Visa fullständig version : Viktminsknings problem!
Hej!
Jag är en tjej på 28 år, 178cm lång och väger 77 kg. Tränar 5 pass i veckan och har gjort det i 1,5 år. Gått ner totalt ca 20 kg, vill gå ner mer men nu är det totalt stopp på vågen. Vad är problemet?!
Kortfattad info:
Varje träningspass är upplagd med 1 timmes mellan-hård konditionsträning (75-90% av maxpuls). Därefter kör jag styrketräning, 3 splits, i ca 20-30 min.
2 dagars vila/vecka.
Ligger på kaloriminus varje dag. Har ett basalt energibehov på 1580 kcal.
Äter 1200 kcal på vilodagar och 1400 kcal på träningsdagar.
Enligt min Polar pulsmätare förbränner jag ca 1000 kcal per träningspass vilket ger mig en hög aktivitetsfaktor på träningsdagar och ett energibehov på ca 2900 kcal (stillasittande arbete inräknat).
Beräknar kaloriintag via en kaloriuträknings mall som Highiq lagt upp på forumet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177&highlight=mall.xls
Min kost varierar en del, vissa dagar ligger jag 2g protein per kg vikt och 0,5-1g kolhydrater per kg vikt medans andra dagar kan vara tvärtom.
Kan detta vara problemet till att jag ej går ner?
Har alltid trott att det enda som räknas är kalorier in och kalorier ut?! Det är min melodi.
Men varför står jag nu still i vikt då?
Vissa säger att det kan vara vätskesamlingar och andra säger att jag bygger muskler istället för fett och det väger mer. Men hur kan man bygga muskler under kaloriminus? Det tror jag ej på.
WHITEFOLKS
2010-11-11, 11:18
Med den infon som är given så skulle jag säga att största chansen är att du räknar fel på maten på något sätt.
Det verkar inte rätt att du inte går ner på 1200/1400kcal med den kroppsvikten och träningsmängden.
Så vad äter du? Gärna så exakt som möjligt.
Med den infon som är given så skulle jag säga att största chansen är att du räknar fel på maten på något sätt.
Det verkar inte rätt att du inte går ner på 1200/1400kcal med den kroppsvikten och träningsmängden.
Så vad äter du? Gärna så exakt som möjligt.
Jag vet att det låter helt osannolikt att jag ej går ner. Men jag kan inte räkna fel på så många kalorier. Jag har ju hållt på med kaloriräkning i över 1 år och kan det i sömnen :-)
Men här kommer ett exempel på dagsintag träningsdag:
Frukost
250g vanilj yoghurt (osötad)
30g all-bran plus (extra fibrer)
Lunch
140g kycklingfilé
100g mini keso
100g grönsaker
Mellanmål
100g banan
Middag
135g kalkonkött
115g kokt ägg
190g mini keso
Exempel på dagsintag vilodag:
Frukost
Lunch
100g Potatis
125g krossade tomater
10g lök
35g broccolï
110g nötfärs (10%fett)
Middag
100g köttbullar nötfärs (10%fett)
100g mini keso
70g kokt ägg
young_george
2010-11-11, 11:37
Hur länge har du stått stilla i vikt?
WHITEFOLKS
2010-11-11, 11:38
Hur länge har det varit stopp?
Med den kosten kan jag inte se att du inte går ner i vikt över tid. Du har inga "ätardagar" eller liknande som kan spöka? alkoholintag?
Om det bara är en kort period som du inte har gått ner nu så kan det bero på lite diverse men om det har varit så under flera veckor och du inte har några extra kaloriintag som spökar så verkar det väldigt märkligt.
I allmänhet verkar du ju äta väldigt fettsnålt vilket antagligen inte är helt lysande men det borde inte ha en akut effekt på viktnedgång så mycket som allmänna hälsoeffekter.
Jag har stått still i 2 veckor. Har haft en ätardag då jag unnade mig godis :-) blev ca1000 kcal överskott den dagen. Vilket inte ska påverka så mycket i och med att jag fortfarande ligger på mycket minus över lag. Alkohol har jag inte druckit sen i somras. Har vägning i morgon bitti- ska se hur det ser ut då. Borde fan inte stå still mer :-( Känns ibland som att jag kämpar för ingenting.
Du kanske också ökar i muskelmassa. Särskilt om man överviktig säger inte vågen allt.
Hur ser det ut i spegeln på typiska fett-områden på kroppen? Vad säger måttbandet?
Jag är fast på överkroppen och mulligare över rumpan och benen.
Mått över bröst 90 cm, midja 74 cm, stuss 105 cm.
Kroppen ser bra ut (dock ej perfekt) och ingen skulle någonsin gissa att jag väger 77kg
:-), tvärtom, de säger åt mig att jag ej behöver gå ner mer i vikt och att jag ska sluta. Vilket är positivt. Jag vet att jag har mycket muskler och väger därefter. Men jag vill få bort överskottet på rumpan och benen!
Jag vet att det låter helt osannolikt att jag ej går ner. Men jag kan inte räkna fel på så många kalorier. Jag har ju hållt på med kaloriräkning i över 1 år och kan det i sömnen :-)
Men här kommer ett exempel på dagsintag träningsdag:
Frukost
Lunch
140g kycklingfilé
100g mini keso
100g grönsaker
Mellanmål
100g banan
Middag
135g kalkonkött
115g kokt ägg
190g mini keso
Exempel på dagsintag vilodag:
Frukost
Lunch
100g Potatis
125g krossade tomater
10g lök
35g broccolï
110g nötfärs (10%fett)
Middag
100g köttbullar nötfärs (10%fett)
100g mini keso
70g kokt ägg
Just det ja, trycker i mig HMB också (inte för att det har med vikten att göra) för att inte minska så mycket i muskelmassa vid kaloriminus. *flex*
Jag är fast på överkroppen och mulligare över rumpan och benen.
Mått över bröst 90 cm, midja 74 cm, stuss 105 cm.
Kroppen ser bra ut (dock ej perfekt) och ingen skulle någonsin gissa att jag väger 77kg
:-), tvärtom, de säger åt mig att jag ej behöver gå ner mer i vikt och att jag ska sluta. Vilket är positivt. Jag vet att jag har mycket muskler och väger därefter. Men jag vill få bort överskottet på rumpan och benen!
Att finslipa tar alltid lite extra tid. Samt att man har en tendens att bli mer och mer petig med hur man vill ha det. Se bakåt på dina 20 kg som försvunnit. Det är en jätteseger och jag tycker gott du kan unna dig att inte hänga upp dig på detaljer. Vill du ner så kommer det sakta men säkert, särskilt om dina beräkningar på maten stämmer. Undvik dock ett alltför lågt energiintag och satsa på istället på att hålla dig stark och hel.
eriksvensson
2010-11-11, 14:01
Prova att ligga på kaloribalans ett tag kanske kan vara något? Gick själv ner 26 kg sen tvärdog det, så nu har jag tagit en paus istället och kör på nästa år igen, kan vara värt att prova. Sista kilona är alltid svårast! :)
Men jag vill ju gå ner i vikt nu bums! :-(
Har ju gått så bra ända fram tills nu.
Jag ska ge det 1-2 veckor till och står jag still under dessa veckor ska jag prova kaloribalans - risken finns väl att jag då går upp i vikt - fast det enligt fysikens lag borde vara helt omöjligt :-P
Antagligen vatten skulle jag gissa på (om du inte räknat fel, men du verkar ha koll på kcal). Jag själv har stått still mer eller mindre i 4 veckor nu, men jag ser en skillnad i spegeln. Så använd måttband och spegel för att se resultat.
Om det skulle vara vattensamlingar - hur lång tid tar det för att bli av med dom? Antar att det är kolhydrater som skapar vattensamlingar och om man då skär ner på dessa kanske det tar några dagar?
Om det skulle vara vattensamlingar - hur lång tid tar det för att bli av med dom? Antar att det är kolhydrater som skapar vattensamlingar och om man då skär ner på dessa kanske det tar några dagar?
kolhydrater och salt binder vatten. Hur lång tid det tar att bli av med dom har jag ingen aning om, äter du inget salt och lite kolhydrater under 1-2 dagar så har nog garanterat endel vatten försvunnit.
Det här kanske kan ligga bakom en utebliven viktnedgång.
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/the-ltdfle.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.