Visa fullständig version : Kalorifattig mat under deff
Seaturtle
2010-11-08, 23:37
Hitta ingen tråd, men jag letar efter käk som man kan snack:a på för att inte bli hungri med låg kcal. Jag brukade äta cashew och annat gott under bulken men ingen idé längre va.
Havregrynsgröt med lite salt?
En mozzarella
avrunnen Tonfisk ?
Inte mycke fantasi här :S
Seaturtle
2010-11-08, 23:54
går inte att ändra, men jag menar mat, inte matt :Virro
Fredrik_S
2010-11-09, 00:08
tyvärr
Hunger är extremt komplext och mestadels hormonstyrt.
Räkna med att konstant få kämpa emot en viss hunger under en deff.
Ingeting kalorisnållt komme ge någon äkta mättnadskänsla utan bara en kortvarig magsäckautfyllnad
Varma drycker så som te är ett tips trots altt
Hunger är absolut inget problem under deff. Äter 3 gånger om dagen där jag vid sista måltiden måste tvinga i mig näringen. PF is teh shit.
Ett tips som mättar otroligt bra är:
750g kvarg
50 vassle(valfri smak)
0,5-1 dl funligt (valfri smak)
2-5 dl mjölk
= flytande kvarg. Mättande :M
Fredrik_S
2010-11-09, 00:31
Hunger är ett konstant problem både under ett försök till kontrollerad bulk och i synnerhet under deff.
Min setpoint vikt som min kropp och min hunger vill att jag ska väga är minst 100 kilo.
Det är en konstant fight mot godissug hunger och kakor i resten av mitt liv...
Ingenting mättar nånsin mer än extrem temporärt
Hunger är ett konstant problem både under ett försök till kontrollerad bulk och i synnerhet under deff.
Min setpoint vikt som min kropp och min hunger vill att jag ska väga är minst 100 kilo.
Det är en konstant fight mot godissug hunger och kakor i resten av mitt liv...
Ingenting mättar nånsin mer än extrem temporärt
Finns det inte någon form av sjukdom där man inte känner mättnad? :smash:
Fredrik_S
2010-11-09, 00:42
haha nej
Det är fullt normalt att äta allt man ser och kan få tag i rent evolutionärt... Fast det är ju inte så praktiskt när man vill vara smal och fin
Tror faktiskt det finns en sådan sjukdom, sett någon dokumentär. Hur som helst. Dansa mer så kan du äta mer? Win:D
tigerofsweden
2010-11-09, 01:03
Sen jag började med PF känner jag aldrig hunger under deff. Jag kan däremot känna sug efter skräpmat, kakor, godis etc, men aldrig hunger.
WHITEFOLKS
2010-11-09, 02:35
Hunger är absolut inget problem under deff. Äter 3 gånger om dagen där jag vid sista måltiden måste tvinga i mig näringen. PF is teh shit.
750g kvarg
50 vassle(valfri smak)
2-5 dl mjölk
Det mättar säkert men det är ju även runt 800kcal.
Det mättar säkert men det är ju även runt 800kcal.
800kcal är inget för så mycket protein :cool:
Seaturtle
2010-11-09, 02:52
Glömde nämna att jag kanske har ett energibehov på ~1900+400, brukar inte bli mycket mer än ett gympass och några steg :P
Jag har inga problem att fasta på morgonen innan jag tränar, lite malto på eaa får mig igång ok, det är på kvällen jag vill äta allt som finns.
Men jag fattar inte vad ni menar riktigt. en näve, 50g, cashew ger dig en örfil på 300kcal, äter du gurka stillar du hungern med 10kcal eller vad det nu är?
deffar jag på 1800kcal får jag inte mycket plats för proteiner. en 150g p
Så gärna tips på protein rik snack, eller bara annat som inte har mycket kcal och är gott. Eller länk till en kompilation? u feel me dog?
Drar du i dig 1kg kvarg, 50g vassle och 0,4l mjölk är du uppe i 184g protein på 1055 kcal. Inte särskild hälsosamt i längden men duger;)
Ligger själv på runt 2000kcal om dagen och hamnar på mellan 220-250g protein lätt
Seaturtle
2010-11-09, 03:03
Drar du i dig 1kg kvarg, 50g vassle och 0,4l mjölk är du uppe i 184g protein på 1055 kcal. Inte särskild hälsosamt i längden men duger;)
Ligger själv på runt 2000kcal om dagen och hamnar på mellan 220-250g protein lätt
jag kommer deffa fram till februari,jag tvivlar på att det håller i längden :(
jag försökte söka i olika mattrådar här men det var bara maträtter. inga snacks.
dessutom blev jag alldeles för hungrig för att stå ut med mer än 5 sidor
jag kommer deffa fram till februari,jag tvivlar på att det håller i längden :(
jag försökte söka i olika mattrådar här men det var bara maträtter. inga snacks.
dessutom blev jag alldeles för hungrig för att stå ut med mer än 5 sidor
True that. Inget att rekommendera. Några saltapinnar kanske gör dig belåten om du verkligen måste knapra på något.
Seaturtle
2010-11-09, 04:14
Beef jerky!
ska jag testa.
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/9-ways-to-deal-with-hunger-on-a-diet.html
9. Suck it Up or Stay Fat *gah!*
haha
ska satsa på fibrer och grönsaker, morot att tugga på
minns att tuggummi funkade jäkla bra min första deff. mer tips?
Tonfisk i någon dl tomatsås med random grönsaksblandning + minikeso till med en halvliter valfri lightläsk/loka för mättnadens skull, tycker att kolsyrat mättar bra kommande timmar.
Landar väl på 400 kalorier eller något, totalt. Blir en rejäl skål mat beroende på mängd grönsaker, krydda gärna maten starkt om du vill, det kan också sänka hungern något i ett par timmar om man överdriver lite med kryddorna, men det ska ju inte bli äckligt förstås.
Lättkokt broccoli med salt. OK, salt är inte världens hälsosammaste, men det gör att broccolin smakar mer - och bättre. Brysselkål funkar också bra. Tänk dock på att kål gör att man blir rätt skum i magen...
Om du vill ha protein till, så tag en kokt äggvita (skippa gulan just denna gång). Eller rör ihop en "dressing" av fettsnål kvarg, till exempel kesella lätt, och lite vatten eller minimjölk samt kryddor. Färsk pressad vitlök är inte fel.
Mättande och nyttig dryck är "thé" gjort på färsk ingefära. Skär små bitar av ingefäran och koka upp vatten. Låt dra några minuter och drick som vanligt the. Ät gärna upp ingefärsbitarna, det smakar starkt men gott - och ingefära är nyttigt!
Trixet är att genomgående äta mat som mättar så att du inte har något behov av att tugga på något mellan måltiderna. Se också till att tugga maten noga när du väl äter.
Det finns ett fåtal som har svårt för hungerkänslorna och kanske måste öva en hel del på att normalisera sitt ätmönster för att minska problemen men det är på intet sätt något generellt att deffande personer måste vara hungriga hela tiden. Sen ökar självklart känslan av hunger ju längre tid det går då kroppen blir magrare och magrare och att inte vara hungrig i slutet av en tävlingsdeff etc är nog få förundrat men det handlar ju inte om någon längre period.
750g kvarg
50 vassle(valfri smak)
2-5 dl mjölk
Värdelöst. Få i dig energin från mat du måste tugga.
JakeShaft
2010-11-09, 09:36
Förut när jag hade problem med hunger brukade jag trycka i mig champinjoner och tomater. Om det är "rätt" vet jag inte men jag upplevde att det stillade min hunger under kvällen.
vicarious
2010-11-09, 09:54
Grönsaker
Kvarg
Kaffe/te
Lightläsk/saft. Stillar sötsuget för stunden men tror att det i det långa loppet bara gör saken värre faktiskt.
Grädde någon?
Grädde någon?
Vad är det för nonsens-svar till min anmärkning?
Om det är just hunger du slåss mot och inte sötsug så borde det
inte vara något problem att dra i sig några hundra gram broccoli
när hungern är som värst.
Ett hett tips som jag har tagit till mig och dragit personlig fördel av är
''Ät innan hungern blir för stor''
Det värsta som finns är att gå hungrig, jag vet av egen erfarenhet att
om jag går utan mat en längre tid så kommer jag vilja trycka i mig
massvis med föda oavsett näringsinnehåll och bästa strategin för
mig har helt enkelt blivit att äta innan jag är hungrig nog att sluka
en häst.
Notera nu att jag inte trampar alla som använder periodisk fasta
på tårna.
Utan jag försöker bara ge min syn av det hela genom att berätta
vad som har fungerat för mig.
Säger inte att detta kommer funka för just dig
men det kan vara värt ett försök om du har svårt med mättnad
och inte har någon direkt kontroll över ditt matintag.
Annars har du flera duktiga och kostintresserade på detta forum
som för en journal över sitt dagliga matintag, titta runt lite och
se hur andra människor gör och vad som får dem att lyckas.
Sök sök sök och sug in all info du bara kan, kunskap kommer
bara underlätta för dig.
Lycka till !
Lättkokt broccoli med salt. OK, salt är inte världens hälsosammaste, men det gör att broccolin smakar mer - och bättre.
Rätta mig om jag har fel men salt är väl inget problem så länge man får i sig kalium?
Ont. Prova att slänga i fibrex eller psyliumfrö i passande rätter. Ger lite extra volym för minimal/ingen anergi
Eddie Vedder
2010-11-09, 12:38
Finns det inte någon form av sjukdom där man inte känner mättnad? :smash:
Jo Prader Willi exempelvis. Och leptinresistens. Inget av det är något som Fredrik lider av.
Jag testade på att byta ut nått mål om dagen till typ 75-100g naturellt jordnötssmör och en proteindrink, sån som bara är nötter vatten och salt. Det höll mig mätt hur länge som helst :) Fett is the shit när det kommer till mättnad!
Annars lär dig kontrollera din hunger, det är bara en känsla som vilken annan, det värsta som finns är att sitta still hemma där du deffar... gör något produktivt istället då försvinner mina hungerkänslor :)
Beef jerky!
Det är underbart gott :D Men det innehåller en hel del salt :/ kommer inte exakt ihåg siffrorna men det kan bli en del om man trycker för många påsar?
young_george
2010-11-09, 13:09
Grädde någon?
Finns det någon tråd du inte måste skriva en massa blajj?
För att svara på tråden så finns det grönsaker du kan äta i princip hur mycket som helst av.
Gurka, tomat, spenat, mangold, sallat m.fler ligger mellan 10-20kcal/100g. En försvinnande liten energimängd.
BengtBurk
2010-11-09, 15:23
Selleri ;)
JimmyFlessa
2010-11-09, 15:36
Skaffa ett bra proteinpulver, en ballongvisp, kolla in flufftråden och go for it bara ;)
Seaturtle
2010-11-09, 20:49
Skaffa ett bra proteinpulver, en ballongvisp, kolla in flufftråden och go for it bara ;)
spanade in det i mattråden, blev för hungrig för att kolla in djupare i hur man gjorde, ska se till att hitta den.
morötter 63 kcal för en normal stor typ. jag får dra ner till matbutiken och scana igenom allt ätbart för rimlig peng
JimmyFlessa
2010-11-13, 19:24
spanade in det i mattråden, blev för hungrig för att kolla in djupare i hur man gjorde, ska se till att hitta den.
morötter 63 kcal för en normal stor typ. jag får dra ner till matbutiken och scana igenom allt ätbart för rimlig peng
Vitkål, morötter, broccoli, whatever. Grönsaker är gott som fan, stek och "piffa till" dem med lite kryddor, örter, dijonsenap elelr andra goda smaksättare.
Folk som tycker grönsaker är äckligt och tråkigt är oftast de som bara äter gurka & majs. Helt annat när man tar till lite fantasi och de grova/näringsrikare varianterna.
Inge Enveten
2010-11-13, 20:34
Varför?
I en BBC-dokumentär rörande viktminskning m.m kom de forskande fram till att soppa mättade bättre än ett vanlig tallriksupplägg, exakt samma näringsvärde och mat. Ett rimligt antagande borde innebär att ovanstående i sin tur innebär att limenkas tips kanske inte är så dåligt.
Eddie Vedder
2010-11-13, 20:37
Ett rimligt antagande borde innebär att ovanstående i sin tur innebär att limenkas tips kanske inte är så dåligt.
Ett mer rimligt antagande är att studien undersökte prandiell mätttnad som inte säger ett dugg om den postprandiella mättnade.
Man kan känna sig kraftigt mätt på 200 kcal, i kid u not :D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153619
Inge Enveten
2010-11-13, 21:00
Ett mer rimligt antagande är att studien undersökte prandiell mätttnad som inte säger ett dugg om den postprandiella mättnade.
Som jag förstod det visade sig mättnaden vara större hos gruppen som åt den mixade maten, mätt på flera olika timslag efteråt. Således förstår jag inte hur den postprandiella mättnande inte påverkas då, om jag minns rätt, någon av mätningarna även var ett par timmar efteråt och den genomsnittlige personen äter troligtvis med liknande intervaller
Eddie Vedder
2010-11-13, 21:07
Som jag förstod det visade sig mättnaden vara större hos gruppen som åt den mixade maten, mätt på flera olika timslag efteråt. Således förstår jag inte hur den postprandiella mättnande inte påverkas då, om jag minns rätt, någon av mätningarna även var ett par timmar efteråt och den genomsnittlige personen äter troligtvis med liknande intervaller
Ja man tror på det man vill. Jag tror dock inte att soppa sett över en vecka kommer innebära en bättre hunger- och aptitreglering. Särskilt inte utifrån ett test gjort i den dokumentären.
Inge Enveten
2010-11-13, 21:25
Ja man tror på det man vill. Jag tror dock inte att soppa sett över en vecka kommer innebära en bättre hunger- och aptitreglering. Särskilt inte utifrån ett test gjort i den dokumentären.
Ska jag vara ärlig tror jag som du, men jag anser ändå att min föregående slutsats är någorlunda rimlig. Sen så är det troligtvis varken kul eller gott att äta någon slags tonfisk/potatis/grönsaksröra med sked.. Eller vad vet jag, Lepras kanske har något annat att säga på den biten... :D
Eddie Vedder
2010-11-13, 21:34
Ska jag vara ärlig tror jag som du, men jag anser ändå att min föregående slutsats är någorlunda rimlig.
Så kort sagt anser du att din slutsats är rimlig samtidigt som du tror att jag har rätt fast jag inte anser att dn slutsats är rimlig? :D
Inge Enveten
2010-11-13, 21:46
Jag anser att slutsatsen är rimlig men den är inte nödvändigtvis varken helt eller delvis korrekt. ;)
Eller vad vet jag, Lepras kanske har något annat att säga på den biten... :DLepras har faktiskt inget att tillägga, då han inte fjantar runt och "deffar" och håller på med sånt larv. :cool:
Eddie Vedder
2010-11-14, 09:06
Lepras har faktiskt inget att tillägga, då han inte fjantar runt och "deffar" och håller på med sånt larv. :cool:
Nej och anledningen till att han får i sig så mycket i mixad form är ju för att orka MER, inte MINDRE som RockyBalboa hävdar.
kalaskonrad
2010-11-14, 10:02
För mig är det ingen idé att gå omkring och knapra på kalorifattigt och tråkigt käk hela dagarna under deff, jag blir hungrig ändå om jag inte får äta det jag tycker är gott :/! Men ett tips jag har är att jag brukar dryga ut med en del brocolli/herricot verts och dricka en hel del vatten när jag väl äter. Samt käka få gånger men väldigt mycket istället.
Förresten; är det bara jag som i princip blir hungrigare av proteinfluffet än man var innan? Sötsuget går ju igång till max!
Mvh
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.