handdator

Visa fullständig version : Soffpotatisen vill bli polis

Binegar
2010-11-09, 11:13
Med mest fokus på fystesten, vilken del jag fasar mest.

Jag vill, men jag behöver hjälp med starten. Jag har lovat mig själv i två veckors tid att börja träna. Men jag vet helt enkelt inte hur man gör & i vilken ände man börjar i. Hur mycket man ska kräva av sig själv, hur ofta & hur länge jag ska träna. Och vilken typ av träning som gäller.

Jag tävlingssimmade mycket förut, för många år sedan & nu sedan 10 år tillbaka har jag häst & tillbringar 3 - 4 timmar i stallet varje dag. Visst finns det tunga lyft där hela tiden & ett krävande arbete rent fysiskt, men jag antar att min kropp har vant sig vid det arbetet by now för jag får inte ut mer av det än jag redan fått.

Sedan 2008 (när jag fick sälja av förra hästen) har jag inte varit lika aktiv, detta eftersom min nuvarande häst har ett medfött med i knät & inte kan tränas lika hårt som den förra. Detta har gjort att jag har försoffat mig.

Jag är inte överviktig på något sätt. Men jag känner mig svag i varenda muskel, stel som en pinne & märker när jag rider att jag har en låsning i min vänstra höft. Även ryggproblem som kommer och går dagarna i ända så jag får lägga mig på spikmattan. Då har jag börjat undra om det är något som kan bli värre om jag skulle sätta kroppen under fysisk press?

Någon som skulle kunna hjälpa mig lite med lite tips & råd med träning, kost & vilka krav man ska ha på sig själv osv? Ni vet väl mer än jag om vad man bör fundera över.
Tack!

Springer
2010-11-09, 12:07
Köp gymkort, gymma 2 ggr per vecka. Spring 3 ggr per vecka.
Starta lugnt!

HulkH
2010-11-09, 12:09
1, Köp ett gymkort.
2, köra efter något av nybörjarprogrammen som finns här. tex, Z_bumbis nybörjaschema, starting strength eller stronlift 5x5.
3, lägg till kondition på de, typ 2-3 ggr i veckan.
4, Starta lungt och försök göra träning så kul som möjligt :)

Lycka till ;)

z_bumbi
2010-11-09, 12:13
Sök reda på tråden som var får några veckor sedan om polistest.

Binegar
2010-11-09, 18:42
Sök reda på tråden som var får några veckor sedan om polistest.

Blev medlem idag på den här sidan. Vart ligger denna tråd?