Visa fullständig version : Ett rop på hjälp om deff, fettförbränning & "Sommar kroppen"!
Rydlinger
2010-11-10, 01:23
Tjenare Nicholas heter jag, 21 år gammal och studerande! Som alla andra här inne på Kolozzuem så har jag ett stort intresse för träning och min egen kropp.
Jag är som så många andra ute på jakt efter den perfekta "sommar kroppen" men saknar motivation :whipped: , kunskap och ett oregelbundet kost-schema samt att lider av ett ganska grovt socker sug! Dvs. "Sommar kroppen" har visat sig vara lättare sagt än gjort!
Jag vill göra klart en sak också innan tråden tar liv! Jag ser helst att personer med beprövad kunskap och god erfarenhet framhäver sina idéer, råd och förslag. Och att ÖVRIGA som inte sitter på denna kunskap utan teorier som saknar belägg avstår ifrån att svara. Detta just för att jag och säkerligen många andra skall kunna ta nytta och lärdom av dom som har större erfarenhet och kunskap.
Jag antar att för någon ens skall kunna ge mig några korrekta och punktliga svar så bör jag nog beskriva mig själv och min situation som jag just nu befinner mig i.
Jag är heltids studerande på Åland, tränar ca 3-4 gånger i veckan på en byggar-klubb här på ön, styrketräning givetvis (schemat kommer jag till i senare del av tråden).
Känns som att jag misslyckats totalt med kosten, äter oregelbundet, onyttiga typer av mat eller godis.
Men i allt detta mörker har jag ändå på något sätt kommit i ganska så god form i alléfall. förmodligen pga. Jag tog 3st personliga tränar lektioner som jag tog för ca 1 år sedan, (kände att jag stod och stampade på samma ruta under en längre tid så gjorde en liten investering i lektioner).
Personlig info
Längd: 173 cm
Vikt: Pendlar mellan 72-74 kg (skulle gissa på att det är i vätska, eftersom att periodvis så kan man skymta ett 6-pack på magen men sedan nästa dag så kan det vara borta).
Skulle vilja påstå att jag är ganska så muskellös men det är just underhudsfettet som jag inte lyckats skala bort än.
Mina tränings pass är uppbyggda på det viset att jag kör en BAS-övn varje träningspass som sedan uppföljs utav en del ASSISTANS-övn. BAS-övn bestäms i % form av ett max-lyft och schemat upprepas i 4 veckor innan det börjar om. Ibland så händer det att jag försöker på ett nytt max-lyft för att se om det är dags att öka på vikterna.
Jag började också att hälla i mig "Body Science" VIP-X (1 skopa) 20-30 min innan träning, "Body Science" EAA-XX (1 skopa direkt innan, 1 skopa under och 1 skopa efter träning). Rekommenderades av min PT, har dock själv ingen riktigt koll på vad det gör riktigt... gör bara som jag blivit tillsagd.
(XX%) = av max-lyftet på BAS-övn.
(+) = menas att jag kör så många reps jag orkar.
Vecka 1 65%*5, 75%*5, 85%*5(+)
Vecka 2 70%*3, 80%*3, 90%*3(+)
Vecka 3 75%*5, 85%*3, 95%*1(+)
Vecka 4 40%*5, 50%*5, 60%*5 (Vilo vecka)
Måndag: BAS-övn = Militärpress + ASSISTANS-övn
Tisdag: BAS-övn = Marklyft + ASSISTANS-övn
Onsdag: Vila
Torsdag: BAS-övn = Bänkpress + ASSISTANS-övn
Fredag: BAS-övn = Knäböj + ASSISTANS-övn
Lördag: Vila
Söndag: Vila
Schemat har fungerat bra för mig, jag har ökat markant sedan jag började.
Men nu kommer vi till den tråkiga delen! som tidigare sagt så vill jag försöka jobba fram tvättbrädan och de ytliga blodkärlen! (blodådrorna)
Tyvärr har jag inte lyckats med detta på egen hand.
Har ganska dåliga matvanor :eating: , mycket godis, äter inte alltid som jag borde och framför allt inte regelbundet. Mycket av detta ligger i ett socker sug som jag bildade som liten, lathet och framför allt saknas den där glöden som behövs för att man skall kunna lyckas!
Behöver nu råd och hjälp för att bryta mina dåliga vanor, ett någorlunda vettigt kost-schema (när och vad jag behöver få i mig på en dag, hur mycket och vad jag absolut inte ska stoppa i mig), samt kanske några snabba tränings tips om det nu behövs.
En rimlig tidsintervall skulle väll kunna vara till tidig vår kanske, April någon gång?
Hoppas detta var tillräckligt med info för att ni/du skall kunna hjälpa mig att nå mitt mål!
Jag Kommer bifoga bilder varje vecka, alltid roligt att följa utvecklingen. Sedan hoppas jag med det att jag kan vara en "spark i röven" för andra att ta upp kampen och försöka nå sina mål! :bpump:
Mvh
Nicholas
Om du är muskulös på 173 cm lång och 72 kg så kan du ju inte ha så mycket fett att skala av? Så att gå ner tillräckligt för 6-packet som du eftersträvar tills april, BÖR inte vara ett problem.. Anyway, ska inte påpeka din träning för jag har ingen aning om vad som är bäst för dig, du säger själv att du gjort bra ökningar osv så fortsätt så..
Kosten verkar ju vara problemet, det går att hitta all information om kost och kolla deff guiden, där står allt om hur du räknar ut ditt energibehov + hur du ska gå ner i vikt. Men en grund att utgå ifrån är väll att hålla ett högt proteinintag och ligga på underskott med styrketräning, så ska du se att fettet börjar avta och inte tappa allt för mycket muskler, om ens några.
Rydlinger
2010-11-10, 15:24
Nej det är ju inga kopiösa mängder underhudsfett jag bär på, har ju betydligt mindre % än vad en vanlig Svensson.
Jag satt och läste igenom hela deff guiden igår, har fått en liten hum om vad som är bra mat... men det finns ju vissa saker man bör undvika med, t.ex. Såsen kanske?
Sedan skulle jag gärna vilja veta lite hur man ska käka på dagarna?
Vad man ska äta, när man ska äta det och hur mycket utav det
Frukost: vad, hur mycket?
Mellanmål: hur mycket?
Lunch: hur mycket?
Midda: hur mycket?
Kvällsmat: hur mycket?
BTW lägger upp första bilden senare ikv!
Nej det är ju inga kopiösa mängder underhudsfett jag bär på, har ju betydligt mindre % än vad en vanlig Svensson.
Jag satt och läste igenom hela deff guiden igår, har fått en liten hum om vad som är bra mat... men det finns ju vissa saker man bör undvika med, t.ex. Såsen kanske?
Sedan skulle jag gärna vilja veta lite hur man ska käka på dagarna?
Vad man ska äta, när man ska äta det och hur mycket utav det
Frukost: vad, hur mycket?
Lunch: hur mycket?
Midda: hur mycket?
Kvällsmat: hur mycket?
BTW lägger upp första bilden senare ikv!
det står i deffguiden
det handlar om kalorier in och kalorier ut.
+ att du ska täcka 2-3g protein/kg kroppsvikt och cirka 1g fett/kg kroppsvikt, sen fyller man upp med kolhydrater till vald mängd kalorier.
hur ofta du äter är egalt. sikta på att äta mycket efter träningen.
Det är pissenkelt att deffa tycker jag!
Mycket svårare att bygga! :D
Förstår inte riktigt vad det är du vill ha hjälp med då du själv beskriver dina problem.
Du äter inte tillräckligt bra mat för viktnedgång.
Träningschemat är svårt att kommentera då det är mkt från individ till individ.
Men att köra en basövning följt av några extraövningar är inte helt fel tänkt.
Iaf.
Om du vill gå ner i vikt / deffa så är ju såklart ett kalorunderskott nödvändigt.
Om du inte orkar räkna kalorier så håll dig till nyttig mat. Dvs mkt proteinrikt mat, som inte är alltför fet, proteinrik mat förbränner mer fett ät gärna grönsaker och annat som mättar bra.
Oftast om man håller sig till den "nyttiga" maten så behöver man inte räkna så mycket.
Det kan du göra sen när det börjar ta stop eller om det inte händer nånting.
Angående träningen,
Under viktnedgång är det bättre att dra ner volymen på passen lite mer.
Men behåll dem tunga vikterna.
Viktigast är att du drar ner den totala volymen per muskelgrupp.
25-35reps är rek vid viktnedgång per muskelgrupp/pass.
Håll dig till tunga flerledsövningar då dem aktiverar stora muskelgrupper och förbränner mer kalorier.
Styrketräning över huvud taget är riktigt viktigt vid viktnedgång som du säkert har läst.
Kondition/Cardio kan du slänga in också om du vill öka på din kaloriförbrukning. Antingen med hjälp av löpning eller promenader eller andra former av aktiviteter.
Fördelen med hårda konditiondspass är att du förbränner mycket kalorier på kort tid + ger bättre kondition, ger även ökad efter förbränning.
Nackdelen kan vara att du sluter ut dig för mkt blir övertränad, hämmar muskeltillväxten osv.
Promenader sliter inte lika mycket på kroppen, men tar längre tid, och ger ingen märkbar efter förbränning. Men all typ av rörlighet påverkar kroppen och stressar den. Man ska inte promenera som om sitt liv stod på spel om man vill gå ner i vikt.
Rydlinger
2010-11-10, 17:55
förstod inte riktigt den innebörden av just den meningen men i övrigt ett mycket bra svar, väldigt tacksam!
Det finns ingen annan herre som redan har ett färdig utarbetat kost schema bestående utav relativt enkla och billiga maträtter PS. Är student så måste försöka hålla i pengarna lite.
Rydlinger
2010-11-10, 18:57
Som ni ser behövs det trimmas lite!
http://img257.imageshack.us/img257/95/dsc0130nf.th.jpg (http://img257.imageshack.us/i/dsc0130nf.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
hejhopp79
2010-11-10, 19:38
http://img257.imageshack.us/img257/95/dsc0130nf.th.jpg (http://img257.imageshack.us/i/dsc0130nf.jpg/)
Det räcker förmodligen med max 8 veckors strikt deff för att få fram en riktigt snygg "strandkropp" av det där. Med andra ord har du ingen direkt brådska
Rydlinger
2010-11-10, 20:03
Okej, nu är det dock lite sämre än vad det var för 2 veckor sedan, fick en inflammation i vaden så har inte tränat något, käkat massa godis och kollat film :P
rippedjack1
2010-11-10, 21:21
Det är pissenkelt att deffa tycker jag!
Mycket svårare att bygga! :D
Förstår inte riktigt vad det är du vill ha hjälp med då du själv beskriver dina problem.
Du äter inte tillräckligt bra mat för viktnedgång.
Träningschemat är svårt att kommentera då det är mkt från individ till individ.
Men att köra en basövning följt av några extraövningar är inte helt fel tänkt.
Iaf.
Om du vill gå ner i vikt / deffa så är ju såklart ett kalorunderskott nödvändigt.
Om du inte orkar räkna kalorier så håll dig till nyttig mat. Dvs mkt proteinrikt mat, som inte är alltför fet, proteinrik mat förbränner mer fett ät gärna grönsaker och annat som mättar bra.
Oftast om man håller sig till den "nyttiga" maten så behöver man inte räkna så mycket.
Angående träningen,
Under viktnedgång är det bättre att dra ner volymen på passen lite mer.
Men behåll dem tunga vikterna.
Viktigast är att du drar ner den totala volymen per muskelgrupp.
25-35reps är rek vid viktnedgång per muskelgrupp/pass.
Håll dig till tunga flerledsövningar då dem aktiverar stora muskelgrupper och förbränner mer kalorier.
Styrketräning över huvud taget är riktigt viktigt vid viktnedgång som du säkert har läst.
Kondition/Cardio kan du slänga in också om du vill öka på din kaloriförbrukning. Antingen med hjälp av löpning eller promenader eller andra former av aktiviteter.
Fördelen med hårda konditiondspass är att du förbränner mycket kalorier på kort tid + ger bättre kondition, ger även ökad efter förbränning.
Nackdelen kan vara att du sluter ut dig för mkt blir övertränad, hämmar muskeltillväxten osv.
Promenader sliter inte lika mycket på kroppen, men tar längre tid, och ger ingen märkbar efter förbränning. Men all typ av rörlighet påverkar kroppen och stressar den. Man ska inte promenera som om sitt liv stod på spel om man vill gå ner i vikt.
Fast ne,
Om du går en promenad i 90min i 7km i timmen bränner du ca
160 kcal och 15-20 gram fett.
Natten du sover bränner du yttligare 50gram fett.
I mitt tycke är det ganska mycket, speciellt om man går 5 ggr i veckan *drool*
rippedjack1
2010-11-10, 21:23
Trimmas? du är ju i bra form!
Problemet är bara att du har en annan bild i huvudet.
Jag säger max 10 veckors diet sen är du stenhård!
Efter 10 veckors diet skulle du se sämre ut i mina ögon. Helt enkelt för lite att skala av för att en deffperiod skulle göra det hela bättre. Kör på den grund du har nu och bara äta vettigt och vila emellanåt. Givetvis tränar du på också.
Rydlinger
2010-11-10, 21:59
Trimmas? du är ju i bra form!
Problemet är bara att du har en annan bild i huvudet.
Jag säger max 10 veckors diet sen är du stenhård!
:P tack så mycket!
Fast jag vill gärna att magmusklerna tittar fram mer och att de ytliga blodkärlen syns utan att jag pumpat upp mig på gymet... då hade jag varit helnöjd!
Rydlinger
2010-11-10, 22:15
Hittade denna trevliga lilla sidan med några typer av deff mat, kan det vara något?
http://home5.swipnet.se/~w-53573/frame5.htm
rajjan_dammit
2010-11-10, 22:20
Efter 10 veckors diet skulle du se sämre ut i mina ögon. Helt enkelt för lite att skala av för att en deffperiod skulle göra det hela bättre. Kör på den grund du har nu och bara äta vettigt och vila emellanåt. Givetvis tränar du på också.
Jag håller med att en deff inte skulle göra saken bättre, saknas helt enkelt muskelmassa. Men det är vad JAG tycker! Alla har såklart olika mål och drömkropp.
TS, kommer du vara nöjd med synliga magmuskler och ådror och i övrigt vara smal/deffad så är det kcal-underskott som gäller och jag tror du fixar det ganska snabbt. Min ÅSIKT är att du borde satsa på att öka i massa dock!
I övrigt tycker jag Joey sammanfattar det bra!
Lycka till! :)
rajjan_dammit
2010-11-10, 22:29
Hittade denna trevliga lilla sidan med några typer av deff mat, kan det vara något?
http://home5.swipnet.se/~w-53573/frame5.htm
Ja, det är ingen dålig mat. Ganska tråkig dock. Om du inte vill räkna kcal; ät den mat du gillar, men mindre portioner. För min egen del handlade det om att utesluta mackor, och äta något proteinrikt istället. Kvarg äter många, jag tycker det är sisådär gott efter ett tag.
Skippa godiset, nu kommer folk röja i tråden och säga att man VISST kan äta godis under deff och att det bara är kcal-intaget som räknas och det stämmer, men jag tycker det är enklare att hålla sig på banan så att säga utan godis/chips eller regelrätta "ätardagar".
Rydlinger
2010-11-11, 00:01
Men jag borde väll kunna bygga lite även om man har en låg underhuds fett %?
Rydlinger
2010-11-11, 00:03
Ja, det är ingen dålig mat. Ganska tråkig dock. Om du inte vill räkna kcal; ät den mat du gillar, men mindre portioner. För min egen del handlade det om att utesluta mackor, och äta något proteinrikt istället. Kvarg äter många, jag tycker det är sisådär gott efter ett tag.
Skippa godiset, nu kommer folk röja i tråden och säga att man VISST kan äta godis under deff och att det bara är kcal-intaget som räknas och det stämmer, men jag tycker det är enklare att hålla sig på banan så att säga utan godis/chips eller regelrätta "ätardagar".
Jo godiset ska jag dra ner på, eller måste det! allt detta socker kan ju knappast vara nyttigt liksom! men tanke på att man kan drabbas av diabetes om man fortsätter snaska på!
rajjan_dammit
2010-11-11, 09:59
Det är svårt att ge dig ett färdigt kostschema eller matsedel, ingen vet vad du gillar för mat. Men läs igenom maträttstråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397 så lär du hitta en del.
Rydlinger
2010-11-14, 14:07
Tänkte jag kör en liten "update" på hur det hela går :P
Sedan Tråd-start så har jag inte ätit någon typ av godis eller liknande.
Det har blivit kyckling, kalkon, rostbiff, frukt & grönsaker, några jättefranska (bröd), ägg och pasta! Men jävlar vad kroppen skriker efter socker, fan hade kunnat döda för en 200g mjölkchoklad!
chrilledude
2010-11-14, 15:28
Tänkte jag kör en liten "update" på hur det hela går :P
Sedan Tråd-start så har jag inte ätit någon typ av godis eller liknande.
Det har blivit kyckling, kalkon, rostbiff, frukt & grönsaker, några jättefranska (bröd), ägg och pasta! Men jävlar vad kroppen skriker efter socker, fan hade kunnat döda för en 200g mjölkchoklad!
Unna dig en rad choklad eller liknande. :)
Bra jobbat!, fortsätt hålla dig borta från socker suget lär försvinna helt snart.
Rydlinger
2010-11-14, 16:45
Bra jobbat!, fortsätt hålla dig borta från socker suget lär försvinna helt snart.
*popcorn* man gör sitt bästa :P
Jag hatar dig....:devil: *gah!*
Rydlinger
2010-11-15, 09:51
Jag hatar dig....:devil: *gah!*
okej...
okej...
Hehe, när jag får din kropp kommer jag vara mer än nöjd. Inte mycket att plocka på där inte. :)
Rydlinger
2010-11-15, 13:18
Hehe, när jag får din kropp kommer jag vara mer än nöjd. Inte mycket att plocka på där inte. :)
kommer upp en ny bild i veckan nu :P förhoppningsvis ska det se bättre ut då! :)
Men kämpa på nu, du ska nog se att du når dina mål strax du med!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.