säger med en grävskopa salt.