Visa fullständig version : Förhållande med någon av helt olika åsikter?
Jag är på hugget med en tjej jag träffat för ett tag sedan. Hon är än så länge riktigt go på alla sätt och det känns som att hon kan vara någon att med tiden starta ett förhållande med. Dock finns det ett problem, nämligen att vi har ganska olika åsikter gällande politik.
Jag har egentligen absolut noll problem med att vara med folk som tycker olika än mig, det friskar snarare upp att kunna ha lite intressanta diskussioner med vänner och bekanta och det gör att man får en mer nyanserad bild av livet och samhället. Dock är jag inte säker på om jag skulle kunna vara tillsammans med någon som tycker helt annorlunda än jag själv. Jag kommer liksom inte kunna läsa morgontidningen vid frukosten och ondgöra mig över nya tilltag i politiken, eller titta på nyheterna/debattprogram på tv i lugn och ro, för ständigt kommer det ju uppstå diskussion. Diskussion är ju iofs roligt, som sagt, men det kan ju gå till överdrift. Oliktänkande är inget jag ställer mig emot, vad jag är osäker på är om det fungerar att dela sitt liv med någon som inte tycker som en själv i vissa stora frågor?
Vad har ni för erfarenheter av förhållanden där er partner tyckt helt annorlunda gällande stora frågor som t.ex. politik, droger, ekonomi etc, you name it. Ska jag chansa på att det kan funka eller ska jag snyggt dra mig ur innan uppbrottet riskerar att bli smärtsamt?
eternallord
2010-11-11, 02:03
Jag är ärkeliberal ut i fingerspetsarna, men min första flickvän var kommunist och aktiv medlem i Ung Vänster, det var inget som stod i vägen för vårt förhållande. Vi tenderade att kunna separera våra politiska diskussioner från relationssaker utan problem.
delta_mats
2010-11-11, 07:57
Tror inte det spelar någon större roll. Då är det nog viktigare att man delar likartade moraliska och etiska värderingar.
mangemani
2010-11-11, 08:08
kan funka,men förbered dej på rejäla diskussioner när det kommer på tal och kanske tom bråk.
men har ni båda ett starkt psyke och båda har samma "kärleken övervinner allt" bs inställning,då går det nog.
Om man gillar varandra mer än ens egna åsikter så går det oftast bra.
Det låter som en klyscha men för att kunna vinna så måste man våga chansa. Blir det bra - awesome. Blir det inte bra - då vet ni det.
De olika åsikterna är inte ett problem om ni inte gör det till ett, problemet är om ni inte kan accepter att den andra har en annan åsikt i vissa frågor.
Kan du ligga med politiken? Nej, precis vad jag trodde..
Skämtåsido, hade aldrig låtit politiska åsikter gå före kärleken.
Förutsatt att båda fattat att i ett förhållande är det viktigare att ha det bra, att båda mår bra, snarare än att få rätt - vid diskussioner etc, så ska det inte vara något problem.
Men om någon av er har det som mission att omvända el övertyga den andres inre övertygelse är det nog kört. Kan ni diskutera konstruktivt och båda trivs med det är det ju fine.. men om inte - låt bli el det må vara kört. Förhoppningsvis tycker du om henne för den hon är, och vice versa, då kanske saker som sveriges bistånds vara el icke vara inte behöver närvara i hemmet.
Ni kommer ju förmodligen ha olika åsikter ibland om saker som rör er menar jag, så varför åsikta om hela världen om det tär mer än när. Ni märker ju hur mkt era olika politiska övertygelser färgar dem ni är, och vilka olikheter där som ni kan hantera. Hoppas det går fint! :)
Diskutera. Aldrig. Politik. Med. Bekanta.
Det brukar jag göra, det är kul.
Hm. Så fort det kommit fram att en potentiell flickvänsb-rud är såzze eller miljömupp så har de rykt. Är de "inte intresserade av politik" så kan man alltid göra dem till liberaler innan förhållandet tar slut :D
Det brukar jag göra, det är kul.Jag vet inte vad som händer med mig. Jag är i normala fall ofta snäll och trevlig men när det kommer till politik och annat blir jag som Mr Hyde och kan få smärre utbrott. Det är ju en grej om det händer på internet med folk man inte känner, men jag hade inte velat riskera ett förhållande för... vad? Vad ska man tjäna? Upplysa en förlorad kommunistsjäl om liberalismens heliga krafter? Lockande är det dock. Jag minns ett tillfälle när jag var på Auschwitz-Birkenau. Vi hade gått hela den guidade turen och när vi kom fram till ett monument och guiden avrundade så nämnde ett tyskt stolpskott i vår grupp "det är lustigt, för nu gör Israel exakt samma sak". Jag vet inte om det var min paranoia, men det kändes som folk inkl guiden stod och nickade instämmande, begrundande hans visa ord, medan jag kokade inombords.
Say wh...?! Jag orkar inte skriva mer för nu blir jag bara upprörd. Men för tusan. Det är i sådana tillfällen man har svårt att hålla sig.
Jag vet inte vad som händer med mig. Jag är i normala fall ofta snäll och trevlig men när det kommer till politik och annat blir jag som Mr Hyde och kan få smärre utbrott. Det är ju en grej om det händer på internet med folk man inte känner, men jag hade inte velat riskera ett förhållande för... vad? Vad ska man tjäna? Upplysa en förlorad kommunistsjäl om liberalismens heliga krafter? Lockande är det dock. Jag minns ett tillfälle när jag var på Auschwitz-Birkenau. Vi hade gått hela den guidade turen och när vi kom fram till ett monument och guiden avrundade så nämnde ett tyskt stolpskott i vår grupp "det är lustigt, för nu gör Israel exakt samma sak". Jag vet inte om det var min paranoia, men det kändes som folk inkl guiden stod och nickade instämmande, begrundande hans visa ord, medan jag kokade inombords.
Say wh...?! Jag orkar inte skriva mer för nu blir jag bara upprörd. Men för tusan. Det är i sådana tillfällen man har svårt att hålla sig.
Rrrrrrrooooaaaeeerrr. I'm DA MIGHTY Steve To Da BEe See och den som snacka ska få stryk...
Haha. Faktum är att jag blir autistisk varje gång jag diskuterar något ämne som är det minsta subjektivt. Det är kanske därför jag blev ingenjör.
Namehere
2010-11-11, 11:08
Kör på bara och se hur de går, annars kommer du tänka tillbaka och ångra att du inte tog chansen :)
Jag brukade alltid diskutera politik, antagligen upp tills efter universitetsstudierna och jag började jobba. Vid den tidpunkten hade jag nog inte pallat med någon med diametralt motsatta politiska...eh...tankar. Sen dess brukar det enda som är viktiga vara hur mycket skatt du betalar och vilken lön du har så nu skulle det nog inte vara ett lika stort problem. Men när du är i den fasen att man definierar sin egen politiska skådning skulle det nog kännas betydligt jobbigare. Om hon är vänsterpartist är det bara att droppa direkt.
pragmatist
2010-11-11, 11:17
Det finns ju en hel del exempel på att det fungerar (moderatpolitiker som är lyckligt gifta med vänsterpartipolitiker o.s.v.) så det kan ju vara värt ett försök. Ytterst tror jag att det beror på ens egen attityd till politik snarare än de politiska åsikternas innehåll. Hur flexibel och tolerant man är som person. Om man är oförmögen att erkänna att det kan ligga något i vad andra tycker och anser att alla på den andra kanten är Djävulens hantlangare så bör man nog hålla sig till människor som tycker lika.
young_george
2010-11-11, 11:33
Jag är ärkeliberal ut i fingerspetsarna, men min första flickvän var kommunist och aktiv medlem i Ung Vänster, det var inget som stod i vägen för vårt förhållande. Vi tenderade att kunna separera våra politiska diskussioner från relationssaker utan problem.
Så är mitt nuvarande förhållande. Det fungerar bra och vi har väldigt mycket gemensamt utanför dom politiska åsikterna.
polka_griis
2010-11-11, 11:34
Skulle aldrig kunna få känslor för någon som inte är liberal. Tror verkligen inte att förhållanden där grundläggande värderingar skiljer sig så pass mycket är något att ha. Lite krav borde ni allt ställa på er partner.
Tror inte det spelar någon större roll. Då är det nog viktigare att man delar likartade moraliska och etiska värderingar.
Öh? Baserar du inte dina politiska åsikter på etiken menar du? Vad baserar du dem på isåfall?
young_george
2010-11-11, 11:44
Skulle aldrig kunna få känslor för någon som inte är liberal. Tror verkligen inte att förhållanden där grundläggande värderingar skiljer sig så pass mycket är något att ha. Lite krav borde ni allt ställa på er partner.
Var det inte du som ville göra dig själv asexuell för att du skrämdes av det du attraherades av? Känns inte som personen att ta relationsråd av direkt.
Vad är det som säger att man inte har krav på en partner för att h*n inte delar samma åsikter. Det kanske bara inte är med i kravspecifikationen.
rent generellt sa tycker jag bara att det ar spannande att vara med nagon som ar annorlunda och tycker olika, livet hade varit sa tradigt och enformigt om ens respektive var en kopia av sig sjalv.. det skapar ingen kontrast i vardagen, jag hade trottnat
http://user.tninet.se/~emy615m/pusselbitar.jpg
Lövbiffen
2010-11-11, 11:59
Det är nog väldigt bra att ha en partner som man iaf har någonting gemensamt med för när man har dåliga tider och någon av parterna börjar fundera över just vad man har gemensamt, vad som är värt att kämpa för, ja då kan det skita sig.
Nog för att det kan vara roligt att ha en tjej man kan diskutera grejer med utan att hon tycker likadant, det kan t.o.m. vara lite hett på något sätt, så blir det nog jobbigt efter ett tag om man tycker helt olika rent politiskt.
Det kan nog vara värt att vänta på någon annan, eller så tar du bara tag i saken och hittar någon annan, enligt mig då alltså.
Wille005
2010-11-11, 12:07
Blir lite som att ****** med fienden, testa och se om det är något för dig.
Carolinew
2010-11-11, 12:13
Jag skulle inte kunna vara tillsammans med någon som är vänster (S eller V). MP är ett gränsfall. Det handlar helt enkelt om värderingar i livet, och det gäller då inte bara politik utan även annat. Har man helt olika värderingar i livet så är det nog inte så lätt att få det att fungera i det långa loppet. När det gäller vänner så spelar det dock ingen roll alls :)
Ifall tuttarna är tillräckligt stora spelar väl partifärgen ingen roll *slap*
Det där är bara löjligt tycker jag. Tycker ni så pass olika och stör er på det, ge fan i att snacka om det med varandra
Det funkar så länge attraktions finns.
Jag skulle inte kunna vara tillsammans med någon som är vänster (S eller V). MP är ett gränsfall. Det handlar helt enkelt om värderingar i livet, och det gäller då inte bara politik utan även annat.
Vilka livsvärderingar är det du tänker på Carro? :)
Jag brukade alltid diskutera politik, antagligen upp tills efter universitetsstudierna och jag började jobba. Vid den tidpunkten hade jag nog inte pallat med någon med diametralt motsatta politiska...eh...tankar. Sen dess brukar det enda som är viktiga vara hur mycket skatt du betalar och vilken lön du har så nu skulle det nog inte vara ett lika stort problem. Men när du är i den fasen att man definierar sin egen politiska skådning skulle det nog kännas betydligt jobbigare. Om hon är vänsterpartist är det bara att droppa direkt.
Du har uppenbarligen inte hångt med i de politiska debatterna här på kolo va? :D
kan funka,men förbered dej på rejäla diskussioner när det kommer på tal och kanske tom bråk.
men har ni båda ett starkt psyke och båda har samma "kärleken övervinner allt" bs inställning,då går det nog.
Grejen är att hon, åtminstone VERKAR, vara ganska "tuff" - självständig, stadigt psyke, målmedveten osv samt lite "hårdför" - åtminstone för att vara tjej. Vilket är precis det jag letar efter. Och tjejer av den sorten växer ju inte direkt på träd, så tjaaa. ja..
Men sen är hon ju faktiskt just tjej och mina erfarenheter säger att tjejer i regel är ganska "lättstyrda" av sina pojkvänner. Så det är ju inte alls omöjligt att jag kan få henne att byta åsikter med tiden. Men samtidigt är jag rädd för det någon skrev här i tråden, att man måste inse och tillåta att båda har olika åsikter, och att ingen försöker "vinna" och övertyga den andre om att man har rätt.
Men sen är hon ju faktiskt just tjej och mina erfarenheter säger att tjejer i regel är ganska "lättstyrda" av sina pojkvänner. Så det är ju inte alls omöjligt att jag kan få henne att byta åsikter med tiden.
Det där är inte en jättetoppen attityd att gå in med i relationen. Du får antingen ta hela paketet eller inte. Att tänka att man ska ändra någon är bara så fel.
Det där är inte en jättetoppen attityd att gå in med i relationen. Du får antingen ta hela paketet eller inte. Att tänka att man ska ändra någon är bara så fel.
Alla kvinnor är inte pretto och/eller bryr sig om varenda samhällelig företeelse. De tjejer jag träffat som varit miljömuppar eller kommunister har varit enklast att ändra. Mina empiriska undersökningar gör gällande att sådana typer antingen inte vet någonting om politik eller inte bryr sig särskilt mycket.
Sedan finns det naturligtvis tjejer som är fullkomligt övertygade i sina förvirrade övertygelser. De brukar dock sällan vara särskilt intressanta rent utseendemässigt ;)
Fast nu verkar ju politik vara viktigt för den här tjejen, annars skulle problemet inte finnas väl?
Det är lite sött att du försöker provocera dock.
Fast nu verkar ju politik vara viktigt för den här tjejen, annars skulle problemet inte finnas väl?
Hehe. Ibland får man igång dig, Mini. Ibland inte. Det var värt ett försök.
Faktum kvarstår dock.
*cupid* +1!
Gäller både tjejer och killar såklart!
Jag skulle säkert kunna gå in i ett förhållande med nån som röstade annat än jag. Alla människor röstar inte samma genom hela livet heller och jag tycker inte det definierar vad man är för en bara genom vad man röstar på.
Dock skulle jag inte vilja ha ett förhållande med nån som har det som stort intresse och är väldigt politiskt engagerad, nån som vill frälsa alla med sin starka övertygelse. Det finns så mycket annat som intresserar mig mer än politik, så att sitta å frukostera med någon som jämt ska kommentera politiska händelser i morgontidningen eller när man ser på nyheterna och starta diskussioner i tid å otid tex skulle tråka ut mig till döts. Min brorsas tjej är sån och jag bara åååhrkar inte, tröttnar efter en helg hos dem. Spelar ingen roll om jag håller med eller ej, just politik är inget jag är blir särskilt våt av.
Anton Fräs
2010-11-11, 14:40
Det handlar inte lika mycket om politik som inställningen till andra människor och deras åsikter. Jag har exempelvis varit tillsammans med en miljömupp/vänsterpartist. Ingen fara i det, roligt med eldiga diskussioner då jag är tämligen liberal.
Kvinnor har ju iofs i 100% av sina förhållanden en undangömd agenda att förändra mannen. :D Och nej det är ju det jag säger, man kan inte tro att man ska förändra någon och hålla på och försöka pracka på sina egna åsikter på sin partner. Det förstår jag också, men samtidigt säger min erfarenhet att oavsett så brukar tjejer anpassa sina åsikter efter att passa mannens. Jag vet inte varför det är så, men jag har själv sett många tjejkompisar vara exempelvis helt emot droger, då de blivit uppfostrade till det - för att sedan finna sin "sanna kärlek" i runt 18-22 års åldern och ändra åsikter efter honom. Samma med politik, arbetartjejer med farsa som varvsarbetare och själva jobbar de på volvo. Efter att ha träffat _honom_ blir de över ett par månader liberaler. Eller överklasstjejer som träffat en charmant arbetare, med smuts i nävarna, plötsligt får de ett annat perspektiv på tillvaron och blir vänsterpartister. Detta "kappan efter vindern"-fenomen har i alla fall jag aldrig observerat bland killar/män.
Så ja, där blir det ju lite ett moment 22. För jag vill ju ha en självständig och trygg tjej som är säker i sig själv och står på sig för vad hon tycker. Och det rimmar illa med att byta politiska åsikter endast pga att partnern tycker annorlunda än henne. Så därmed måste jag helt enkelt ta reda på om jag kan vara tillsammans med en tjej av andra åsikter än mig själv, eller om det inte skulle funka i längden. Alternativt får man väl chansa då.
Kul att du använder en fin gammal härskarteknik, väl beprövad av gubbar till mansgrisar. :)
Politik är dock inte något jättejätteviktigt för den här tjejen, tror jag. Vi har bara pratat lite om det och då har hon uttryckt "bara vi inte får Mona Sahlin som statsminister!!" och det kan jag ju iofs inte klandra henne jättemycket för, då jag själv inte precis är Monas största fan. :D Men hur som helst röstade hon till slut på Moderaterna, vilket är ett parti som ligger långt från min egen tillhörighet. Fast iofs sa hon att hon hade funderat på att rösta på miljöpartiet tidigare. Och därför tror jag inte att hon är så där extremt jätteövertygad om sin ståndpunkt i politiken.
Alltså jag kan ju skoja om politik, inte så att jag blir helt stirrig och roidar, som stevebc, så fort någon nämner ordet. Kan skämta ganska rått om min egen partitillhörighet, (och tål typ allt som sägs med glimten i ögat) och jag kan skämta om polares partitillhörighet också. Så det är inget hysch hysch tabutabu över det liksom. Utan skulle jag läsa om något i tidningen, tillsammans med flickvän, som borgarna hittat på så skulle jag antagligen skämta till det och typ spelat arg 20-tals arbetardemonstrant osv. Men jag har en känsla av att det enda skulle kunna urarta till en hetsig debatt, vilket känns onödigt. Och eftersom jag ofta handlar impulsivt skulle jag aldrig kunna hålla mig från att spela upp sådana sketcher eller fälla kommentarer/skämt var gång jag läste något passande. :D
Det handlar inte lika mycket om politik som inställningen till andra människor och deras åsikter. Jag har exempelvis varit tillsammans med en miljömupp/vänsterpartist. Ingen fara i det, roligt med eldiga diskussioner då jag är tämligen liberal.
Mjo, kanske sant. Sen så är ju ni liberaler inte jätteolika oss sossar och vänsterpartister egentligen. I grunden delar vi ju (oftast) ungefär samma värderingar. Så låter man bara bli att snacka för mycket politik (om man inte klarar av det) så kanske det kan funka?
Anton Fräs
2010-11-11, 15:26
Med tanke på vad du skrev i ditt senaste inlägg borde det vara några problem tsp.
Ha lite distans till det så kommer det gå väl.
TAKE THE CHANCE MAN!
ChrisDEFC
2010-11-11, 15:40
Om inte politik hänger ihop med vad du har för etiska och moraliska värderingar så måste jag ha missat nått, förklara gärna!?
Jag skulle inte kunna vara tillsammans med någon som är vänster (S eller V). MP är ett gränsfall. Det handlar helt enkelt om värderingar i livet, och det gäller då inte bara politik utan även annat. Har man helt olika värderingar i livet så är det nog inte så lätt att få det att fungera i det långa loppet. När det gäller vänner så spelar det dock ingen roll alls :)
Vilka värderingar är det som "de rödgröna" har som är så vidriga att du inte skulle kunna vara tillsammans med någon som delar dessa värderingar?
För övrigt tycker jag att det är väldigt mycket "alla över en kam" i den här tråden, bara för att nån röstar på moderaterna betyder ju inte det att de lever sitt liv efter partiprogrammet på samma sätt som inte någon som röstar vänster nödvändigtvis vill dela upp hela Sveriga så alla får lika stor del av kakan.
Ontopic: De går om ni båda två är öppna och ödmjuka, annar blir det givetvis problem förr eller senare.
/Edit: testa att dra igång en politisk debatt på nästa dejt och känn av stämningen, borde ju märkas rätt snabbt om du vill inleda nått eller aldrig träffa människan igen.
hertzman
2010-11-11, 16:03
Hm. Så fort det kommit fram att en potentiell flickvänsb-rud är såzze eller miljömupp så har de rykt. Är de "inte intresserade av politik" så kan man alltid göra dem till liberaler innan förhållandet tar slut :D
Bättre med viljelösa kvinnor som du kan pracka på din åsikt alltså? Låter som en sund kvinnosyn.
Jag ser främst till grundläggande värderingar, syn på livet och moral - därefter betraktar jag politisk åskådning. Helt olika åsikter skulle inte funka, jag skulle aldrig utveckla tillräckligt starka känslor då.
Det sista där är för övrigt vad jag råder dig att kolla på. Vad tycker du om henne? Gillar du att spendera tid med henne, är du attraherad, beundrar du henne? Varför? Om du nu har ett överväldigande positivt omdöme är det väl bara köra på. Vet du inte varför det är så, är det bara köra på och kolla dina premisser medan du lär dig mer.
delta_mats
2010-11-11, 16:26
Öh? Baserar du inte dina politiska åsikter på etiken menar du? Vad baserar du dem på isåfall?
Kan du utläsa en persons etiska och moraliska värderingar utifrån vilket parti den röstar på i riksdagen?
Ens moraliska värderingar har lite mer mellan ramarna än vad våra riksdagspartier krigar om i debatter.
Eddie Vedder
2010-11-11, 16:34
Den mest givande politiska diskussionen får man med folk vars åsikter inte är låsta, personer som kan förstå andras bakgrund och i vilken kontext uppfattningar bildats etc. EN person som har en annan ideologi än mig, men som är analytisk pragmatisk ger en betydligt bättre diskussion än någon som ligger närmare till hands rent ideologiskt men som är helt extrem.
I de lägena börjar jag i regel agera djävulens advokat och ändrar åsikter på ren tjurighet. :D
svennebanan
2010-11-11, 16:35
Alla kvinnor är inte pretto och/eller bryr sig om varenda samhällelig företeelse. De tjejer jag träffat som varit miljömuppar eller kommunister har varit enklast att ändra. Mina empiriska undersökningar gör gällande att sådana typer antingen inte vet någonting om politik eller inte bryr sig särskilt mycket.
Sedan finns det naturligtvis tjejer som är fullkomligt övertygade i sina förvirrade övertygelser. De brukar dock sällan vara särskilt intressanta rent utseendemässigt ;)
Hur ser en SD anhängare ut?
Carolinew
2010-11-11, 16:45
Vilka livsvärderingar är det du tänker på Carro? :)
Eftersom du fetmarkerat att MP är ett gränsfall så antar jag att det är det du undrar över. Jag tycker MP är ett nyttigt parti för Sverige gällande en del punkter men de samarbetar enligt min åsikt med fel block :)
Vilka värderingar är det som "de rödgröna" har som är så vidriga att du inte skulle kunna vara tillsammans med någon som delar dessa värderingar?
Har jag någonsin sagt att de skulle vara vidriga? Nej just det. Bara för att man har andra värderingar än någon annan betyder inte det att man tycker allt annat är vidrigt.
Jag minns ett tillfälle när jag var på Auschwitz-Birkenau. Vi hade gått hela den guidade turen och när vi kom fram till ett monument och guiden avrundade så nämnde ett tyskt stolpskott i vår grupp "det är lustigt, för nu gör Israel exakt samma sak". Jag vet inte om det var min paranoia, men det kändes som folk inkl guiden stod och nickade instämmande, begrundande hans visa ord, medan jag kokade inombords.
Helvete vad lågt! Helt och hållet oacceptabelt och respektlöst. Tycka vad man vill om kriget där nere (jag håller INTE med snubben) men inte fan snackar man om det på en sådan plats. Du skulle satt han i gaskammaren!
Till frågan. Det är väl egentligen bara kul om man har olika åsikter om man kan ha det på ett skämtsamt vis och att det inte är blodigt allvar för någon, lite munhuggande bara. Hur trist är det inte att bara sitta och bekräfta varandras åsikter hela tiden? Så om det inte stör dej på något sätt, vilket jag hoppas att det inte gör så kör på! Om det stör henne så kanske du valt fel brud ändå. Inte för att hon är borgare, men för att hon stör sej på sånt oviktigt.
ChrisDEFC
2010-11-11, 17:51
Har jag någonsin sagt att de skulle vara vidriga? Nej just det. Bara för att man har andra värderingar än någon annan betyder inte det att man tycker allt annat är vidrigt.
Ursäkta för det, tolkade det så när du skrev att du aldrig skulle kunna tänka dig att du inte gillade det värderingarna och därför kännde avsmak för dom, sen att dra paralellen till vidriga är nog mer en egen vilja att överdriva snarare än en relevant koppling, nog om det men vilka värderingar är det som "fel block" har som du inte skulle kunna leva med (i en relation)? Jag är seriöst intresserad och detta är ingen dömnade eller nedvärderande fråga på något vis. Skulle själv kunna ha samma problem men inte hamnat i den sitsen så jag behövt fundera över det, drar mig väl till likasinnade.
+1
Och. Religion.
Hur bra det går beror, tror jag, nog, som skrivits tidigare i tråden, mindre på hur olika åsikter man har än på vilken inställning man har till andra som har en annan åsikt än man själv. Har man ett stort behov av att "vinna" varje diskussion man deltar i, kan det vara klokt att söka sig till någon vars åsikter liknar ens egna, om det inte skall bli outhärdligt i längden.
Jag håller f.ö. med (bl.a.) mini i att det är en dålig ingång i ett förhållande att vilja förbättra partnern redan från start. Då är det nog bättre att söka sig till någon man inte tycker att man behöver uppdatera för att de skall duga. Sedan blir jag lite konfunderad av TS sätt att samtidigt poängtera vikten av att flickvännen är självständig och det positiva i att hon förhoppningsvis är lättomvänd till den "rätta" sidan, d.v.s hans. Jag har sett ett par exempel på när önskan om en självständig partner mest var en läpparnas bekännelse, i god tro visserligen, och det tenderade att braka ihop när partnern visade sig vara just så självständig som pojkvännen i fråga trodde sig vilja ha men egentligen inte ville. Det är nog bra att veta vad man själv vill.
Larsson85
2010-11-11, 19:25
Så länge varken du eller hon är ohälsosamt politiskt aktiva och måste övertyga allt och alla så är det väl inga problem. I övrigt så hade jag aldrig kunnat leva med en sådan person, oavsett om vi hade haft samma åsikt eller inte. Så länge man respekterar varandra så finns det inga hinder.
Beror ju på, skulle hon vara med i exempelvis AFA och delta i deras "aktioner" så hade det inte fungerat. Men hade hon "bara" varit vänsterpartist som går är med på noterna när det gäller demokratins grundpelare så hade jag inte haft några problem med henne eftersom jag knappt snackar politik med vänner/bekanta ändå.
Hur bra det går beror, tror jag, nog, som skrivits tidigare i tråden, mindre på hur olika åsikter man har än på vilken inställning man har till andra som har en annan åsikt än man själv. Har man ett stort behov av att "vinna" varje diskussion man deltar i, kan det vara klokt att söka sig till någon vars åsikter liknar ens egna, om det inte skall bli outhärdligt i längden.
Jag håller f.ö. med (bl.a.) mini i att det är en dålig ingång i ett förhållande att vilja förbättra partnern redan från start. Då är det nog bättre att söka sig till någon man inte tycker att man behöver uppdatera för att de skall duga. Sedan blir jag lite konfunderad av TS sätt att samtidigt poängtera vikten av att flickvännen är självständig och det positiva i att hon förhoppningsvis är lättomvänd till den "rätta" sidan, d.v.s hans. Jag har sett ett par exempel på när önskan om en självständig partner mest var en läpparnas bekännelse, i god tro visserligen, och det tenderade att braka ihop när partnern visade sig vara just så självständig som pojkvännen i fråga trodde sig vilja ha men egentligen inte ville. Det är nog bra att veta vad man själv vill.
Det är ju exakt det jag själv påvisar, och paradoxen som uppstår i och med att jag inte hade haft något emot om tjejen med tiden annammat mina åsikter, men samtidigt skulle jag inte kunna vara helt nöjd över det eftersom jag vill ha just en självständig tjej med "skinn på näsan". Så att du blir "konfunderad" beror nog på att du missuppfattade vad jag ville få fram med det jag skrev tidigare? Alltså jag menar ju att jag själv inser paradoxen - och att det syvende og sist hänger på om jag kan leva med en tjej med annorlunda åsikter än jag själv. För som sagt, byter hon åsikter till mina så fine, då är det problemet löst. Men det innebär ju automatiskt även att hon besitter kvaliteter i sin personlighet som jag inte uppskattar, och därför kommer förhållandet inte hålla pga det. Och tro mig, jag VET att det är vad jag vill ha. Har haft alldeles för många och dåliga erfarenheter med omogna, klängiga, osäkra, barnsliga och mesiga tjejer. Det är definitivt inget jag eftertraktar.
Bibliotekarien
2010-11-11, 20:07
Äh, olika politiska åsikter är fine. Men om personen i fråga är ett vidskepligt våp som läser horoskop och sväljer allt som går på tv4+... ja då hade det nog blivit stormigt i stugan :D
Raschmus
2010-11-12, 17:42
Var tillsammans med en fantastisk tjej i nästan 3 år. Vi delade inte samma moraliska värderingar alla gånger och pga det tog det också slut. Behöver ju inte sluta samma för dig! Känns som politik är ett snällare ämne.
Scratch89
2010-11-12, 18:25
Hur ser en SD anhängare ut?
http://whyarewomensostupid.com/wp-content/uploads/2010/07/white-trash-two.jpg
Jo, för svenskar som inte vill att sverige blir ett ghetto med islam som majoritet är "white trash".:smash:
stolpskott
2010-11-12, 18:33
Jag vet inte vad som händer med mig. Jag är i normala fall ofta snäll och trevlig men när det kommer till politik och annat blir jag som Mr Hyde och kan få smärre utbrott. Det är ju en grej om det händer på internet med folk man inte känner, men jag hade inte velat riskera ett förhållande för... vad? Vad ska man tjäna? Upplysa en förlorad kommunistsjäl om liberalismens heliga krafter? Lockande är det dock. Jag minns ett tillfälle när jag var på Auschwitz-Birkenau. Vi hade gått hela den guidade turen och när vi kom fram till ett monument och guiden avrundade så nämnde ett tyskt stolpskott i vår grupp "det är lustigt, för nu gör Israel exakt samma sak". Jag vet inte om det var min paranoia, men det kändes som folk inkl guiden stod och nickade instämmande, begrundande hans visa ord, medan jag kokade inombords.
:)
Han som sitter ner till vänster ser ut att rösta på SD :)
shadowfire
2010-11-12, 18:55
Ingen fråga som det går att svara ja eller nej på direkt.
Jag har egentligen inga problem om min partner röstar på ett annat parti, däremot om personen vore politiskt aktiv och försöker omvända hela sin bekantskapskrets inkl mig själv så skulle det nog bli livat i luckan. Lite för livat kanske.
För att härleda det till TS så är ju inte TS direkt politiskt inaktiv eller håller låg profil med sina åsikter, så beroende på hur tjejen är så kan jag absolut se framför mig scenarion där konflikter provoceras fram. :)
Det finns ju en skala på om man enbart har en åsikt, om man framför den, brinner för den, gör radikala gärningar för den, gör ultraradikala gärningar för den osv. Två passiva människor med olika politiska åsikter har nog lättare att leva ihop än två ultraradikala.
Det är klart att det kan bli problem, men för mig hade det varit ett ännu större problem om personen inte har några åsikter alls.
En del (tyvärr ganska många) människor är verkligen som fågelholkar och med en sådan person hade det inte fungerat överhuvudtaget.
svennebanan
2010-11-12, 23:34
Jo, för svenskar som inte vill att sverige blir ett ghetto med islam som majoritet är "white trash".:smash:
Dom flesta är ju i alla fall enligt statistiken lågutbildade.
polka_griis
2010-11-13, 18:39
Kan du utläsa en persons etiska och moraliska värderingar utifrån vilket parti den röstar på i riksdagen?
Ens moraliska värderingar har lite mer mellan ramarna än vad våra riksdagspartier krigar om i debatter.
Visst kan jag det, inte fullt ut så klart men det säger ändå en hel del.
Och ja visst, om det bara rör sig om att man röstar på olika riksdagspartier så är nog inte skillnaden så pass stor att det blir ett problem, alla riksdagspartier utom möjligen v är ju i grunden samma social-liberala skit. Men reagerade mest på de i tråden som påstod att de var liberaler men var ihop med kommunister, det är verkligen att svika sina ideal tycker jag, kärleken är värd mer än så.
Förhållande med någon av helt olika åsikter?
Ett enda stort nej. Och tro mig, jag har försökt
Det är klart att det kan bli problem, men för mig hade det varit ett ännu större problem om personen inte har några åsikter alls.
En del (tyvärr ganska många) människor är verkligen som fågelholkar och med en sådan person hade det inte fungerat överhuvudtaget.
Håller helt med dig. Galet många som inte har funderat över livet alls.
Fast jag vet förhållanden som fungerar. Det kanske har att göra med hur man ser på livet och vad man vill ha ut av ett förhållande?
Har sett för många förhållanden där man bara sitter och bekräftar varandra i sina åsikter. Det leder ofta till att man inte kan ta in andra åsikter och får ett fattigare liv.
shadowfire
2010-11-13, 22:29
Det hänger ju iofs på en hel del över hur du är själv.
Du är ju inte helt diskret med dina politiska åsikter, så nej, jag förstår att det vållat problem om du träffat ngn från motsatt block. Ju mer extrem i sina åsikter, desto svårare o träffa ngn med motsatta åsikter. Ju mer öppen och lyhörd man är, desto lättare ;)
Det hänger ju iofs på en hel del över hur du är själv.
Du är ju inte helt diskret med dina politiska åsikter, så nej, jag förstår att det vållat problem om du träffat ngn från motsatt block. Ju mer extrem i sina åsikter, desto svårare o träffa ngn med motsatta åsikter. Ju mer öppen och lyhörd man är, desto lättare ;)
Jag tror man kan ha ganska så klara och "radikala" åsikter men jag tror det handlar mer om attityd till andras åsikter. Utgår man ifrån att det finns en sanning blir det problem. För mig är åsikter just en åsikt och utgångspunkten är att man kan tänka på olika sätt utan att det behöver vara fel.
Jag tror iofs att jag skulle ha svårt att bli tillsammans med en sverigedemokrat. Så de flesta av oss har nog våra begränsningar i hur öppna vi kan vara till andras åsikter.
James Carville och Mary Matalin skötte Bill Clintons och George H W Bush valkampanier från var sitt håll, sedan gifte de sig med varandra.
Ingen fråga som det går att svara ja eller nej på direkt.
Jag har egentligen inga problem om min partner röstar på ett annat parti, däremot om personen vore politiskt aktiv och försöker omvända hela sin bekantskapskrets inkl mig själv så skulle det nog bli livat i luckan. Lite för livat kanske.
För att härleda det till TS så är ju inte TS direkt politiskt inaktiv eller håller låg profil med sina åsikter, så beroende på hur tjejen är så kan jag absolut se framför mig scenarion där konflikter provoceras fram. :)
Det finns ju en skala på om man enbart har en åsikt, om man framför den, brinner för den, gör radikala gärningar för den, gör ultraradikala gärningar för den osv. Två passiva människor med olika politiska åsikter har nog lättare att leva ihop än två ultraradikala.
Fast iofs så känner ju inte du mig särskilt väl. Och även om jag gärna debatterar på internet om politik och inte har något emot debatter med vänner och bekanta så har jag ju även så pass mycket socialt förstånd att jag inte börjar veva med MARX DAS KAPITAL (lol) i läge och oläge. Jag har ju även många vänner som är på "andra sidan" blocket utan att det orsakar några problem för vår vänskap. Men samtidigt har du ju en del rätt i det du säger, ges det tillfälle att hugga i någon politisk fråga så kliar det rätt snabbt i mina fingrar.
Det där med "inte direkt politiskt inaktiv" stämmer inte dock. Iofs var jag med i grön ungdom i ett år för att de var på skolan och gav gratis medlemskap så jag tänkte, varför inte. Men jag läste inte ett enda nummer av deras tidningar de skickade ut eller deras informationsblad. Jag har bortsett från det aldrig "engagerat" mig politiskt och jag har aldrig försökt omvända några till "the dark side". Dock har det hänt att vänner kommit till mig med någon fråga om politik, typ bett mig förklara varför (jag tycker att) något partis åsikter är bättre i en fråga än ett annat partis åsikter. Men i övrigt är jag faktiskt ganska inaktiv. Svor väl lite när man sålde ut apoteket typ och köper faktum nån gång ibland. Men inte mer än så. :P
Jaså? Du får jättegärna berätta mer då det vore kul att höra din erfarenhet lite mer utvecklat
shadowfire
2010-11-13, 22:48
Jag tror man kan ha ganska så klara och "radikala" åsikter men jag tror det handlar mer om attityd till andras åsikter. Utgår man ifrån att det finns en sanning blir det problem. För mig är åsikter just en åsikt och utgångspunkten är att man kan tänka på olika sätt utan att det behöver vara fel.
Jag tror iofs att jag skulle ha svårt att bli tillsammans med en sverigedemokrat. Så de flesta av oss har nog våra begränsningar i hur öppna vi kan vara till andras åsikter.
Men är det inte så att ju mer radikal du är in din åsikt, desto mindre lyhörd är du för motsatta sidan?
shadowfire
2010-11-13, 22:52
Fast iofs så känner ju inte du mig särskilt väl. Och även om jag gärna debatterar på internet om politik och inte har något emot debatter med vänner och bekanta så har jag ju även så pass mycket socialt förstånd att jag inte börjar veva med MARX DAS KAPITAL (lol) i läge och oläge. Jag har ju även många vänner som är på "andra sidan" blocket utan att det orsakar några problem för vår vänskap. Men samtidigt har du ju en del rätt i det du säger, ges det tillfälle att hugga i någon politisk fråga så kliar det rätt snabbt i mina fingrar.
Det där med "inte direkt politiskt inaktiv" stämmer inte dock. Iofs var jag med i grön ungdom i ett år för att de var på skolan och gav gratis medlemskap så jag tänkte, varför inte. Men jag läste inte ett enda nummer av deras tidningar de skickade ut eller deras informationsblad. Jag har bortsett från det aldrig "engagerat" mig politiskt och jag har aldrig försökt omvända några till "the dark side". Dock har det hänt att vänner kommit till mig med någon fråga om politik, typ bett mig förklara varför (jag tycker att) något partis åsikter är bättre i en fråga än ett annat partis åsikter. Men i övrigt är jag faktiskt ganska inaktiv. Svor väl lite när man sålde ut apoteket typ och köper faktum nån gång ibland. Men inte mer än så. :P
Jaså? Du får jättegärna berätta mer då det vore kul att höra din erfarenhet lite mer utvecklat
helt rätt, jag känner inte dig kompis, har bara tränat lite ihop med dig.. men du har stuckit ut hakan på facebook och kolo bland annat om jag jämför med andra vänner jag har "av samma grad". Särskilt inför valet. Allt från hetska diskussioner på kolo till videoklipp kommenterade med "alliansen suger!" osv på facebook. Jag har andra vänner som tycker samma som dig, men som inte yttrar det på samma sätt.
Inget rätt eller fel, men jag ser en skilnad på om man i ett förhållande propagerar för sin politiska åsikter mot för om man bara har den för sig själv och låter andra människor ha sin åsikt för sig själva. Återigen, jag säger inte att endera är rätt eller fel, bara att det kan tveklöst variera graden av hur mkt man vill provocera :)
Men är det inte så att ju mer radikal du är in din åsikt, desto mindre lyhörd är du för motsatta sidan?
Jag tror att det beror lite på hur man definierar "radikal". Det blir lite tvetydigt i politiska sammanhang, då det ju både kan syfta på den politiska inriktning man stödjer och på ens beteende. Men jag skulle inte säga att radikal måste vara = att man går ut och kastar gatsten på meningsmotståndare.
Det handlar väl, som i religionsfrågan, som var uppe för ett tag sedan, lite om hur viktiga frågorna är för det som s.a.s. är grunden i ens liv eller i en själv. Om man är typen som vill ha barn framöver, kanske man skall ta sig en funderare över hur det skulle funka att fostra barn tillsammans med någon som tycker annorlunda än man själv; om det skulle vara jobbigt ifall partnern introducerade åsikter man inte delar för barnen (tanken att man skulle kunna uppfostra sina barn fullkomligt neutralt tror jag är en illusion).
Är det så? Vad menar du med radikal? Jag menar att man är väldigt engagerad.
shadowfire
2010-11-13, 23:03
Jag tror att det beror lite på hur man definierar "radikal". Det blir lite tvetydigt i politiska sammanhang, då det ju både kan syfta på den politiska inriktning man stödjer och på ens beteende. Men jag skulle inte säga att radikal måste vara = att man går ut och kastar gatsten på meningsmotståndare.
Det handlar väl, som i religionsfrågan, som var uppe för ett tag sedan, lite om hur viktiga frågorna är för det som s.a.s. är grunden i ens liv eller i en själv. Om man är typen som vill ha barn framöver, kanske man skall ta sig en funderare över hur det skulle funka att fostra barn tillsammans med någon som tycker annorlunda än man själv; om det skulle vara jobbigt ifall partnern introducerade åsikter man inte delar för barnen (tanken att man skulle kunna uppfostra sina barn fullkomligt neutralt tror jag är en illusion).
Är det så? Vad menar du med radikal? Jag menar att man är väldigt engagerad.
Jag vill nog påstå att radikal är då man "går över gränsen till att ha en åsikt". Dvs att man på ett eller annat sätt markerar med övertydlighet var man står. Går man ett steg till så är man ultraradikal. Självmordsbombare, släpper ut minor, stoppar konjover, bromsar tankers med green peace-båtar osv. Jag tror det blir svårare för personer i den genren att träffa någon med en helt motsatt politisk åsikt, än vad det är för svensson i soffan som bara tar en röstsedel "för att han/hon måste".
Det är ju exakt det jag själv påvisar, och paradoxen som uppstår i och med att jag inte hade haft något emot om tjejen med tiden annammat mina åsikter, men samtidigt skulle jag inte kunna vara helt nöjd över det eftersom jag vill ha just en självständig tjej med "skinn på näsan". Så att du blir "konfunderad" beror nog på att du missuppfattade vad jag ville få fram med det jag skrev tidigare? Alltså jag menar ju att jag själv inser paradoxen - och att det syvende og sist hänger på om jag kan leva med en tjej med annorlunda åsikter än jag själv. För som sagt, byter hon åsikter till mina så fine, då är det problemet löst. Men det innebär ju automatiskt även att hon besitter kvaliteter i sin personlighet som jag inte uppskattar, och därför kommer förhållandet inte hålla pga det. Och tro mig, jag VET att det är vad jag vill ha. Har haft alldeles för många och dåliga erfarenheter med omogna, klängiga, osäkra, barnsliga och mesiga tjejer. Det är definitivt inget jag eftertraktar.
Du sätter upp en falsk motsättning. Det är inte osjälvständigt att ändra åsikt när man presenteras med fakta och övertygande argument som visar att man haft fel. Självständighet är att i alla lägen följa sitt eget omdöme(även i svåra lägen som när man utsätts för press, fula debattknep och andra dumheter). Att begrunda andras idéer innebär inte att man slänger sitt omdöme ut genom fönstret.
Problemet med att gå in för att försöka ändra någon är att, om ett förhållande ska funka måste man betrakta den andre som tillräckligt komplett för att det inte ska vara nödvändigt. Det är inte heller bra om man inte kan betrakta varandra som jämlikar, utan att den stackars mindre förstående parten måste omvändas.
Jag vill nog påstå att radikal är då man "går över gränsen till att ha en åsikt". Dvs att man på ett eller annat sätt markerar med övertydlighet var man står. Går man ett steg till så är man ultraradikal. Självmordsbombare, släpper ut minor, stoppar konjover, bromsar tankers med green peace-båtar osv. Jag tror det blir svårare för personer i den genren att träffa någon med en helt motsatt politisk åsikt, än vad det är för svensson i soffan som bara tar en röstsedel "för att han/hon måste".
Jag tycker det är hemskt att begreppet "radikal" endast förknippas med negativa saker.
Själv är jag radikal jorden-är-rund-anhängare. Jag går rentav så långt att jag hävdar att alla som inte håller med mig i den frågan är en smula tossiga.
shadowfire
2010-11-13, 23:43
Jag tycker det är hemskt att begreppet "radikal" endast förknippas med negativa saker.
Själv är jag radikal jorden-är-rund-anhängare. Jag går rentav så långt att jag hävdar att alla som inte håller med mig i den frågan är en smula tossiga.
Hmm, mm, det blir väl lätt så. Ännu mer "ultra-radikal". Det är väl sällan man får en positiv klang i det? Jag förstår vad du säger, men jag tror nog "radikal" har en negativ klang överlag.
Hmm, mm, det blir väl lätt så. Ännu mer "ultra-radikal". Det är väl sällan man får en positiv klang i det? Jag förstår vad du säger, men jag tror nog "radikal" har en negativ klang överlag.
Ja, det har fått en negativ klang därför att i dagens klimat anses det fult att ha bestämda uppfattningar om något(och gubevare den som ser saker som sant eller falskt, rätt eller fel). Ordets betydelse är dock inte negativ. Min syn på jorden är ju t.ex. radikalt motsatt den om att jorden är platt. Det ligger ingen värdering i det, däremot kan man värdera de olika synsätten.
Deceiver85
2010-11-14, 00:08
Jag var aktiv sverigedemokrat när jag blev ihop med LadyInsane som har utländsk påbrå. Nu är visserligen inte sverigedemokrater de dödschockrasistnazisterfascister som många påstår, men nog blir det livat ibland när man diskuterar politik - fast det har mest att göra med att jag kan vara fruktansvärt konservativ, och LI är någon form av socialliberal som jag inte riktigt kan sätta fingret på (har ingen aning om vad hon röstade på, kan ha blivit allt mellan Mp och M).
För att svara på TS: klart som fan man kan vara ihop med någon av vilt skilda åsikter!
Stefan J
2010-11-14, 00:41
Jag är på hugget med en tjej jag träffat för ett tag sedan. Hon är än så länge riktigt go på alla sätt och det känns som att hon kan vara någon att med tiden starta ett förhållande med. Dock finns det ett problem, nämligen att vi har ganska olika åsikter gällande politik.
Jag har egentligen absolut noll problem med att vara med folk som tycker olika än mig, det friskar snarare upp att kunna ha lite intressanta diskussioner med vänner och bekanta och det gör att man får en mer nyanserad bild av livet och samhället. Dock är jag inte säker på om jag skulle kunna vara tillsammans med någon som tycker helt annorlunda än jag själv. Jag kommer liksom inte kunna läsa morgontidningen vid frukosten och ondgöra mig över nya tilltag i politiken, eller titta på nyheterna/debattprogram på tv i lugn och ro, för ständigt kommer det ju uppstå diskussion. Diskussion är ju iofs roligt, som sagt, men det kan ju gå till överdrift. Oliktänkande är inget jag ställer mig emot, vad jag är osäker på är om det fungerar att dela sitt liv med någon som inte tycker som en själv i vissa stora frågor?
Vad har ni för erfarenheter av förhållanden där er partner tyckt helt annorlunda gällande stora frågor som t.ex. politik, droger, ekonomi etc, you name it. Ska jag chansa på att det kan funka eller ska jag snyggt dra mig ur innan uppbrottet riskerar att bli smärtsamt?
Åsikter i bagateller som politik är väl skitsamma om man fungerar ihop? Tuta och kör ;)
blinkenlights
2010-11-14, 00:54
Säkert olika från person till person.
Jag hade aldrig fixat att leva med en kvinna med en tokig världsåskådning. Jag håller inte med om att kvinnor är viljelösa våp. Hade frugan haft andra grundvärderingar än jag så hade vi haft tredje världskriget på veckobasis och så stark som hon är så hade jag säkert förlorat ibland och det hade inte gått för sig.
Det här forplantar ju sig i allt. Hur skall barnen hanteras, vilket skattetryck vill du ha, är det okej att sitta på sitt arsle och håva in bidrag. Ska vi släppa ut kriminella för att de har haft en taskig barndom? Skall dina barn ha en taskig utbildning bara för att det skall vara lika för alla? Ska staten få styra och ställa i hur vi delar på föräldraledighet?
Nä fy fan. Den minan går jag inte på.
Ja, det har fått en negativ klang därför att i dagens klimat anses det fult att ha bestämda uppfattningar om något(och gubevare den som ser saker som sant eller falskt, rätt eller fel). Ordets betydelse är dock inte negativ. Min syn på jorden är ju t.ex. radikalt motsatt den om att jorden är platt. Det ligger ingen värdering i det, däremot kan man värdera de olika synsätten.
Bestämda uppfattningar är lite som bajs. Det är inte fult att bajsa, därmot är det fult att bajsa bland folk. Vräker man inte ur sig sina bestämda uppfattningar vid opassande tillfällen så uppfattas det inte alls som fult.
Bestämda uppfattningar är lite som bajs. Det är inte fult att bajsa, därmot är det fult att bajsa bland folk. Vräker man inte ur sig sina bestämda uppfattningar vid opassande tillfällen så uppfattas det inte alls som fult.
Ska jag tolka det som att du just sket på dig? ;)
Vad är ett passande respektive opassande tillfälle?
Jag tror det bara är bra att man tycker lite olika. Tråkigt om man tycker likadant om allt, och bara håller med. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.