handdator

Visa fullständig version : göra provet?

spann
2010-11-10, 17:09
har mitt tredje fysik b prov imorgon. har dock inte börjat plugga ännu till det och vet inte om jag ska göra det? gå dit, chansa och kanskekanske få G? eller bara vara "sjuk" och prestera järnet på nationella om nån månad eller två?

de tidigare proven har jag fått G och kanske IG, inte säker. Så drar jag dit och skriver ett till IG lär ju inte se så jävla plus ut för läraren? Så om jag bara är "sjuk" och försöker satsa på det nationella, så kanske det är bättre för betygen?

t.ex. om jag får IG imon, och skriver VG på nationella får ja kanske bara G i betyg? men om jag är "sjuk" och skriver VG på nationella kanske jag får VG? För läraren vet inte vad jag hade kunnat presterat (han har ju iofs sett hur mkt jag gjort på lektionen menmen)?

vad tycker ni ja ska göra? och japp.. ångrar att ja inte skött de bättre men inte så mkt att göra åt nu?

vicarious
2010-11-10, 17:12
Det är väl ändå resultatet på nationella som spelar någon roll för betyget? De andra proven ska väl bara "förbereda" inför det och agera som hjälp så man ser hur bra man kan de olika momenten i kursen.

feyin
2010-11-10, 17:13
Det beror ju helt på läraren vad du får för betyg. Jag har en tendens att få alla vuxna att tycka jag är en duktig och redig pojke så trots de dåliga resultaten på proven fick jag bra slutbetyg ändå.

Morrris
2010-11-10, 17:13
Det är väl ändå resultatet på nationella som spelar någon roll för betyget? De andra proven ska väl bara "förbereda" inför det och agera som hjälp så man ser hur bra man kan de olika momenten i kursen.

Nja, de tas med i bedömningen. Spec eftersom kursen är så omfattande.

TS: Vad är det för område provet behandlar? Är det något hyfsat enkelt kan du helt enkelt se fram emot en lång natt + en powernap. ;)

spann
2010-11-10, 17:19
Nja, de tas med i bedömningen. Spec eftersom kursen är så omfattande.

TS: Vad är det för område provet behandlar? Är det något hyfsat enkelt kan du helt enkelt se fram emot en lång natt + en powernap. ;)

vi har prov på 3 kaptilen. fast ena är väldigt litet. Så vi säger:
lite kort om kaströrelser
periodiska rörelser (centripetalkraft m.m etc) rätt mkt inom detta
och till sist elektriska fält, lite mer än halva inom detta kapitel

så ah.. i alla fall för mig så är detta inte så jävla lätt å lära sig över en natt :/

Brickhead
2010-11-10, 17:27
Jag tror knappast det kommer att göra någon skillnad om du får IG på det här provet, om du får VG på nationella så visar du att du har kunskap får VG..

så nationella/slutprovet avgör oftast;)

spann
2010-11-10, 17:29
aa får la hoppas på de! tycker iaf att de ska vara så! så får la satsa på de!

men sätter mig la ner å försöker plugga lite, och får se.. kanske tar en ledig dag imon. värd det, plus att jag inte gjort det innan så det får va okej för imon!:)

Scratch89
2010-11-10, 17:35
Det brukar inte direkt vara så svårt att få godkänt på proven, VG och/eller MVG är knivigare dock. Får ni ha med er formelsamling så är det nästan svårt att få underkänt. Om du förstår principen med kaströrelser (om man räknar utan luftmotstånd), typ att hastigheten är konstant både i x- och y-led, så klarar du den biten om du får ha formelsamlingen. Cirkelrörelser kan vara lite knepigare, men återigen; ser du formeln är det inte svårt att lista ut hur du ska göra.
Elektriska fält är väl det som krävs att du faktiskt förstår vad du håller på med. :D

Morrris
2010-11-10, 17:39
Hastigheten konstant i y-led?

Kaströrelser är lätt, spec om du har formelsamling och basala kunskaper i algebra.

spann
2010-11-10, 17:41
okeej! jodå, vi har en hel formelbok under provet! och räknar (tror jag) utan luftmotstånd! och aah.. brukar räcka med en cirkus 12-15 poäng för ett G så får la försöka plugga lite kaströrelser så kanske det löser sig! men sweet tack! sen är det inte så jävla svårt att faila på dessa prov imo ;)

fan.. detta kanske kan lösa sig endå! får la försöka göra mitt bästa! käka lite nu å sen räkna kaströrelser som aldrig förr! täänks!

Scratch89
2010-11-10, 17:42
Hastigheten konstant i y-led?

Eh, jag menar så klart bara i x-led. :D

Vet inte riktigt vad jag tänkte på. Jag tror jag tänkte på att hastigheten på väg upp vid en viss höjd kommer vara samma som hastigheten på väg ner vid samma höjd, eller nåt.

Morrris
2010-11-10, 17:49
Eh, jag menar så klart bara i x-led. :D

Vet inte riktigt vad jag tänkte på. Jag tror jag tänkte på att hastigheten på väg upp vid en viss höjd kommer vara samma som hastigheten på väg ner vid samma höjd, eller nåt.

Hehe, jag ska erkänna att jag blev lite osäker själv där...

spann: That's the spirit! Behöver du hjälp är det bara att fråga.

kaer
2010-11-10, 18:04
Plugga hela natten. Eller Åtminstone så länge som du fysiskt klarar av.
Det du lär dig nu har du igen på nationella senare.

Lärare ser dessutom igenom det där med att bli sjuk till provet, det kommer inte ställa dig i bättre dager tror jag, särskilt som du tidigare skrivit g/ig.

Den ångest du har nu och när du går till provet imorgon ta med dig den och börja plugga lite mer seriöst sen.

Själv hade jag ganska medelmåttiga betyg på mina prov i matte och fysik fram till centrala proven (som det hetter då). Som förberedelse räknade jag om _alla_ tal ifrån alla årskurser.

vicarious
2010-11-10, 18:10
Sitta uppe hela natten och försöka ytinlära sig 3 kapitel i fysik tycker väl inte jag är särskilt smart. Titta igenom det mest grundläggande i varje kapitel, räkna några uppgifter och se till att du får sova. Gör det ikväll. Inte inatt :) Om du nu väljer att göra provet.

Skriva ett IG och iaf kamma hem några poäng, eller till och med hamnat några poäng från godkänt borde ju gynna bedömningen mer än att inte ha gjort provet alls.

Spinkot
2010-11-10, 18:20
Jag tror knappast det kommer att göra någon skillnad om du får IG på det här provet, om du får VG på nationella så visar du att du har kunskap får VG..

så nationella/slutprovet avgör oftast;)

Om nationella provet hade avgjort så mycket på min skola hade jag haft betydligt högre betyg. Fick väl VG/MVG på de flesta nationella men ändå G/VG i de ämnena

Turbonisse
2010-11-10, 19:00
Som lärare måste jag säga ; gå och gör provet ;)

petersson
2010-11-10, 19:12
Ja gå och gör provet. Det kan vara nyttigt även om det går dåligt.

Loke
2010-11-10, 19:52
vi har prov på 3 kaptilen. fast ena är väldigt litet. Så vi säger:
lite kort om kaströrelser
periodiska rörelser (centripetalkraft m.m etc) rätt mkt inom detta
och till sist elektriska fält, lite mer än halva inom detta kapitel

så ah.. i alla fall för mig så är detta inte så jävla lätt å lära sig över en natt :/

Ska jag vara ärlig så måste jag säga att det där är tokenkla saker. Du har dessutom hela natten på dig att plugga. Det enda som hindrar dig från att sätta VG eller MVG är motivation, det är verkligen inte omöjligt. När jag gick på gymnasiet hade jag nog trott att det var omöjligt på så kort tid, men jag har efter några år på högskolan lärt mig att man kan plugga väldigt mycket mer än man trodde på gymnasiet. Tro mig, det går.

Koka kaffe, sätt dig med boken och gör uppgifter. Jag tror det kan vara nyttigt för dig att bara testa i alla fall, se var din gräns ligger. Hur mycket är det fysiskt möjligt för dig att få in i skallen på 8 timmar eller så?

ha:cl
2010-11-10, 20:08
Ska jag vara ärlig så måste jag säga att det där är tokenkla saker. Du har dessutom hela natten på dig att plugga. Det enda som hindrar dig från att sätta VG eller MVG är motivation, det är verkligen inte omöjligt. När jag gick på gymnasiet hade jag nog trott att det var omöjligt på så kort tid, men jag har efter några år på högskolan lärt mig att man kan plugga väldigt mycket mer än man trodde på gymnasiet. Tro mig, det går.

Koka kaffe, sätt dig med boken och gör uppgifter. Jag tror det kan vara nyttigt för dig att bara testa i alla fall, se var din gräns ligger. Hur mycket är det fysiskt möjligt för dig att få in i skallen på 8 timmar eller så?

Rätt gött hur då påstår att det är tokenkla grejjer, när du i skrivande stund gått på högskola "några år".

Att, från scratch läsa in dessa 3 kapitel är absolut ingen lätt uppgift att göra på 8 timmar. Dessutom på VG-MVG nivå.

Det är inget som den gemene studenten klarar av, framförallt om studenten i fråga snittat G/IG på förgående prov. Någon måtta får det vara på hybrisen.

Loke
2010-11-10, 20:24
Rätt gött hur då påstår att det är tokenkla grejjer, när du i skrivande stund gått på högskola "några år".

Att, från scratch läsa in dessa 3 kapitel är absolut ingen lätt uppgift att göra på 8 timmar. Dessutom på VG-MVG nivå.

Det är inget som den gemene studenten klarar av, framförallt om studenten i fråga snittat G/IG på förgående prov. Någon måtta får det vara på hybrisen.

Men grejen är att det som skiljer honom från mig inte är att jag kan mer, utan att jag har en syn på pluggande som jag inte tror han har. Jag har pluggat en gnutta fysik på högskolan, men jag tror inte den direkt täckte något av det ovannämda. Har han gått på några lektioner är jag övertygad om att han rent kunskapsmässigt ligger bättre till än jag.

Kanske är det för svårt, kanske kommer han inte klara provet. Men om han gör ett riktigt bra försök så kommer han lära sig mycket fysik såväl som pluggrutin. Och jag tror fortfarande inte att det är omöjligt för honom att lyckas om han verkligen försöker.

johanhej
2010-11-10, 20:33
Fysikproven är oftast löjligt lätta i gymnasiet när man har tillgång till formelsamling.

Det mesta kan man faktiskt läsa sig till under provets gång.

vicarious
2010-11-10, 20:39
Fysikproven är oftast löjligt lätta i gymnasiet när man har tillgång till formelsamling.

Vad är formelboken för hjälp om man inte vet hur man ska använda formlerna som finns där inne? Eller när man ska använda den ena och när den andra. Lätt att sitta här och säga att det är så himla enkelt. Så är det inte för alla.

Men jag tycker absolut TS ska försöka och göra ditt bästa.

Hemi
2010-11-10, 20:40
Som lärare måste jag säga ; gå och gör provet ;)

Måsta jag också säga, som fd lärare och självklart elev, dock inte i riktigt i detta ämne men liknande. Man lär sig mycket på att göra prov, även om man har fel hela vägen. Att misslyckas, om du nu gör det, lär du dig ändå mer, eller det är värt, lika mycket eller mer som flera timmars hemma-pluggande. Du kommer också att diskutera frågorna med andra elever och kanske slå er ned en stund just innan provet och snacka lite om ämnet. Plugga ett tag men inte hela natten skulle jag säga, man behöver vara skärpt och få in pigga morgnar som vana. Man lär sig bl a vad man inte kan och behöver fixa. Liknande frågor lär ju komma upp igen.

kaer
2010-11-10, 21:10
Får hålla med Loke här, när jag pluggat på högskola något år så började man verkligen undra varför gymnasiet tog tre år. Kändes som att man lätt skulle kunnat riva av det på ett år.
Jag var verkligen inget ljus i gymnasiet, jag var galet lat.

Dennis93
2010-11-10, 21:53

Så onödigt, om de är löjligt lätta varför sätter inte alla MVG, och eftersom Fysik B är en kurs som är ganska högt på "svår listan" så borde ju det inte vara några problem att bara dra MVG rakt igenom i gymnasiet ?

Om du nu mot förmodan är en som har alla MVG så kan jag berätta att så lätt är det inte för alla, jag har inte svårt för natur ämnena men fan måste man plugga för att sätta MVG på proven tycker jag.

Brickhead
2010-11-10, 22:06

japp, jag o många andra i klassen tycker fysik är klart den lättaste kursen :thumbup: formelsamlingen är lika helig som bibeln i fysik!

Dennis93
2010-11-10, 22:18
japp, jag o många andra i klassen tycker fysik är klart den lättaste kursen :thumbup: formelsamlingen är lika helig som bibeln i fysik!

Förklara gärna, vad gör den så bra ? Mer än att mycket formler finns där vilket är ganska obvious.

Raschmus
2010-11-10, 22:30
You make me proud, Dr Phill. På riktigt! Ses inte i morgon.

Åsberg
2010-11-10, 22:34
Förklara gärna, vad gör den så bra ? Mer än att mycket formler finns där vilket är ganska obvious.

För att du kan tillämpa dessa formler vid tal/frågor med den informationen du får, utan att egentligen behöva kunna det innan.

Jag tycker inte att det är så dock, hade problem med fysiken när jag gick i skolan. :(

vicarious
2010-11-10, 22:40
För att du kan tillämpa dessa formler vid tal/frågor med den informationen du får, utan att egentligen behöva kunna det innan.

Jag tycker inte att det är så dock, hade problem med fysiken när jag gick i skolan. :(

Men precis som jag skrev så hjälper alla formler föga om man inte vet när de ska användas och vilka formler som ska använda vid rätt tillfälle.

Den är bra för man slipper lära sig och hålla reda på alla formler i huvudet (det hade nog blivit lite grötigt) men kan man inte använda dom så är boken inte till stor hjälp.

2010-11-10, 22:56
Jodå, formelsamlingen är viktig. Kan man det halvkasst så är det ofta den som väger över så man klarar en uppgift.

Den är dessutom guld värd på lite faktauppgifter, som vi brukar få. Tex var inklinations vinkeln är 0 och den absoluta nollpunkten i celcius osv.

Morrris
2010-11-10, 22:58
Seriöst, det krävs ju ett minimum av uppmärksamhet på lektionerna för att förstå hur fysikformlerna ska användas.

Först när man slutar försöka lära sig formler utantill och fokuserar på bakomliggande förståelse och kunskap i hur man slår i en formelsamling inser man hur enkelt fysik på gymnasienivå är.

2010-11-10, 23:00
Seriöst, det krävs ju ett minimum av uppmärksamhet på lektionerna för att förstå hur fysikformlerna ska användas.

Först när man slutar försöka lära sig formler utantill och fokuserar på bakomliggande förståelse och kunskap i hur man slår i en formelsamling inser man hur enkelt fysik på gymnasienivå är.

Amen.

Att lägga ner tid på att lära sig saker utantill är bortkastat oavsett ämne.

Okej på glosor dårå.

johanhej
2010-11-10, 23:02
Mestadels handlar det om att man ska räkna ut ett värde för något, exempelvis en kraft eller liknande. När man då läst frågan börjar man med att leta upp en formel, i formelsamlingens tre kapitel (wut insane-många sidor omg!!!). Man hittar då troligtvis ett antal formler som innehåller det värde man söker. Man får då börja hitta på vilka värde man blir tilldelad i uppgiften. Inser man då att man inte får ut alla de som behövs för input i en formel får man gå ett steg längre. Nämligen att hitta en formel som kan få ut det man behöver. När man väl gjort detta så är det bara input i kalkylator och winwin.

Jag förstår att inte alla har lätt för fysiken men jag är övertygad om att alldeles för många går in med inställningen att det ska vara svårt. Själva matten man använder för gymnasiefysiken är iaf inte avancerad, framförallt inte med värsta Houstonmegasolver2k10.

eternallord
2010-11-10, 23:05
Jag tentade av hela Fysik A och B på två prov och pluggade i princip uteslutande dagen innan, var inga bekymmer.

2010-11-10, 23:07
Jag tentade av hela Fysik A och B på två prov och pluggade i princip uteslutande dagen innan, var inga bekymmer.

Nämen så roligt!

johanhej
2010-11-10, 23:07
lorden vad är det du läser nu? Tyckte jag skymtade dig på LTH häromdagen.

Åsberg
2010-11-10, 23:11
Men precis som jag skrev så hjälper alla formler föga om man inte vet när de ska användas och vilka formler som ska använda vid rätt tillfälle.

Den är bra för man slipper lära sig och hålla reda på alla formler i huvudet (det hade nog blivit lite grötigt) men kan man inte använda dom så är boken inte till stor hjälp.

Men det står ju i frågan?

Kek
2010-11-10, 23:12

Kan väga upp till ett högre betyg om man gjort bra ifrån sig på övriga prov men saknar ett par poäng för att nå MVG osv. Om man får IG på en del som man fått G på ett delprov på kan det också väga upp till ett G i slutbetyg om man fått poäng för ett G på provet.

Beror dock lite på hur bra flyt man har med lärare osv. Om han är jobbig kan han säga att man får IG ändå eftersom man ska betygsätta det man kan inte slutet av kursen. Inte det man kunde.

Dennis93
2010-11-10, 23:46
Men är det rätt av lärare att inte ge en mvg i betyg fast man har ett klart mvg på kursprovet med motivationen att man skrivit fler vg sammanlagt på typ uppsatser, prov, inlämningsuppgifter osv.

2010-11-11, 00:08
Men är det rätt av lärare att inte ge en mvg i betyg fast man har ett klart mvg på kursprovet med motivationen att man skrivit fler vg sammanlagt på typ uppsatser, prov, inlämningsuppgifter osv.

Det står på skolverkets hemsida att nationella i princip ska räknas som vilket annat stort prov som helst.

Kek
2010-11-11, 09:28
Det står på skolverkets hemsida att nationella i princip ska räknas som vilket annat stort prov som helst.

Också för mig att det står något i stil med "efter avslutad kurs ska elven kunna bla bla bla bla bla bla osv" Om du failar totalt på det provet så har du ju uppenbarligen inte lärt dig det du ska efter att du avslutat kursen så även om det ska betraktas som ett stort prov så är det mer eller mindre betygsavgörande.

Tycker det är bra eftersom jag själv alltid varit lite lat i att engagera mig under terminen. Har i princip skrivit ig och svaga Gn på alla delprov i mina matematikkurser för att sedan dra in ett starkt VG på slutprovet. Mer rättvist så också eftersom man bör betygsätta vad man kan när kursen är slut. Inte vad man kunde på ett prov i början av terminen.

2010-11-11, 22:52
Också för mig att det står något i stil med "efter avslutad kurs ska elven kunna bla bla bla bla bla bla osv" Om du failar totalt på det provet så har du ju uppenbarligen inte lärt dig det du ska efter att du avslutat kursen så även om det ska betraktas som ett stort prov så är det mer eller mindre betygsavgörande.

Tycker det är bra eftersom jag själv alltid varit lite lat i att engagera mig under terminen. Har i princip skrivit ig och svaga Gn på alla delprov i mina matematikkurser för att sedan dra in ett starkt VG på slutprovet. Mer rättvist så också eftersom man bör betygsätta vad man kan när kursen är slut. Inte vad man kunde på ett prov i början av terminen.

Jag håller med.

Brickhead
2010-11-11, 23:02
hur gick det då? :)

spann
2010-11-11, 23:10
tack för alla svar!!

jodå Brickhead.. pluggandet gick åt helvete, har rätt svårt att koncentrera mig ibland och hitta massa annat jag gjorde istället! men satt la iaf en 30 min, skrev ner lite extra grejer i formelboken, måla även figurer, tex. kaströrelsen.

Men provet gick faktiskt bättre än jag trodde! känns som om jag hade vart mer förbered hade jag kunnat skriva vg och grejer, var inte alls döden som jag var inställd på! Men tror faktiskt med hjälp av formelboken kan jag faktiskt vara med och fightas om ett G! :thumbup:

så tack igen guys! känns som att iaf ett resultat nära G är bättre än 0!:)