handdator

Visa fullständig version : PWO för diabetiker

corpsicle
2010-11-12, 16:44
Hej.

Min flickvän har typ 1 diabetes och nedsatt njurfunktion.
Eftersom vi har barn och jobb så har vi dessutom väldigt ont om tid att träna.
Jag löser det genom att gå upp kl 5 på morgonen och shockstarta med en fet PWO.
Hon vägrar gå upp kl 5 ( av naturliga skäl kanske, vem fan vill gå upp då ? ), och har lite svårt med motivation och tid för förberedelser ( rätt mat osv ) när hon ska träna efter jobbet/på kvällen.
Finns det någon PWO eller annan produkt som ger lite lagom stim, lite lagom energi men inte innehåller kreatin eller annat som påfrestar njurarna ?
Jag har provat en hel del PWO själv, men känner ändå inte till någon som passar in bra på den beskrivningen ... förutom möjligtvis redbull men det blir lite dyrt i längden. =)

Baha
2010-11-12, 18:16
en koffeintablett?

en kopp kaffe?

tycker det är det bästa, känns helt meningslöst med andra PWO

i hennes fall kanske det är dumt att överhuvudtaget stressa kroppen med ngn pwo för att orka träna?

jag märker en klar negativ blodsockerverkan av stress iaf

corpsicle
2010-11-12, 18:26
Det är nog sant. Vad är bästa sätt att förbereda sig innan träning då? Kolhydrater ? Träningen i sig fungerar väl på liknande sätt som stress ? Alltså att blodsockret påverkas negativt.

Sverker
2010-11-12, 18:32
Diabetes, njurskada och barn. Allt på en gång ?

Besvärligt. Jag skulle nog själv ha lagt om träningen. Minskat intensiteten och satsat mer på konditionsträning. Med vettig uppvärmning kommer kroppen igång. Slappna av för en och stund lämna familjen bakom mig för att konditionsträna en timme. Skippa allt vad PWO är. Eftersom det kommer in måste det också ( oftast ) komma ut genom njurarna, oavsett ifall det är koffein, kreatin eller urea från aminosyror.

Jag antar att blodsockerregleringen blir lite lättare och blodtrycket över njurarna mindre.

Bara egna funderingar...

corpsicle
2010-11-13, 08:28
Det handlar nog mer om att komma igång med tränimgen. Som det är nu så skiljer det sig rejält i blodsocker när hon tränar och inte tränar, och det är svårt att reglera. Hon kör bara kondition. Så det är lite mer komplicerat än att bara "hitta motivation" som jag först sa.

von huff
2010-11-13, 08:36
Jag är lite försiktig med kosttilsskott nuförtiden.Jag har skippat kreatinet .ex men använder t.ex whey 100 och bcaa.Jag tycker att hon skall skippa det

corpsicle
2010-11-14, 21:01
Det är väl kanske som man brukar säga ... det finns inga genvägar till det perfekta passet.