handdator

Visa fullständig version : Tappat muskler, under bulk!?

Fis
2010-11-10, 19:06
Hej hej!
På senaste tiden så gick jag upp rejält och blev större på ett kick, var pigg och kände mig stark. Armarna blev märkbart större.

Nu har dock något hänt, mina armar har nu blivit märkbart MINDRE och jag känner mig fruktansvärt svag på gymmet. Känner mig svimfärdig och allmänt super-trött efter bara några övningar.
Någon sa att jag kunde ha "bigorexia", dvs att det ligger i mitt huvud och att jag hela tiden ser mig som "för liten", vilket kan delvis stämma då jag jämt kollar i spegeln för att se förändring.
Däremot tar jag bilder någon gång i veckan och där ser man tydligt hur min "grovhet" avtagit markant.

Så jag undrar, vad kan det bero på?
Här är lite info om vad som skett på senaste:
Varit förkyld ofta nu under kallare tider.
Jag är i bulk-period sedan februari, och äter på som vanligt, försöker trycka ner mat för att nå rätt kalorimängd.
Har ändrat mitt schema från 3-split till 4-split.
Tränar inte triceps, utan låter den aktiveras i axel och bröstövningar (har dock gjort så i enbart 3-4 veckor)
Ökat reps-antal från 6 till 10.

Tacksam för svar!
Mvh

Stefan J
2010-11-10, 19:18
Kanske lagt på dig fett så att du ser slätare och mindre muskulös ut på dina foton? Tror inte du tappat muskler om du tränat och ätit ordentligt. Orkeslösheten kan vara inbillning, dålig motivation eller att du har en infektion. Men ett råd är att du ska sluta glytta dig framför spegeln och träna hårt istället (om du nu inte har en infektion) :)

Silencer
2010-11-10, 19:26
Mät armen. Är den mindre nu så har du gjort något allvarligt fel. Jag tror det är hjärnspöken bara dock.

Fis
2010-11-10, 19:31
Har mätt den nu, dock inte innan när de kändes "större".
Det är inte heller så att de ser slätare ut, utan bara mindre/klenare.

Äter som vanligt, funderar på ifall man ska försöka öka kosten ytterligare ett snäpp. Samt förkyldningen som ligger och plågar mig, kan även vara en infektion som du sa, antar att vila är botemedlet, men man vet ju inte om det är en infektion.

Motivationen tryter också rejält då jag bytt till ett mycket tråkigare schema med 4-5 övningar per pass, uppdelat på 4 pass - jämfört med innan då jag körde 6-8 övningar per pass uppdelat på 3 pass.
Kort sagt, har riktigt trist schema där jag får vänta en hel vecka till de roliga rygg samt bröst-passen.

Tack för era svar!

Morrris
2010-11-10, 19:32
Träna inte efter ett tråkigt schema. Du har med största sannolikhet inte tappat massa. Hitta ett sätt att träna/äta som passar din livsstil och håll dig till det.

Fis
2010-11-10, 20:09
Trivdes som fan innan, men lyssnade mycket på alla andra som sa att jag skulle variera schemat. (räckte tydligen inte med periodisering)
Dessutom faktumet att jag kanske körde för många övningar per pass då jag körde flera muskelgrupper på ett pass, så jag ändrade för att dela upp.
Nu känner jag dock att jag antingen vill gå tillbaka till 3 spliten eller att fixa ett schema där jag får träna musklerna mer än en gång/vecka.

dupper
2010-11-10, 22:20
Upp med bilderna, så kan vi nog lugna dig.

Rusk
2010-11-11, 00:53
Att strunta i triceps tycker jag låter väldigt dumt. Och som andra sagt, du nojjar förmodligen eller så har du lagt på dig mer fett.

ARMSTARK
2010-11-11, 08:33
Förhållandet mellan bulk och deff kan vara väldigt lurigt. Varje gång jag deffat så har det kommit fram folk som sagt "Fa-an va bitig du börjar bli!" när jag i själva verket har blivit 10 kg mindre. ;)

hugok
2010-11-11, 08:43
Bilder!!

Adamz
2010-11-11, 13:12
Vet inte om någon skrivit det, men om inte:
Kolla upp om du är sjuk på något sätt.