handdator

Visa fullständig version : En tjej som vill tappa 8 kg!

Sooffiiee
2010-11-13, 03:09
Tja!

Jag har kollat runt har lite grann pa forumet och kommit fram till att ni som hanger har har valdigt bra koll inom viktminskning.

Jag ar en tjej pa 20 ar, 163 cm pa 68 kg. Vilket ar en del overvikt och jag har nu bestamt mig for att ga ner minst 8 kg. Jag alskar att lopa sa nagon nyborjare ar jag inte direkt, Fixar milen pa 50min (Kanske inte varldens basta tid, men for mig ar det det)Jag har inte legat pa kaloriunderskott innan, men nu borjade jag med det den 1 november. Jag har innan vagt maten och varit sa noga som mojligt for att fa ett perspektiv pa hur mkt jag stoppar i mig varje dag.

Den forsta nov vagde jag 151 Ibs (=68,5kg) Jag anvadner mig av Ibs for jag bor i usa och det ar mkt enklare for mig att rakna sa nar alla vagar raknar sa.
Nu idag vagde jag mig och den stog nu pa 148 Ibs(=67,15)
Jag har alltsa gatt ner ca 1 kg pa 12 dagar. Men det kostiga ar att nar jag vagde mig i mandags sa lag jag redan nere pa 145 :S
Hur kan jag stigit sa mycket nar jag vet exakt vad jag ater och hur mkt jag gor av med?
Inte sa stora forandringar direkt men det kanns anda frustrerande.

For ovrigt sa ligger jag mellan 1200-1300 kcal per dag. Anvander mig av "shape up" en iphone app som jag tycker fungerar valdigt bra dar jag fyller i exakt mangd till varje mal mat jag ater pa dygnet. Det jag ar lite skeptisk over ar dock hur dom raknar hur mkt kcal jag branner nar jag motionerar.
T.ex 1h promenad, sakta = 257kcal. 1h jogging 9.5 km/h 1h = 1026 kcal ?!
Kan detta verkligen stamma?

Hoppas att ni kan hjalpa mig att bli lite vettigare pa det har, kanns som rena djungeln

xoxo

snatch914
2010-11-13, 04:04
Det du gått upp, som du finner är frustrerande, är vatten och/eller mat som du ätit upp och som ligger kvar inne i kroppen. För att undkomma sådana felkällor så bör du väga under samma förutsättningar t.ex. samma tid på dygnet och före/efter toabesök.

Enligt http://www.caloriesperhour.com och med en vikt på 148 lbs samt en hastighet på 5km/h ("sakta") så får jag ut de här värdena;

Walking
229 calories in 1 hr (5 km at 5.0 km/h)

Running
663 calories in 1 hr (9.5 km at 9.5 km/h)

Siffrorna är givetvis inte exakta, men de ger ändå en ganska så bra bild av det hela. Det verkar som om din app har räknat fel eller så har du knappat in fel värden när det gäller löpningen.

Taffalito
2010-11-13, 10:48
För joggning, typ 5-6 min/km, kan man höfta kaloriförbrukningen genom att räkna med att det går åt 1 kcal/kg kroppsvikt/km. För dig alltså kring 650-700 kcal per timme/mil joggning.