Visa fullständig version : Försöka på mig en seriösare kost. Hjälp med "kostschemat".
Tjena.
Är en gosse som tränat stenhårt 4ggr/veckan under 2 år nu. Och inte fått allt för mycket resultat som jag är nöjd över. Alkohol och skräpmat är satans påfund har jag fattat och kosten har jag slarvat med till och från. Men nu tycker jag det borde bli ändring på det.
Försökte skriva ett kostschema nu. Och undrar helt enkelt om jag missat något?
Jag fördelar 5 doser Proteinpulver(Kasein/Vassle/Ägg) under dagen. Väger 95kg, så jag ska då ta 95kgx1.8g=171gram. Detta intaget ska jag även ta på icketränade dagar, right?
Träningsdag
07.00 Frukost: Gröt + Proteindrink
11.00 Lunch: Kött/Grönsaker + Proteindrink
15.30 Proteindrink och in till gymmet
17.30 Middag: Kött/Grönsaker + Proteindrink
20.30 Något enkelt + Proteindrink
och.. Träningsfria dagar ska väl se ungefär likadana ut?
Något specifikt vad jag äter tar jag till hjälp av från andra trådar här. Verkar finnas många goda förslag! Men jag ska undvika Pasta/Potatis/Bröd/Ris och sånt?
Jag är väldigt vilsen jag vet.. Men jag försöker iallafall!
Tacksam för svar
snatch914
2010-11-10, 17:09
Vad bra att du är redo för att bli seriösare!
Det jag ser direkt är att du hamnar på, vad jag anser, alldeles för låg proteinmängd/dag (171g/dag) och speciellt om du sveper 5 proteinshakes/dag :s. Jag rekommenderar att äta minst 2g per kilo kv, men gärna högre!
Vad gäller pasta/potatis/bröd/ris så ser jag ingen mening att utesluta kolhydrater helt (jag vet att du äter gröt till frukost) ifrån kosten. Det viktigaste är att du får i dig kolhydrater i måltiden innan och efter passet.
Annars så är det se till att äta hårt och träna hårt!
eriksvensson
2010-11-10, 17:13
Var är fettet? Se till att få i dig lite omega-3 och fett utöver det (beror givetvis på köttet du äter men är det t.ex. kyckling så bör du lägga till någon fettkälla..)
Just nu ser det ut som en high-protein/medium-carb/low-fat diet, så du får nog äta mer kolhydrater eller fett för att inte enbart äta massa protein (dyr energikälla..)
Tack för svaren!
Jag rekommenderar att äta minst 2g per kilo kv, men gärna högre!
Vad gäller pasta/potatis/bröd/ris så ser jag ingen mening att utesluta kolhydrater helt (jag vet att du äter gröt till frukost) ifrån kosten. Det viktigaste är att du får i dig kolhydrater i måltiden innan och efter passet.
Annars så är det se till att äta hårt och träna hårt!Men 2gram/kilot per dag är väl ändå helt okej? Mera börjar låta rätt dyrt?
Och kanske dra ner det till 4 proteindrinkar istället för 5?
Får väl ha mindre kolhydrater, samt mera kött/grönsaker på tallriken då!
Tack igen.
Var är fettet? Se till att få i dig lite omega-3 och fett utöver det (beror givetvis på köttet du äter men är det t.ex. kyckling så bör du lägga till någon fettkälla..)
Just nu ser det ut som en high-protein/medium-carb/low-fat diet, så du får nog äta mer kolhydrater eller fett för att inte enbart äta massa protein (dyr energikälla..)Fet fisk blir det nog till och från och olivolja till diverse ska köpas! Låter kanon?
Det viktigaste är att du får i dig kolhydrater i måltiden innan och efter passet.
Varför är det nu viktigt?
Frågan kvarstår.. Bör jag få i mig 95kgx2.0g=190gram Proteinpulver på träningsfria dagar?
Och inte ta bort kolhydrater helt åt hållet?
Frågan kvarstår.. Bör jag få i mig 95kgx2.0g=190gram Proteinpulver på träningsfria dagar?
Och inte ta bort kolhydrater helt åt hållet?
Varför bara pulver? :confused:
Varför bara pulver? :confused:
Då menar jag såklart..4-5 vanliga mål under dagen också.
Är du på det klara med att kött, fisk, fågel, ägg etc är rikt på protein? Du behöver inte dra i dig hela dagsbehovet från proteindrinkar.
Försöker du få i dig ditt dagsbehov av protein från enbart pulver, utan att räkna på protein från maten?
Okej. Om jag fattat hela grejen rätt:
Träningsdagar såsom träningsfria dagar måste jag få i mig (i mitt fall) 190gram Protein.
Och vad dagens inkom av protein från måltiderna fyller jag upp med proteinpulver så det blir 190gram. Eller?
Lurigt de dagarna då man inte vet vad som bjuds i lunchresturangen på jobbet dock.
Undrar också.. Hur många proteindrinkar om dagen är standard? Hur mycket protein kan kroppen ta upp vid ett tillfälle?
Eddie Vedder
2010-11-11, 15:59
Undrar också.. Hur många proteindrinkar om dagen är standard?
Det enda som kanske kan ses som någon form av "standard" är väl att man tar en drink i samband med ett träningspspass, typ 20-30 gram. Det är det enda sammanhanget då jag kan se någon eventuell fördel jämfört med till exempel en köttbit.
Du verkar ha en väldig väldig övertro på proteinpulver.
Träningsdagar såsom träningsfria dagar måste jag få i mig (i mitt fall) 190gram Protein.
Det känns viktigt att påpeka följande:
Nej, du måste inte få i dig 190 g protein. 190g är dock en bra siffra för att optimera resultaten. Det är dock träningen som står för den (överlägset) största effekten, inte ett högt proteinintag, låt inte någon tuta i dig något annat.
edit: För att klargöra så rekommenderar jag ett högt proteinintag, men det är alltså inget måste.
Har du tränat stenhårt 4 ggr i veckan och inte fått bra resultat, så skulle jag byta upplägg och inte skylla fullt ut på skräpmat och alkohol. Har du ökat eller gått ner i vikt?
Tackar för svaren..
- Men vad sägs om:
4 Proteindrinkar om dagen (30gram styck=120gram totalt pulver):
Frukost, Före&efter träning samt kväll.
Och 4-5 bra Mål under dagen.
Har du tränat stenhårt 4 ggr i veckan och inte fått bra resultat, så skulle jag byta upplägg och inte skylla fullt ut på skräpmat och alkohol. Har du ökat eller gått ner i vikt?Har gått upp ca 15 kg på 2 år, men jag ser mest bara tjock ut.
Du menar att jag ska byta träningsschemat ?
Jag tror det folk försöker poängtera är att den riktlinjen med 2g protein / kv inte är något som MÅSTE baseras på pulver. För att nå den riktlinjen ska du alltså addera allting du äter under dagen både via kost och tillskott. Detta gäller även icke-fullvärdiga proteinkällor från t.ex vegetabiliska källor som bröd, pasta, ris eller potatis.
Du kan fortsätta med samma mängd pulver om du vill men det går likabra att täcka det behover hjälp av riktig mat också. Du verkar redan ha 4-5 mål om dagen bestående av animaliska källor så att addera allt det där pulvret kanske blir " overkill " :)
Att använda sig av drinkar med olika former av protein som vassle / kasein / EAA / BCAA i samband med träning är dock att rekommendera ifall du vill " optimera " träningens resultat lite extra.
Träningen är dock kronan av verket när det kommer till resultat som Sniggel säger och det kanske är där skon klämmer också. Känner du att du har stagnerat med ditt nuvarande schema kanske allt som krävs är lite förändringar för att kroppen ska komma igång igen.
Har gått upp ca 15 kg på 2 år, men jag ser mest bara tjock ut.
Du menar att jag ska byta träningsschemat ?
Ja 15 kilo på 2 år är en del, men säkerligen en hel del muskler också. Inte funderat på att försöka få bort drygt hälften av uppgången? Det är efter deff man verkligen kan utvärdera :) Kul att ha ett mål dessutom.
Finns det några bilder vi kan jämföra med?
Tack för era svar gubbar!
Finns det några bilder vi kan jämföra med?
http://img242.imageshack.us/img242/1223/tjockis.jpg
Bästa jag hittade i datorn just nu. Syns väl rätt väl att jag skaffat en redig ölmage på senare dagar. :thumbup:
Men som sagt. Jag har aldrig i stort sett varit seriöst med kosten. Bara kört stenhårt på gymmet.
Undrar också...
- Ska man kanske ta mindre proteindrinkar på träningsfria dagar?
Nyare bild. Hehe, nu ser jag ännu fetare ut.
http://img441.imageshack.us/img441/8999/tjockis2.jpg
Undrar också...
- Ska man kanske ta mindre proteindrinkar på träningsfria dagar?[/QUOTE]
Det verkar som du inte riktigt förstår denna delen. Det är inget magiskt med proteindrinkar. Du BEHÖVER inte ta dem alls vare sig det är en vilodag eller en gymdag. Du får " nästan " lika stor stimulans från vanlig mat i jämförelse med vassledrinkar. Ifall du klarar att nå upp till ditt proteinbehov via vanlig mat är det super. Känner du att du inte klarar det rent ekonomiskt eller tidsmässigt med matlagande, visst, använd lite drinkar. Men drinkar är alltså INGET som kommer öka din muskeltillväxt jämfört med att äta vanlig mat.
Zhang:
Ja fan, det är som ett nytt språk för mig allt det här. Vi är väl alla barn i början hoppas jag.
Tack i alla fall, nu är jag med lite mer!
Alla har vi varit förlorade i det stora kost- och träningsträsket! Det är genom nyfikenhet och frågor vi blir visare, så var inte rädd för att fråga om saker du inte förstår fortfarande eller nya saker som kommer upp :thumbup:
Eddie Vedder
2010-11-12, 07:41
Undrar också...
- Ska man kanske ta mindre proteindrinkar på träningsfria dagar?
Jag tror inte du läste mitt tidigare svar.
Det enda som kanske kan ses som någon form av "standard" är väl att man tar en drink i samband med ett träningspspass, typ 20-30 gram. Det är det enda sammanhanget då jag kan se någon eventuell fördel jämfört med till exempel en köttbit.
Du verkar ha en väldig väldig övertro på proteinpulver.
Om vi säger så här:
Du kan ta proteindrinkar hur ofta du vill.
Angående bilderna så är det något svårt att jämföra. Men jag tror nog att om du hade deffat ner dig lite hade du nog sett att du faktiskt fått en del resultat.
Tack för era svar gubbar! Känner mig lite klokare nu med proteinpulver. Ledsen att jag var lite seg i början, men vafan... Jag är ju trots allt en gammal alkis!
Idag började jag äta mera seriöst än förut! (Vilket jag ska göra varje dag framöver också.)
Tänkte höra med er om jag är godkänd med min kost idag?
Det är iofs en träningsfri dag idag, men ändå:
(Mål från morgon till kväll)
1. En proteindrink 25g.
2. http://img87.imageshack.us/img87/9745/12713342.jpg
Några ägg, gurka, tonfisk, keso, majs, glas mjölk.
(Äggen stekta med Rapsolja.)
3. En proteindrink 25g.
4. http://img217.imageshack.us/img217/9548/42400702.jpg
En massa jävla grönsaker, vita bönor i tomatsås, köttfärs, lök, chili/kryddor...
(Köttet stekt med Rapsolja.)
Och ett glas C-vitamin(brustablett)
(Nedan har jag inte ätit än)
5. Smoothie med: Mjölk/Kvarg/Lättyougurt/hallon/banan.
eller en Burk tonfisk med nån grönsak till.
Och ett glas vatten till det.
6. En proteindrink 25g.
SOVA...zzZZZzz
Något jag gjorde fel? Tacksam för svar =)
Har en jävla massa krossade linfrön hemma märkte jag nu också.
Det kan väl vara en vettig ide att blanda det i dylikt i fortsättningen?
Eddie Vedder
2010-11-15, 20:43
Har en jävla massa krossade linfrön hemma märkte jag nu också.
Det kan väl vara en vettig ide att blanda det i dylikt i fortsättningen?
Nej skippa dom helt. Möjligtvis i bakning men annars bör du skippa krossade linfrön helt.
Nej skippa dom helt. Möjligtvis i bakning men annars bör du skippa krossade linfrön helt.Läst mig till att de innehåller stor del fett(omega3), trodde det var bra?
Eller så har jag missat nåt helt...
Eddie Vedder
2010-11-15, 20:48
Läst mig till att de innehåller stor del fett(omega3), trodde det var bra?
Eller så har jag missat nåt helt...
Först och främst är den vegetabiliska formen av omega-3 inte lika bra som den animaliska så ät fet fisk.
För det andra så är rådande rekommendationer att undvika krossade linfrön då det innehåller vätecyanidproducerande glykosider. Giftigt med andra ord. :)
Först och främst är den vegetabiliska formen av omega-3 inte lika bra som den animaliska så ät fet fisk.
För det andra så är rådande rekommendationer att undvika krossade linfrön då det innehåller vätecyanidproducerande glykosider. Giftigt med andra ord. :)Åh... Tackar!
Antar att jag inte får i mig tillräckligt med bra fett med det jag skrev ovan? Skulle väl vara en liten del från min rapsolja som följde med isf..
Är rätt kass på att tillaga Fisk(ska lära mig), men vore det kanske klokt för min del att köpa Omega-3kapslar? och kanske ekologiska sorter av Jordnötssmör?
Eddie Vedder
2010-11-15, 21:05
Är rätt kass på att tillaga Fisk(ska lära mig), men vore det kanske klokt för min del att köpa Omega-3kapslar? och kanske ekologiska sorter av Jordnötssmör?
Makrill i tomatsås kräver inte jättemycket tillagning. ;) Passar perfekt som substitut mot köttet i måltid 4 någon gång i veckan. :)
JimmyFlessa
2010-11-15, 21:07
Sylta är billigt och gott, likaså Majonäs.
Tackar för tipsen. Inte så jävla mycket för Sylta och Majonäs dock.
Men då kompletterar jag vissa rätter i veckan med bla:
Rapsolja, Jordnötssmör, advocado, makrill i tomatsås.
Låter väl bra? Men jag behöver inte få i mig dessa fetter 7 dagar i veckan? Kanske 3-4 dagar är lagom ?
Eddie Vedder
2010-11-16, 08:33
Låter väl bra? Men jag behöver inte få i mig dessa fetter 7 dagar i veckan? Kanske 3-4 dagar är lagom ?
Du behöver inte överanalysera. Men det är kanske lite väl mycket omättat fett och omega-6. Variera kosten lite med fett från till exempel kött och ost så blir balansen bra.
Lite om fett:
http://traningslara.se/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.