Visa fullständig version : Varierat intag, men inte total mängd, av frukt och grönsaker motverkar inflammationer
King Grub
2010-11-11, 11:59
Background: Puerto Rican adults have prevalent metabolic abnormalities, but few studies have explored fruit and vegetable (FV) intake and coronary heart disease (CHD) risk in this population.
Objective: We tested the hypothesis that greater FV intake and variety are associated with a lower 10-y risk of CHD and C-reactive protein (CRP) concentrations.
Design: In a cross-sectional study of {approx}1200 Puerto Rican adults aged 45–75 y, we assessed FV intake with a food-frequency questionnaire. The 10-y risk of CHD was assessed with the Framingham risk score in participants free of cardiovascular disease. CRP was measured in fasting serum.
Results: Variety, but not quantity, of FV intake was inversely associated with FRS after adjustment for the following: sex; waist circumference; perceived stress; alcohol use; intakes of energy, trans, and saturated fatty acids; and use of supplements, cardiovascular medications, and diabetes medications (P = 0.02). However, the association was attenuated after adjustment for income (P = 0.11). Variety, but not quantity, was associated with a lower serum CRP concentration after adjustment for age, sex, smoking status, alcohol use, servings of FV, white blood cell count, diastolic blood pressure, diabetes, nonsteroidal antiinflammatory medication use, intakes of energy and vitamin B-6, waist circumference, perceived stress, and income. The adjusted odds of a high CRP concentration for those in the highest compared with the lowest tertile of FV variety was 0.68 (95% CI: 0.49, 0.94).
Conclusion: FV variety, but not quantity, appears to be important in reducing inflammation. Although the results are suggestive, larger studies are needed to confirm a possible association with CHD risk score.
Am J Clin Nutr (November 10, 2010). Greater variety in fruit and vegetable intake is associated with lower inflammation in Puerto Rican adults.
http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2010.29913v1
Angav de vilka grönsaker som ingick i studien?
Angav de vilka grönsaker som ingick i studien?
Se till att variera så blir det oviktigt. Att varierar är inte att följa en lista över vissa grönsaker.
Se till att variera så blir det oviktigt. Att varierar är inte att följa en lista över vissa grönsaker.
Jag tror definitivt att vissa ämnen gör mer än andra och för att maximera effekten borde man undvika de grupper som har mindre effekt.
Jag tror inte bladsallad och gurka gör lika mycket som broccoli, vitkål eller blomkål så därför skulle jag hellre vilja ha en liten grupp av verkligen verksamma grönsaker att variera mellan istället för en grupp där 50% är verksamma och 50% mer eller mindre onödiga och effekten blir sämre än en optimal grupp.
För övrigt tror jag det är flera grupper som är intresserade av vilka som är mest gynnsamma, t.ex. de som vill undvika större intag av K-vitamin för att inte interferera med sin waranbehandling.
Angav de vilka grönsaker som ingick i studien?+1
Vore intressant att veta till vilken grad de gick i variationen och vilka grönsaker det handlade om. Inget jag ligger sömnlös under natten av, men jag är lite nyfiken. Jag kan annars kolla i skolans databas så fort artikeln läggs upp där.
Jag tror definitivt att vissa ämnen gör mer än andra och för att maximera effekten borde man undvika de grupper som har mindre effekt.
Jag tror inte bladsallad och gurka gör lika mycket som broccoli, vitkål eller blomkål så därför skulle jag hellre vilja ha en liten grupp av verkligen verksamma grönsaker att variera mellan istället för en grupp där 50% är verksamma och 50% mer eller mindre onödiga och effekten blir sämre än en optimal grupp.
För övrigt tror jag det är flera grupper som är intresserade av vilka som är mest gynnsamma, t.ex. de som vill undvika större intag av K-vitamin för att inte interferera med sin waranbehandling.
Jag håller med om att vissa får anses nyttigare än andra men i mina ögon är en variation som pass varierande att jag på det stora hela täcker in allt jag behöver. Men smaken är som baken, jag ser gärna att jag kan använder alla grönsker som går att få tag i. Viktigare blir då t.ex. ursprung och odlingsmetoder. Ingen ser jag då som onödig men jag förstår vad du menar. Dock anser jag att så fort man börjar välja bort livsmedel så begränsar man sig en aning.
Gällande K-vitamin och Waran så är det korrekt att det kan interagera men där handlar det inte om att ställa in mängden grönsaker utan om att dosjustera Waranet efter grönsaksintaget. Givetvis ska läkare meddelas om jag gör några större kostförändringar men medicinen ska inte bli ett hinder för en normal kosthållning.
Eddie Vedder
2010-11-12, 11:33
+1
Vore intressant att veta till vilken grad de gick i variationen och vilka grönsaker det handlade om. Inget jag ligger sömnlös under natten av, men jag är lite nyfiken. Jag kan annars kolla i skolans databas så fort artikeln läggs upp där.
Än så länge har jag inte tillgång till den men så fort jag får tillgång till fullängdaren genom biblioteket kan jag kolla upp om du påminner mig. :)
Men hursomhelst är det långt ifrån alla studier som redovisar hela frågeformulären. Det kan man ibland få tag på genom att kontakta forskaren i fråga men då ska det ju finnas en anledning också, typ om man vill använda det i en uppsats eller så. Tveksamt om Kolodiskussioner duger som argument. :D
Men att ha tillgång till artikeln är hursomhelst ingen garanti för att man har tillgång till frågeformulär.
Ola Wallengren
2010-11-12, 14:26
Man gör nog bäst i att tolka de här resultaten med försiktighet.
För det första så är den risk-score man använder inte helt validerad i denna populationen, och i de studier man tittat på det så såg man en avvikelse.
Det största frågetecknet ligger däremot kring vet verkliga frukt- och grönsaksintaget jämtemot det uppskattade. Om portionsstorlekarna är felaktigt uppskattade faller mycket av resonemanget, speciellt som man dessutom justerar för variationen som säkert är relatierad till totala mängden. Att de sedan delar in intaget i tertiler är inte alls säkert att det hjälper. Man får noggrant analysera de ingående sambanden mellan portionsstorlek, antal portioner och variation innan man justerar hit och dit. Det kanske de har gjort men det framgår inte så tydligt när man läser studien.
Sammanfattningsvis kan man säga att man sökt ett samband mellan två variabler som båda har en stor osäkerhet i sig och inte hittat något samband, inte överraskande.
Än så länge har jag inte tillgång till den men så fort jag får tillgång till fullängdaren genom biblioteket kan jag kolla upp om du påminner mig. :)
Men hursomhelst är det långt ifrån alla studier som redovisar hela frågeformulären. Det kan man ibland få tag på genom att kontakta forskaren i fråga men då ska det ju finnas en anledning också, typ om man vill använda det i en uppsats eller så. Tveksamt om Kolodiskussioner duger som argument. :D
Men att ha tillgång till artikeln är hursomhelst ingen garanti för att man har tillgång till frågeformulär.:thumbup:
Gällande K-vitamin och Waran så är det korrekt att det kan interagera men där handlar det inte om att ställa in mängden grönsaker utan om att dosjustera Waranet efter grönsaksintaget. Givetvis ska läkare meddelas om jag gör några större kostförändringar men medicinen ska inte bli ett hinder för en normal kosthållning.
Jag håller inte med dig, då vore det bara att ösa på med saltet över maten och svara med angiotensin-2 hämmare. Medicinering är det sista man tar till vilket de flesta förskrivare håller med om.
Det är i mitt tycke ytterst relevant att urskilja vad som har gynnsamma egenskaper och inte samt urskilja dåliga eller onödiga källor till näring.
Ola Wallengren
2010-11-12, 17:44
Är grönsaker dåliga eller onödiga källor till näring?
Är grönsaker dåliga eller onödiga källor till näring?
En kontrafråga, hur mycket isbergssallad och gurka måste du trycka i dig för att komma upp i RDI av askorbinsyra? Jag tycker inte man kan dra alla "grönsaker" över en kant och man ska inte heller blanda in frukt under "grönt". Jag anser att riktiga grönsaker som inte enbart är vatten är en utmärkt källa till näring men inte allt som underligt nog hamnar under kategorin.
Jag hoppas på att få mer klarhet i vad som egentligen omfattades av gruppen. Klart att en person med varierat intag av allt får bättre värden en som enbart får äta bananer och äpplen men jag tror det finns betydligt mer att hämta.
Isbergssallad är riktigt näringsrikt sett per kcal. Men visst är det svårt och jobbigt att äta mycket av det. Man får väl äta åtminstone 50 gram för att komma upp i några vitaminer/mineraler att tala om.
Tar vi askorbinsyra som exempel så får man i sig 7 mg per 100 gram av varan, jämför med broccoli som ger 120 mg per 100 g.
Jag skulle bara vilja hävda att isbergssallad är ett bra alternativ ur näringssynpunkt vid obegränsad budget och extremt störd hungerfunktion som gör mättnadskänsla obefintlig. I sammanhanget skulle jag nog gissa att den tillför väldigt lite i variationsgruppen jämfört med någon annan grönsak som kunde komplettera broccolins svagheter.
Sen kan man ju äta för att man tycker om smaken och konsistensen men tycker inte man ska lura sig själv med att säga att den är näringsrik, i varje fall inte särskilt näringstät. För att få i sig RDI av något krävs det absurda mängder.
Jag håller inte med dig, då vore det bara att ösa på med saltet över maten och svara med angiotensin-2 hämmare. Medicinering är det sista man tar till vilket de flesta förskrivare håller med om.
Det är i mitt tycke ytterst relevant att urskilja vad som har gynnsamma egenskaper och inte samt urskilja dåliga eller onödiga källor till näring.
Det där är inte mina åsikter, det där är hur man resonerar runt K-vitamin och Waran inom sjukvården. Att medicinering alltid skulle vara den sista utvägen är rent skitsnack, då det förskrivs hejvilt på många avdelningar och kliniker. Fråga valfri klinisk farmaceut och du kommer få svaret att det övermedicineras något så kopiöst på landets vårdavdelningar och mottagningar.
Tar vi askorbinsyra som exempel så får man i sig 7 mg per 100 gram av varan, jämför med broccoli som ger 120 mg per 100 g.
Jag skulle bara vilja hävda att isbergssallad är ett bra alternativ ur näringssynpunkt vid obegränsad budget och extremt störd hungerfunktion som gör mättnadskänsla obefintlig. I sammanhanget skulle jag nog gissa att den tillför väldigt lite i variationsgruppen jämfört med någon annan grönsak som kunde komplettera broccolins svagheter.
Sen kan man ju äta för att man tycker om smaken och konsistensen men tycker inte man ska lura sig själv med att säga att den är näringsrik, i varje fall inte särskilt näringstät. För att få i sig RDI av något krävs det absurda mängder.
Men det kanske inte bara handlar om att uppnå RDI för enskilda näringsämnen? En variation i intaget kanske ger synergieffekter. Vad ser du som de stora nackdelarna med att äta en varierad grönsakstallrik? Givetvis kan tonvikten ligga på de mer ordentliga grönsakerna men för egen del så är valet beroende på vald maträtt, tillagningsmetod, ursprung, pris etc. Inte bara näringen.
Ola Wallengren
2010-11-13, 10:44
Jag läste inte dina tidigare inlägg så noga och undrade därför bara utifrån ditt uttalande om grönsaker som onödiga och dåliga källor till näring.
Håller helt med att man ite skall dra alla frukter eller grönaker över en kam samt att man kanske skall separera olika frukter såväl som grönsaker. Denna analysen pekar ju på att variation är viktig, men det kan ju lika gärna vra effekten av att om man äter med variation så får man med de frukter och grösnaker som verkligen påverkar. Ett annat alternativ är att variation bara är en markör för ett hälsosamt ätmönster/livsmedelsval.
Samtidigt kan en sådan analys bli extremt datadriven och man kanske hittar slumpsamband.
Fruit included apples,
pears,bananas,oranges,grapefruit,peaches,apricots, nectarine,
plums,grapes,avocado,kiwifruit,papaya,mangoes,prun es,
cantaloupe,honeydewmelon,watermelon,cherries,straw berries,
blueberries,raspberries,cranberries,pineapple,oliv es,and100%
fruitjuice.
Vegetables included lettuce,spinach,tomato,carrots,
stringbeans,peas,corn,peppers,broccoli,cauliflower, cabbage,
beets,asparagus,mushrooms,eggplant,onion,squash,cu cumber,
radish,celery,cilantro,garlic,parsley,zucchini,bas il,and100%
vegetablejuice.
Starchy vegetables (including potato,plantains,
tannier,andcassava),beans,andlegumes(includinglima beans,
pintobeans,whitebeans,blackbeans,pinkbeans,kidneyb eans,
cowpeas,soybeans,splitpeas,andlentils)were excluded from the
analyses.
Eddie Vedder
2010-11-13, 10:47
Denna analysen pekar ju på att variation är viktig, men det kan ju lika gärna vra effekten av att om man äter med variation så får man med de frukter och grösnaker som verkligen påverkar.
Ja det är det här jag främst tänkte på när jag läste det. Ska man vara lite krass så upplever jag att de som äter minst grönsaker är de som oftast väljer "sämre" grönsaker när det väl görs en sallad, typ gurka, isbergssallad, tomat och burkmajs.
Att de med mer variation då även inkluderar broccoli, spenat, vitkål m.m. oftare är ju då inget som i sig pekar på variationens betydelse utan snarare att de som varierar mer just får i sig även de "bättre" grönsakerna. Att man gör undersökningen i Puerto Rico ska heller inte förglömmas, det känns sannolikt att frukt och grönsaker är färskare och av bättre kvalité där.
Det där är inte mina åsikter, det där är hur man resonerar runt K-vitamin och Waran inom sjukvården. Att medicinering alltid skulle vara den sista utvägen är rent skitsnack, då det förskrivs hejvilt på många avdelningar och kliniker. Fråga valfri klinisk farmaceut och du kommer få svaret att det övermedicineras något så kopiöst på landets vårdavdelningar och mottagningar.
Där jag jobbat har man i varje fall velat minimera förskrivningen, jag vet inte vad du har för referenser dock. Det finns en stark önskan av alla förskrivare att byta ut waran dessutom pga ett litet terapeutiskt fönster och mycket biverkningar. Glöm inte att all waranbehandling inte är permanent utan kan vara temporär.
En kontrafråga, hur mycket isbergssallad och gurka måste du trycka i dig för att komma upp i RDI av askorbinsyra?
Med en varierad kosthållning spelar det ju ingen roll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.