handdator

Visa fullständig version : Tror ni min viktminskning är rimlig på 2 månader?

peter90
2010-11-08, 22:05
Tjena!

Jag vill först säga att jag undrar inte hur man deffar osv utan jag vet att man måste ligga på kaloriunderskott för att uppnå funktionen som en "deff" innebär.
Jag är däremot ute efter synpunkter på mitt träningsschema och om ni tror att det är rimlig att gå ner ungefär 9kg på 2 månader?

Såhär ser mitt träningsschema ut;

Måndag; Springer 5km + lättare mage
Tisdag; Bröst, axlar, triceps
Onsdag; Springer 5km + lättare mage
Torsdag; Biceps, Ben, Mage
Fredag; Vila
Lördag; Springa 5km + rygg/mage
Söndag; Vila, alternativ springa 2,5km

Jag ska även säga att jag går in på gym utan har hantlar, träningsband, bänkpress, skivstång hemma. Jag är inte ute efter att bulka upp mig och bli super muskulös utan jag vill mer definiera min kropp och bli hårdare i kroppen.

Längd: 196 cm
Ålder: 20
Startvikt: 99kg
Målvikt: 90kg -> början på Januari.

Tror ni det är rimligt? Vill bli av med en massa onödigt underhudsfett som satt sig runt lovehandles, rumpa, bröst och armar.

Tack på förhand!

Misthoe
2010-11-09, 09:17
9kg på 2 månader är fullt möjligt.. Men inte rekomenderat eftersom att du förmodligen kommer tappa en del muskelmassa vid så hastig viktnedgång. Tycker du borde ge det mer tid, större chans att det "håller i längden" förutsatt att du äter sunt och motionerar regelbundet. Läs deff guiden så får du en bättre förståelse hur deffning/viktnedgång fungerar.

Myneo
2010-11-09, 10:45
Mage 4ggr i veckan? *screwy*

Benjila
2010-11-09, 14:19
9kg på 2 månader är fullt möjligt.. Men inte rekomenderat eftersom att du förmodligen kommer tappa en del muskelmassa vid så hastig viktnedgång.

Jag gick ner ner 10kg på 1 månad utan att tappa muskler. Inget vad jag märkte i alla fall :) Tyckte att jag ökade i många övningar under tiden.

tho123
2010-11-09, 15:34
Jag gick ner ner 10kg på 1 månad utan att tappa muskler. Inget vad jag märkte i alla fall :) Tyckte att jag ökade i många övningar under tiden.

Det är skillnad att ha "lite fett" man vill bli av med, än att vara grovt överviktig och tappa, säger inte att du är/var det(för det har jag ingen aning om) men tvekar på att det går om man inte har många kilo att skala bort. Utan att tappa muskler dvs, och i ditt fall, öka..

young_george
2010-11-09, 16:38
Givetvis är det möjligt.

Folk som tävlar i olika viktklass gör värre viktnedgångar regelbundet, och det är inte ovanligt att folk droppar ett kilo i veckan på en vanlig deff.

Men utan tillgång till ett gym där du kan träna dina muskler hårt är det inte omöjligt att du förlorar en viss mängd muskelmassa.

Det finns heller ingen anledning att träna magen extra mycket. Du bör träna hela kroppen lika mycket och tungt.

Benjila
2010-11-09, 17:43
Det är skillnad att ha "lite fett" man vill bli av med, än att vara grovt överviktig och tappa, säger inte att du är/var det(för det har jag ingen aning om) men tvekar på att det går om man inte har många kilo att skala bort. Utan att tappa muskler dvs, och i ditt fall, öka..

Nu ser jag iofs att Peter90 är väldigt lång på sina 99kg så det var lite skillnad för mig ja. Men inte något överdrivet. Så 9kilo fett på 2 måndader kommer gå super lätt om han sköter det.
Men utan tillgång till ett gym där du kan träna dina muskler hårt är det inte omöjligt att du förlorar en viss mängd muskelmassa.
Förmodligen lättare på ett gym att träna för att behålla musklmassa ja. Men precis som Peter tränar jag bara hemma med skivstång etc. Så det funkar utmärkt. :)

Sniggel
2010-11-09, 21:54
Tror nog 1 kg i veckan är helt ok hastighet vid 99 kilos kroppsvikt och med ett BF på en sisådär 16% eller högre. Det behöver nog inte bli någon vidare muskelförlust om alla de andra faktorerna för att bibehålla muskler uppfylls (styrketräning och högt proteinintag).

peter90
2010-11-10, 01:22
Tack för alla tips, nu har jag ökat min motivation ytterliggare och hoppas att jag ska nå mitt mål som jag satt ut!

Nu undrar jag om ni har lite tips på bra "snacks" i ersättning för vanligt chips och godis? Jag har en dag i veckan då jag unnar mig lite mera "godsaker" men undrar vad ni har för tips på goda och nyttiga "snacks" som man kan äta dom andra dagarna när man känner sig sugen alternativt även att ersätta allt onyttigt.

Jag brukar blanda keso och lite grönsaker så som gurka och tomat i en skål vilket jag tycker är riktigt gott, är det bra och nyttigt och finns det i så fall fler liknande typer av mat som man kan äta istället för godis och chips?

Mvh Peter!

greenfish
2010-11-10, 02:13
Tack för alla tips, nu har jag ökat min motivation ytterliggare och hoppas att jag ska nå mitt mål som jag satt ut!

Nu undrar jag om ni har lite tips på bra "snacks" i ersättning för vanligt chips och godis? Jag har en dag i veckan då jag unnar mig lite mera "godsaker" men undrar vad ni har för tips på goda och nyttiga "snacks" som man kan äta dom andra dagarna när man känner sig sugen alternativt även att ersätta allt onyttigt.

Jag brukar blanda keso och lite grönsaker så som gurka och tomat i en skål vilket jag tycker är riktigt gott, är det bra och nyttigt och finns det i så fall fler liknande typer av mat som man kan äta istället för godis och chips?

Mvh Peter!

Tja!

Brukar äta skala morott med en stark keso blandning och zero cola, fungerar för mig.

keso blandning jag kör med; keso+1 burk taco sås stark (60kcal) = dipp till grönsaker :D

tho123
2010-11-10, 05:56
Nu ser jag iofs att Peter90 är väldigt lång på sina 99kg så det var lite skillnad för mig ja. Men inte något överdrivet. Så 9kilo fett på 2 måndader kommer gå super lätt om han sköter det.

Förmodligen lättare på ett gym att träna för att behålla musklmassa ja. Men precis som Peter tränar jag bara hemma med skivstång etc. Så det funkar utmärkt. :)

Ja, det råder det ingen tvekan om..